[A] [B] [C] Akumulator - kompendium wiedzy - jaki, jak dbać itp.
Moderator: Mariusz
- Polaris
- Przeglądacz
- Posty: 87
- Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Zafira A Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
- Kontakt:
Zastanawiam sie nad jednym dlaczego jak większy akumulator to będzie mniej naładowany niż ten mniejszy przy takich samych jazdach. Alternator i tak ładuje do pewnego progu napięcia a następnie obniża prąd ładowania (takie ładowanie wg charakterystyki IU).
Uważam że odchylenie 15% w górę od zalecanej pojemności przez producenta nie ma znaczenia , alternator da radę.
Co do akumulatorów to polecam wybierać akumulatory o jak największej pojemności znamionowej (z danych wymiarów skrzynki - chodzi o to aby dało radę zainstalować go w aucie) i o jak najMNIEJSZYM prądzie rozruchu. Dlaczego najmniejszy - to proste za prąd rozruchu odpowiada wielkość płyt w celach - żeby zwiększyć powierzchnię płyt trzeba je mocniej rozwałkować i wyperforować - cienka płyta jest po prostu mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne.
Jak wybierzemy akumulator o większej pojemności a mniejszym prądzie rozruchu wyjdzie na to samo co mniejsza pojemność a większy prąd.
A samo ładowanie wcale nie musi odbywać się stałym prądem.
Uważam że odchylenie 15% w górę od zalecanej pojemności przez producenta nie ma znaczenia , alternator da radę.
Co do akumulatorów to polecam wybierać akumulatory o jak największej pojemności znamionowej (z danych wymiarów skrzynki - chodzi o to aby dało radę zainstalować go w aucie) i o jak najMNIEJSZYM prądzie rozruchu. Dlaczego najmniejszy - to proste za prąd rozruchu odpowiada wielkość płyt w celach - żeby zwiększyć powierzchnię płyt trzeba je mocniej rozwałkować i wyperforować - cienka płyta jest po prostu mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne.
Jak wybierzemy akumulator o większej pojemności a mniejszym prądzie rozruchu wyjdzie na to samo co mniejsza pojemność a większy prąd.
A samo ładowanie wcale nie musi odbywać się stałym prądem.
- Polaris
- Przeglądacz
- Posty: 87
- Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Zafira A Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
- Kontakt:
Prostownik daje średnio 5A prądu wyjśiowego, alternator daje średnio 50A na starcie (proponuję wziąć cęgi i zmierzyć prąd wpływający do akumulatora na starcie) Akumulator jest tak czy siak urządzeniem elektrochemicznym i zawsze wymaga więcej energii na naładowanie niż się z niego pobrało oraz czasu ładowania dłuższego niż czas oddawania ładunku - to wynika z tego że urządzenie nie ma sprawności 100%, jednak nie ma to kompletnie znaczenia czy wiadro jakim jest akumulator ma pojemność 100 czy 120 litrów jak z niego na rozruch pobraliśmy 10 litrów + 2 litry się rozlało (straty) musimy uzupełnić w nim 12 litrów i tyle. Alternator działa tak jak kran z wodą o przepustowości np 1 litr na minutę z możliwością zmniejszenia ilości płynącej wody. Jak pobraliśmy z wiadra 12 litrów to musimy wlewać do niego 12 minut po 1 litrze i tyle. Wielkość wiadra nie ma tu większego znaczenia poza tym, że lejąc z większego wiadra nieco więcej się z niego rozleje. Mam nadzieję że obrazowo to wytłumaczyłem w takim większym skrócie myślowym.
Jak robi się krótkie trasy i w dodatku jeszcze rzadko jeździ autem to tak czy siak trzeba akumulator ładować ale najlepiej wykonywać ładowanie wyrównawcze.
O akumulatorach powstało wiele artykułów i filmów nawet miłośnicy 4 kółek zrobili o tym odcinek za który potem przepraszali.
Jak robi się krótkie trasy i w dodatku jeszcze rzadko jeździ autem to tak czy siak trzeba akumulator ładować ale najlepiej wykonywać ładowanie wyrównawcze.
O akumulatorach powstało wiele artykułów i filmów nawet miłośnicy 4 kółek zrobili o tym odcinek za który potem przepraszali.
Osobiście polecam w Warszawie na wymianę akumulatora udać się do firmy URUCHOM.COM na 17 Stycznia 39 - montaż w cenie zakupu.
Wczoraj zamontowałem do mojej ZB Akumulator Tuborg Black 75Ah 720A
Wczoraj zamontowałem do mojej ZB Akumulator Tuborg Black 75Ah 720A
Ostatnio zmieniony 22 paź 2017, 15:25 przez kryniu, łącznie zmieniany 1 raz.
Zafira Sport OPC Line 1.9
- rafant4011
- Zafiromaniak
- Posty: 6706
- Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
- Imię: Rafał
- Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
- Auto: Zafira B
- Model: Cosmo
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
-
- Świeżak
- Posty: 13
- Rejestracja: 10 kwie 2017, 21:59
- Imię: Bartosz
- Lokalizacja: Zawiercie
- Auto: Opel Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Panowie jaki najlepszy będzie akumulator do Zafiry A 1.8 16V (PB+LPG), obecny po wczorajszym mroziku (-2) w garażu miał duże problemy z zapaleniem. Czytałem, że dobre są ukraińskiej firmy "Forse", cięże i wzmocnione na ukraińskie i rosyjskie zimy. A o Centrze i Varcie opinie podzielone (ta sama fabryka), a może Yuasa, West a... Bosch? No i właśnie ile ah? 65, 74 ah?
- Tunio999
- Zafiromaniak
- Posty: 5256
- Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
- Imię: Wojtek
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
- Auto: ex ZB 1.8 SPORT
- Model: 2008
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
- Kontakt:
Aku dobierasz pod autko - jak dasz za duży to możesz mieć problemy z doładowaniem go - alternator nie da rady go ładować - tym bardziej jak jeździsz na krótkie trasy...Scooter0812 pisze:Panowie jaki najlepszy będzie akumulator do Zafiry A 1.8 16V
Ostatnio zmieniony 31 paź 2017, 20:55 przez Tunio999, łącznie zmieniany 1 raz.
- Albert Einstein
-
- Bywalec
- Posty: 110
- Rejestracja: 10 lut 2016, 16:47
- Imię: ANDRZEJ
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: ZAFIRA
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Ja mam akumulator firmy AutoPart, narazie zero problemów
Ostatnio zmieniony 31 paź 2017, 22:13 przez amakuch1986, łącznie zmieniany 1 raz.
- Polaris
- Przeglądacz
- Posty: 87
- Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Zafira A Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
- Kontakt:
Jeśli akumulator będzie niedostatecznie ładowany to tylko z powodu specyfikacji eksploatacji auta i stanu instalacji, na pewno nie z powodu jego pojemności.janekW67 pisze: 60 Ah, w zupełności wystarczy. Jeśli będziesz miał pojemniejszy akumulator, może być niedostatecznie ładowany przez alternator.
Przed wymianą, zmierz wysokość akumulatora, bo może Ci się maska nie zamknąć.
W praktyce przejmowałbym się tym że się nie zmieści w miejscu montażu.
- janekW67
- Zafiromaniak
- Posty: 4085
- Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
- Imię: Janek
- Lokalizacja: Słupca
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
- Kontakt:
Jeżeli akumulator będzie o dużej pojemności, a alternator o niskiej wydajności, to akumulator będzie notorycznie niedoładowany. Oczywiście, sposób eksploatacji auta i stan instalacji, również ma na to wpływ.Polaris pisze:Jeśli akumulator będzie niedostatecznie ładowany to tylko z powodu specyfikacji eksploatacji auta i stanu instalacji, na pewno nie z powodu jego pojemności.janekW67 pisze: 60 Ah, w zupełności wystarczy. Jeśli będziesz miał pojemniejszy akumulator, może być niedostatecznie ładowany przez alternator.
Przed wymianą, zmierz wysokość akumulatora, bo może Ci się maska nie zamknąć.
W praktyce przejmowałbym się tym że się nie zmieści w miejscu montażu.
Np. alternator 100 A nie doładuje akumulatora 74 Ah, a szczególnie w jeździe miejskiej i na krótkich odcinkach.
Oczywiście!