[TUT]Światła dzienne w reflektorach bi-ksenonowych

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

[TUT]Światła dzienne w reflektorach bi-ksenonowych

#1 Post autor: opelmen »

Zacznę od "pochwały" dla geniuszów z Opla, którzy zapomnieli umożliwić wymiany żarówek kierunkowskazów w reflektorach bi-ksenonowych z AFL (nie wiem jak jest w innych typach). Naprawdę słowa uznania :evil:

Światła dzienne & kierunkowskazy w zestawie wyglądają mniej więcej (samo opakowanie zależy od sprzedawcy) tak:
Obrazek

Niestety bez demontażu zderzaka nie obejdzie się. Nie będę opisywał tej czynności bo to dość popularne zajęcie i pewno większość ma to 'obcykane' :-) Dodam tylko od siebie, że do tego nie jest potrzebny kanał. Wystarczy podnośnik i podstawki.
W końcu chodzi tylko o to aby móc skręcać kołami żeby odkręcić śruby mocujące zderzak do nadkoli no i wyjąć 6 kołków od dołu.

Po demontażu atrapy, zderzaka i reflektorów mamy taki oto widok:
Obrazek

No i teraz "część artystyczna"... ;)

Wytrasowałem cyrklem otwór fi 34mm (w założeniu miałem wstawić w wykonane otwory zakupione na Alle.. zaślepki).
Obrazek

Po "wylutowaniu" (czytaj: wytopieniu) otworu okazało się, że jeszcze trzeba w niektórych miejscach poszerzyć aby wyjąć żarówkę PY24W (SIC!):
Obrazek
Trzeba pamiętać przy tym aby otwór był możliwie najmniejszy po to aby kołnierz gumowy z nowej żarówki (LED) po wciśnięciu dobrze się trzymał...
Obrazek

Wciskamy w otwór żarówkę, ustawiamy "do poziomu" ponieważ kołnierz żarówki (LED) jest "przystosowany do cokołu PY21W i silikonujemy szczelnie. Dodatkowo można osilikonować jeszcze przewody przy wyjściu z kołnierza:
Obrazek

Obrazek

Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny

Ja zastosowałem złącza hermetyczne 4 pinowe (3-pinowych w sklepie moto nie mieli) aby połączenie było rozłączne (przy ew. późniejszym demontażu reflektora)...
Obrazek

Składamy zusammen do kupy i zabieramy się za połączenia do instalacji auta.

+ po stacyjce pobrałem ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika, tzn. wykorzystałem jeden pin ze spalonego bezpiecznika mini i przylutowałem do niego przewód, pin wpiąłem w miejsce "nieobecnego" u mnie bezpiecznika "10".
Jako szumnie nazywany przez sprzedawców na Alle słynny AUTOMAT zastosowałem przekaźnik (4120), który połączyłem tak:
Obrazek

Ponieważ, jak niektórzy zapewne odczuli, LEDY w samochodzie nie lubią pików napięciowych - na wyjściu z przekaźnika zastosowałem stabilizator z regulatorem i ustawiłem na nim tak ok. 13V, wygląda to tak:
Obrazek

Obrazek

A po zamontowaniu finalnie tak:
Obrazek

Po załączeniu stacyjki załączają się "dzienne", po włączeniu postojówek cewka przekaźnika otrzymuje z nich napięcie i przełączając styki rozwiera dzienne.
A tutaj działanie

Planuję jeszcze, tzn. już sobie polutowałem i będę montował, taki "detektor" poziomu napięcia ładowania. Po osiągnięciu napięcia ok. 13,5V załączy dopiero światła dzienne, wyłączy dopiero po wyłączeniu stacyjki lub włączeniu świateł postojowych..

POWODZENIA :driver:
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 10:52 przez opelmen, łącznie zmieniany 3 razy.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 542
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#2 Post autor: Mawerix »

Upakuj tą elektronikę i przekaźnik w jakieś hermetyczne pudełko bo długiego żywota nie wróżę.

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#3 Post autor: opelmen »

Mawerix pisze:Upakuj tą elektronikę i przekaźnik w jakieś hermetyczne pudełko bo długiego żywota nie wróżę.
Już jest upakowane. Układ zbudowany, działający ale jeszcze niezamontowany.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Sumik
Zafiromaniak
Posty: 2407
Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
Imię: Marcin
Lokalizacja: Sosnowiec
Auto: Zafira B OPC 300+
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LEH
Gender:
Kontakt:

#4 Post autor: Sumik »

Spoko opcja :)

Co do żarówki kierunkowskazów też zastanawiałem się co za geniusz to wymyślił. No chyba że to jakieś żarówki skonstruowane i wyprodukowane przez NASA :lol:
Ostatnio zmieniony 15 maja 2017, 20:43 przez Sumik, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
KIT GTO
Mieszkaniec
Posty: 412
Rejestracja: 10 cze 2011, 21:57
Lokalizacja: lbn
Model:

#5 Post autor: KIT GTO »

te żarówki się nie przepalają ;)

Awatar użytkownika
Rafoooo
Zafiromaniak
Posty: 1949
Rejestracja: 02 lis 2014, 09:58
Lokalizacja: Limanowa
Model:
Kontakt:

#6 Post autor: Rafoooo »

Na filmiku to wygląda nawet fajnie :piwo: ... Może i warto nad tym pomyśleć. :mysli:
Życie trzeba przeżyć tak, żeby wstyd było opowiadać, za to przyjemnie
wspominać. :P

Awatar użytkownika
aroniusz
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 24 lut 2015, 19:09
Imię: Arek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#7 Post autor: aroniusz »

Świetny tutek :piwo: , ale mam pytanko :> a w którym miejscu podłączyłeś kierunek do lampy ?

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#8 Post autor: opelmen »

aroniusz pisze:Świetny tutek :piwo: , ale mam pytanko :> a w którym miejscu podłączyłeś kierunek do lampy ?
kierunek do lampy :roll:

Jeśli chodzi o podłączenie "nowej" żarówki to podlutowałem przewody przy wtyku złącza..

Edit:
Było w tutku...:
"Wyprowadzamy przewody ze złącza (wtyku) reflektora:
masa - brązowy,
prawy kierunek - czarno - zielony
lewy kierunek - czarno - biały
lewe postojowe - szaro czarny"
Ostatnio zmieniony 16 maja 2017, 07:53 przez opelmen, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
aroniusz
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 24 lut 2015, 19:09
Imię: Arek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#9 Post autor: aroniusz »

OK rozumiem z wiązki przed wtyczką :oops:

mlody17
Bywalec
Posty: 191
Rejestracja: 29 cze 2009, 13:22
Imię: Michał
Lokalizacja: Okolice Dzierżoniowa
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#10 Post autor: mlody17 »

A da rade jakoś to połączyć z czujnikiem zmierzchu?

Awatar użytkownika
aroniusz
Mieszkaniec
Posty: 233
Rejestracja: 24 lut 2015, 19:09
Imię: Arek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#11 Post autor: aroniusz »

Jeśli będziesz miał w trybie auto to czujnik włączy Ci światła mijania i automat wyłączy wówczas dzienne

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#12 Post autor: opelmen »

aroniusz pisze:Jeśli będziesz miał w trybie auto to czujnik włączy Ci światła mijania i automat wyłączy wówczas dzienne
Tak to działa.
Tylko wkurza mnie "interpretacja" poziomu ciemności przez ten czujnik... zapala mi światła kiedy jeszcze spokojnie możnaby na dziennych jeździć.
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 946
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Peugeot 308SW
Model: P308
Oznaczenie silnika: A20DTH

#13 Post autor: paweldm »

Pomysł fajny, szkoda tylko, że brak homologacji.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#14 Post autor: czarekcw »

Będą się sypać mandaty tak jak za HIDy w reflektorach halogenowych. Nawet średnio rozgarnięty człowiek podczas stłuczki zobaczy takie coś i powie dla niebieskiego to właściciel takiego auta będzie miał problemy.

Awatar użytkownika
opelmen
Mieszkaniec
Posty: 466
Rejestracja: 01 gru 2009, 06:46
Imię: Janusz
Lokalizacja: małaPOLSKA - KMYXXXX
Auto: Opel Zafira B 1.8 Cosmo Pb & LPG
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#15 Post autor: opelmen »

czarekcw pisze:Będą się sypać mandaty tak jak za HIDy w reflektorach halogenowych. Nawet średnio rozgarnięty człowiek podczas stłuczki zobaczy takie coś i powie dla niebieskiego to właściciel takiego auta będzie miał problemy.
Widziałeś ilu użytkowników chinoli jeździ po świecie i jak mają pomontowane te różne wynalazki? Jakoś nikt się nie czepia. Ja miałem w ZA moduł dziennych jako 30% mocy długich, jeździłem na nich przez 6 lat, wielokrotnie poza granicami Polski. Wielokrotnie ZATRZYMYWANY do kontroli przez niebieskich. NIGDY złotówki ani innej waluty ode mnie NIKT nie zażądał za ten wynalazek (NIEHOMOLOGOWANY).
Więc nie siej tutaj propagandy.
Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”