[TUT]Światła dzienne w reflektorach bi-ksenonowych
- opelmen
- Mieszkaniec
- Posty: 466
- Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
[TUT]Światła dzienne w reflektorach bi-ksenonowych
Zacznę od "pochwały" dla geniuszów z Opla, którzy zapomnieli umożliwić wymiany żarówek kierunkowskazów w reflektorach bi-ksenonowych z AFL (nie wiem jak jest w innych typach). Naprawdę słowa uznania
Światła dzienne & kierunkowskazy w zestawie wyglądają mniej więcej (samo opakowanie zależy od sprzedawcy) tak:
Niestety bez demontażu zderzaka nie obejdzie się. Nie będę opisywał tej czynności bo to dość popularne zajęcie i pewno większość ma to 'obcykane' :-) Dodam tylko od siebie, że do tego nie jest potrzebny kanał. Wystarczy podnośnik i podstawki.
W końcu chodzi tylko o to aby móc skręcać kołami żeby odkręcić śruby mocujące zderzak do nadkoli no i wyjąć 6 kołków od dołu.
Po demontażu atrapy, zderzaka i reflektorów mamy taki oto widok:
No i teraz "część artystyczna"...
Wytrasowałem cyrklem otwór fi 34mm (w założeniu miałem wstawić w wykonane otwory zakupione na Alle.. zaślepki).
Po "wylutowaniu" (czytaj: wytopieniu) otworu okazało się, że jeszcze trzeba w niektórych miejscach poszerzyć aby wyjąć żarówkę PY24W (SIC!):
Trzeba pamiętać przy tym aby otwór był możliwie najmniejszy po to aby kołnierz gumowy z nowej żarówki (LED) po wciśnięciu dobrze się trzymał...
Wciskamy w otwór żarówkę, ustawiamy "do poziomu" ponieważ kołnierz żarówki (LED) jest "przystosowany do cokołu PY21W i silikonujemy szczelnie. Dodatkowo można osilikonować jeszcze przewody przy wyjściu z kołnierza:
Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny
Ja zastosowałem złącza hermetyczne 4 pinowe (3-pinowych w sklepie moto nie mieli) aby połączenie było rozłączne (przy ew. późniejszym demontażu reflektora)...
Składamy zusammen do kupy i zabieramy się za połączenia do instalacji auta.
+ po stacyjce pobrałem ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, tzn. wykorzystałem jeden pin ze spalonego bezpiecznika mini i przylutowałem do niego przewód, pin wpiąłem w miejsce "nieobecnego" u mnie bezpiecznika "10".
Jako szumnie nazywany przez sprzedawców na Alle słynny AUTOMAT zastosowałem przekaźnik (4120), który połączyłem tak:
Ponieważ, jak niektórzy zapewne odczuli, LEDY w samochodzie nie lubią pików napięciowych - na wyjściu z przekaźnika zastosowałem stabilizator z regulatorem i ustawiłem na nim tak ok. 13V, wygląda to tak:
A po zamontowaniu finalnie tak:
Po załączeniu stacyjki załączają się "dzienne", po włączeniu postojówek cewka przekaźnika otrzymuje z nich napięcie i przełączając styki rozwiera dzienne.
A tutaj działanie
Planuję jeszcze, tzn. już sobie polutowałem i będę montował, taki "detektor" poziomu napięcia ładowania. Po osiągnięciu napięcia ok. 13,5V załączy dopiero światła dzienne, wyłączy dopiero po wyłączeniu stacyjki lub włączeniu świateł postojowych..
POWODZENIA
Światła dzienne & kierunkowskazy w zestawie wyglądają mniej więcej (samo opakowanie zależy od sprzedawcy) tak:
Niestety bez demontażu zderzaka nie obejdzie się. Nie będę opisywał tej czynności bo to dość popularne zajęcie i pewno większość ma to 'obcykane' :-) Dodam tylko od siebie, że do tego nie jest potrzebny kanał. Wystarczy podnośnik i podstawki.
W końcu chodzi tylko o to aby móc skręcać kołami żeby odkręcić śruby mocujące zderzak do nadkoli no i wyjąć 6 kołków od dołu.
Po demontażu atrapy, zderzaka i reflektorów mamy taki oto widok:
No i teraz "część artystyczna"...
Wytrasowałem cyrklem otwór fi 34mm (w założeniu miałem wstawić w wykonane otwory zakupione na Alle.. zaślepki).
Po "wylutowaniu" (czytaj: wytopieniu) otworu okazało się, że jeszcze trzeba w niektórych miejscach poszerzyć aby wyjąć żarówkę PY24W (SIC!):
Trzeba pamiętać przy tym aby otwór był możliwie najmniejszy po to aby kołnierz gumowy z nowej żarówki (LED) po wciśnięciu dobrze się trzymał...
Wciskamy w otwór żarówkę, ustawiamy "do poziomu" ponieważ kołnierz żarówki (LED) jest "przystosowany do cokołu PY21W i silikonujemy szczelnie. Dodatkowo można osilikonować jeszcze przewody przy wyjściu z kołnierza:
Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny
Ja zastosowałem złącza hermetyczne 4 pinowe (3-pinowych w sklepie moto nie mieli) aby połączenie było rozłączne (przy ew. późniejszym demontażu reflektora)...
Składamy zusammen do kupy i zabieramy się za połączenia do instalacji auta.
+ po stacyjce pobrałem ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, tzn. wykorzystałem jeden pin ze spalonego bezpiecznika mini i przylutowałem do niego przewód, pin wpiąłem w miejsce "nieobecnego" u mnie bezpiecznika "10".
Jako szumnie nazywany przez sprzedawców na Alle słynny AUTOMAT zastosowałem przekaźnik (4120), który połączyłem tak:
Ponieważ, jak niektórzy zapewne odczuli, LEDY w samochodzie nie lubią pików napięciowych - na wyjściu z przekaźnika zastosowałem stabilizator z regulatorem i ustawiłem na nim tak ok. 13V, wygląda to tak:
A po zamontowaniu finalnie tak:
Po załączeniu stacyjki załączają się "dzienne", po włączeniu postojówek cewka przekaźnika otrzymuje z nich napięcie i przełączając styki rozwiera dzienne.
A tutaj działanie
Planuję jeszcze, tzn. już sobie polutowałem i będę montował, taki "detektor" poziomu napięcia ładowania. Po osiągnięciu napięcia ok. 13,5V załączy dopiero światła dzienne, wyłączy dopiero po wyłączeniu stacyjki lub włączeniu świateł postojowych..
POWODZENIA
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 10:52 przez opelmen, łącznie zmieniany 3 razy.
- Sumik
- Zafiromaniak
- Posty: 2407
- Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Zafira B OPC 300+
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Spoko opcja
Co do żarówki kierunkowskazów też zastanawiałem się co za geniusz to wymyślił. No chyba że to jakieś żarówki skonstruowane i wyprodukowane przez NASA
Co do żarówki kierunkowskazów też zastanawiałem się co za geniusz to wymyślił. No chyba że to jakieś żarówki skonstruowane i wyprodukowane przez NASA
Ostatnio zmieniony 15 maja 2017, 20:43 przez Sumik, łącznie zmieniany 1 raz.
- opelmen
- Mieszkaniec
- Posty: 466
- Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
kierunek do lampyaroniusz pisze:Świetny tutek , ale mam pytanko :> a w którym miejscu podłączyłeś kierunek do lampy ?
Jeśli chodzi o podłączenie "nowej" żarówki to podlutowałem przewody przy wtyku złącza..
Edit:
Było w tutku...:
"Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny"
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 07:53 przez opelmen, łącznie zmieniany 1 raz.
- opelmen
- Mieszkaniec
- Posty: 466
- Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
- Imię: Janusz
- Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Widziałeś ilu użytkowników chinoli jeździ po świecie i jak mają pomontowane te różne wynalazki? Jakoś nikt się nie czepia. Ja miałem w ZA moduł dziennych jako 30% mocy długich, jeździłem na nich przez 6 lat, wielokrotnie poza granicami Polski. Wielokrotnie ZATRZYMYWANY do kontroli przez niebieskich. NIGDY złotówki ani innej waluty ode mnie NIKT nie zażądał za ten wynalazek (NIEHOMOLOGOWANY).czarekcw pisze:Będą się sypać mandaty tak jak za HIDy w reflektorach halogenowych. Nawet średnio rozgarnięty człowiek podczas stłuczki zobaczy takie coś i powie dla niebieskiego to właściciel takiego auta będzie miał problemy.
Więc nie siej tutaj propagandy.