Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
awiator
Debiutant
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2014, 21:59
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Pabianice
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#226 Post autor: awiator »

@Zafiraopo. To, że twoja chłodnica klimy ma mocowania do drugiego wiatraka to nic nie znaczy, te dostępne w handlu wszystkie mają mocowania a jak wspomniałeś, że autko miało dzwona to mógł być założony zamiennik. Bardzo możliwe, że twoja Zafira A z 2003r tak jak moja może mieć tylko jeden wiatrak. Standardowo ten wiatrak ma 3 biegi. Pierwszy bieg powinien załączyć się chwilę po załączeniu klimatyzacji. Ostatni załącza się jak silnik osiągnie wysoką temperaturę lub ciśnienie w układzie klimatyzacji wzrośnie powyżej jakiego krytycznego poziomu. Najprościej poszukać wtyczki w okolicy drugiego wentylatora. Jeśli nic nie znajdziesz a wiązka będzie wyglądała na nienaruszoną to wtedy warto też przyjrzeć się wentylatorowi. W wersjach z jednym wentylatorem jest on większy a wtyczka od niego ma 4 piny. Jeśli możesz podesłać jakieś zdjęcia to może coś wykminimy. Jak wyciągniesz wentylator to może zauważysz przepalony drut oporowy na oporniku regulującym obroty. To bardzo częsta usterka w tym samochodzie, która jak mi się wydaje wynika ze zwiększonego obciążenia prądowego gdy łożyska silnika już niedomagają. Można ją stosunkowo łatwo naprawić (na tym forum są opisy) ale warto przy okazji zregenerować wentylator aby chodził lekko bo w przeciwnym przypadku opornik znów może się przepalić. Bardzo dobrze, że wyłączyłeś klimę bo ja w nieświadomości jeździłem z uszkodzonym rezystorem wiatraka i awarii uległ kompresor:(

ZAFIRAOPO

#227 Post autor: ZAFIRAOPO »

Dziękuję za odpowiedź. U mnie wiatrak nie włącza się po odpaleniu klimy. W piątek go wyszarpię i oglądne, wiązkę też. Jak coś wo fotki wrzucę i napiszę co i jak.

Skasowany użytkownik 25188

#228 Post autor: Skasowany użytkownik 25188 »

Bardzo dobrym i sprawdzonym patentem jest zamontowanie wentylatora klimatyzacji od starszej wersji. Podłączamy pierwszy bieg wentylatora poprzez przekaźnik do cewki sprężarki i otrzymujemy w ten sposób sterowanie tym wentylatorem. Efekt jest taki , kiedy załączamy klimatyzację włącza się dodatkowy wentylator, spada ciśnienie w układzie klimatyzacji ponieważ jest wydajniejsze schładzanie czynnika, chłodzenie klimy jest lepsze, sprężarka działa bez tych dziwnych dźwięków, bo ma niższe ciśnienie, i jest m.niej narażona na uszkodzenie. Dodatkowy wentylator na 1 biegu nie wpływa negatywnie na temperaturę silnika. Patent sprawdzony i testowany przez trzy lata jeżdżenia zośką:).Okazuje się ,że sprężarki od nowszych modeli Zafir i innych opli są bardziej awaryjne, wychodzą oszczędności producenta polegające na usunięciu dodatkowego wentylatora
Ostatnio zmieniony 17 mar 2018, 20:51 przez Skasowany użytkownik 25188, łącznie zmieniany 2 razy.

ZAFIRAOPO

#229 Post autor: ZAFIRAOPO »

awiator pisze: 13 mar 2018, 14:39 @Zafiraopo. To, że twoja chłodnica klimy ma mocowania do drugiego wiatraka to nic nie znaczy, te dostępne w handlu wszystkie mają mocowania a jak wspomniałeś, że autko miało dzwona to mógł być założony zamiennik. Bardzo możliwe, że twoja Zafira A z 2003r tak jak moja może mieć tylko jeden wiatrak. Standardowo ten wiatrak ma 3 biegi. Pierwszy bieg powinien załączyć się chwilę po załączeniu klimatyzacji. Ostatni załącza się jak silnik osiągnie wysoką temperaturę lub ciśnienie w układzie klimatyzacji wzrośnie powyżej jakiego krytycznego poziomu. Najprościej poszukać wtyczki w okolicy drugiego wentylatora. Jeśli nic nie znajdziesz a wiązka będzie wyglądała na nienaruszoną to wtedy warto też przyjrzeć się wentylatorowi. W wersjach z jednym wentylatorem jest on większy a wtyczka od niego ma 4 piny. Jeśli możesz podesłać jakieś zdjęcia to może coś wykminimy. Jak wyciągniesz wentylator to może zauważysz przepalony drut oporowy na oporniku regulującym obroty. To bardzo częsta usterka w tym samochodzie, która jak mi się wydaje wynika ze zwiększonego obciążenia prądowego gdy łożyska silnika już niedomagają. Można ją stosunkowo łatwo naprawić (na tym forum są opisy) ale warto przy okazji zregenerować wentylator aby chodził lekko bo w przeciwnym przypadku opornik znów może się przepalić. Bardzo dobrze, że wyłączyłeś klimę bo ja w nieświadomości jeździłem z uszkodzonym rezystorem wiatraka i awarii uległ kompresor:(
Po sprawdzeniu spalony był opornik, zaszalałem i kupiłem nowy wiatrak. Na razie wszystko działa :) Dziękuję jeszcze raz za pomoc i trafne wytypowanie usterki :piwo:

awiator
Debiutant
Posty: 25
Rejestracja: 05 cze 2014, 21:59
Imię: Tomasz
Lokalizacja: Pabianice
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#230 Post autor: awiator »

@ZAFIRAOPO, nie ma sprawy. Sam dokładnie tak samo postąpiłem. Kupiłem jakiś zamiennik i założyłem. Jak na razie działa bezawaryjnie. W planie mam zregenerowanie oryginalnego wentylatora i opornika ale na razie nie mam motywacji.

Wąski7744

#231 Post autor: Wąski7744 »

Witam !
Panowie mam taki problem , kończąc trasę i podjeżdżając do domu temperatura silnika ma ok. 100 stopni , gasząc go nie włączają mi się wiatraki od chłodzenia , lecz gdy przekręce kluczyk na zapłon ( bez odpalania ) wiatraki zaczynają pracować , co może być przyczyną tego że nie włączają się automatycznie po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki ?

Skasowany użytkownik 24733

#232 Post autor: Skasowany użytkownik 24733 »

Witam,
zrobiło się cieplej. U mnie po wymiane termostatu i chłodnicy wskaźnik od temperatury zachowuje się tak, że od startu temperatura idzie aż do ok 95-96 stopni i później spada (jakby termostat się otworzył) i utrzymuje się na ok 92-93 stopnie. Przy czym ostatnio jak zrobiło się cieplej to wskaźnik chętniej waha się w górę i w dół (+/- 4 - 5 stopni) wraz z postojami czy też przy większym wysiłku. Czy tak ma być?
Wczoraj też zauważyłem, że po wolnej jeździe na 1 biegu (ok 500m) załączył się wentylator a temperatura minimalnie podskoczyła - ale nie osiągnęła 100 stopni.
Pytam, czy wszystko jest ok, ponieważ w poprzednim samochodzie miałem sporo problemów z głowicą i temperatura zachowywała się podobnie. I nie wiem czy to normalne czy dalej mam pecha... Mam już po prostu świra na tym punkcie przez poprzednie przygody i mocno zwracam uwagę na te wszystkie wahania :(
Dodam, że ubywa mi też delikanie płynu chłodniczego. Ale samochód nie dymi, nie ma "mleczka" pod korkiem, nie wywala płynu górą, nie przybywa oleju (raczej go ubywa ;) ) ani nie ma innych objawów, które miałem w poprzednim samochodzie jak poszła mi uszczelka. Więc liczę na to, że gdzieś jest jeszcze jakiś przeciek... którego nie widać.

Skasowany użytkownik 6483

#233 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Kolego, u mnie po wymianie termostatu , przez pewien czas obserwowałem ubytki płynuu. Bardzo mnie to zaniepokoiło ale okazało sie ,że prawdopodobnie nie odpowietrzyłem układu i po paru miesiącach sytuacja sie ustabilizowała. Jesli wymieniłes termostat, udało Ci sie dobrze odpowietrzyć układ to te wahania temperatury to rzecz normalna. Silnik bardziej obciązony , szybciej sie grzeje i odwrotnie. Zakres zmian temperatury u Ciebie , nie powienien Ci spędzać sen z powiek. Kontroluj tylko stan płynu i patrz na wskaźnik temp cieczy.

panczo

#234 Post autor: panczo »

Ja mam problem z wentylatorami nie chodzą a gdy temperatura wzrosła do prawie 100 stopni zgasiłem auto i wentylatory zaczeły chodzić bardzo dziwna sprawa zmieniałem już sterowniki i to samo

zbysek88
Posty: 1
Rejestracja: 09 cze 2018, 21:51
Imię: Zbyszek
Auto: Zafira A 1.8 125KM
Model: ZA
Oznaczenie silnika: EcoTec
Gender:

#235 Post autor: zbysek88 »

Mistrzowie, potrzebuję Waszej pomocy :)
Od czasu zakupu Zafiry A mam problem z wentylatorem. Zauważyłem, że wentylator zamontowany między chłodnicą, a silnikiem załącza się dosłownie na kilka sekund po czym wyłącza się - i tak cały czas. Po chwili znowu startuje i znów gaśnie. Nie zwracałem na to większej uwagi po podczas jazdy zawsze pilnuje temperatury i innych parametrów wyświetlanych na desce. Ostatnio jednak chciałem sprawdzić poprawną pracę tego wentylatora podczas pracy z włączoną klimą. Znajomy mechanik powiedział, że to normalne, że temperatura wzrośnie do ok 100 st. C bo później załączy się już drugi wentylator. Sprawdziłem - pracował jak powyżej, a wskazówka od temperatury weszła na czerwone pole.
Podczas jazdy jest OK ale w korku auto się ugotuje z włączoną klimą.

Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#236 Post autor: Polaris »

Załącza się na pełną moc i wyłącza?

marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#237 Post autor: marekzegarek »

Skasowany użytkownik 25188 pisze: 17 mar 2018, 20:49 Bardzo dobrym i sprawdzonym patentem jest zamontowanie wentylatora klimatyzacji od starszej wersji. Podłączamy pierwszy bieg wentylatora poprzez przekaźnik do cewki sprężarki i otrzymujemy w ten sposób sterowanie tym wentylatorem. Efekt jest taki , kiedy załączamy klimatyzację włącza się dodatkowy wentylator, spada ciśnienie w układzie klimatyzacji ponieważ jest wydajniejsze schładzanie czynnika, chłodzenie klimy jest lepsze, sprężarka działa bez tych dziwnych dźwięków, bo ma niższe ciśnienie, i jest m.niej narażona na uszkodzenie. Dodatkowy wentylator na 1 biegu nie wpływa negatywnie na temperaturę silnika. Patent sprawdzony i testowany przez trzy lata jeżdżenia zośką:).Okazuje się ,że sprężarki od nowszych modeli Zafir i innych opli są bardziej awaryjne, wychodzą oszczędności producenta polegające na usunięciu dodatkowego wentylatora
można prosić schemat, kiedyś miałem ale jpg zgubił nagłówEk i klapa

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#238 Post autor: Dziadek13 »

To jest proste na cewke sprzęgła sprężarki przychodzi plus i minus,teraz do tego plusa dołączasz przewód który lutujesz do cewki przekaźnika z jednej strony a z drugiej minus np z karoserii,Teraz doprowadzasz plus np z aku na styk rozwarty przekaźnika po zadziałaniu cewki sprzęgła sprężarki i pojawieniu się napięcia plus na cewce przekaźnika (załączona klimatyzacja) zwierają się styki i ze styku zwartego leci plus na dobudowany wentylator a minus na wentylator podajesz np z aku lub karoserii.Przekaźnik przynajmniej a raczej styki na obciążenie 40A i z diodą która zapobiega powstawaniu szpilki napięcia aby napięcie wyindukowane w chwili wyłączenia przekaźnika nie uszkodziło elementów sterowania a napięcie może się pojawić w wielkości do około 280V,tu się pojawia odpowiedni kierunek podłączenia plusa i minusa do cewki przekaźnika więc plus podłączamy do cewki przekaźnika z podłączoną diodą od strony katody diody.
Tu można poczytać o tym zjawisku. http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... cenia.html

Obrazek

marekzegarek
Debiutant
Posty: 41
Rejestracja: 16 lip 2017, 12:54
Imię: Marek
Lokalizacja: Brzozów
Auto: Zafira A
Model: ZA
Oznaczenie silnika: z18xe
Gender:

#239 Post autor: marekzegarek »

No i szok, zastanawiałem nad szczegółami podłączenia, tzn czy drugi koniec cewki dać bezpośrednio na masę, bo teoretycznie wiem że wszystko jest proste, ale o tych napięciach pierwszy raz słyszę, ale na zdjęciu "Twojego" przekaźnika widac, że ma on chyba wbudowana diodę, więc poszukam gotowego, plus na wentylator bezpiecznik, oryginalnie chyba jest 40A

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#240 Post autor: Dziadek13 »

No oczywista że należy jakość zabezpieczyć obwód zapomniałem napisać.Jeden konieć cewki z anodą dajemy na mase a drugi koniec z katodą do przewodu plusowego zasilania sprzęgiełka kompresora jak załączysz klime to z plusa sprzęgiełka wysteruje cewke (przekaźnik) który przez styki poda napięcie plus na wentylator 1 bieg, a drugi przewód z wentylatora dajemy do masy.
Tak poza Ostatnio bywam w Izdebkach koło Brzozowa.
Ostatnio zmieniony 20 maja 2019, 21:24 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”