[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi
[TUT/B]Demontaż - wymiana chłodnicy wody 1.9 CDTi
Z wymianą chłodnicy jest sporo zabawy ale do zrobienia .
Opisując sposób demontażu używałem nazw lewa,prawa strona stojąc przodem do auta.
Zaczynamy od demontażu zderzaka.Piękny opis zamieścił wcześniej kolega http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=3843
Następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia zaworkiem w lewym dolnym rogu chłodnicy.Wykręcamy śruby 6szt z pasa przedniego zaznaczone kolorem żółtym na foto poniżej.Kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca 2szt gdzie mocowany jest dolot powietrza do filtra.Dolot przykręcony jest jednym wkrętem,który wkręcony jest w pas przedni przy mocowaniu wspornika maski silnika(na foto nie widać tego miejsca).Trzeba pokombinować i dolot wyciągnąć,bo będzie przeszkadzał przy późniejszym demontażu chłodnicy.
Na następnym foto kolorem czerwonym zaznaczyłem opaski i śruby,które należy wykręcić aby zdemontować kolejne elementy gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniany dolot powietrza do filtra
nr 2 (nie wiem po co zaznaczyłem na foto ...nie demontujemy tego elementu)
nr 3 łącznik plastikowy między IC a przewodem gumowym do przepustnicy.Łącznik ten przykręcony jest dwiema śrubami do IC.Nie widoczne na foto ponieważ miejsce mocowania zasłania zbiornik płynu spryskiwaczy.Uwaga przy demontażu na uszczelkę gumową między łącznikiem a IC.Uszkodzić jej nie można ale zgubić owszem.
nr 4 to a'la żeliwny łącznik na dolocie powietrza do IC ,który też należy zdemontować po rozkręceniu dwóch opasek(wejście-wyjście) i śruby mocującej (widocznych na foto poniżej).
Należy oczywiście rozłączyć połączenia gumowe chłodnicy z silnikiem.Po prawej stronie u góry plus przewód przelewowy oraz u dołu chłodnicy po lewej stronie.
Odkręcamy zbiornik płynu spryskiwacza.Jedna nakrętka przy pasie przednim,druga pod belką zderzaka.Nie odpinając przewodów odsuwamy na bok.
Następnie odkręcamy dwa wkręty po lewej stronie od przodu auta łączące chłodnicę wody z IC i chłodnicą klimy.Jeden u góry drugi na dole.
Po prawej stronie u góry też wykręcamy wkręt.U dołu chłodnice połączone są za pomocą spinki(wsuń-wysuń).W ten sposób możemy odsunąć do przodu auta IC i chłodnicę klimy aby mieć miejsce na wyciągnięcie chłodnicy wody.Przewody elastyczne od chłodnicy klimy na to pozwalają.
Do chłodnicy wody wkręcony jest jeszcze jeden wkręt od strony silnika,który łączy z wentylatorem chłodnicę.Zobaczymy go po demontażu wcześniej wspomnianego plastikowego łącznika między IC a przewodem gumowym(nr 3 na wcześniejszym zdjęciu).
Odsuwamy wentylator od chłodnicy unosząc go delikatnie do góry.Do chłodnicy wody po lewej stronie od strony silnika zamocowane są przewody podciśnienia od elektrozaworu doładowania.Należy wysunąć spinkę mocującą z uchwytu chłodnicy.
Na foto poniżej(prawej strony mocowania) zaznaczyłem śruby i nakrętkę,które należy wykręcić gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniana jedna z dwóch śrub mocujących łącznik od IC do przewodu gumowego
nr 2 to nakrętka jedna z dwóch mocujących zbiornik płynu spryskiwacza
nr 3 to śruba,która trzyma klamrę mocowania chłodnicy.Po drugie stronie również należy wykręcić tą śrubę.Klamry demontujemy wysuwając je do środka między silnik a chłodnicę.UWAGA...najpierw polecam zdemontować prawą klamrę a następnie lewą.Nie zrobiłem fotek tych klamr.Jeśli znajdę w necie to wkleję w celu rozjaśnienia tematu.
W ten sposób wszystkie elementy,które przeszkadzają przy demontażu chłodnicy mamy usunięte.Chłodnica w podstawie wciśnięta jest w gumowe poduszki,które nie przeszkadzają przy demontażu.Kombinując jak koń pod górę wyciągamy chłodnicę do góry przekręcając ją na boki...na ile miejsce pozwoli.
Składamy oczywiście w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu o zalaniu układu płynem i sprawdzeniu dokładnie wszystkich połączeń.
Opisując sposób demontażu używałem nazw lewa,prawa strona stojąc przodem do auta.
Zaczynamy od demontażu zderzaka.Piękny opis zamieścił wcześniej kolega http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=3843
Następnie spuszczamy płyn z układu chłodzenia zaworkiem w lewym dolnym rogu chłodnicy.Wykręcamy śruby 6szt z pasa przedniego zaznaczone kolorem żółtym na foto poniżej.Kolorem czerwonym zaznaczyłem miejsca 2szt gdzie mocowany jest dolot powietrza do filtra.Dolot przykręcony jest jednym wkrętem,który wkręcony jest w pas przedni przy mocowaniu wspornika maski silnika(na foto nie widać tego miejsca).Trzeba pokombinować i dolot wyciągnąć,bo będzie przeszkadzał przy późniejszym demontażu chłodnicy.
Na następnym foto kolorem czerwonym zaznaczyłem opaski i śruby,które należy wykręcić aby zdemontować kolejne elementy gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniany dolot powietrza do filtra
nr 2 (nie wiem po co zaznaczyłem na foto ...nie demontujemy tego elementu)
nr 3 łącznik plastikowy między IC a przewodem gumowym do przepustnicy.Łącznik ten przykręcony jest dwiema śrubami do IC.Nie widoczne na foto ponieważ miejsce mocowania zasłania zbiornik płynu spryskiwaczy.Uwaga przy demontażu na uszczelkę gumową między łącznikiem a IC.Uszkodzić jej nie można ale zgubić owszem.
nr 4 to a'la żeliwny łącznik na dolocie powietrza do IC ,który też należy zdemontować po rozkręceniu dwóch opasek(wejście-wyjście) i śruby mocującej (widocznych na foto poniżej).
Należy oczywiście rozłączyć połączenia gumowe chłodnicy z silnikiem.Po prawej stronie u góry plus przewód przelewowy oraz u dołu chłodnicy po lewej stronie.
Odkręcamy zbiornik płynu spryskiwacza.Jedna nakrętka przy pasie przednim,druga pod belką zderzaka.Nie odpinając przewodów odsuwamy na bok.
Następnie odkręcamy dwa wkręty po lewej stronie od przodu auta łączące chłodnicę wody z IC i chłodnicą klimy.Jeden u góry drugi na dole.
Po prawej stronie u góry też wykręcamy wkręt.U dołu chłodnice połączone są za pomocą spinki(wsuń-wysuń).W ten sposób możemy odsunąć do przodu auta IC i chłodnicę klimy aby mieć miejsce na wyciągnięcie chłodnicy wody.Przewody elastyczne od chłodnicy klimy na to pozwalają.
Do chłodnicy wody wkręcony jest jeszcze jeden wkręt od strony silnika,który łączy z wentylatorem chłodnicę.Zobaczymy go po demontażu wcześniej wspomnianego plastikowego łącznika między IC a przewodem gumowym(nr 3 na wcześniejszym zdjęciu).
Odsuwamy wentylator od chłodnicy unosząc go delikatnie do góry.Do chłodnicy wody po lewej stronie od strony silnika zamocowane są przewody podciśnienia od elektrozaworu doładowania.Należy wysunąć spinkę mocującą z uchwytu chłodnicy.
Na foto poniżej(prawej strony mocowania) zaznaczyłem śruby i nakrętkę,które należy wykręcić gdzie:
nr 1 to wcześniej wspomniana jedna z dwóch śrub mocujących łącznik od IC do przewodu gumowego
nr 2 to nakrętka jedna z dwóch mocujących zbiornik płynu spryskiwacza
nr 3 to śruba,która trzyma klamrę mocowania chłodnicy.Po drugie stronie również należy wykręcić tą śrubę.Klamry demontujemy wysuwając je do środka między silnik a chłodnicę.UWAGA...najpierw polecam zdemontować prawą klamrę a następnie lewą.Nie zrobiłem fotek tych klamr.Jeśli znajdę w necie to wkleję w celu rozjaśnienia tematu.
W ten sposób wszystkie elementy,które przeszkadzają przy demontażu chłodnicy mamy usunięte.Chłodnica w podstawie wciśnięta jest w gumowe poduszki,które nie przeszkadzają przy demontażu.Kombinując jak koń pod górę wyciągamy chłodnicę do góry przekręcając ją na boki...na ile miejsce pozwoli.
Składamy oczywiście w odwrotnej kolejności nie zapominając na końcu o zalaniu układu płynem i sprawdzeniu dokładnie wszystkich połączeń.
Ostatnio zmieniony 18 cze 2017, 11:20 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 6 razy.
-
- Zafiromaniak
- Posty: 853
- Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
- Lokalizacja: śląskie[SGL]
- Model:
- Bodek
- Zafiromaniak
- Posty: 16394
- Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
- Imię: Bodek
- Lokalizacja: Polska B
- Auto: Zafira_B_Cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
1300275 - nr katalogowy - oryginałZdenek2007 pisze:Świetny manual! I mnie się przydał! W silniku 1.7 jest podobny demontaż.
Ja mam nieco inne pytanie. Ponieważ moja chłodnica padła, muszę ją wymienić, więc co proponujecie nowy zamiennik czy używany oryginał? Jeśli zamiennik to jakiego producenta? Proszę o radę.
CHŁODNICA, ZESP. (UŻYWANY(-A, -E) Z RĘCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW) (RDZEŃ CHŁODNICY ROZMIAR 600 X 409MM)A17DTR[LPL]
Numer katalogowy: 1300275
Nazwa części: CHLODNICA
Cena netto*: 1 116,00
Cena brutto*: 1 372,68
Przyzwoitym zamiennikiem jest :
http://e-autoparts.pl/advanced_search_r ... +&numer=oe
Nissens, używany oryginał - to może być ryzyko.
"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.
Witam. Dzisiaj wydobylem chlodnice z Zafirki. Jutro mam dostac nowa. Jak juz kolega wyzej opisal trzeba sie mocno nakombinowac aby wy ciagnac stara. Mam nadzieje ze w drugá strone pójdzie latwiej. Namordowalem sie z tymi uchwytami trzymajacymi chlodnice od góry,jest na to jakis prosty sposób? Jak odpowietrzyc pozniej uklad chlodzenia?? Odkrecic odpowietrznik i uruchomic silnik?? Prosze o porade. Pozdrawiam
Witam ponownie. A wiec nowa chłodnica zainstalowana pomyslnie! Montaz przebiegł szybciej i sprawniej a nizeli demontaz. Jedyny klopot to nieszczelny odpowietrznik. Jest to plastikowa srubka z wydrązonym otworem,serwis niestety nie sprzedaje tego typu rzeczy indywidualnie. Mozna zakupic ten koreczek wraz z metalową rurką do ktorej jest wkręcony odpowietrznik za bagatela 140 funtów! Jutro zajrze na złomowiec,a w ostatecznosci zaslepie zwykłą srubką i tez zda egzamin. Pozdrawiam.
Witam wszystkich czy zakładał już ktoś chiński zamiennik ? warto 300 zł wydać na http://allegro.pl/chlodnica-opel-zafira ... 08006.html czy ma ktoś namiar na inne lepsze w podobnej cenie i czy w ogóle warto kupować ? wytrzyma to trochę ? moja zafirka to 1,9 CDTI 150 km w automacie i ta w linku jest taka jakiej szukam numery seryjne części wszystko się zgadza Bardzo proszę i jakieś podpowiedzi i z góry bardzo dziękuje Pozdrawiam
-
- Przeglądacz
- Posty: 55
- Rejestracja: 24 lip 2015, 13:16
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Siedlęcin
- Auto: 1.9
- Model: H
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
Panowie wiem , że temat stary jak świat ale gdzie oni dokładali te spinki. Właśnie wymieniłem chłodnicę wody bo szczeliła i tak się zastanawiam w którym miejscu dołożyć jakieś podkładki. Myślę dać między mocowaniem chłodnicy wody a intercoolerem w tych trzech miejscach gdzie przykręcany jest intercooler.