Usuwanie wałków balansujących z sliników LET, LEL, LER.
- Sumik
- Zafiromaniak
- Posty: 2407
- Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Zafira B OPC 300+
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Usuwanie wałków balansujących z sliników LET, LEL, LER.
Witam wszystkich zainteresowanych.
Na wstępie zaznaczam, że manual "zawiera lokowanie produktu"
Korzystając z okazji że w polskim necie ciężko odszukać coś konkretnego na temat wywalania wałków balansujących i że akurat robię LERa kuzyna, postanowiłem cyknąć kilka fotek co i jak ogarnąć żeby usunąć wałki z silnika. Koszt nie jest jakiś mega duży ale trzeba sobie przeliczyć czy tak naprawdę chce się wydać te pieniądze.
Temat jaki znalazłem w sieci pochodzi z tej stronki. Starałem się go rozwinąć i dodać kilka szczegółów
Jeżeli chodzi o wywalenie wałków, plusy i minusy z tym związane:
+ zmniejsza się masa silnika
+ zmniejsza się obciążenie wału i jego bezwładność bo wałki napędzane są bezpośrednio z wału
+ teoretycznie poprzez zmniejszenie masy zwiększa się prędkość obrotowa i silnik lepiej wkręca się na obroty
+ z tego co słyszałem to poprzez taki zabieg można ugrać kilka KM i Nm
+ dodatkowym argumentem przemawiającym za demontażem wałków jest możliwość późniejszego zamontowania, takiego lekkiego koła pasowego Późniejszego, ponieważ z zamontowanymi wałkami nie ma to żadnego sensu. Po ich zdemontowaniu montaż lekkiego koła powoli nabiera sensu, a gdyby do tego jeszcze dorzucić odelżone koło zamachowe ... Hmmm To by było coś, odcinka ja w CBR 600
- podobno silnik na jałowym bez wałków pracuje "mniej kulturalnie", (miałem okazję robić/obserwować kilka LEHów i kilka LERów, LETów i nie widziałem różnicy, tak więc nie wiem...)
- trzeba wydać kilka złotówek żeby skompletować całość
- może coś jeszcze jest ale jak na razie nic nie przychodzi mi do głowy
Co jest potrzebne:
- Kratownica/stelaż - 93382758 taki numer widnieje w katalogu, a 90501900 taki na elemencie - (cena w ASO ok. 340 zł)
- Blacha (która separuje olej w misce od układu korbowego) - 90571319 (cena w ASO - nie da się tego już kupić)
- Smok pompy oleju - 90570866 (cena w ASO ok. 370 zł)
- 4 nowe śruby M8x45 do przykręcenia stelaża - 11096481 (cena w ASO ok. 8 zł/szt)
- 2 nowe śruby M8x50 do przykręcenia smoka - 11096921 (cena w ASO ok. 9 zł/szt)
- Uszczelka smoka - 90500908 (cena w ASO ok 11 zł)
- Bagnet z LEHa z 4 podziałkami na miarce (z wałkami miarka ma 5 podziałek)
- Wiertło 6,8mm i gwintowniki M8x1,25 - kupiłem tu
- 4 śruby M8x12 do zaślepienia kanałów olejowych - kupiłem tu
- Do tego jakiś klej/silikon do uszczelnienia śrub w kanałach olejowych ( ja użyłem kleju adhezyjnego/zrywalnego)
- No i może z jakieś 2 żeby praca przebiegała ze smakiem
Jak doczytaliście na forum w jednym z garażów, pierwsze 2 pozycje (blachę i kratownicę) można kupić w cenie złomu.
Występowały one w starych XEVach, XERach i w 22SE. Czyli Frotki, Viki, Omy, Cali jak i Asrty G. Widziałem również stelaż z 1,7 D Isuzu gdzie kratownica jest wizualnie identyczna jak ta której nam potrzeba, ale jej nie przymierzałem i nie wiem czy na 1000% pasuje.
Te z w/w silników na pewno są ok.
Cena zakupu takiego zestawu waha się od 50 zł wzwyż. Zależy od tego, czy ten co sprzedaje, wie co sprzedaje
Smoka można kupić w ASO, lub kombinować z przerobieniem tego który nam zostanie z demontażu.
Ja za graty dla kuzyna zapłaciłem 70 zł plus smok z ASO.
W sieci znalazłem takie ogłoszenia:
http://allegro.pl/opel-astra-f-1-7-dtl- ... 04740.html
http://allegro.pl/opel-frontera-a-2-2-x ... _c=Product
http://www.ebay.ie/itm/Opel-Vectra-B-1- ... SwAuZX67yH
Przechodzimy do demontażu:
Zaczynamy od spuszczenia oliwy i demontażu misek. Należy pamiętać żeby nie urwać czujnika poziomu oleju bo czujnik jest w dolnej misce a wtyczka w górnej. Odkręcamy smoka od wałków i od pompy. Odkręcamy wałki od bloku. Demontujemy podpory wału korbowego (2 i 3 od rozrządu).
Wszystko jest gotowe do modzenia
Bierzemy podpory wału i nawiercamy w kanałach olejowych dziury zakupionym/posiadanym wiertłem 6,8mm.
Kanał olejowy w podporze wału ma głębokość 27mm. Ja zaznaczyłem na wiertle 12mm i na taką głębokość wierciłem.
Potem gwintujemy nawiercone otwory ( tutaj nie na chama bo możemy pojechać głębiej niż wierciliśmy a tego nie chcemy)
Tak to wygląda po wykonaniu obróbki skrawaniem
Następnie wkręcamy na kleju śrubki M8x12 do końca aż poczujemy opór. Śrubki oprą się o nieposzerzony/nieobrobiony kanał olejowy.
Tak to wygląda po wszystkim:
Tak samo postępujemy z kolejną podporą wału (nr3):
Przed:
Po:
Podpory wału przykręcamy do bloku w następujący sposób (każda śruba):
- 35Nm
- 45 stopni
- 15 stopni
Następnie montujemy kratownicę i blachę.
Do montażu posłużą nam śruby odzyskane z demontażu wałków. Zostawiamy tylko te krótkie.
Do tego dorzucamy te nowe które dokupiliśmy (te krótsze 4 szt zaznaczone na żółto):
Mnie było łatwiej bo miałem wyjęty silnik na stojaku (kolejne zakuwanie Z20LER ) i mogłem założyć obie rzeczy na raz. Jeżeli jest on normalnie w aucie to najpierw montujemy kratownicę i przykręcamy wstępnie środkowymi śrubami
Kratownicę można wstępnie zamontować w zaznaczonych (na żółto) miejscach:
Ja do tego użyłem 4 nowych śrub prosto z ASO
Następnie montujemy blachę (tutaj używamy pozostałych śrub, ale nie używamy tych nowych, dłuższych zaznaczonych na czerwono powyżej):
Tutaj wszystkie śruby zaznaczone na żółto dokręcamy:
- 35Nm
- 15 stopni
Następnie przechodzimy do montażu smoka, wygląda on tak:
Montujemy uszczelkę, proponuję nową gdyż unikniemy zasysania powietrza przez pompę.
A następnie przykręcamy smoka. W miejscach zaznaczonych na czerwono używamy 2 szt nowo zakupionych śrub M8x50. Do pompy używamy śrub które pozostały nam z demontażu.
Te śruby dokręcamy jak poprzednie:
- 35Nm
- 15 stopni
Małe śrubki dokręcamy z siłą 10Nm.
I tak oto pozbyliśmy się wałków balansujących.
Po demontażu i użyciu tego co dało się użyć ponownie powinno nam zostać to co na zdjęciu:
Jeżeli zostało Wam mniej lub więcej elementów to trzeba się zastanowić czy wszystko jest ok...
Poza tym cyknąłem fotki starego smoka i nowych gratów jak to ma się w stosunku do siebie gdyby ktoś chciał przerabiać mocowania smoka:
Mam nadzieję ze manual komuś kiedyś się przyda i że w jakimś stopniu ułatwiłem.
Pytania, sugestie lub ewentualne poprawki - pisać. Może coś przeoczyłem, może coś trzeba poprawić
Na wstępie zaznaczam, że manual "zawiera lokowanie produktu"
Korzystając z okazji że w polskim necie ciężko odszukać coś konkretnego na temat wywalania wałków balansujących i że akurat robię LERa kuzyna, postanowiłem cyknąć kilka fotek co i jak ogarnąć żeby usunąć wałki z silnika. Koszt nie jest jakiś mega duży ale trzeba sobie przeliczyć czy tak naprawdę chce się wydać te pieniądze.
Temat jaki znalazłem w sieci pochodzi z tej stronki. Starałem się go rozwinąć i dodać kilka szczegółów
Jeżeli chodzi o wywalenie wałków, plusy i minusy z tym związane:
+ zmniejsza się masa silnika
+ zmniejsza się obciążenie wału i jego bezwładność bo wałki napędzane są bezpośrednio z wału
+ teoretycznie poprzez zmniejszenie masy zwiększa się prędkość obrotowa i silnik lepiej wkręca się na obroty
+ z tego co słyszałem to poprzez taki zabieg można ugrać kilka KM i Nm
+ dodatkowym argumentem przemawiającym za demontażem wałków jest możliwość późniejszego zamontowania, takiego lekkiego koła pasowego Późniejszego, ponieważ z zamontowanymi wałkami nie ma to żadnego sensu. Po ich zdemontowaniu montaż lekkiego koła powoli nabiera sensu, a gdyby do tego jeszcze dorzucić odelżone koło zamachowe ... Hmmm To by było coś, odcinka ja w CBR 600
- podobno silnik na jałowym bez wałków pracuje "mniej kulturalnie", (miałem okazję robić/obserwować kilka LEHów i kilka LERów, LETów i nie widziałem różnicy, tak więc nie wiem...)
- trzeba wydać kilka złotówek żeby skompletować całość
- może coś jeszcze jest ale jak na razie nic nie przychodzi mi do głowy
Co jest potrzebne:
- Kratownica/stelaż - 93382758 taki numer widnieje w katalogu, a 90501900 taki na elemencie - (cena w ASO ok. 340 zł)
- Blacha (która separuje olej w misce od układu korbowego) - 90571319 (cena w ASO - nie da się tego już kupić)
- Smok pompy oleju - 90570866 (cena w ASO ok. 370 zł)
- 4 nowe śruby M8x45 do przykręcenia stelaża - 11096481 (cena w ASO ok. 8 zł/szt)
- 2 nowe śruby M8x50 do przykręcenia smoka - 11096921 (cena w ASO ok. 9 zł/szt)
- Uszczelka smoka - 90500908 (cena w ASO ok 11 zł)
- Bagnet z LEHa z 4 podziałkami na miarce (z wałkami miarka ma 5 podziałek)
- Wiertło 6,8mm i gwintowniki M8x1,25 - kupiłem tu
- 4 śruby M8x12 do zaślepienia kanałów olejowych - kupiłem tu
- Do tego jakiś klej/silikon do uszczelnienia śrub w kanałach olejowych ( ja użyłem kleju adhezyjnego/zrywalnego)
- No i może z jakieś 2 żeby praca przebiegała ze smakiem
Jak doczytaliście na forum w jednym z garażów, pierwsze 2 pozycje (blachę i kratownicę) można kupić w cenie złomu.
Występowały one w starych XEVach, XERach i w 22SE. Czyli Frotki, Viki, Omy, Cali jak i Asrty G. Widziałem również stelaż z 1,7 D Isuzu gdzie kratownica jest wizualnie identyczna jak ta której nam potrzeba, ale jej nie przymierzałem i nie wiem czy na 1000% pasuje.
Te z w/w silników na pewno są ok.
Cena zakupu takiego zestawu waha się od 50 zł wzwyż. Zależy od tego, czy ten co sprzedaje, wie co sprzedaje
Smoka można kupić w ASO, lub kombinować z przerobieniem tego który nam zostanie z demontażu.
Ja za graty dla kuzyna zapłaciłem 70 zł plus smok z ASO.
W sieci znalazłem takie ogłoszenia:
http://allegro.pl/opel-astra-f-1-7-dtl- ... 04740.html
http://allegro.pl/opel-frontera-a-2-2-x ... _c=Product
http://www.ebay.ie/itm/Opel-Vectra-B-1- ... SwAuZX67yH
Przechodzimy do demontażu:
Zaczynamy od spuszczenia oliwy i demontażu misek. Należy pamiętać żeby nie urwać czujnika poziomu oleju bo czujnik jest w dolnej misce a wtyczka w górnej. Odkręcamy smoka od wałków i od pompy. Odkręcamy wałki od bloku. Demontujemy podpory wału korbowego (2 i 3 od rozrządu).
Wszystko jest gotowe do modzenia
Bierzemy podpory wału i nawiercamy w kanałach olejowych dziury zakupionym/posiadanym wiertłem 6,8mm.
Kanał olejowy w podporze wału ma głębokość 27mm. Ja zaznaczyłem na wiertle 12mm i na taką głębokość wierciłem.
Potem gwintujemy nawiercone otwory ( tutaj nie na chama bo możemy pojechać głębiej niż wierciliśmy a tego nie chcemy)
Tak to wygląda po wykonaniu obróbki skrawaniem
Następnie wkręcamy na kleju śrubki M8x12 do końca aż poczujemy opór. Śrubki oprą się o nieposzerzony/nieobrobiony kanał olejowy.
Tak to wygląda po wszystkim:
Tak samo postępujemy z kolejną podporą wału (nr3):
Przed:
Po:
Podpory wału przykręcamy do bloku w następujący sposób (każda śruba):
- 35Nm
- 45 stopni
- 15 stopni
Następnie montujemy kratownicę i blachę.
Do montażu posłużą nam śruby odzyskane z demontażu wałków. Zostawiamy tylko te krótkie.
Do tego dorzucamy te nowe które dokupiliśmy (te krótsze 4 szt zaznaczone na żółto):
Mnie było łatwiej bo miałem wyjęty silnik na stojaku (kolejne zakuwanie Z20LER ) i mogłem założyć obie rzeczy na raz. Jeżeli jest on normalnie w aucie to najpierw montujemy kratownicę i przykręcamy wstępnie środkowymi śrubami
Kratownicę można wstępnie zamontować w zaznaczonych (na żółto) miejscach:
Ja do tego użyłem 4 nowych śrub prosto z ASO
Następnie montujemy blachę (tutaj używamy pozostałych śrub, ale nie używamy tych nowych, dłuższych zaznaczonych na czerwono powyżej):
Tutaj wszystkie śruby zaznaczone na żółto dokręcamy:
- 35Nm
- 15 stopni
Następnie przechodzimy do montażu smoka, wygląda on tak:
Montujemy uszczelkę, proponuję nową gdyż unikniemy zasysania powietrza przez pompę.
A następnie przykręcamy smoka. W miejscach zaznaczonych na czerwono używamy 2 szt nowo zakupionych śrub M8x50. Do pompy używamy śrub które pozostały nam z demontażu.
Te śruby dokręcamy jak poprzednie:
- 35Nm
- 15 stopni
Małe śrubki dokręcamy z siłą 10Nm.
I tak oto pozbyliśmy się wałków balansujących.
Po demontażu i użyciu tego co dało się użyć ponownie powinno nam zostać to co na zdjęciu:
Jeżeli zostało Wam mniej lub więcej elementów to trzeba się zastanowić czy wszystko jest ok...
Poza tym cyknąłem fotki starego smoka i nowych gratów jak to ma się w stosunku do siebie gdyby ktoś chciał przerabiać mocowania smoka:
Mam nadzieję ze manual komuś kiedyś się przyda i że w jakimś stopniu ułatwiłem.
Pytania, sugestie lub ewentualne poprawki - pisać. Może coś przeoczyłem, może coś trzeba poprawić
Ostatnio zmieniony 03 lut 2018, 02:15 przez Sumik, łącznie zmieniany 6 razy.
- ryba1
- Zafiromaniak
- Posty: 1983
- Rejestracja: 09 lip 2017, 12:27
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: CGD/SB
- Auto: Zafira B 381KM/507NM
- Model: OPC
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Dodam tylko że kurtura pracy z walkami jest sporo lepsza ale tylko na biegu jałowym. Acz kolwiek w samym LEH gdzie nie ma wałków nie jest źle. Mam porównanie tylko gdzie LET były wyważone walki. Przewinęło się trochę tych dziadów ale jak ktoś planuję 300+ zabieg jak najbardziej na plus.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
Marcin
Kawał dobrej roboty
I wszystko super opisane
Krzysiek kultura pracy silnika może być spowodowana tym że ori korby jak ważyłem miały różnice wagi 1,5 grama gdzie można wyważyć je do 0,1 grama.
Co do korzyści to na pewno lepsze smarowanie wału korbowego, szybsze wkręcanie i hamowanie silnika plus max 5 kucy więcej
Kawał dobrej roboty
I wszystko super opisane
Krzysiek kultura pracy silnika może być spowodowana tym że ori korby jak ważyłem miały różnice wagi 1,5 grama gdzie można wyważyć je do 0,1 grama.
Co do korzyści to na pewno lepsze smarowanie wału korbowego, szybsze wkręcanie i hamowanie silnika plus max 5 kucy więcej
Ostatnio zmieniony 03 lut 2018, 21:44 przez wampir11111, łącznie zmieniany 1 raz.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
Krzysiek
Zobaczymy jak Marcin złoży kuzyna silnik i porówna przed i po wywaleniu wałków
Może LEH jest jakoś specjalnie przygotowany do demontażu wałków
Ja wsadzę u siebie to na pewno opiszę co i jak
Zobaczymy jak Marcin złoży kuzyna silnik i porówna przed i po wywaleniu wałków
Może LEH jest jakoś specjalnie przygotowany do demontażu wałków
Ja wsadzę u siebie to na pewno opiszę co i jak
- wamka18
- Zafiromaniak
- Posty: 923
- Rejestracja: 23 wrz 2013, 21:44
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: koronowo
- Auto: Zafira 2.0T ST2 Astra G Bertone 1.8 16v
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z20LET
- Kontakt:
Jedna rzecz mnie zastanawia, jeśli kratownica i blacha jest np. xev to smoka też nie powinien od niego pasować. Druga rzecz co nie zastanawia to czy tych dwóch podpór które trzeba zaślepić nie można by było zastąpić z tego silnika co jest dawcą a nawet resztę śrub. Tak na logikę dwa podstawowe elementy pasują z dawcy to reszta też powinna pasować.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
Piotrek smok nie pasuje bo ma inną główkę i mocowanie od strony pompy.
Co do otworów lepiej zaślepić chyba że masz zamiar wszystko wyciągać. Koszta mniejsze bo śruby do wału trzeba dać nowe po wymianie stopek panewek wału.
Marcin ja mam opis że śruby dokręcić z siłą 25nm i 45 stopni
Co do otworów lepiej zaślepić chyba że masz zamiar wszystko wyciągać. Koszta mniejsze bo śruby do wału trzeba dać nowe po wymianie stopek panewek wału.
Marcin ja mam opis że śruby dokręcić z siłą 25nm i 45 stopni
Ostatnio zmieniony 05 lut 2018, 08:14 przez wampir11111, łącznie zmieniany 1 raz.
- Sumik
- Zafiromaniak
- Posty: 2407
- Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Zafira B OPC 300+
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
wamka18,każdy blok jest lany i obrabiany w kompletach, podpory i wał. Potem wszystko jest składane i honowane osiowo pod dany wymiar. Jeżeli dasz podpory z innego silnika lub nawet gdybyś je pozamieniał miejscami w tym samym bloku w którym były to wtedy robi się problem. Albo jest za ciasno i złapie panewki na wale, albo będzie za duży luz i oliwa będzie uciekała bokiem.
Miałem kiedyś taki przypadek że remontowałem silnik i robił ze mną znajomy, któremu wszystko było obojętne co i jak ma poukładać. Tak właśnie postąpił z podporami. Po skręceniu na nowych panewkach nie dało się zakręcić wałem bo tak wymiary się pozmieniały. Na szczęście udało się to ogarnąć ale panewki główne były już do wyrzucenia bo się pozagniatały. Podpory zostały jedynie pozamieniane miejscami.
Co do smoka to różnią się one rurką doprowadzającą, główką smoka jak i kształtem otworu montażowego, który przykręca się do pompy. Jedyne co ewentualnie można wykorzystać to nóżki które można próbować przyspawać do smoka którego zdemontujemy z silnika podczas wywalania wałków.
wampir11111, co do momentów dokręceń to taki miałem podany w autodacie i tak skręciłem. Może trzeba by kiedyś założyć temat z momentami dokręceń poszczególnych elementów.
Miałem kiedyś taki przypadek że remontowałem silnik i robił ze mną znajomy, któremu wszystko było obojętne co i jak ma poukładać. Tak właśnie postąpił z podporami. Po skręceniu na nowych panewkach nie dało się zakręcić wałem bo tak wymiary się pozmieniały. Na szczęście udało się to ogarnąć ale panewki główne były już do wyrzucenia bo się pozagniatały. Podpory zostały jedynie pozamieniane miejscami.
Co do smoka to różnią się one rurką doprowadzającą, główką smoka jak i kształtem otworu montażowego, który przykręca się do pompy. Jedyne co ewentualnie można wykorzystać to nóżki które można próbować przyspawać do smoka którego zdemontujemy z silnika podczas wywalania wałków.
wampir11111, co do momentów dokręceń to taki miałem podany w autodacie i tak skręciłem. Może trzeba by kiedyś założyć temat z momentami dokręceń poszczególnych elementów.
Ostatnio zmieniony 05 lut 2018, 14:12 przez Sumik, łącznie zmieniany 2 razy.
- wamka18
- Zafiromaniak
- Posty: 923
- Rejestracja: 23 wrz 2013, 21:44
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: koronowo
- Auto: Zafira 2.0T ST2 Astra G Bertone 1.8 16v
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z20LET
- Kontakt:
Wszystkie moje wątpliwości zostały rozwiane, chociaż i tak bym do tego doszedł bo na zaprzyjaźnionej kasacji mają AG z xev z pękniętym paskiem. Wałek już wydłubałem a teraz muszę podjechać i zobaczyć czy jest w nim kratownica z blachą, bo z tego co wiem to nie we wszystkich była. Była też wersja z wałkami chyba.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
- Sumik
- Zafiromaniak
- Posty: 2407
- Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Zafira B OPC 300+
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
Może i mały błąd z mojej strony Wiesz jak to jest w różnych źródłach.
Tam na dole jest napisane żeby przewód olejowy dokręcać 8Nm na kleju. Ja miałem podane po prostu 10 Nm.
Tam na dole jest napisane żeby przewód olejowy dokręcać 8Nm na kleju. Ja miałem podane po prostu 10 Nm.
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
Marcin dlatego jest ten temat żebyśmy rozwiali wszystkie wątpliwości