[B] Panel klimatyzacji - czy można wymienić?

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Zafran
Posty: 4
Rejestracja: 24 kwie 2017, 09:01
Imię: Jan
Lokalizacja: okolice Nowy Sącz
Auto: Zafira B 1.7 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A17DTR
Gender:

[B] Panel klimatyzacji - czy można wymienić?

#1 Post autor: Zafran »

:witam: Mam pytanie czy można wymienić panel klimatyzacji w Zafirce B? Aktualnie mam manualny a chciałbym zmienić chociaż na półautomat.
Mój wyświetlacz to BID. Co musiałbym zrobić? Trzeba coś zmieniać OP-COMem? Dodam jeszcze że nie mam tego czujnika temperatury (tego grzybka).

Awatar użytkownika
Mawerix
Zafiromaniak
Posty: 542
Rejestracja: 15 sie 2016, 13:39
Imię: Szczepan
Lokalizacja: [KRA]
Auto: ZB 1.9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: CDTI

#2 Post autor: Mawerix »

Wystarczy trochę poGooglować.... cytat z innego forum gdzie ktoś to przerabiał w AH
Da się zmienić manualną na ECC (climatronic). Zrobiłem u siebie takiego moda. Bez ściągania deski rozdzielczej i bez wymiany zespołu nagrzewnicy i nawiewów. Jeśli masz GID lub CID to odpuść sobie półautomatyczną (SAC). Półautomatyczna to prawie to samo co ECC, różni się panelem, może działać z TID lub BID i idzie z niej dodatkowy przewód low speed can bus do wtyczki zegarów (zielony)

ECC mam zrobione na fabrycznych fragmentach wiązek, wszystko jest wpięte w oryginalne wtyczki bez lutowania. Jedyna rzeźba jest przy montażu regulatora dmuchawy (jeżyka)

Potrzebujesz:
- wyświetlacza GID/CID
- panelu klimatyzacji elektronicznej
- fragmentu wiązki deski rozdzielczej, która dodaje szarą wtyczkę 32-pinową do panelu klimatyzacji
- wiązki nagrzewnicy z mikrostykiem, która dodaje niebieską wtyczkę 32-pinową do panelu klimatyzacji
- czujnika nasłonecznienia z kratką głośnika
- silnika nastawnika klap rozdziału powietrza + zębatka poruszająca dźwigniami klap + plastikowe podkładki
- silnika mieszacza powietrza zimno-ciepło
- 2x czujnik temperatury powietrza
- elektroniczny regulator dmuchawy (jeżyk)
- bezpiecznik japval 30A (różowy) - podobne są już w skrzynce UEC

W pierwszej kolejności trzeba uzupełnić wiązkę deski rozdzielczej. Najlepiej kupić wiązkę pod climatronic i z niego wyciągnąć fragment. Wiązka musi mieć szarą wtyczkę 32-pinową do panelu klimatyzacji, wtyczkę regulatora dmuchawy, wtyczkę czujnika nasłonecznienia. Wiązka ta łączy się ze złączem X1 pod progiem przy dźwigni otwierania maski czerwonym przewodem 4mm. Wpinasz go w pin 89 albo 90, jeden z nich będzie zajęty przez podobny czarny przewód. Wpinasz się obok. Nie da się pomylić bo konektor jest duży i pasuje tylko w jedno miejsce.
Biało zielone przewody mid speed can bus wpinasz we wtyczkę wyświetlacza. Jeśli dobrze pamiętam są to piny 17 i 18. Wtyczkę czujnika nasłonecznienia przeciągasz za nagrzewnicą do kratki głośnika i montujesz czujnik. Do podłączenia zostaje masa i zasilanie. Punkty masowe masz na belce pod deską rozdzielczą. Plus możesz wziąć z wiązki, która idzie wgłąb deski nad osłoną filtra kabinowego. Szukasz czerwonego przewodu 0,5 - 0,75 mm. Ja rozłączyłem wiązkę nagrzewnicy od klimy manualnej i wpiąłem się w jej wtyczkę.

Wiązkę nagrzewnicy od klimy manualnej możesz całkiem wywalić. Odpinasz wtyczki od silników po lewej stronie nagrzewnicy, od silnika klapki obiegu wewnętrznego, wyciągasz filtr kabinowy, wyciągasz rezystor dmuchawy i odpinasz wiązkę z zaczepów. Radzę zdemontować kanały powietrzne nawiewów na nogi. Zakładasz nową wiązkę od klimy elektronicznej, jest cieńsza i łatwiej się układa.

Teraz trudniejsza część. W obudowie nagrzewnicy wiercisz otwory pod czujniki temperatury. Jeden przy kanale nawiewu na nogi kierowcy, drugi za schowkiem, wysoko, między klapami rozdziału powietrza. Miejsca są zaznaczone na obudowie, średnica wiercenia też. Montujesz tam czujniki i wpinasz ich zasilanie. Dodatkowo uszczelniłem je silikonem.

Z lewej strony trzeba odkręcić stare silniczki. O ile ten od mieszacza powietrza to banał, do górnego jest ciężki dostęp. Potrzebujesz nasadki torx 4,5 albo 5, różnych przedłużek i dużo cierpliwości. Teraz przykręcasz mikrostyk wiązki i wymieniasz zębatkę. W manualnej klimie jest czarna, w ECC i SAC biała i trochę się różni. Następnie przykręcasz nowe silniczki. Przykręcanie jest łatwiejsze bo mocowania maja inne położenie. Wpinasz wtyczki.

Na koniec najtrudniejsza część - regulator dmuchawy. W klimie manualnej jest prosty rezystor, w ECC jest jeżyk. Problem jest taki że obudowa jeżyka ma dwa razy większy rozmiar i nie wchodzi w otwór w obudowie nagrzewnicy. Trzeba go poszerzyć. Ja to zrobiłem przez klapkę filtra kabinowego, dremelem z wiertłem na elastycznej przedłużce. nawierciłem od wewnątrz i rozwierciłem na długość i szerokość jeżyka. Następnie wkleiłem na silikon gniazdo jeżyka, zamontowałem go i podłączyłem. Teraz zostało zamontować filtr kabinowy i podłączyć ostatnią wtyczkę do silnika klapki obiegu wewnętrznego.
Na koniec mocujemy wiązki taśmą lub opaskami, składamy wszystko i montujemy bezpiecznik.

Hardware już masz, teraz programowanie. Trzeba wszędzie na mid speed can bus włączyć obłsugę ECC (radio, wyświetlacz, uwa jeśli masz) W ECU silnika, UEC, CIM, zegarach, wyświetlaczu trzeba zmienić warianty programu. W REC pewnie też, ja go nie mam. Na koniec robisz kalibrację silników nagrzewnicy. Od teraz możesz cieszyć się ECC.

Skąd wziąć graty:
- kupiłem wiązkę deski rozdzielczej pod climatronic i tam masz większość potrzebnego okablowania i wtyczek z ori pinami
- kupiłem kompletną obudowę nagrzewnicy pod climatronic. Z niej wziąłem wiązkę nagrzewnicy z mikrostykiem, silniki elektryczne, czujniki temperatury, zębatki, podkładki, śruby, jeżyka. Wyciąłem też gniazdo pod jeżyka. Zaletą kupna kompletnej obudowy jest to, że można obejrzeć jak to jest zmontowane.
- bezpiecznik możesz przełożyć z obwodu dmuchawy klimy manualnej lub kupić nowy. Klima manualna ma dmuchawę po zapłonie, w ECC i SAC ma stałe zasilanie
- dokupiłem czujnik nasłonecznienia z kratką
- dokupiłem panel klimy
- CIDa miałem już wcześniej
- nie trzeba zmieniać wentylatora dmuchawy, ani silnika klapki obiegu wewnętrznego. Są takie same
- nie trzeba nic zmieniać pod maską, poza dołożeniem bezpiecznika. ECC działa zarówno na sprężarce ze sprzęgłem i bez sprzęgła

Ile to kosztuje:
W sumie koszt części wyniósł mnie około 600 zł. Jest to kwota bez wyświetlacza. Panel kupiłem za 110 zł. Cała obudowa nagrzewnicy to koszt około 350 zł. Wiązka deski to 100-120 zł

Ile potrzeba czasu:
Modyfikacja zajęła mi dwa dni bo było dużo kombinowania. Teraz pewnie zrobiłbym w ciągu jednego.

Czy warto:
Jeśli masz czas i lubisz grzebać przy samochodzie, to warto. ECC to całkiem inny poziom komfortu od manualnej klimy. Wadą montażu jest bardzo mała ilość miejsca.

kornick
Posty: 1
Rejestracja: 17 lis 2018, 10:22
Imię: Pawel
Auto: Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#3 Post autor: kornick »

Witam
Mam chwilowo dwie Zafirki B. Starszą z klimą półautomatyczną i nowszą z manualną. Na pierwszy rzut oka różnice to panel sterowania i grzybek z czujnikiem temperatury na podszybiu. Wygląda na to że jeżeli przełożę komplet radio z wyświetlaczem to zyskam wyświetlacz BID zamiast TID bez konieczności programowania ale czy mogę prosić o info jak jest z klimą?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”