Z18XE - reakcja na "cudowne oleje i dodatki"

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#76 Post autor: Fedorak »

ZiK pisze:Po przeczytaniu całości wykonanego testu (dzięki za relację :piwo: )
No prob... :witam: Polecam się na przyszłość... :)
ZiK pisze:Z racji niedawnego małego remontu silnika [...] (po wcześniejszym płukaniu silnika), [...] wlałem olej GM 10W40 na którym zrobiłem ok. 2000 km. a potem zmiana na LM.
Moje odczucie - na oleju GM silnik pracował ciszej niż po zastosowaniu LM na którym zrobiłem dopiero 1000 km i stąd moje zdziwienie Czy te przejechane 1000 km na LM to za mało aby silnik się wyciszył?
Robiłeś remont po jakimś dużym przebiegu czy coś się działo z silniczkiem? Tak tylko z ciekawości pytam.... :)

Co do płukania to czym płukałeś i jak długo? Może użyłeś czegoś bardziej agresywnego niż LM albo przesadziłeś z czasem płukania i tak ci wyskrobało silniczek że chodzi po prostu inaczej?

Natomiast co do wyciszenia... U mnie efekt był słyszalny w zasadzie już zaraz po zalaniu. tj. wracając z warsztatu znajomego do domu po wymianie oleju. Niemniej po jakichś 2-3 dniach ten efekt się znacząco pogłębiał (zrobiłem w tych dniach coś koło 150-200 km) W szczególności to było i jest słyszalne na biegu jałowym. Zwróć też uwagę że ja w pewnym zakresie obrotów nie pisze o wyciszeniu tylko o zmianie głosu silnika, zwłaszcza powyżej 2500-3000 obrotów. Zośka w tym dźwięku przypomina mi teraz... Hm... :mysli: Pewnie niektórzy spadną z krzesła ale... Trochę Poloneza 1.5 "Borewicza" z "07 Zgłoś się" :haha: Tylko w niższym tonie... :) Nie jest to jednak jakiś niepokojący dźwięk, ale jest po prostu inny... Mi się tam podoba bo ma jakiś taki lekki pazur 8) A auto zbiera się fajnie no i jak już pokazałem ewidentnie mniej pali.

Druga sprawa to to, że Ty nie dodałeś Cerateca, może więc on tutaj ma dość kluczowe znaczenie w tym wyciszeniu, chociaż ja osobiście uważam inaczej (Ceratec - redukcja brania oleju, olej z MoS2 - wyciszenie i obniżenie zużycia paliwa). Cóż... :> Sposób na sprawdzenie jest jeden - dokup Ceratec i dodaj do silniczka... :) Tylko sprawdź wcześniej poziom, bo ja musiałem odpompować nieco oleju żeby zmieścić ten Ceratec w misce :)
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

ZiK
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 22 wrz 2016, 13:38
Lokalizacja: vxy
Model:

#77 Post autor: ZiK »

Fedorak pisze:Robiłeś remont po jakimś dużym przebiegu czy coś się działo z silniczkiem? Tak tylko z ciekawości pytam
Remont był przy 189 kkm, najpierw chciałem wymienić uszczelkę klawiatury bo puszczała, ale jak zobaczyłem jej stan (była tak twarda że się łamała ja drewno) to wyszedłem z założenia że uszczelniacze zaworów też nie są ciekawe, a potem to już poszło...
Fedorak pisze:Co do płukania to czym płukałeś i jak długo? Może użyłeś czegoś bardziej agresywnego niż LM albo przesadziłeś z czasem płukania i tak ci wyskrobało silniczek że chodzi po prostu inaczej?
Płukanka Fuscha - zastosowałem się do instrukcji (15 - 20 minut). Najpierw płukanka potem rozbiórka i remont.
Fedorak pisze:Natomiast co do wyciszenia... U mnie efekt był słyszalny w zasadzie już zaraz po zalaniu. tj. wracając z warsztatu znajomego do domu po wymianie oleju. Niemniej po jakichś 2-3 dniach ten efekt się znacząco pogłębiał (zrobiłem w tych dniach coś koło 150-200 km) W szczególności to było i jest słyszalne na biegu jałowym. Zwróć też uwagę że ja w pewnym zakresie obrotów nie pisze o wyciszeniu tylko o zmianie głosu silnika, zwłaszcza powyżej 2500-3000 obrotów.
Ten "basowy" efekt też występuje, ale na oleju GM stanowczo ciszej pracował na wolnych
Fedorak pisze:Druga sprawa to to, że Ty nie dodałeś Cerateca, może więc on tutaj ma dość kluczowe znaczenie w tym wyciszeniu, chociaż ja osobiście uważam inaczej (Ceratec - redukcja brania oleju, olej z MoS2 - wyciszenie i obniżenie zużycia paliwa). Cóż... Sposób na sprawdzenie jest jeden - dokup Ceratec i dodaj do silniczka.
Ceratec mam bo kupiłem razem z olejem LM, a nie wlałem bo nie chciałem po tym remoncie od razu za bardzo go "rozpieszczać"

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#78 Post autor: Fedorak »

ZiK pisze:Remont był przy 189 kkm, najpierw chciałem wymienić uszczelkę klawiatury bo puszczała, ale jak zobaczyłem jej stan (była tak twarda że się łamała ja drewno) to wyszedłem z założenia że uszczelniacze zaworów też nie są ciekawe, a potem to już poszło...
Rozumiem że nie jesteś pierwszym właścicielem i ktoś coś zawalił w poprzednim użytkowaniu? Bo przebieg 189 kkm to raczej nie powód żeby z marszu robić remont silnika... :mysli: A tymi uszczelniaczami zaworów mnie zaciekawiłeś... U mnie na razie nic nigdzie nie cieknie, pod klawirą również sucho. Ale licho nie śpi bo kto wie co może się dziać w środku. Są jakieś objawy zużycia tych uszczelniaczy? Może mam je na wylocie a nawet nie wiem?! :shock: :)
ZiK pisze:Płukanka Fuscha - zastosowałem się do instrukcji (15 - 20 minut). Najpierw płukanka potem rozbiórka i remont
Hm... Czyli po "chemicznym" wypłukaniu silnika rozebrałeś go i poszły na ten czyściutki, wypłukany silnik jeszcze różne nowe (a więc już fabrycznie ultraczyste) elementy. Pewnie przy samym składaniu tez wiele części dodatkowo było juz fizycznie czyszczonych i mytych, bo był po prostu do nich bezpośredni dostęp. Jakby więc nie patrzeć silniczek przeszedł solidne gruntowne czyszczenie i może to sprawiło że chodzi inaczej. A mówiąc już dosadniej może potrzebuje teraz trochę km żeby nieco "zarosnąć" i się wyciszyć? :)
ZiK pisze:Ten "basowy" efekt też występuje, ale na oleju GM stanowczo ciszej pracował na wolnych
Dziś specjalnie pod kątem Twojego testu przysłuchiwałem się dokładniej Zafiryndzie w czasie jazdy. Hałas silnika oddam w skali 1 (praktycznie cisza) do 8 (przeszkadza w rozmowie prowadzonej bez podnoszenia głosu)

bieg jałowy - 1
przyspieszanie do 2500 obr - 3
przyspieszanie 2500 do 3500 obr - 4
przyspieszanie ponad 3500 obr - 6
jazda tempomatem do 3500 - 2
jazda tempomatem 3500 do 4500 - 5

Przyjmując na 1 punkt skali ok 15 dB i porównując to do dowolnej skali głośności np. tu:

http://www.profesjonalnenaglosnienie.pl ... c-kolumny/

to możesz mieć japońskie (yakotakie :) wyobrażenie jak to wygląda.

Oczywiście ten opis jest baaaardzo subiektywny, poza tym w grę wchodzi też hałas generowany przez obecne twarde zimówki oraz nawierzchnię. Niemniej plusy w wyciszeniu widzę m.in. po tym, jak głośno muszę nastawiać muzę w czasie jazdy - wcześniej musiało być 2-3 kreseczki więcej, a teraz nie ma takiej potrzeby a komfort słuchania jest ten sam. Zauważyłem też że bardziej wpadają w ucho rożne subtelne odgłosy z podwozia, które wcześniej ginęły w głośniejszym mruku silnika.

Aha, no i jest też kwestia taka, że mam skrzyni zmieniony także olej LM z dodatkiem MoS2 i tam również mam wrażenie że zrobiło się ciszej, o czym wspominam gdzieś we wcześniejszym poście. Czynników redukujących hałas mamy więc więcej.
ZiK pisze: Ceratec mam bo kupiłem razem z olejem LM, a nie wlałem bo nie chciałem po tym remoncie od razu za bardzo go "rozpieszczać"
A ja tam bym lał od razu... :D Generalnie w przypadku środków tego typu podaje się że im szybciej zostanie zastosowany tym dłuższa będzie żywotność i prawidłowe działanie chronionych elementów. Innymi słowy - im mniej masz nastukane km przy zaaplikowaniu tym docelowa ochrona silnika i pozytywne oddziaływanie tego środka są dłuższe. Nowe elementy trą o siebie nieco bardziej generując więcej punktów cieplnych, w których ta ochronna ceramizacja zaczyna zachodzić i w rezultacie więcej powierzchni trących zostaje zabezpieczonych. W wyhuśtanych silnikach są większe luzy i powstających punktów cieplnych spełniających wymogi do zaistnienia ceramizacji jest mniej. Dlatego między bajki można włożyć hasła że ceramizery magicznie przywrócą do pełnego nowego życia silniki o przebiegu 200-300 kkm, natomiast zdecydowanie przyczyniają się do przedłużenia żywotności silnikow o niedużych przebiegach.


EDIT
Gościu pisze:A tak z innej beczki, LM działa przypadkiem na licencji Castrola?
Nic nie wiem na ten temat... Raczej wątpię, bo Castrol jest na wskroś brytyjski a LM niemiecki. A te ekipy raczej się nie lubią... Brytolom po bitwie o Anglię i bombardowaniach za pomocą rakiet V1 i V2 nawet dziś słowo "opel" nie może przejść przez gardło, tylko wolą szeleścić jakiegoś "wałksala"... :lol: :haha:

A poważniej... :) Ostatnio dowiedziałem się innej rzeczy, że LM podobno leje swoje oleje do AlfyRomeo jako fabryczne smarowidła tzw. "pierwszego montażu". No i nie ukrywam że trochę "się mię" nogi ugięły, bo o ile Alfa z założenia jest przepięknym autem, to w przypadku jej awaryjności (szczególnie tej grubej, wymagającej gwarancyjnego lub nie remontu silnika) można książki pisać...

Na szczęście nie jest tak do końca, a nawet odwrotnie - LM wyszedł na przeciw faktycznym problemom Alfy. Polecam rzucić okiem na:

http://www.forum.alfaholicy.org/forum_o ... romeo.html

Przepraszam tutaj tym samym Admina za wskazanie innego forum, proszę o potraktowanie tego faktu jako samowolny wypad rozpoznawczy na terytorium wroga i łagodny wymiar kary... :)

Przyglądając się temu co tam ludziki piszą, potwierdza się sporo przydatnych cech tego oleju, MoS2 jak i prawidłowość w stosowaniu CERATECa i tym podobnych od LM.

Posty pisane w krótkim odstępie czasu edytujemy i scalamy - GOTI
Ostatnio zmieniony 04 gru 2016, 17:47 przez Fedorak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

ZiK
Świeżak
Posty: 19
Rejestracja: 22 wrz 2016, 13:38
Lokalizacja: vxy
Model:

#79 Post autor: ZiK »

Fedorak pisze:Rozumiem że nie jesteś pierwszym właścicielem i ktoś coś zawalił w poprzednim użytkowaniu? Bo przebieg 189 kkm to raczej nie powód żeby z marszu robić remont silnika
Samochód dostałem rodzinnie dlatego znam wcześniejsze jego użytkowanie (szwagier się na nim nie rozczulał) stąd chcąc jeszcze trochę pojeździć wolałem wiedzieć co w nim piszczy.
Fedorak pisze:A tymi uszczelniaczami zaworów mnie zaciekawiłeś... U mnie na razie nic nigdzie nie cieknie, pod klawirą również sucho. Ale licho nie śpi bo kto wie co może się dziać w środku. Są jakieś objawy zużycia tych uszczelniaczy? Może mam je na wylocie a nawet nie wiem?!
Tak jak wcześniej pisałem podstawą była puszczająca uszczelka, ale jak chciałem odkręcić świece (też wymieniłem) to można powiedzieć że zastosowane były świece olejowe ;) bo wszystkie były po same czubki zalane olejem, stąd moje obawy o uszczelniacze.
Fedorak pisze:akby więc nie patrzeć silniczek przeszedł solidne gruntowne czyszczenie i może to sprawiło że chodzi inaczej. A mówiąc już dosadniej może potrzebuje teraz trochę km żeby nieco "zarosnąć" i się wyciszyć?
Tylko dlaczego przy pierwszym oleju GM po remnoncie na wolnych pracował (wg.mnie) znacznie ciszej ?
Fedorak pisze:Oczywiście ten opis jest baaaardzo subiektywny, poza tym w grę wchodzi też hałas generowany przez obecne twarde zimówki oraz nawierzchnię.
Ja mówię o pracy na wolnych obr. gdy autko stoi
Fedorak pisze:A ja tam bym lał od razu... Generalnie w przypadku środków tego typu podaje się że im szybciej zostanie zastosowany tym dłuższa będzie żywotność i prawidłowe działanie chronionych elementów.
W takim razie pojeżdżę jeszcze tak do 2000 km na LM i wleję cetareka, zobaczymy jak się zachowa. Nie mniej raz jeszcze dzięki za opis i wszystkie sugestie.

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#80 Post autor: Fedorak »

ZiK pisze:Samochód dostałem rodzinnie dlatego znam wcześniejsze jego użytkowanie (szwagier się na nim nie rozczulał)
Ożesz...!! :shock: Wydziedziczyć szwagra!!! :axe: Skandal! A czym teraz jeździ? :evil:

:D
ZiK pisze: jak chciałem odkręcić świece (też wymieniłem) to można powiedzieć że zastosowane były świece olejowe ;) bo wszystkie były po same czubki zalane olejem
A to nie... :) Takich hitów u siebie nie miałem. A świece tez zmieniałem niedawno, pod koniec września, na irydowo-platynówki. Stare NGKi chodziły nie pamiętam ile, ale po wyciągnięciu były czyściutkie, takie ładnie wyżarzone.
ZiK pisze:Tylko dlaczego przy pierwszym oleju GM po remnoncie na wolnych pracował (wg.mnie) znacznie ciszej ?
Cóż... Niezbadane są wyroki GM... :> :lol: A lałeś 10W40?
ZiK pisze:Ja mówię o pracy na wolnych obr. gdy autko stoi
No również o tym pisałem ale dodatkowo dorzuciłem opis pozostałej głośności, żeby nie pisać potem jeszcze raz, jak ludziki zaczną pytać... :) A tak wszystko jest w jednym miejscu.
ZiK pisze:W takim razie pojeżdżę jeszcze tak do 2000 km na LM i wleję cetareka, zobaczymy jak się zachowa [...]
Myślę że spokojnie możesz wlać teraz ale Twój wybór, tak czy inaczej autko na pewno nie ucierpi. :) Z pewnością w Twoich rękach będzie Zośce lepiej niż u szwagra... On by pewnie zamiast Cerateca wsypał do oleju wiadro połamanych pilników... ;) :lol: :mrgreen: :piwo:
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#81 Post autor: Fedorak »

ZiK pisze:Po przeczytaniu całości wykonanego testu (dzięki za relację :piwo: )
Aktualizacja danych :) Ze względu na dziwne błędy OBD na LPG (o czym w innym poście) musiałem kontrolnie pogonić auto w niewielką (140 km) trasę tylko na Pb. Styl mieszany trasa/miasto, co do tej pory dla Pb było nieczęste. Mam więc do kolekcji kolejny wynik spalania benzyny od chwili zalania "lekkobieżnego" oleju LM, wynoszący 7,40/100 km. :D Super... 8)

Do tego doszły jeszcze nowe wyniki na LPG, jednakże o większych wartościach :mysli: : 9,99/100 km z 30.11 oraz 9,98/100 km z 06.12. Natomiast ostatnia wartość tj. 9,44/100 km z 12.06 względnie pasuje już do osiągniętych wcześniej wyników. Nie wiem czym spowodowane były te dwa zwiększone poziomy, może tym że to były pierwsze spalania po wymianie filtra fazy lotnej LPG (14.11), może spadkiem temp. otoczenia i nieco większym spalaniem bo po prostu w zimie pali nieco więcej... Ot takie moje dywagacje.... Tak czy inaczej i tak było niżej niż pierwotne, przeciętne 10,60/100 km więc wojny nie ma... :).

Poniżej zaktualizowany wykresik.... :driver: Aż piszczy żeby dodać kolejny wynik spalania Pb95 w trasie... :) Może jutro mi sie uda... :)
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
Ostatnio zmieniony 14 gru 2016, 01:13 przez Fedorak, łącznie zmieniany 2 razy.
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#82 Post autor: Fedorak »

Przy okazji trwającej operacji o kryptonimie "Tajemnica błędu P0170" urodziły się nowe, dodatkowe dane na temat spalania paliwa w Z18XE na oleju LM MoS2 z Ceratecem. Palnąwszy dziś ok 300 km czystej trasy, z czego pół na pół Pb95 na LPG wyszło mi:

1. spalanie w trasie dla Pb95: 6,73 l/100 km
2. spalanie w trasie dla LPG: 9,50 l/100 km

Widać więc że tendencja spadkowa w spalaniu od wymiany oleju zaczyna się stabilizować i przybierać formę powtarzalną. W sumie to logiczne, bo nic nie trwa wiecznie i żaden olej nie obniży sukcesywnie spalania do 0/100 km :)

Dla zobrazowania uaktualnienie wykresu... :uklon:
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#83 Post autor: Fedorak »

I znów aktualizacja... :)

Widać że idzie zima... :) Od kilkunastu dni mamy średnią dobową temp ok. -2 do -5 stopni. Mamy też kolejny wyjeżdżony baniak LPG i spalanie wyszło 9,69l/100 km, czyli także nieco wyżej od poprzedniego, podobnie jak poprzednie spalanie Pb w trasie.

Jutro czeka mnie znów grubsze ganianie Zafiryndy :driver:: Legnica-Gliwice-Legnica. Trochę trasy wpadnie, więc postaram się zobaczyć jak wyjdzie w trybie mieszanym miasto/trasa dla Pb. Będzie wtedy kompletny przekrój tendencji. Nie wiem tylko czy wyjdzie miarodajnie, bo jak będzie "goło leć" + mgła to niespecjalnie będzie można utrzymać standardowe warunki jazdy... No ale kto nie próbuje ten trąba No risk, no fun... :)

Jakby się jednak udało, to spodziewam się w 100% większego wypłaszczenia tendencji na zielonych słupkach. Pewnie wyjdzie między 7,6 a 7,8...
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#84 Post autor: Fedorak »

No i znów jestem, po udanej trasie do Gliwic i z powrotem. Trasa super, pogoda piękna bo słoneczko i od - 3 do +1, sucho i do tego bez specjalnie obciążającego ruchu. Jedynie z powrotem zaczęło trochę wiać w paszczę, el to już bez znaczenia było...

Spalanie na Pb: trasa 6,70 l/100 km, trasa + miasto 8,0 l/100 km (miasto x2 bo wjazd i wyjazd z miasta)
Spalanie na LPG: trasa... Niestety zonk, bo nie mam jak dokładnie sprawdzić. Zbiornika do końca nie wyjeździłem a kropki wskaźnika mają wartość szacowaną i to całkiem rozjechaną pod kątem skalowania. Poniżej podaję ile km mniej-więcej przejeżdżam na każdej kropce. Nie będę więc ściemniać że zmierzyłem. A poza tym wiało i pewnie byłoby niemiarodajnie.

Co w nowym wykresie? Zgodnie z oczekiwaniami spalanie w mieszańcu trasa/miasto wzrosło do 8 litrów. Nie ukrywam że spodziewałem się mniej, ale cóż zrobić... :oops:

Aha, poprawiłem daty, bo ostatni wpis bazował na dzień przed, tj 20.12.
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
Ostatnio zmieniony 21 gru 2016, 23:25 przez Fedorak, łącznie zmieniany 2 razy.
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#85 Post autor: Fedorak »

Miałem w tamtym poście podać jak układa się spalanie na każdej z kropek poziomowskazu LPG ale gdzieś mi uciekło... :/ Więc uzupełniam.

Na fotce wartości ujechanych km na każdą kropkę podaję z boku... Jak widać rozstrzał jest całkowity. Info na ten temat zdecydowałem się wkleić, gdyby ktoś był zaskoczony i szukał informacji że wskaźnik tak dziwacznie potrafi się zachowywać.

W przypadku LovatoSmart potrafi, i to całkowita normalka... :)
Załączniki
kropki LPG LovatoSmart.jpg
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#86 Post autor: Fedorak »

Znów aktualizacja spalania, jakie wychodzi po aplikacji oleju z molibdenem oraz Cerateca. Widać że coś się zaczyna dziać ze spalaniem PB95 mieszanym i LPG średnim - pojawia się lekka tendencja wzrostowa. Zatem:

1 - albo to jakieś chwilowe fochy silnika lub jakości LPG,
2 - albo to wpływ niższych temperatur użytkowania auta,
3 - być może szanowny pan dwusiarczek molibdenu i jego wpływ na tarcie zaczyna się sypać po tych kilku tysiącach km a opory silnika wzrastają pomału do takich jakie były w nim na normalnym oleju GM10W40.

Na razie stawiam na wersję 1, lub 1+2, bo "na ucho" silnik dalej chodzi bardzo cichutko a w czasie jednostajnej, szybkiej jazdy na tempomacie jakby się jeszcze bardziej wyklarował. No ale poczekajmy do dalszych wyników...

Prawdę mówiąc miałem już zamknąć te całe zbieranie i zamieszczanie danych po kolejnym 15tym tankowaniu LPG od chwili zalania oleju LM z MoS2. Każdy przecież może to sprawdzić u siebie, we własnym garażowym zaciszu, a na forum napisać "zalałem i fajnie jest!"... Po co się babrać w szczegółach i poświęcać czas....

Niemniej ze względu na ten lekki przyrost spalania oraz szacunek dla chyba kilku zainteresowanych osób pojadę z tym dalej. Pomijając kwestię, że poziom aktualnego brania oleju zdało by się sprawdzić i coś skrobnąć, może się okazać że MoS2 faktycznie działa, ale tylko na początku (kilka tys km) bo potem jego właściwości się "rozrzedzają" czy to na skutek mechanicznego zużycia tego filmu przeciwtarciowego, czy to na skutek temperatury i sukcesywnego rozpadu MoS2 na jakieś inne rzeczy, wypalane ze ścianek cylindra wraz z paliwem... Niestety, bez sprawdzenia tego sie nie potwierdzi... :nie_wiem:
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Forfiter2012
Bywalec
Posty: 146
Rejestracja: 17 kwie 2016, 16:23
Imię: Forfiter
Lokalizacja: CB
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance + LPG STAG
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#87 Post autor: Forfiter2012 »

Takie sprawdzenie wcale nie jest drogie jak byś bardzo chciał:

http://zmienolej.pl/pl/bazowa/3652-badanie-laboratoryjne-oleju

lub

http://sklep.archoil.pl/?product=analiza-oleju-smarowego

Więc można spróbować. Ale tak jak patrze na Twoje wykresy to jednak bym się trzymał tego że niższe(wyższe) spalanie można wytłumaczyć wieloma zmiennymi:
1. pogoda (ciepło, zimno, jazda pod wiatr itp.)
2. trasa (większy ruch, jazda pod górkę itp.)
3. auto (mniej załadowane, bardziej obciążone, ciśnienie w oponach, więcej paliwa w baku itp.)
4. kierowca ( raz mocniej wciśniesz gaz, przeciągniesz na 3 czy 4 itp.)
5. różnica w jakości pb/lpg.
Ponieważ różnice masz niewielkie. Na to olej i dodatek głównego wpływu mogą nie mieć na całą reszte ciszej silnik pracuje itd już tak.

Awatar użytkownika
fredas
Zafiromaniak
Posty: 5221
Rejestracja: 30 lis 2014, 12:46
Imię: Ryszard
Lokalizacja: Sypniewo [cse]
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#88 Post autor: fredas »

Forfiter2012,
Ciekawy artykuł o tych dodatkach ;)
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Fedorak
Mieszkaniec
Posty: 420
Rejestracja: 04 maja 2014, 21:10
Imię: Andy
Lokalizacja: Siedliska k/Legnicy
Auto: Opel Zafira A 1.8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#89 Post autor: Fedorak »

Forfiter2012 pisze:[...]Ponieważ różnice masz niewielkie. Na to olej i dodatek głównego wpływu mogą nie mieć na całą reszte ciszej silnik pracuje itd już tak.
Aktualizacja cd. Piętnaste tankowanie LPG od dnia zalania MoS2 za mną no i... Spalanie rośnie, bo mamy tym razem równiutkie 10 l/100km. Nowy wykres zamieszczam poniżej.

W zakresie warunków to masz rację, jest sporo zmiennych, ale wg mnie te zmienne powinny raczej wachlować w miarę równomiernie w górę i w dół. Tymczasem w tym pierwszym okresie od zmiany oleju tendencja była ewidentnie malejąca. Dodatkowo jeszcze pokrywa się to z podawanymi przez LM wynikami testów, w których MoS2 może się przyczynić do obniżenia spalania nawet do około 20%. U mnie w zależności od paliwa i trybu było to od ~3% do prawie 23%. Więc z tej strony to działa i tych różnic nie nazwałbym niewielkimi :)

Jednak niestety LM nie pisze jak długo raz zaaplikowany MoS2 wykazuje swoje zdolności. W przypadku CERATECa podają że działa przez ok 50 000 km. Może więc z tym olejem jest taki chytry plan, że jego zdolności działania obejmują też dolewki, wynikające z brania oleju - olej wlany pierwotnie do silnika pracuje ale traci pomału swoje cechy, jednak za jakiś czas musimy go uzupełnić świeżą porcją dolewki bo każdy silnik coś tam bierze. I następuje pewna regeneracja tych właściwości smarnych?

Ciekawe te strony które podajesz. Szkoda tylko że żaden z raportów nie uwzględnia stopnia zasiarczenia oleju, co w przypadku potencjalnego rozpadu MoS2 w wyniku zużycia oleju ma duże znaczenie.

Cóż... :) Jeździmy dalej i obserwujemy... :) BTW - dziś na moment zapalił mi się OELSTAND PRUFEN, jednak miało to miejsce przy postoju na dość "skośnym" parkingu. Tak czy inaczej będzie trzeba zajrzeć na miarkę - jeśli okaże się że wzięło tego oleju, to może to potwierdzić moje przypuszczenia: mniej oleju > mniej MoS2 > mniejsza redukcja tarcia > zwiększanie spalania.
Załączniki
MoS2 spalanie.jpg
Ostatnio zmieniony 04 sty 2017, 01:34 przez Fedorak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZAFIRA (arab.) - kobieta dająca szczęście i zwycięstwo...

Awatar użytkownika
szura217
Zafiromaniak
Posty: 821
Rejestracja: 17 sie 2016, 14:28
Imię: Adrian
Lokalizacja: Wrocław/Głogów
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#90 Post autor: szura217 »

Ja jednak bym bardziej jednak skłaniał się ku teorii warunków, jednak przyszła zima, jest chłodno, warunki są jakie są, w końcu to nie laboratorium ;) Na pocieszenie powiem że mi mniej więcej w analogicznym czasie spalanie średnie trochę podskoczyło. Czekam na dalszą relację :)
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”