[A] [B] [C] Akumulator - kompendium wiedzy - jaki, jak dbać itp.

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#286 Post autor: Polaris »

Zastanawiam sie nad jednym dlaczego jak większy akumulator to będzie mniej naładowany niż ten mniejszy przy takich samych jazdach. Alternator i tak ładuje do pewnego progu napięcia a następnie obniża prąd ładowania (takie ładowanie wg charakterystyki IU).

Uważam że odchylenie 15% w górę od zalecanej pojemności przez producenta nie ma znaczenia , alternator da radę.
Co do akumulatorów to polecam wybierać akumulatory o jak największej pojemności znamionowej (z danych wymiarów skrzynki - chodzi o to aby dało radę zainstalować go w aucie) i o jak najMNIEJSZYM prądzie rozruchu. Dlaczego najmniejszy - to proste za prąd rozruchu odpowiada wielkość płyt w celach - żeby zwiększyć powierzchnię płyt trzeba je mocniej rozwałkować i wyperforować - cienka płyta jest po prostu mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne.

Jak wybierzemy akumulator o większej pojemności a mniejszym prądzie rozruchu wyjdzie na to samo co mniejsza pojemność a większy prąd.

A samo ładowanie wcale nie musi odbywać się stałym prądem.

Awatar użytkownika
szura217
Zafiromaniak
Posty: 821
Rejestracja: 17 sie 2016, 14:28
Imię: Adrian
Lokalizacja: Wrocław/Głogów
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#287 Post autor: szura217 »

To zależy jakie trasy się robi, bo przykładowo robiąc po kilka km to dużego akumulatora prostownik nie jest w stanie doładować więc jak już było wiele razy pisane.

Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#288 Post autor: Polaris »

Prostownik daje średnio 5A prądu wyjśiowego, alternator daje średnio 50A na starcie (proponuję wziąć cęgi i zmierzyć prąd wpływający do akumulatora na starcie) Akumulator jest tak czy siak urządzeniem elektrochemicznym i zawsze wymaga więcej energii na naładowanie niż się z niego pobrało oraz czasu ładowania dłuższego niż czas oddawania ładunku - to wynika z tego że urządzenie nie ma sprawności 100%, jednak nie ma to kompletnie znaczenia czy wiadro jakim jest akumulator ma pojemność 100 czy 120 litrów jak z niego na rozruch pobraliśmy 10 litrów + 2 litry się rozlało (straty) musimy uzupełnić w nim 12 litrów i tyle. Alternator działa tak jak kran z wodą o przepustowości np 1 litr na minutę z możliwością zmniejszenia ilości płynącej wody. Jak pobraliśmy z wiadra 12 litrów to musimy wlewać do niego 12 minut po 1 litrze i tyle. Wielkość wiadra nie ma tu większego znaczenia poza tym, że lejąc z większego wiadra nieco więcej się z niego rozleje. Mam nadzieję że obrazowo to wytłumaczyłem w takim większym skrócie myślowym.

Jak robi się krótkie trasy i w dodatku jeszcze rzadko jeździ autem to tak czy siak trzeba akumulator ładować ale najlepiej wykonywać ładowanie wyrównawcze.

O akumulatorach powstało wiele artykułów i filmów nawet miłośnicy 4 kółek zrobili o tym odcinek za który potem przepraszali.

Awatar użytkownika
kryniu
Świeżak
Posty: 12
Rejestracja: 19 paź 2017, 08:43
Lokalizacja: WARSZAWA
Model:

#289 Post autor: kryniu »

Osobiście polecam w Warszawie na wymianę akumulatora udać się do firmy URUCHOM.COM na 17 Stycznia 39 - montaż w cenie zakupu.

Wczoraj zamontowałem do mojej ZB Akumulator Tuborg Black 75Ah 720A
Ostatnio zmieniony 22 paź 2017, 15:25 przez kryniu, łącznie zmieniany 1 raz.
Zafira Sport OPC Line 1.9

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#290 Post autor: czarekcw »

Dziś w sklepie zamówiłem Yuasa 680AH 75A. W poniedziałek do odbioru. Ale najlepsza rozmowa była ze sprzedawcą. Mówi do mnie "zapewniam Pana, że Pan ma słabe ładowanie w Oplu". No to jak mu powiedziałem, co zostało zrobione to stwierdził, że jeszcze nikt tak nie zmodyfikował elektryki hehe.

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 542
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#291 Post autor: Mawerix »

czarekcw pisze:jak mu powiedziałem, co zostało zrobione to stwierdził, że jeszcze nikt tak nie zmodyfikował elektryki
Ehe pewnie drugi alternator :lol:

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#292 Post autor: czarekcw »

Plus dodatkowe kable :>

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#293 Post autor: rafant4011 »

Mam ładowanie 14.3-14.5 V
Altek po "kapitalce", nowy drugi kabel plusowy od alternatora do aku i nowy drugi kabel minusowy od aku do bloku silnika.
Wartości napięcia pokazuje takie same na altku/aku/test mode.

Awatar użytkownika
czarekcw
Zafiromaniak
Posty: 738
Rejestracja: 05 wrz 2016, 11:09
Imię: Cezary
Lokalizacja: Mrągowo
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#294 Post autor: czarekcw »

Z Yuasy nic nie wyszło - sprzedawca zamówił o pradzie rozruchowym 650A, cena za 75Ah 680A 415 zl więc podziękowałem. Pojechałem do znajomego i za Varte Silver 74 Ah 750 A cena 380zł. Jutro do odbioru.

Scooter0812
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 10 kwie 2017, 21:59
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Zawiercie
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#295 Post autor: Scooter0812 »

Panowie jaki najlepszy będzie akumulator do Zafiry A 1.8 16V (PB+LPG), obecny po wczorajszym mroziku (-2) w garażu miał duże problemy z zapaleniem. Czytałem, że dobre są ukraińskiej firmy "Forse", cięże i wzmocnione na ukraińskie i rosyjskie zimy. A o Centrze i Varcie opinie podzielone (ta sama fabryka), a może Yuasa, West a... Bosch? No i właśnie ile ah? 65, 74 ah? :piwo:
:zdrowko:

Awatar użytkownika
Tunio999
Zafiromaniak
Posty: 5256
Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Auto: ex ZB 1.8 SPORT
Model: 2008
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#296 Post autor: Tunio999 »

Scooter0812 pisze:Panowie jaki najlepszy będzie akumulator do Zafiry A 1.8 16V
Aku dobierasz pod autko - jak dasz za duży to możesz mieć problemy z doładowaniem go - alternator nie da rady go ładować - tym bardziej jak jeździsz na krótkie trasy...
Ostatnio zmieniony 31 paź 2017, 20:55 przez Tunio999, łącznie zmieniany 1 raz.
"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
- Albert Einstein

<<< Pozdrawiam Tunio999 >>>

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4085
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#297 Post autor: janekW67 »

Oryginał GM, ale może być trochę drogi.
Bosch S4 też będzie OK.
60 Ah, w zupełności wystarczy. Jeśli będziesz miał pojemniejszy akumulator, może być niedostatecznie ładowany przez alternator.
Przed wymianą, zmierz wysokość akumulatora, bo może Ci się maska nie zamknąć.
Oczywiście!

amakuch1986
Bywalec
Posty: 110
Rejestracja: 10 lut 2016, 16:47
Imię: ANDRZEJ
Lokalizacja: Kraków
Auto: ZAFIRA
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#298 Post autor: amakuch1986 »

Ja mam akumulator firmy AutoPart, narazie zero problemów :D
Ostatnio zmieniony 31 paź 2017, 22:13 przez amakuch1986, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#299 Post autor: Polaris »

janekW67 pisze: 60 Ah, w zupełności wystarczy. Jeśli będziesz miał pojemniejszy akumulator, może być niedostatecznie ładowany przez alternator.
Przed wymianą, zmierz wysokość akumulatora, bo może Ci się maska nie zamknąć.
Jeśli akumulator będzie niedostatecznie ładowany to tylko z powodu specyfikacji eksploatacji auta i stanu instalacji, na pewno nie z powodu jego pojemności.

W praktyce przejmowałbym się tym że się nie zmieści w miejscu montażu.

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4085
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#300 Post autor: janekW67 »

Polaris pisze:
janekW67 pisze: 60 Ah, w zupełności wystarczy. Jeśli będziesz miał pojemniejszy akumulator, może być niedostatecznie ładowany przez alternator.
Przed wymianą, zmierz wysokość akumulatora, bo może Ci się maska nie zamknąć.
Jeśli akumulator będzie niedostatecznie ładowany to tylko z powodu specyfikacji eksploatacji auta i stanu instalacji, na pewno nie z powodu jego pojemności.

W praktyce przejmowałbym się tym że się nie zmieści w miejscu montażu.
Jeżeli akumulator będzie o dużej pojemności, a alternator o niskiej wydajności, to akumulator będzie notorycznie niedoładowany. Oczywiście, sposób eksploatacji auta i stan instalacji, również ma na to wpływ.
Np. alternator 100 A nie doładuje akumulatora 74 Ah, a szczególnie w jeździe miejskiej i na krótkich odcinkach.
Oczywiście!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólna technika”