Moduł komfortu do Zafiry B

Modyfikacje dla Zafiry B
Wiadomość
Autor
marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1261 Post autor: marcinsu »

LWPM pisze: 21 sie 2018, 10:34
marcinsu pisze:Łukasz, jutro odpowiem czy wszystko jest ok. Z rana przyjdzie mi drugi przekaźnik z możliwością zmiany sterowania Low/High (jako sygnał).
Starty miał niestety sterowanie poprzez podanie stanu niskiego.
nie rozumiem co jest złego w sterowanie stanem niskim... wg mnie jest to nawet lepsze niż stanem wysokim
Chyba mam dokładnie te same obawy co @Ostap.
Ten moduł przekaźnika zasilany jest poprzez 5V. Sterowanie poprzez podanie masy / GND. Domyślnie moduł przekaźnika na pinie IN (sygnał) posiada 2,4 V.
Miałem obawę czy coś się nie stanie jak będę przekazywał cokolwiek na pin Twojego modułu.
Poza tym na start trzeba by ustawiać stan wysoki (5V). Raczej w przekaźniku używanie Normal Open nie będzie odpowiednie, bez modułu będzie zasilanie tego co podłączymy.
Ostap pisze: 22 sie 2018, 16:47 Kiedyś kupiłem coś takiego do jakiegoś projektu i ostatnio znalazłem http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6910784324

Sterowanie odbywa się przez stan niski.

Jak na wyjściu z modułu podam stan wysoki lub Hi-Z to nie uszkodzę modułu lub przekaźnika?

Rozumiem, że przekaźnik zacznie działać jak podam mu stan niski.
Dokładnie kupiłem za pierwszym razem coś takiego, tyle że na jeden przekaźnik. Jak IN stykniesz z masą to załączysz NC.

Obecnie mam coś takiego - https://allegro.pl/modul-przekaznik-5v- ... 88158.html
Ostatnio zmieniony 22 sie 2018, 22:54 przez marcinsu, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1262 Post autor: Ostap »

A dlaczego kupujesz na 5v? Nie prościej na 12v?


Poczekamy na wypowiedź Łukasza ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1263 Post autor: Ostap »

Sprawdziłem ten przekaźnik sterowany niskim. Faktycznie podajemy masę i się włącza. Gdy podamy 12v zamiast niskiego nic się nie dzieje. Pobór urządzenia się nie zmienia. Będzie działać. Ogólnie z modułu można dać zasilanie do przekaźnika przez diodę aby prąd do modułu nie wracał ;)

Będzie działać (powinno) :)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1264 Post autor: marcinsu »

Czemu nie 12V? Sam nie wiem. Kolega tak mi podpowiedział i od niego dostałem przetwornicę. Nie wiem czy te wersje 12V nie wymagają sygnału o wyższym napięciu.
Obecnie jak dotykam do 5V z przetwornicy to przekaźnik się załącza.

Z modułu niestety nie wiem co się dzieje ale coś nie działa.
Po podłączeniu na pinach RX i TX jest 5V. Na LED_ALARM / LED- jest falowanie od 0 do 5V.
Klikam dwa razy na przycisk zamykania na pilocie to przez chwile robi się 5V (nie wiem czy dokładnie to są 2sec).
Podłączyłem LED- pod przekaźnik (do sygnału), wciskam 2 razy przycisk zamykania i nie słychać "tyknięcia" przekaźnika.

Zmieniłem akcję na pin RX, sprawdzam, na start 5V klikam i nic się nie dzieje (nadal 5V).
A co ciekawe na LED- nadal podobnie wszystko wygląda, przez chwile 5V bez falowania.
Nie bardzo rozumiem.

Zobaczę jeszcze jak będzie z podaniem GND i dodam jakąś diodę zenera.

Zastanawiam się jeszcze czy używam właściwego pinu na module:
http://prntscr.com/km2bao - wg konfiguratora to 1.0

Edycja:
Ustawiłem tym razem akcję dla przycisku radia 0 na

Kod: Zaznacz cały

0000 03 020104 03 020104 01 0107D0
Czyli dla pinu TX + zmiana wartości na przeciwną (04).
Też mi nie działa, cały czas jest napięcie 5V. Widzę też że prąd spada po przejściu w uśpienie.

Widzę że aktualnie tabelka wygląda tak:

Kod: Zaznacz cały

 xx - numer wyjścia:

 0 - C2D
 1 - UART_TX
 2 - UART_RX
 3 - LED-
 4 - AUX1 (sprzęt v1.1A)
 5 - AUX2 (sprzęt v1.1A)

yy - wartość na wyjściu (maska bitowa)

 0x00 - wartość na wyjściu 0
 0x01 - wartość na wyjściu 1
 0x00 - open-drain
 0x02 - push-pull
 0x04 - zmiana wartości na przeciwną, tj 0 -> 1 lub 1 -> 0
Nie bardzo rozumiem 0000 03 ... wg przykładu na bugs jest 0000 00 00 01.
Do tego ilość zer się nie zgadza.
Ostatnio zmieniony 23 sie 2018, 17:51 przez marcinsu, łącznie zmieniany 5 razy.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1265 Post autor: Ostap »

A ja byłem na GUSie i kupiłem przełącznik DIP 4pin do odłączenia przejściówki i przewód 4 żyłowy w ekranie bo muszę przedostać się do komory silnika ;)

Będzie 1 ZB na forum z doświetlaniem skrętów AFL + halo. Oczywiście L i P oddzielnie. No i składanie lusterek z pilota wtedy kiedy ja będę chciał a nie przy zamykaniu auta ;)

Tylko czasu na to brak. Może we wrześniu się uda zrobić ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1266 Post autor: marcinsu »

Odpowiadając na pytanie czemu nie 12V - rozmawiałem z kolegą. Zapytał mnie - "a wiesz co się stanie jak popłynie 12V po nóżce procesora? jak dla mnie może się spalić"
Najprawdopodobniej na IN będziesz miał 12V także jeśli w obwodzie jest obecnie 5V to jak przyłożysz GND będzie tam 12V. Raczej pytanie do Łukasza czy moduł się zjara :)

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1267 Post autor: LWPM »

LED- zmienia się 0/5V bo miga dioda od alarmu, żeby nie migała, trzeba wyłączyć alarm w konfiguratorze!

przekaźnik faktycznie ma być na 5V... sprawdzliście jaki się prąd wymagany do włączenia przekaźnika?
procesor więcej jest w stanie prądu wciągnąć (sterowanie stanem niskim) niż podać prądu (sterowanie stanem wysokim)
stąd lepsze jest sterowanie przez masę. Aby podczas bezczynności wyjścia przekaźnik był wyłączony, to jeśli to potrzebne dajemy jakiś rezystor podciągający (np 2kOhm)

co do sterowania TX/RX to prawdopodobnie problemem jest to, że trzeba wyłączyć cały kontroler UART w MCU, aby móc sterować pinami...
przygotuję nowy soft i sprawdzicie... póki co proponuję korzystać z LED- i C2D

stan Hi-Z oznacza, że na wyjściu nie ma nic... ale jak mierzysz woltomierzem, to faktycznie może być tam +5V, ale jak podłączysz cokolwiek, to nie powinien żaden prąd popłynąć.

nie radzę podawać 12V do procesora :)
i tak dobrze, że procesor wytrzymuje na wejściu +5V... bo cały core procesora chodzi na 2.8V :)

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1268 Post autor: Ostap »

Przekaźnik 12v z optoizolacją sterowany napięciem niskim.
VCC podłączamy pod 12v
Gnd pod masę
In podłączamy wyjście z modułu C2D przez diodę

Wtedy nic mnie nie interesuje ile będzie na IN w stanie spoczynku.

Albo ja czegoś nie rozumiem albo coś tu mi mieszacie ;)

To, że przekaźnik jest na 12v to jest bez różnicy bo posiada on oddzielne zasilanie i to o to chyba tylko chodzi. Gdy będzie na 5v to tylko problem bo trzeba oddzielną przetwornicę.

Zaraz zmierzę ile jest na IN w stanie spoczynku choć tak jak pisałem wyżej jest to bez znaczenia stosując diodę i sterując stanem niskim (masą)

Dodano po 25 minutach 6 sekundach:
Na IN jest 9v
Ostatnio zmieniony 24 sie 2018, 05:49 przez Ostap, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1269 Post autor: marcinsu »

No to widzisz, spalisz procka. Chcesz to ryzykuj.
Ten 5V z botland na IN ma 2.4V także będzie najbardziej bezpieczny.
Ostatnio zmieniony 24 sie 2018, 07:57 przez marcinsu, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1270 Post autor: Ostap »

Nadal nie rozumiesz ;) jak niby mam spalić procesor? ;) przy podłączeniu przez diodę ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1271 Post autor: LWPM »

poprawiłem soft - sterowanie TX/RX wyłącza UART
ale wg mnie to problematyczne bardzo będzie, bo każda próba użycia UARTA przez moduł włącza go ponownie,
tj przejście w tryb uśpienia itp...
ale to jest konieczne, bo inaczej nie będzie się dało ani konfigurować, ani aktualizować oprogramowania.
w zasadzie korzystanie z tych pinów będzie możliwe tylko w trakcie jazdy (kluczyk włożony!) w innym przypadku stan pinów może być... nieokreślony

powiedzcie co konkretnie wam nie działa w najnowszej wersji (2018-08-24/FS#118/edd518a), to się temu przyjrzę. póki co tylko piny C2D oraz LED- (po wyłączeniu alarmu w konfiguracji!)

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1272 Post autor: Ostap »

Dokładnie przetestuję jak będę miał dłuższą chwilę. Dziś jadę na airshow więc weekend odpada ;(

UART jeśli będzie dostępny przy jeździe to ok bo to będzie do doświetlania ;) C2D wykorzystam do lusterek ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1273 Post autor: marcinsu »

Nie wiem, możliwe że ślepy jestem ale nie widzę gdzie jest opcja wyłączenia falowania LED-. Chwilę temu sprawdzałem C2D i działa jako GND.
Teraz widzę że lepiej jakbym używał C2D z uwagi że miejsca mało od strony LED, ale już zdążyłem wcześniej dolutować gniazdo.

Zrobię test nowego softu, dam znać jak działa.
Najgorzej nie lubię przechodzenia z win10 na win7. Może miałbyś możliwość skompilowania programów pod linux, to by może wystarczyło jakiś VBox odpalić?
No ale to tak na marginesie, nie dokładam Ci pracy.

Z diodą też sprawdzę, coś mi tu nie pasuje :P

Dodano po 10 minutach :
Rozumiem że

Kod: Zaznacz cały

01 0107D0
to polecenie pause na 2sec.
Nie wiem jak to rozszyfrować. Czy mógłbym prosić 4 sec ? :)

Dodano po 2 minutach 26 sekundach:
Już rozumiem :) -> 07D0 to 2000 ms
Będzie:

Kod: Zaznacz cały

0FA0
Ostatnio zmieniony 24 sie 2018, 13:18 przez marcinsu, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1274 Post autor: Ostap »

Aby było jasne ;)

Kod: Zaznacz cały

01 0107D0
to nie jest samo 2s, to jest złożone polecenie

Pauza 2s to

Kod: Zaznacz cały

0107D0
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1275 Post autor: LWPM »

marcinsu pisze:Nie wiem, możliwe że ślepy jestem ale nie widzę gdzie jest opcja wyłączenia falowania LED-
używasz dedykowanego konfiguratora z odpowiednim softem (FS#118) i masz w konfiguracji zakładkę Alarm z jednych polem do wyboru
konfigurator jest tutaj: https://lwpm.eu/comfort/test/FS118/
marcinsu pisze:Może miałbyś możliwość skompilowania programów pod linux, to by może wystarczyło jakiś VBox odpalić?
No ale to tak na marginesie, nie dokładam Ci pracy.
wszystko u mnie działa tylko na Linuxie, to co jest pod Windowsa, to tylko marna podróbka właściwego softu :D
odezwij się na Skype (o odpowiedniej porze), dostaniesz wszystko co potrzebujesz, źródła programu (nie są tajne, jak ktoś potrzebuje - może dostać lcm_service, lcm_update, lcm_config)
i pomogę to uruchomić u Ciebie... generalnie potrzebny python3 + kilka bibliotek.
Na Linuxie wszystko działa lepiej, lepiej przetestowane... w zasadzie ja tylko to na Linuxie testuję :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zafira B”