Moduł komfortu do Zafiry B

Modyfikacje dla Zafiry B
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1291 Post autor: Ostap »

Moduł LWPM zawiesza się nawet bez podłączonych pinów.

Dziwne jest to, że po odłączeniu uln2003 od pinów na C2D pojawia się 4.7v po podłączeniu do uln2003 miernik pokazuje 0.5v a przekaźnik się nie załącza.

Na stole podanie nawet 4v bez problemu włącza przekaźnik.

Nie mam pojęcia co jest grane.

Dodano po 3 minutach 9 sekundach:
TX I RX cały czas pokazują 4.7v po odłączeniu od uln2003. Nie zmienia się gdy jest na OFF, cały czas pokazuje 4.7v a gdy podłączę do uln2003 jest 0.5v i przekaźnik nie załącza się.

Dodano po 2 godzinach 6 minutach 16 sekundach:
Podanie masy z modułu do uln2003 nic nie zmieniło.

Chyba jest za małe natężenie aby wystartować uln2003 ale potrzebne jest raptem 4mA.

Sam już nie wiem.

TX i RX nie działa, zrobiłem akcje na on i off. Nic się nie zmienia.
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2018, 19:30 przez Ostap, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

froniu1
Debiutant
Posty: 32
Rejestracja: 14 kwie 2018, 10:05
Imię: Patryk
Auto: Opel Vectra C
Model: VC
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#1292 Post autor: froniu1 »

Wstaw schemat lwpm i schemat swojego ukladziku. Ale jesli piszesz ze nawet bez tego ukladu modul sie zawiesza to faktycznie cos z programem. Jeszcze napisz ktory tryb wlaczania wykozystujesz.
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2018, 19:30 przez froniu1, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1293 Post autor: Ostap »

Zrobiłem na szybko przekaźnik sterowany "niskim" idę do auta sprawdzić, będzie to nasty raz :P

Dodano po 44 minutach 53 sekundach:
Sterowanie niskim czyli masą, działa.

https://youtu.be/qdFl_pP6Geg

Niestety TX i RX nie działa.

W module z przekaźnikami sterowanymi niskim, który był na 12V zmieniłem przekaźnik na 5V, dałem 7805 na chwilę do zasilenia tego, sprawdziłem na stole czy działa i pomierzyłem wartości. Przy wyłączonym przekaźniku na IN jest 4,6V i tyle trafia do modułu LWPM gdy akcja jest na Hi-Z, gdy jest na "niski" wtedy przekaźnik zaskakuje. Zastanawia mnie dlaczego nie działa sterowanie wysokim? Szczerze to wolałbym sterowanie wysokim bo mam już płytkę zrobioną :)

Niestety moduł po uśpieniu już się nie budzi. Czekam na poprawkę softu i możliwość sterowania TX i RX. Muszę mieć możliwość sterowania 4 pinami.

Jeden użyję do dziennych, drugi do składania lusterek a dwa pozostałe do doświetlania skrętów.

Dziś już mi się nie chce iść. Jutro rano sprawdzę jak działa taka akcja ustawiona na doświetlanie.

Kod: Zaznacz cały

LED- test + komornik
0000 08 020300 5503030101 08 020301 5503030000 00
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

froniu1
Debiutant
Posty: 32
Rejestracja: 14 kwie 2018, 10:05
Imię: Patryk
Auto: Opel Vectra C
Model: VC
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#1294 Post autor: froniu1 »

No wlasnie wylacz sterowanie rx i tx bo moga byc z tym problemy. Łukasz wyzej gdzies pisal ze z tym beda cyrki i zeby tego nie uzywac.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1295 Post autor: Ostap »

Pisał, że coś tam zmienia i będą działać ;)

Czekam cierpliwie ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

froniu1
Debiutant
Posty: 32
Rejestracja: 14 kwie 2018, 10:05
Imię: Patryk
Auto: Opel Vectra C
Model: VC
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#1296 Post autor: froniu1 »

Podlacz swoj uklad na uln zatem tylko pod te 2 piny dzialajace i zobacz czy wtedy uklad dziala ok.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1297 Post autor: Ostap »

Podłączałem tak, lipa, nie trybi.

Dopiero niskim da się sterować ale uln2003 musi być sterowany wysokim ;)
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1298 Post autor: marcinsu »

Może jakbyś odwrócił logikę?

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1299 Post autor: Ostap »

Nigdzie nie znalazłem jak sterować uln2003 poprzez stan niski.

Mam już 4 przekaźnik sterowane niskim. Uln2003 odpuszczam bo nigdzie nie znalazłem jak to ruszyć niskim. Na stole działa przez podanie wysokiego, w aucie już nie. Czytałem o jakimś rezystorze pociągający ale nie umiem tego zastosować. Odpuszczam.
Mam coś co będzie działać.

Ustawiłem akcję na doświetlanie i pięknie załącza przekaźnik. Teraz czekam na działający soft pod piny i RX i TX ;)
Ostatnio zmieniony 02 wrz 2018, 20:39 przez Ostap, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1300 Post autor: LWPM »

tyle napisałeś, że nie wiem od czego zacząć :)

co do sterownia TX/RX... trudna sprawa, nie wiem, czy nie prościej będzie odpuścić sobie te dwa PINy - sprawdź na schemacie czy możesz sobie łatwo wyprowadzić piny AUX1 i AUX2 - z nimi nie powinno być żadnych problemów. Obudowa masz rozebraną...może udało by Ci się te 2 piny wyprowadzić.
Użycie TX/RX wymaga wyłączenia kontrolera UART, a to powoduje że mi się wyjścia przestawiają na MCU (crossbar działa inaczej - do poczytania w datasheet C8051F582). Można niby PINy powinąć... ale to trzeba trochę zabawy.
Sprawdzę jeszcze te 2 piny, czy da się je użyć... w każdym razie C2D i LED- powinno działać prawidłowo - tak pisał marcinsu
Moduł może się nie wybudzać własnie przez to, że próbuje się dostać do UART po wybudzeniu.
Muszę to sprawdzić u siebie.

Czy jesteś pewien, że dobrze wyjścia ustawiasz? (push-pull z 0 albo 1, nie używaj Hi-Z, jak nie rozumiesz idei rezystora podciągającego)
Rezystor podciągający ma tą zaletę, że nawet jak moduł wyjmiesz, to stan przekaźnika będzie prawidłowy, ale to sterowanie wtedy tylko przez 0.

Zbyt niskie napięcie na wyjściu może być spowodowane tym, że albo używasz Hi-Z, albo za dużo prądu próbujesz pociągnąć.
Chyba, że TX/RX tutaj też działać może inaczej (?) - na razie próbuj tylko C2D i LED- - jak już tego będziesz pewien, zajmiemy się TX/RX
Upewnij się że używasz trybu push-pull dla pinu!
Ostap pisze:1.Czy akcja przy uruchomieniu silnika ma wysoki priorytet? Nie będą mi gasły światła dzienne jeśli pod uruchomienie silnika podepnę akcje od dziennych? Jeśli ma słaby priorytet to czy można jakoś zmienić aby była jak akcja do świateł dziennych?
Pytasz o priorytety świateł... nie rozumiem o co chodzi, ale wszędzie możesz podpiąć co chcesz... w zasadzie różne akcje na końcu wykonania łączą się ze sobą i jak jedna coś zapala, i druga zapala co innego w tym samym bloku, to finalnie obie funkcję będą zapalone.... tak to mniej więcej wygląda, ale jak mówię - nie rozumiem za bardzo na czym problem polega.
Ostap pisze:2. Prosiłbym Cię o odkodowanie akcji "zamknij centralny zamek" i "otwórz centralny zamek" potrzebuję polecenia w cyferkach :)
Otwórz centralny zamek i zamknij centralny zamek nie jest zwykłą "cyferkową" akcją... mam rozpoczętą obsługę by się dało to zrobić w akcji, ale nie dokończyłem
Ostap pisze:3. Czy w module bez przejściówki uart (jeden z pierwszych) można coś zmodyfikować aby moduł wykrywał moment otworzenia auta? Coś gdzieś mi się obiło o uszy.
tak, można. Zobacz najnowszy schemat PCB - musisz podłączyć LSCAN_RX bezpośrednio do MCU. Schematy są tutaj:
https://files.lwpm.eu/LWPMComfortModule/hardware/
Wymaga to pewnie jeszcze drobnej zmiany w sofcie, ale to zrobię to jak ktoś zmodyfikuje sobie sprzęt... póki co nie było takiej potrzeby. Sam kilka sprzętów v1.0 na v1.1 przerobiłem, ale że mam programator, to mogłem to zrobić inaczej - bez zmian w firmware.

PS:... pisałem nabieżaco z tych postów, ale nie wiem, które problemy już rozwiązałeś... a które jeszcze nie... nie wiem nawet czy na wszystko odpowiedziałem :) w razie co... dopytaj...
Wiem, że był weekend i miałeś sporo czasu... ale u mnie weekend to zwykle czas, gdy nie mam czasu :) no ale skończyły się wakacje - będzie trochę luźniej - nie będzie wyjazdów co weekend :)
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2018, 13:33 przez LWPM, łącznie zmieniany 1 raz.

marcinsu
Przeglądacz
Posty: 58
Rejestracja: 03 gru 2017, 23:30
Imię: Marcin
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Astra H 1.6 Htb
Model: AH
Oznaczenie silnika: A16XER
Gender:

#1301 Post autor: marcinsu »

@Ostap pisał też że chciałby używać stanu wysokiego do sterowaniu. Zgodziłem się że nie działa prawidłowo, tzn. może działa na ile pozwala ten układ.
U mnie jak próbowałem używać stanu wysokiego to napięcie spadało. Po włączeniu radia na nowo było 5V.
Druga sprawa LED- i C2D na starcie ma stan wysoki dlatego porzuciłem temat sterowania tym stanem.
W przekaźniku który mam wystarczy zmienić zworkę i zmieniam sterowanie.
Wydaje mi się że jednak najbezpieczniej będzie używać stanu niskiego do sterowania.

Tak to wygląda, nic szczególnego, ale wystarcza:
Obrazek

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1302 Post autor: LWPM »

marcinsu pisze: 03 wrz 2018, 17:16 @Ostap pisał też że chciałby używać stanu wysokiego do sterowaniu. Zgodziłem się że nie działa prawidłowo, tzn. może działa na ile pozwala ten układ.
U mnie jak próbowałem używać stanu wysokiego to napięcie spadało. Po włączeniu radia na nowo było 5V.
co mam z tym wspólnego radio? sprawdzę jeszcze dlaczego napięcie spada, choć nie widzę powodu by tak się miało dziać.
marcinsu pisze: 03 wrz 2018, 17:16Druga sprawa LED- i C2D na starcie ma stan wysoki dlatego porzuciłem temat sterowania tym stanem.
na starcie powinno być Hi-Z (wartość nie ustalona), a nie stan wysoki. Może być napięcie ~5V, ale prąd minimalny, więc na pewno nic nie załączysz takim prądem. Wg mnie powinno się nadawać do sterowania stanem wysokim.

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1303 Post autor: Ostap »

Tak na szybko to które piny to auxy?

Później odpowiem na resztę, teraz jeszcze w pracy.

Obrazek
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

Awatar użytkownika
Ostap
Zafiromaniak
Posty: 1675
Rejestracja: 15 lip 2017, 21:52
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wwa
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#1304 Post autor: Ostap »

Zaczniemy od tego, że ja już nie wiem teraz co włącza a co wyłącza.

Kod: Zaznacz cały

0x00 - wyjście 0
0x01 - wyście Hi-Z (floating)
0x02 - w zasadzie dokładnie to samo co 0x00
0x03 - wyjście 1 (+5v)
0x04 - zmiana wartości na przeciwną, tj 0 -> 1 lub 1 -> 0


Myślałem, że gdy sterujemy niskim to dajemy 00 na załączenie a wyłączenie 03 lub 01
Sterowanie wysokim to będzie 03 włącz, 00 wyłącz lub 01?

Co do rezystorów podciągających to poczytałem trochę. Na stole gdy dam na wejście do ULN rezystor 10k to przekaźnik sią załącza i trzyma, gdy dam minus to przekaźnik się rozłącza. Na pinie do wejścia ULN wtedy mam jakieś 3,7V. Czyli zasadniczo mogłoby tak być.
Zbyt niskie napięcie na wyjściu może być spowodowane tym, że albo używasz Hi-Z, albo za dużo prądu próbujesz pociągnąć.
Chyba, że TX/RX tutaj też działać może inaczej (?) - na razie próbuj tylko C2D i LED- - jak już tego będziesz pewien, zajmiemy się TX/RX
Upewnij się że używasz trybu push-pull dla pinu!
Używałem poleceń wszystkich i nic się nie zmieniało. Czytałem, że aby ULN wystartował to potrzebne jest większe natężenie ale pisałeś, że na wyjściu pojawia się do 100mA a to spokojnie powinno wystarczyć.
LWPM pisze: 03 wrz 2018, 13:32 tyle napisałeś, że nie wiem od czego zacząć :)

co do sterownia TX/RX... trudna sprawa, nie wiem, czy nie prościej będzie odpuścić sobie te dwa PINy - sprawdź na schemacie czy możesz sobie łatwo wyprowadzić piny AUX1 i AUX2 - z nimi nie powinno być żadnych problemów. Obudowa masz rozebraną...może udało by Ci się te 2 piny wyprowadzić.
Użycie TX/RX wymaga wyłączenia kontrolera UART, a to powoduje że mi się wyjścia przestawiają na MCU (crossbar działa inaczej - do poczytania w datasheet C8051F582). Można niby PINy powinąć... ale to trzeba trochę zabawy.
Sprawdzę jeszcze te 2 piny, czy da się je użyć... w każdym razie C2D i LED- powinno działać prawidłowo - tak pisał marcinsu
Moduł może się nie wybudzać własnie przez to, że próbuje się dostać do UART po wybudzeniu.
Muszę to sprawdzić u siebie.

Czy jesteś pewien, że dobrze wyjścia ustawiasz? (push-pull z 0 albo 1, nie używaj Hi-Z, jak nie rozumiesz idei rezystora podciągającego)
Rezystor podciągający ma tą zaletę, że nawet jak moduł wyjmiesz, to stan przekaźnika będzie prawidłowy, ale to sterowanie wtedy tylko przez 0.

Zbyt niskie napięcie na wyjściu może być spowodowane tym, że albo używasz Hi-Z, albo za dużo prądu próbujesz pociągnąć.
Chyba, że TX/RX tutaj też działać może inaczej (?) - na razie próbuj tylko C2D i LED- - jak już tego będziesz pewien, zajmiemy się TX/RX
Upewnij się że używasz trybu push-pull dla pinu!
Chciałbym wyprowadzić te dwa piny aux ale na schemacie nie widzę ich niestety.

C2D i LED- działa jak powinno. Moduł u mnie jak widać na filmiku nie wybudza się, nie mogę używać tej wersji 118 bo po prostu u mnie nie działa.
Ostap pisze:1.Czy akcja przy uruchomieniu silnika ma wysoki priorytet? Nie będą mi gasły światła dzienne jeśli pod uruchomienie silnika podepnę akcje od dziennych? Jeśli ma słaby priorytet to czy można jakoś zmienić aby była jak akcja do świateł dziennych?

Pytasz o priorytety świateł... nie rozumiem o co chodzi, ale wszędzie możesz podpiąć co chcesz... w zasadzie różne akcje na końcu wykonania łączą się ze sobą i jak jedna coś zapala, i druga zapala co innego w tym samym bloku, to finalnie obie funkcję będą zapalone.... tak to mniej więcej wygląda, ale jak mówię - nie rozumiem za bardzo na czym problem polega.

Chodzi mi o to czy ta akcja nie wyłączy się sama?
Przykładowo ustawiam dzienne po włączeniu silnika i jeśli będą inne akcje się włączały to ta pierwsza się nie wyłączy?

Ostap pisze:2. Prosiłbym Cię o odkodowanie akcji "zamknij centralny zamek" i "otwórz centralny zamek" potrzebuję polecenia w cyferkach :)[

]Otwórz centralny zamek i zamknij centralny zamek nie jest zwykłą "cyferkową" akcją... mam rozpoczętą obsługę by się dało to zrobić w akcji, ale nie dokończyłem

Miałbym ogromną prośbę abyś to ukończył bo jest mi to potrzebne :)

Ostap pisze:3. Czy w module bez przejściówki uart (jeden z pierwszych) można coś zmodyfikować aby moduł wykrywał moment otworzenia auta? Coś gdzieś mi się obiło o uszy.

tak, można. Zobacz najnowszy schemat PCB - musisz podłączyć LSCAN_RX bezpośrednio do MCU. Schematy są tutaj:
https://files.lwpm.eu/LWPMComfortModule/hardware/
Wymaga to pewnie jeszcze drobnej zmiany w sofcie, ale to zrobię to jak ktoś zmodyfikuje sobie sprzęt... póki co nie było takiej potrzeby. Sam kilka sprzętów v1.0 na v1.1 przerobiłem, ale że mam programator, to mogłem to zrobić inaczej - bez zmian w firmware.

Niestety nie widzę tam gdzie mam podłączyć pin LSCAN_RX? Mógłbyś narysować to i wstawić jpg lub jakiś pdf? Dotyczy to też wyjść AUX1 i 2.
PS:... pisałem nabieżaco z tych postów, ale nie wiem, które problemy już rozwiązałeś... a które jeszcze nie... nie wiem nawet czy na wszystko odpowiedziałem :) w razie co... dopytaj...
Wiem, że był weekend i miałeś sporo czasu... ale u mnie weekend to zwykle czas, gdy nie mam czasu :) no ale skończyły się wakacje - będzie trochę luźniej - nie będzie wyjazdów co weekend :)
Problem największy to taki, że moduł działa tylko raz, później się nie wybudza.
Obrazek


Chciałeś Panią?! Zapier.... na nią! :luz:

LWPM
Zafiromaniak
Posty: 592
Rejestracja: 06 kwie 2017, 11:51
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Opel Zafira B 1.7 CDTi 111
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z17DTJ
Gender:

#1305 Post autor: LWPM »

a więc sterowanie możesz używać następująco:
sterowanie push-pull:

Kod: Zaznacz cały

0x02 - wyjscie 0
0x03 - wyjście 1
0x06 - zmiana wartości na wyjściu na przeciwne
sterowanie Hi-Z (Open-Drain):

Kod: Zaznacz cały

0x00 - wyjscie 0
0x01 - wyjście Hi-Z
0x04 - zmiana wartości na wyjściu na przeciwne
Ostap pisze:Chciałbym wyprowadzić te dwa piny aux ale na schemacie nie widzę ich niestety.
AUXy są tylko na schemacie dla Astry - w wersji z obudową nie ma tych pinów.
bo są na schemacie, którego tam nie ma :) - bo ciągle FS#118 jest nie gotowe
w każdym razie tutaj wszystko widać:
widać też gdzie podłączyć LSCAN_RX (pin 22 na MCU)

Obrazek

Ostap pisze:Chodzi mi o to czy ta akcja nie wyłączy się sama?
Przykładowo ustawiam dzienne po włączeniu silnika i jeśli będą inne akcje się włączały to ta pierwsza się nie wyłączy?
ustawianie dziennych po włączeniu silnika, uruchomi je tylko raz i więcej tego nie zrobi... a w praktyce to tylko mrugnie światełkami i je wyłączy.
Światła dzienne przypisujemy do świateł dziennych w zakładce Automatyczne światła.
Chyba, że ciągle tu czegoś nie rozumiem.
Akcja przy uruchomieniu silnika uruchamia się raz: początek, pętla, koniec akcji
światła włączone przez światła dzienne są nie do wyłączenia przez inne akcje. W praktyce... jeśli jedna akcja trzyma włączone coś - to żadna inna akcja nie jest w stanie tego wyłączyć (oczywiście można to obejść, ale przyjmijmy tak dla uproszczenia)
Musiałbym to jakoś konkretniej opisać w czym jest problem...

Jeśli światła dzienne są przypisane jak należy, to akcja wykonuje się ciągle w tle (to co jest w pętli).
W zasadzie żaden zapis akcji (z tego co opisywałem) nie jest w stanie tego światła wyłączyć - tylko ta akcja, która je włączyła.

PS: możesz sprawdzić nowszy soft, ale przeczytaj komentarze
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2018, 14:21 przez LWPM, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zafira B”