Automatyczny wyłącznik gniazda zapalniczki
- Frozzer
- Debiutant
- Posty: 28
- Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira B
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Automatyczny wyłącznik gniazda zapalniczki
Witam,
od pewnego czasu jestem posiadaczem wideo-rejestratora drogowego. Używanie, go wiąże się z wiecznym wypinaniem i wpinaniem ładowarki do gniazda zapalniczki ponieważ w Zafirze, ale nie tylko, nie wyłącza się ona po kluczyku. Oczywiście, można szukać +12V po stacyjce przy radiu lub w pobliżu skrzynki bezpieczników, ale ja wpadłem na nieco inny pomysł.
Zmontowałem prosty układ analogowy, który ma załączać zasilanie na gniazdo zapalniczki wyłącznie przy włączonym silniku.
1)Opis działania w sposób uproszczony
-Na wyłączonym silniku maksymalne napięcie na zapalniczce wynosi 12,6 V.
-Układ jest wystrojony tak, aby włączał zasilanie na zapalniczce dopiero gdy napięcie przekroczy próg 13V. Jest to możliwe, dopiero po uruchomieniu silnika, gdy włączy się alternator
-Po wyłączeniu silnika, alternator przestaje działać, napięcie spada do 12,6 V i układ wyłącza napięcie na gnieździe zapalniczki
2) Opis techniczny
Sercem układu jest programowalna dioda zenera TL431 spolaryzowana zaporowo, dla której za pomocą rezystorów R1 i R2 dobieramy napięcie przebicia (w naszym przypadku 13V). Po osiągnięciu tego napięcia podawany jest prąd na styki zasilania przekaźnika, a ten puszcza napięcie na gniazdo zapalniczki. Przekaźnik w wersji miniaturowej wytrzyma do 10A.
3) Układ testowy
Wykonałem prosty układ testowy na płytce stykowej i sprawdziłem działanie za pomocą zasilacza warsztatowego. Przekaźnik włącza się dokładnie dla 13 V. Zauważyłem efekt uboczny w postaci drobnej histerezy około 0,2V przez co do wyłączenia przekaźnika dochodzi dopiero przy napięciu 12,8 V jednak dla naszych zastosowań jest to wartość akceptowalna.
4) Schemat i płytka PCB
Całkowity wymiar płytki to 1,5 cm x 5 cm, więc czysto teoretycznie zakładam, że po wlutowaniu elementów uda mi się przełożyć go przez fabryczny otwór od gniazda zapalniczki.
5) Pliki programu Eagle
W załączniku wrzucam plik .sch i .brd jeżeli ktoś chciałby zlecić wykonanie takiej płytki, lub nanieść swoje modyfikacje
6) Elementy potrzebne do złożenia układu
- Płytka PCB (można zlecić wykonanie firmie zewnętrznej na podstawie plików eagle)
- Rezystor 1kOhm
- Rezystor 4,3kOhm
- Dioda zenera TL431
- Dioda 1N4004
- Miniaturowy przekaźnik 12V DC jednostykowy
- dwa złącza wago podwójne skręcane
Na tym etapie zamówiłem płytki PCB i czekam na ich realizację. Po otrzymaniu postaram się zrobić fotki gotowego układu i krok po kroku pokazać montaż do naszej zośki. Osobiście, zamierzam zamontować go również w moim poczciwym Passacie B3 z 92 roku, ponieważ on również nie ma ponowoczesnych fajerwerków z wyłączaniem zasilania gniazda zapalniczki. Mam nadzieję, że komuś ten patent się przyda
od pewnego czasu jestem posiadaczem wideo-rejestratora drogowego. Używanie, go wiąże się z wiecznym wypinaniem i wpinaniem ładowarki do gniazda zapalniczki ponieważ w Zafirze, ale nie tylko, nie wyłącza się ona po kluczyku. Oczywiście, można szukać +12V po stacyjce przy radiu lub w pobliżu skrzynki bezpieczników, ale ja wpadłem na nieco inny pomysł.
Zmontowałem prosty układ analogowy, który ma załączać zasilanie na gniazdo zapalniczki wyłącznie przy włączonym silniku.
1)Opis działania w sposób uproszczony
-Na wyłączonym silniku maksymalne napięcie na zapalniczce wynosi 12,6 V.
-Układ jest wystrojony tak, aby włączał zasilanie na zapalniczce dopiero gdy napięcie przekroczy próg 13V. Jest to możliwe, dopiero po uruchomieniu silnika, gdy włączy się alternator
-Po wyłączeniu silnika, alternator przestaje działać, napięcie spada do 12,6 V i układ wyłącza napięcie na gnieździe zapalniczki
2) Opis techniczny
Sercem układu jest programowalna dioda zenera TL431 spolaryzowana zaporowo, dla której za pomocą rezystorów R1 i R2 dobieramy napięcie przebicia (w naszym przypadku 13V). Po osiągnięciu tego napięcia podawany jest prąd na styki zasilania przekaźnika, a ten puszcza napięcie na gniazdo zapalniczki. Przekaźnik w wersji miniaturowej wytrzyma do 10A.
3) Układ testowy
Wykonałem prosty układ testowy na płytce stykowej i sprawdziłem działanie za pomocą zasilacza warsztatowego. Przekaźnik włącza się dokładnie dla 13 V. Zauważyłem efekt uboczny w postaci drobnej histerezy około 0,2V przez co do wyłączenia przekaźnika dochodzi dopiero przy napięciu 12,8 V jednak dla naszych zastosowań jest to wartość akceptowalna.
4) Schemat i płytka PCB
Całkowity wymiar płytki to 1,5 cm x 5 cm, więc czysto teoretycznie zakładam, że po wlutowaniu elementów uda mi się przełożyć go przez fabryczny otwór od gniazda zapalniczki.
5) Pliki programu Eagle
W załączniku wrzucam plik .sch i .brd jeżeli ktoś chciałby zlecić wykonanie takiej płytki, lub nanieść swoje modyfikacje
6) Elementy potrzebne do złożenia układu
- Płytka PCB (można zlecić wykonanie firmie zewnętrznej na podstawie plików eagle)
- Rezystor 1kOhm
- Rezystor 4,3kOhm
- Dioda zenera TL431
- Dioda 1N4004
- Miniaturowy przekaźnik 12V DC jednostykowy
- dwa złącza wago podwójne skręcane
Na tym etapie zamówiłem płytki PCB i czekam na ich realizację. Po otrzymaniu postaram się zrobić fotki gotowego układu i krok po kroku pokazać montaż do naszej zośki. Osobiście, zamierzam zamontować go również w moim poczciwym Passacie B3 z 92 roku, ponieważ on również nie ma ponowoczesnych fajerwerków z wyłączaniem zasilania gniazda zapalniczki. Mam nadzieję, że komuś ten patent się przyda
- Załączniki
-
- pliki eagle.rar
- (22.73 KiB) Pobrany 210 razy
- Frozzer
- Debiutant
- Posty: 28
- Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira B
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Na pewno, można powiedzieć, że podszedłem do tematu zbyt ambitnie. Na przyszłość przetestuję na płytce stykowej w samochodzie, a dopiero później będę projektował i zamawiał płytkę.
Pomijając przydługi wstęp...
Tak wygląda polutowana płytka
Tak wyglądają pomiary wykonane na zasilaczu warsztatowym i obciążeniu elektronicznym
Żeby nie ciąć instalacji w samochodzie do testów wsadziłem tą płytkę do rozgałęźnika gniazd zapalniczki (z jednego na trzy). Płytka rzeczywiście po uruchomieniu silnika przełącza przekaźnik i włącza zasilanie na zapalniczkę. Niestety inaczej ma się sprawa po wyłączeniu silnika. Akumulator działa jak duży kondensator, który z 14V rozładowuje się dość powoli i gdy dojdzie do granicy 13,2V moja płytka w tempie ekspresowym przełącza przekaźnik. Tak, że słychać jakby grała muzykę ,a później wyłącza go na dobre Zakładam, że akcja wyłączenia to jakieś 100 przełączeń przekaźnika, więc za długo by w ten sposób nie podziałał :>
Najprawdopodobniej skończy się na metodzie opisanej przez kolegę Grzecha
A płytkę kto wie, może jeszcze gdzieś znajdę dla niej zastosowanie, ale przełączeni napięcia musi być zdecydowanie szybsze niż to co się dzieje na akumulatorze
Ps. Mogę porobić fotki z montażu kabli do przekaźnika, jeżeli wcześniej nikt tego nie umieścił. Prawdopodobnie też podejdę do tematu ambitnie :>
Pomijając przydługi wstęp...
Tak wygląda polutowana płytka
Tak wyglądają pomiary wykonane na zasilaczu warsztatowym i obciążeniu elektronicznym
Żeby nie ciąć instalacji w samochodzie do testów wsadziłem tą płytkę do rozgałęźnika gniazd zapalniczki (z jednego na trzy). Płytka rzeczywiście po uruchomieniu silnika przełącza przekaźnik i włącza zasilanie na zapalniczkę. Niestety inaczej ma się sprawa po wyłączeniu silnika. Akumulator działa jak duży kondensator, który z 14V rozładowuje się dość powoli i gdy dojdzie do granicy 13,2V moja płytka w tempie ekspresowym przełącza przekaźnik. Tak, że słychać jakby grała muzykę ,a później wyłącza go na dobre Zakładam, że akcja wyłączenia to jakieś 100 przełączeń przekaźnika, więc za długo by w ten sposób nie podziałał :>
Najprawdopodobniej skończy się na metodzie opisanej przez kolegę Grzecha
A płytkę kto wie, może jeszcze gdzieś znajdę dla niej zastosowanie, ale przełączeni napięcia musi być zdecydowanie szybsze niż to co się dzieje na akumulatorze
Ps. Mogę porobić fotki z montażu kabli do przekaźnika, jeżeli wcześniej nikt tego nie umieścił. Prawdopodobnie też podejdę do tematu ambitnie :>
- Kocur
- Zafiromaniak
- Posty: 1666
- Rejestracja: 24 maja 2017, 19:04
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira B OPC
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
ciekawy mod. Gratulacje Sprzęt pomiarowy także masz ciekawy, jak widzę
Ostatnio zmieniony 27 lip 2017, 10:42 przez Kocur, łącznie zmieniany 1 raz.
kolejno: Opel Corsa 1.2i, Opel Astra 1.6i, Opel Calibra 2.0i, Opel Zafira A 2.0 DTL 16V., Corsa B 1.2 16V, Astra Bertone Cabrio 1.6. Obecnie:
Opel Zafira B Cosmo Panorama DTH
Opel Zafira B OPC
Audi A4 B6 S4 Cabrio 3.0 V6
Opel Zafira B Cosmo Panorama DTH
Opel Zafira B OPC
Audi A4 B6 S4 Cabrio 3.0 V6
- Polaris
- Przeglądacz
- Posty: 87
- Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Łódź
- Auto: Zafira A Comfort
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Y20DTH
- Gender:
- Kontakt:
Może dołożenie kondensatora do cewki przekaźnika spowoduje podtrzymanie na chwilę gdy następuje przełączenie.
Inną kwestią jest praca przekaźnika podczas kręcenia kierownicą i włączonych pozostałych odbiornikach gdy w instalacji napięcie skacze czasem od 12.9 do 14.1 V
Tu nasuwa mi się kwestia wykorzystania do układu sterowania stacyjką tak aby załączenie odbyło się po przekroczeniu danego progu napięcia a wyłączenie po zdjęciu sygnału ze stacyjki. A to wszystko umożliwia przewód sterujący z alternatora do pompy wspomagania na którym napięcie pojawia się po odpaleniu silnika.
A układ ciekawy i zastosowanie jego widzę w innych autach do załączania np świateł dziennych lub dodatkowego akumulatora.
Inną kwestią jest praca przekaźnika podczas kręcenia kierownicą i włączonych pozostałych odbiornikach gdy w instalacji napięcie skacze czasem od 12.9 do 14.1 V
Tu nasuwa mi się kwestia wykorzystania do układu sterowania stacyjką tak aby załączenie odbyło się po przekroczeniu danego progu napięcia a wyłączenie po zdjęciu sygnału ze stacyjki. A to wszystko umożliwia przewód sterujący z alternatora do pompy wspomagania na którym napięcie pojawia się po odpaleniu silnika.
A układ ciekawy i zastosowanie jego widzę w innych autach do załączania np świateł dziennych lub dodatkowego akumulatora.
- Frozzer
- Debiutant
- Posty: 28
- Rejestracja: 17 mar 2017, 22:47
- Imię: Kamil
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Opel Zafira B
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
W przypadku zafiry, to była za duża kombinacja. Dlatego zmotałem do zapalniczki przekaźnik, tak jak opisał to Grzechu, bo wszystko co jest potrzebne mamy zaraz przy gnieździe zapalniczki.
To co nam potrzebne to:
- Dwie szybkozłączki
- Przewód w moim wykonaniu zółto-zielony (ochronny), żeby było bezpiecznie
- Przekaźnik 12V DC (tutaj dwustykowy, żeby wszedł na podstawkę)
- Podstawka pod przekaźnik
- Śrubokręt
- Kombinerki
- Godzina czasu
- Chęci
1. Pozbywamy się popielniczki
2. Podważamy osłonę małym płaskim śrubokrętem w szczelinie koło hamulca ręczne. Powinna bez problemu odejść
3. Znajdujemy złącze od zapalniczki i podświetlenie, a następnie wypinamy je ciągnąc w dół
Przewody musiałem delikatnie oskórować z taśmy izolacyjnej. Cienki czarny przewód to +12V od podświetlenia. Pojawia się dopiero po przekręceniu stacyjki. Brązowy przewód to MASA(GND). Czerwony przewód to stałe +12V z akumulatora.
4. Za pomocą kombinerek łączymy szybkozłączki z naszym dodatkowym okablowaniem do kabla czarnego i brązowego. Rozwiązanie pozawala uniknąć niepotrzebnego cięcia i lutowania.
5. Przewody odprowadzone od szybkozłączek (czarny i brązowy) wkręcamy do podstawki przekaźnika w miejsce wejścia zasilania (coil), przewód czerwony należy przeciąć i jeden koniec wpiąć pod zestyk wspólny (C) a drugi koniec czerwonego kabla od wtyczki gniazda zapalniczki pod zestyk normalnie otwarty (NO).
6. Wpinamy ponownie wtyczkę pod zapalniczkę i jej podświetlenie, a następnie składamy obudowę w odwrotnej kolejności, niż była rozbierana. U mnie wszystko ładnie się zmieściło
Efekt końcowy bez kluczyka
Efekt końcowy z przekręconym kluczykiem
Bardzo ładnie działa i na pierwszy rzut oka nie ma śladu, że coś było modyfikowane.
Z uwagi bezpieczeństwa mogę zalecić odłączenie akumulatora przed rozpoczęciem prac. Zabezpiecza nas to przed niechcianym zwarciem :>
To co nam potrzebne to:
- Dwie szybkozłączki
- Przewód w moim wykonaniu zółto-zielony (ochronny), żeby było bezpiecznie
- Przekaźnik 12V DC (tutaj dwustykowy, żeby wszedł na podstawkę)
- Podstawka pod przekaźnik
- Śrubokręt
- Kombinerki
- Godzina czasu
- Chęci
1. Pozbywamy się popielniczki
2. Podważamy osłonę małym płaskim śrubokrętem w szczelinie koło hamulca ręczne. Powinna bez problemu odejść
3. Znajdujemy złącze od zapalniczki i podświetlenie, a następnie wypinamy je ciągnąc w dół
Przewody musiałem delikatnie oskórować z taśmy izolacyjnej. Cienki czarny przewód to +12V od podświetlenia. Pojawia się dopiero po przekręceniu stacyjki. Brązowy przewód to MASA(GND). Czerwony przewód to stałe +12V z akumulatora.
4. Za pomocą kombinerek łączymy szybkozłączki z naszym dodatkowym okablowaniem do kabla czarnego i brązowego. Rozwiązanie pozawala uniknąć niepotrzebnego cięcia i lutowania.
5. Przewody odprowadzone od szybkozłączek (czarny i brązowy) wkręcamy do podstawki przekaźnika w miejsce wejścia zasilania (coil), przewód czerwony należy przeciąć i jeden koniec wpiąć pod zestyk wspólny (C) a drugi koniec czerwonego kabla od wtyczki gniazda zapalniczki pod zestyk normalnie otwarty (NO).
6. Wpinamy ponownie wtyczkę pod zapalniczkę i jej podświetlenie, a następnie składamy obudowę w odwrotnej kolejności, niż była rozbierana. U mnie wszystko ładnie się zmieściło
Efekt końcowy bez kluczyka
Efekt końcowy z przekręconym kluczykiem
Bardzo ładnie działa i na pierwszy rzut oka nie ma śladu, że coś było modyfikowane.
Z uwagi bezpieczeństwa mogę zalecić odłączenie akumulatora przed rozpoczęciem prac. Zabezpiecza nas to przed niechcianym zwarciem :>
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2017, 23:51 przez Frozzer, łącznie zmieniany 1 raz.
- Czesław
- Zafiromaniak
- Posty: 1085
- Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
- Imię: Czesław
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Auto: Meriva B 1,4 120 KM
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Nel
- Gender:
- Kontakt:
Super to zmontowałeś ładnie pokazałeś a że nie jestem elektronikiem więc podciągłem sobie kabelek od bezpieczników do lusterka za tapicerką i wystaje go jakieś 10 cm i działa idealnie a kamerka wyłącza się po 5 min od wyłączenia zapłonu
czesiek_ze
- oki
- Mieszkaniec
- Posty: 399
- Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
- Imię: Darek
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira B 2.0 Panorama
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
Po co to tak kombinować to nie lepiej przepiąć jednego przewodu od zasilania zapalniczki w skrzynce bezpieczników, ja sobie tak podłączyłem i jestem z tego rozwiązania zadowolony.
Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.
Wystarczy odpiąć przewód czarny z zasilania bezpiecznika nr36 15A i przepiąć go pod czerwono biały (zasilanie oświetlenia schowka i oświetlenia bagażnika)
Ogólnie to zasilanie idzie z przekaźnika znajdującego się za schowkiem.
Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.
Wystarczy odpiąć przewód czarny z zasilania bezpiecznika nr36 15A i przepiąć go pod czerwono biały (zasilanie oświetlenia schowka i oświetlenia bagażnika)
Ogólnie to zasilanie idzie z przekaźnika znajdującego się za schowkiem.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2018, 22:18 przez oki, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
- Imię: Marcin
- Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
Czy to znaczy ze bedzie wtedy mozna podłączyć wideorejestrator nie martwiąc się że bedzie nam pobierał prąd na postoju z akumulatora?Czy kolega oki może zrobic zdjecia jak to dokładnie i gdzie trzeba przełączyć przewody?
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
- Imię: Marcin
- Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?
- Sebu$
- -#Administrator
- Posty: 8166
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
- Auto: Yaponiec
- Model: Inne
- Oznaczenie silnika: Pb1.5
- Gender:
- Kontakt:
Jeżeli nie będzie podane napięcie to i prądu pobierać nie będzie, ale i też nie będzie nagrywać.pikoko pisze: ↑28 gru 2018, 21:55 Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 17 gru 2018, 11:18
- Imię: Marcin
- Auto: Opel zafira b 1.8 cosmo
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
Nie chodzi o nagrywanie podczas postoju auta tylko czy można bezpiecznie zostawić wideorejestrator na noc i nie padnie akumulator skoro dioda w ladowarce świeci nawet jak auto jest zamknięte.
- Sebu$
- -#Administrator
- Posty: 8166
- Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
- Imię: Sebastian
- Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
- Auto: Yaponiec
- Model: Inne
- Oznaczenie silnika: Pb1.5
- Gender:
- Kontakt:
Sam napisałeś wcześniej, że po 20 minutach zostaje odłączone napięcie.pikoko pisze: ↑28 gru 2018, 21:55 Zafira ma przecież wbudowany moduł czasowy sterujący zasilaniem gdzie wyłącza po 20min od wyłączenia zapłonu lub od razu po zaryglowaniu centralnego zamka i aktywuje od razu po otwarciu np drzwi lub centralnego zamka.Czy to wystarczy aby nie pobierał prądu z akumulatora?
Możesz to sprawdzić podchodząc do auta po godzinie i jak zobaczysz, że ładowarka się już nie świeci tzn., że jest odłączone napięcie.
Tylko nie otwieraj samochodu.
U siebie mam podłączonego HUDa. I w chwili otwarcia centralnego od razu się załącza. Czyli na pewno moduł odłącza napięcie z gniazda - tego z bagażnika, bo mam pociągnięty przedłużacz, aby po wyłączeniu zapłonu niektóre urządzenia pracowały nadal.