EGR - podciśnieniowy (Wyłączenie) (symulator)

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Umcyk
Przeglądacz
Posty: 60
Rejestracja: 24 gru 2017, 22:26
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Stargard
Auto: Zafira 2.0 DTI 2002r
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#61 Post autor: Umcyk »

jutro sklece emulatorek na 2 przekaznikach (z dolaczana diada przeplywomierza) i dodatkowym rezystorem aby ustalic rezystancje calego ukaladu na ok 80-100 ohm...
jesli calos jutro nie zadziala w aucie - odezwe sie do Janusa...
jutro dam znac o efektach...

Awatar użytkownika
Umcyk
Przeglądacz
Posty: 60
Rejestracja: 24 gru 2017, 22:26
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Stargard
Auto: Zafira 2.0 DTI 2002r
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#62 Post autor: Umcyk »

Emulator EGR nie działa... Błąd taki jak wczesniej.: P400 (4)- obwód zaworu EGR otwarty...
Łączna rezystancja przekaźników emulatora to ok 85 ohm. Czyli niby ok...

Jedyne co przychodzi mi do głowy to niewłaściwe podłączenie przekaźnika... Tam gdzie cewka (złącza A i B) auto nie daje napięcia (kilka mV). Natomiast na złączach C i D mam napięcie ok 13.5V ( z wachaniami +/- 0.5V)...

Chwilowo jestem poza domem... Jak wrócę to między C i D włożę rezystor 100ohm i zobaczę czy da się skasować błąd otwartego obwodu zaworu EGR.
Ostatnio zmieniony 25 lut 2018, 16:39 przez Umcyk, łącznie zmieniany 1 raz.

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#63 Post autor: Janus »

Te dwa styki musisz mieć zwarte w momencie jak pojawia się napięcie do wysterowania przekaźnika. Pytanie do ktòrych musisz mieć podpięte przekaźniki. Bo ja nie pamiętam czy to będą A i B czy C i D.

Dodano po 7 minutach 52 sekundach:
Dopiero we wtorek najwcześniej będę miał jak sprawdzić
Janusz

Awatar użytkownika
Umcyk
Przeglądacz
Posty: 60
Rejestracja: 24 gru 2017, 22:26
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Stargard
Auto: Zafira 2.0 DTI 2002r
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#64 Post autor: Umcyk »

juz ogarnełem ;-) po przejechaniu jakis 2-3 km brak bledow ;-)

u mnie podlaczenie wyglada nastepujaco (opisy na wtyczce):
1- zasilanie przekaznika (-)
2- zasilanie przekaznika (+)
3 i 4 - styki NO przekaznika

drugi przekaznik (zalaczajacy diode na przewodzie 5 przeplywki) podlaczony rownolegle do pierwszego przekaznika (styki 1 i 2)...
dodatkowo musialem dolozyc jeszcze rownolegle rezystor 130ohm (duzej mocy) do stykow 1 i 2 - dzieki temu rezystancja calego emulatora wynosi u mnie ok 90ohm (same przekazniki mialy ok 330ohm)

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#65 Post autor: Janus »

Prawdopodobnie rezystancja była za wysoka(wypadkowa). Ja przez moment miałem 3 przekaźniki równolegle po 280ohm każdy co dawało trochę ponad 90ohm. Aha - no i jak dajesz diodę przeciwprzepięciową równolegle do przekaźnika to ważna jest polaryzacja. Jak będzie zła dioda będzie dawała błąd zwarcia na EGR. Ja sobie tą diodę odpuściłem
Janusz

Awatar użytkownika
Umcyk
Przeglądacz
Posty: 60
Rejestracja: 24 gru 2017, 22:26
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Stargard
Auto: Zafira 2.0 DTI 2002r
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#66 Post autor: Umcyk »

rezystancjia pierwszego ukladu ( na fotkach) faktycznie mogla byc za wysoka, ale przedwszystkim byla zle podlaczona...

auto przestalo sygnalizowac blad rozwartego ukladu EGR dopiero gdy podpielem rezystor 100ohm miedzy styki 1 i 2 (C i D na schemacie) - pierwotnie cewka przekaznika byla podpieta do 3 i3 4 (A i B).

dioda jest raczej konieczna - zapobiega pikom wysokiego napiecia przy rozlaczaniu cewki przekaznika - zabezpiecza elektronike auta...


pierwotnie mialem zle podpiety caly uklad - cewka przekaznika na stykach A i B (odpowiednio 4 i 3 na wtyczce) - tam powinny byc styki NO przekaznika aby uklad dzialal...
pierwotnie styki NO mialem na C i D (odpowiednio 2 i 1) - tu powinna być cewka przekaznika aby uklad dzialal...

dioda na przewodzie 5 wtyczki przeplywomierza tak jak pokazane na rysunkach w tym temacie...

albo zle odczytalem rysunek/schemat, albo u mnie w aucie cos bylo grzebane (przewody przy wtyczce EGRu bylu juz lutowane przez kogoś...
Ostatnio zmieniony 27 lut 2018, 03:34 przez Umcyk, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#67 Post autor: Dziadek13 »

Umcyk pisze: 26 lut 2018, 11:58
dioda jest raczej konieczna - zapobiega piką wysokiego napiecia przy rozlaczaniu cewki przekaznika - zabezpiecza elektronike auta...
Bardzo ważna!!!.

Obrazek

Umcyk zrób jakiś schemat twojego emulatora bo może twoja modyfikacja komuś się przyda , a już się pogubiłem z tymi 1-D 2-B itd.
Ostatnio zmieniony 26 lut 2018, 21:00 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Umcyk
Przeglądacz
Posty: 60
Rejestracja: 24 gru 2017, 22:26
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Stargard
Auto: Zafira 2.0 DTI 2002r
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#68 Post autor: Umcyk »

ok... za chwile coś narysuje i wstawie fotke

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#69 Post autor: Janus »

O pikach napięcia po zaniku zasilania na cewce słyszałem to i owo. Przy czym energia tych pików zależy między innymi od wielkości tej cewki. U mnie najwyraźniej nie była za duża, bo auto jeździło 8 miesięcy i nic się nie wydarzyło. Inna kwestia - układ tłumiący te piki może być zaimplementowany w samym sterowniku pompy. Bo na pewno muszą być takie układy - chociażby do sterowania elektrozaworkami które tak naprawdę pracują sterowane w algorytmie PWM.

Samo sterowanie EGR-em to też określony przebieg PWM. Więc nasz przekaźnik równieź jest traktowany jako urządzenie cyklicznie włączane/wyłączane (u mnie wyraźnie brzęczał). Teoretycznie i praktycznie na pewno coś tam się indukuje przy zaniku zasilania - ale jak to wygląda trzeba by zobaczyć właśnie na oscyloskopie.

Dioda kosztuje grosze (dosłownie). Nie zaszkodzi dodać. Jak ulegnie przebiciu - co najwyżej jeden błąd więcej nam się pojawi. Teraz tak sobie przypominam, że właśnie najpierw chyba jakiś czas miałem taką diodę. W pewnym momencie emulator przestał działać a ja straciłem trochę czasu żeby dojść co nawaliło - chyba właśnie taka dioda się przebiła. W końcu wywaliłem diodę i też działało poprawnie...
Janusz

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#70 Post autor: Dziadek13 »

Ja też mam układ bez diody i już drugi rok jazdy kończe z emulatorem i nie było błędu ani awarii od strony egr.
Ale przytoczyłem ważność diody w takim układzie.

Jest jednak allllllle.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 mar 2018, 15:23 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”