wkładka kluczyka stacyjki - ułamany trzepień

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
wesker1

wkładka kluczyka stacyjki - ułamany trzepień

#1 Post autor: wesker1 »

Witam,

W czwartek rano wskoczyłem do zośki w celu dostania się do pracy a tu boom. Kluczyk odpalił kontrolki, ale rozrusznik ani drgnął. Okazało się, że kluczyk swobodnie sobie latał w stacyjce nic nie powodując. Wyjęcie go nie powodowało zgaśnięcia kontrolek. Do pracy trzeba było dostać się piechotą - dobrze, że nie mam zbyt daleko :)
Po pracy od razu zabrałem się do rozbierania tego w celu ustalenia problemu. Okazało się zgodnie z przypuszczeniem, że ułamał się trzpień wkładki stacyjki i tkwi on w końcówce obudowy stacyjki. Pomyślałem, że zabiorę się od tego z drugiej strony na zasadzie zdjęcia kostki. I tutaj pojawia się mój problem. Normalnie kostkę demontuje się na zasadzie odchylenia dwóch zatrzasków i ściągnięcia jej w dół. No niestety tutaj z powodu tego zalegającego trzpienia w końcówce obudowy stacyjki nie za bardzo chce to ruszyć. Co z tym fantem zrobić? Czy trzeba zdejmować całą obudowę stacyjki co zapewne wiąże się z demontażem kierownicy itd? Myślałem nad rozwierceniem tego trzpienia, ale boje się, że mogę uszkodzić kostkę.
Drugie pytanie - kostka do której wchodzi ten trzpień, jest połączona z "drugą kostką" do której idzie wiązka kabli. Nigdy tego ze sobą nie rozłączałem i mam pewien z tym problem. Wiem, że tam z tyłu na "kostce" z wiązką kabli jest taka wyjmowalna zawleczka. Wyjąłem ją, ale pomimo tego rozłączenie ich idzie strasznie topornie. Czy one jeszcze w jakiś inny sposób są ze sobą zablokowane, czy po prostu styki z kostki tak mocno trzymają i trzeba po prostu rozłączyć to na "chama" bo ma to swoje lata? Nie chciałbym nic tam dodatkowo urwać :S

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#2 Post autor: Rybka »

Tutaj masz opisane jak się za to zabrać http://forum.samnaprawiam.com/wymiana-s ... vt1954.htm

wesker1

#3 Post autor: wesker1 »

Na podstawie tego to ja właśnie to rozkręcałem. Nie odpowiada to jednak na pytanie co z ułamanym trzpieniem wkładki, który blokuje wyjęcie kostki w dół.
Dodatkowo przy opisie:
"By wyjąć kostkę stacyjki należy odciągnąć zabezpieczenie i dopiero potem rozłączyć kostkę z kablami "
pojawia się opisany przeze mnie problem z rozłączeniem tego bo stawia to gigantyczny opór - tak jakby owe zabezpieczenie nie było jedynym.

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#4 Post autor: Rybka »

A po wyjęciu stacyjki nie wyjmie tego trzpienia np pensetą?
Kable od kostki tak ciężko wychodzą, to tylko to 1 zabezpieczenie.

wesker1

#5 Post autor: wesker1 »

Trzpień niestety ułamał się w przewężenia obudowy stacyjki i bardzo paskudnie bo niemal idealnie tak jakby ktoś go przeciął - jest niemal kompletnie płaski - nie idzie tego niczym złapać. Dlatego chciałem dostać się od strony kostki, żeby go wypchnąć do wnętrza obudowy stacyjki i byłaby już bajka. No tylko problem taki, że nie ma jak zdjąć kostki w dół przez ten cholerny trzpień, który blokuje możliwość zsunięcia kostki w dół i mam zagwozdkę. Pozostaje chyba tylko kompletne rozbieranie tego czego raczej chciałem uniknąć :/

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#6 Post autor: Rybka »

Więc pozostaje tylko rozwalić kostkę stacyjki
Obrazek

od tyłu te zatrzaski, by oddzielić to szare od czarnego

wesker1

#7 Post autor: wesker1 »

te zatrzaski, które czerwonymi strzałkami zaznaczyłeś to są właśnie do wysunięcia kostki w dół
żeby to szare bezpośrednio z kostki wyjąć to chyba są te zatrzaski, które w klamrach zaznaczyłem
Obrazek

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#8 Post autor: Rybka »

Tak, ja fotkę z tamtej strony wkleiłem. A tam było zaznaczone tak jak piszesz.

wesker1

#9 Post autor: wesker1 »

Poradziłem już sobie z kostką, którą nie dość, że musiałem rozwalić, to później żeby ją rozdzielić od drugiej kostki z kablami to musiałem "wyrywać" kombinerkami tak mocno siedziała :|
Problem teraz pojawił się z wkładką do stacyjki. Zamówiłem stacyjkę w piątek podając pełne informacje wraz z VIN, gdzie sprzedawca uprzedzał, że są dostępne tylko zamienniki i się zgodziłem. W sobotę przyszedł wkład stacyjki i du** - numer katalogowy 0913652. Okazuje się, że jest z 8 zapadkami, gdzie ja potrzebuję taką, która ma 10 zapadek, aby przełożyć kluczyk z immo.
Moje pytanie - zna ktoś numer katalogowy takiego wkładu, aby na 100% pasował do mojej zośki? Zamówiłbym używany oryginał, ale ledwie jedną aukcję z niby pasującą częścią znalazłem o numerze katalogowym - 90519056 i wciąż nie mam pewności czy to będzie pasować.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#10 Post autor: Dziadek13 »

Wkładke rozbierasz i przekładasz swoje blaszki i stary kluczyk pasuje,jak blaszki zniszczone to zakładasz dobre wkładasz kluczyk i doszlifowujesz reszte i jest ok..

Holdor
Posty: 2
Rejestracja: 12 lis 2018, 17:59
Imię: Przemek
Auto: Opel Zafira 1.8
Model: Za
Oznaczenie silnika: Z19dth

#11 Post autor: Holdor »

Proszę o pomoc..Ale od początku padła mi stacyjka rozebralem i okazało się ze boleć od stacyjki pękł. Naprawa kluczy zrobiła mi to. Zamontowalem...I tu problem.. po otwarciu drzwi piszczy (alarm informujący o zapalonych swiatlach) po odpaleniu silnika nie włącza się radio po zgaszaniu i wyjęciu klucza dalej radio gra. Po wyjęciu klucza nie zaskakuje mi stacyjka i co najgorsze nie działa mi pilot nie mogę bo zakodowac.
Powiedzcie proszę czy to wina tego ze stacyjka jest źle zrobiona czy to mechanik który ja zakładał czegoś nie podłączył??

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#12 Post autor: Rybka »

Poczytaj to
http://forum.samnaprawiam.com/wymiana-s ... vt1954.htm
rozbierz i zobacz co mechanik zrobił.
Moim zdaniem albo sknocił coś ze stacyjką, jak kleił oś stacyjki, np za długą ją zrobił lub padła kostka stacyjki.
- Piszczy ci nie alarm zapalonych świateł tylko alarm nie wyciągniętych kluczy. Nawet mimo je wyciągniesz.
- Radio też gra po zgaszeniu, oraz nie możesz zsynchronizować pilota bo masz cały czas załączony styk "W" nawet mimo wyjętych kluczy.
Styk "W" powinien dopiero się włączyć po włożeniu klucza, nawet nie trzeba przekręcać.
U ciebie jest on cały czas włączony. Szyby el też pewnie działają bez klucza. ;)

Zdemontuj sobie to i zobaczysz, to prosta robota.
Jest druga opcja takiego samego zachowania - akurat w tym samym czasie zmieniałeś radio i masz w kostce radia zwarte 2 przewody +po zapłonie i stały +

ps. poczytaj ten temat od początku. ;)
Ostatnio zmieniony 12 lis 2018, 18:53 przez Rybka, łącznie zmieniany 1 raz.

Holdor
Posty: 2
Rejestracja: 12 lis 2018, 17:59
Imię: Przemek
Auto: Opel Zafira 1.8
Model: Za
Oznaczenie silnika: Z19dth

#13 Post autor: Holdor »

Dzięki.
Powiedz mi dlaczego mi stacyjka przy wyciągania klucza nie odskakuje?
Radia nie zmieniłem.
Do kogo mieć pretensje ... mechanik czy gość od kluczy??

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#14 Post autor: Rybka »

Ciężko powiedzieć kto coś nawalił.
:nie_wiem: co kto robił.
Poczytaj też to viewtopic.php?f=35&t=7493&start=15

Zajcus7777
Posty: 3
Rejestracja: 23 lis 2018, 18:47
Imię: Daniel
Auto: Zafira a 1.8 LPG
Model: Za
Oznaczenie silnika: X18xe
Gender:

#15 Post autor: Zajcus7777 »

Witam mam problem a mianowicie złamał mi się ten bolec od wkładki w stacyjce i nie mogę teraz odpalić. I mam pytanie jak wkładkę wymienić i jak później zrobić żeby klucz był spasowany z immo lub do jakiego specjalisty się udać żeby mi to zrobił?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”