Swap Y20DTH na 20SEH w Zafirze A

Boxy, chiptunning, tuning itp.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Polaris
Przeglądacz
Posty: 87
Rejestracja: 13 lip 2017, 07:36
Imię: Piotr
Lokalizacja: Łódź
Auto: Zafira A Comfort
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:
Kontakt:

#46 Post autor: Polaris »

Sebu$ pisze: 02 cze 2018, 00:07

Klima u mnie jest włączona na stałe i przybita gwoździem, aby jej nie wyłączać :lol:

A jaki jest tego cel? Chyba nie doslownie :)

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8170
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#47 Post autor: Sebu$ »

chodzi o smarowanie i np odparowywanie szyb itp

poczytaj tu .... http://mojafirma.infor.pl/moto/eksploat ... y-rok.html

odbiegamy od temnatu głównego :ot:
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

Xiądz
Świeżak
Posty: 8
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:19
Imię: Paweł
Lokalizacja: Zielona Góra
Auto: 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18xe
Gender:

#48 Post autor: Xiądz »

Polaris pisze: 30 maja 2018, 18:57 A tak z ciekawości ile spalałaby zośka z np. 1.8 o porównywalnych osiągach?
Trasa Zielona Góra- Wadowice 140-150- 9,8lpg (5 osób plus bagaże plus klima)

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#49 Post autor: Janus »

UPDATE:

Minęło 17 tysięcy kilometrów. Zośka jeździ. Po kilku przygodach na razie mamy pewną stabilizację. Do auta leje się benzynę, tankuje LPG, uzupełnia olej i się jeżdzi :)

Przygoda zero: bak z diesla bez odpowietrzenia i pochłaniacza par paliwa - dokręcony na maksa korek w baku generuje z czasem takie podciśnienie, że auta nie można po zgaszeniu uruchomić.

Przygoda pierwsza: auto straciło moc, ledwie jedzie na jedynce, na obrotach jałowych. Laweta, diagnostyka u mechanika - brak ciśnienia na listwie. Pompa?? Po zdjęciu baku okazało się, że przewód paliwowy pompa-dekiel (nieoryginalny, z metra cięty) się rozwarstwił i puszczał ciśnienie... Rozwiązanie: oryginalny używany przewód - problem zniknął na zawsze mam nadzieje.

Przygoda druga: auto gaśnie przy schodzeniu z obrotów do biegu jałowego. Wymieniona cewka (nowa Bosch), wymieniony regulator biegu jałowego (Bosch) - problem pojawia się nie wiadomo skąd... W końcu któregoś dnia oddaję służbowe auto żonie, a sam wsiadam do Zośki która nie chce jechać ze stacji benzynowej - mrugają kontrolki, wariuje obrotomierz - ECU... Zaglądam do podszybia, gdzie za mechanizmem wycieraczek jest w folii ECU. No tak - ECU pływa... Usuwam folię, rozbieram wtyk wiązki, suszę na ciepłym silniku, ECU zabieram na stację do kibla, gdzie suszę go suszarką do rąk. Po wysuszeniu składam wszystko, ECU na trytytki na filtrze powietrza - odpalam, jadę 20km do domu. W domu - ECU rozebrany, umyty wodą dejonizowaną, wysuszony na grzejniku, złożony - jeździ do dzisiaj :D

Przygody trzecie: ciepłe auto ciężko jest uruchomić - nie ma reguły. Ustaliłem, że może się zalewać LPG przy gaszeniu na LPG. Po powrocie do procedury z II-generacji LPG - tj gaszenie na benzynie, problem zniknął.

Oleju trzeba dolewać, bo poci się uszczelniacz wału od strony koła zamachowego - niby nowy uszczelniacz, ale wytrzymał niespełna rok. Takie czasy - takie części :( straciłem wiarę w remonty...

Dodano po 5 minutach 21 sekundach:
Auto obecnie jeździ na komputerze od C20NE z sondą lamdba, więc moc może 115-120KM.

Spalanie LPG - na zbiorniku 46l robi 400km w ruchu Warszawa i okolice.

Osiągi - na autostradzie na 5-tym biegu 160-165km/h. Na 4-tym biegu przy 5,5tys ma lekko ponad 180km/h i jeszcze trochę luzu pod pedałem. Jako że jest to 2.0 8V nie chcę jej kręcić powyżej 6tys/min.
Trasa, 5-ty bieg, skrzynia z diesla
Trasa, 5-ty bieg, skrzynia z diesla
Dodano po 7 minutach 39 sekundach:
Zosia w śniegu 1
Zosia w śniegu 1
Zosia w śniegu 2
Zosia w śniegu 2
Wymiana uszczelki pokrywy wałka
Wymiana uszczelki pokrywy wałka
Dodano po 4 minutach 29 sekundach:
Aktualnie auto jeździ na testy bez regulatora obrotów biegu jałowego. Nie gasło już na jałowych, ale obroty spadające do 750/min są ciut stresujące w aucie z lekkim kołem zamachowym.
Zamiast regulatora wpięty jest opornik 8ohm (emulator). Obroty ustawione na gorącym silniku z obciążeniem światła i dmuchawa kabiny - na poziomie 950-1000/min. Funckję regulatora pełni... śrubka od regulacji gazu I-generacji :P
Do podnoszenia obrotów na zimnym rozruchu i do jazdy z klimą, został dołożony dodatkowy zawór powietrza (od przepustnicy gaszenia z 2.0DTI).

Dodano po 17 minutach 3 sekundach:
W planach na wiosnę jest:
- przenieść ECU do komory silnika nad filtr powietrza
- wrócić do ECU nieekologicznego (20SEH, bez sondy) który powinien wygenerować 130KM+ tyle, że cierpi ekonomia. Na benzynie nie idzie tego ustawić - zabawa przepływomierzem nie przynosi zadowalających rezultatów. Większe pole do popisu daje mapa korekt wtryskiwaczy gazowych. Tutaj wyzwaniem jest jazda i zrobienie dobrej mapy. Sondę szerokopasmową mam, brakuje mi czasu i kogoś do pomocy :P Chodzi o to, żeby przy jeździe z delikatnie wduszanym gazem mieszanka była neutralna co najwyżej. Przy głębszym depnięciu ma być lekko bogata lub nawet bardzo bogata. Wtedy ma to sens, bo auto jest w miarę ekonomiczne ale i bardzo dynamiczne. Ostatnie spalanie (bez dobrych korekt na LPG), to było około 13l LPG/100km - więc trochę dużo...
- chcę zrobić większy porządek w wiązkach pod maską
- wymiana zbiornika na taki z benzyny, z odpowietrzeniem
- wymiana wydechu na taki z benzyny - Z18XE albo Z22SE - jeszcze nie wiem... Póki co, latam na prawie nowych tłumikach z diesla - słychać, że praca silnika na wyższych obrotach jest nie taka jakbym chciał, a wydech brzęczy, rezonuje... No ale to co dobre do diesla, nie sprawdzi się przy benzynie

Dodano po 20 minutach 4 sekundach:
Gdyby ktoś pytał, czy zrobiłbym takie swapa jeszcze raz? Tak, ale inaczej...

Po pierwsze: Najpierw znaleźć diagnostę który zrobi badanie techniczne
Po drugie: Zmieniłbym od razu zbiornik paliwa na taki z benzyny, założyłbym odpowietrzenie, pochłaniacz par paliwa, zawór odpowietrzania
Po trzecie: Wkładałbym seryjny silnik - minimum X20XEV, X22XEV, X20XER z pewnego źródła, ze sprawdzoną kompresją, bez wycieków - tak, aby nie trzeba było w niego za dużo inwestować. Co do pasowania C20XE mam obiekcje - tam jest dość szeroka głowica a do grodzi za dużo miejsca nie ma...
Po czwarte: Koło zamachowe tylko seria - żeby nie walczyć z obrotami na jałowym
Po piąte: Od razu kombinowałbym nad suchym, bezpiecznym miejscem dla ECU silnika
Po szóste: Wydech - tłumiki środkowy i końcowy z benzyny. Te z diesla jak są nowe (luźne, bez sadzy) stawiają za mały opór
Po siódme: Sterowanie wiatrakami (chłodzenie) nie stwarza problemów. Sterowanie klimą - już tak. Aktualnie przechodzę z czujnika ciśnienia analogowego klimy 0-5V na presostat ON-OFF z Calibry/Vectry A, żeby zapewnić zabezpieczenie przed włączeniem pustej klimy (<2 bary) i wyłączenie przy zbyt dużym ciśnieniu (>30bar).

Swap ma względny sens ekonomiczny tylko przy trzech założeniach:

1. padnięty silnik diesla/pompa/wymaga wydatków, a auto jest poza tym w dobrym stanie
2. mamy dostęp do pewnego silnika benzynowego w dobrych pieniążkach. Preferowany X20XEV od skrzyni F23 z kołem garnkowym i sprzęgłem w komplecie.
3. swapa robimy sami, ktoś robi nam to po znajmości/przyzwoitych kosztach

Trzeba wziąć pod uwagę, że przy masie Zośki spalanie w cyklu mieszanym będzie około 11l/100km benzyny. Dla ekonomii montaż gazu II-generacji chociaż (co zmniejszy moc przez mikser w dolocie), to ekstra 1500zł. Sekwencja to około 2000-2500zł. Za te pieniążki pewnie można zregenerować pompę w dieslu...
Plusy benzyny vs diesel - ciszej, zimą nie zastanawiam się czy zapali czy nie, jazda na 5-tym biegu przy 140-150km/h na autostradzie jest przyjemnością a nie męczarnią... Układ paliwa pracuje na nadciśnieniu a nie podciśnieniu - nie martwię się o zapowietrzenie. Zimą szybciutko się nagrzewa :)
Janusz

Awatar użytkownika
michanio91
Mieszkaniec
Posty: 209
Rejestracja: 26 sie 2017, 13:45
Imię: Michał
Lokalizacja: Osiek
Auto: Opel Zafira A OPC
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET

#50 Post autor: michanio91 »

Do strojenia wolnossącego silnika bardziej szybciej i praktyczniej przyda się op-com niż afr. Wszystko widać w stft i ltft plus lambda :) mniej roboty...Pomijając trochę dokładność a oszczędzając czas :)

Niestety nie pamiętam jaka masz wiązkę elektryczna (od jakiego c20ne lub seh) ale ja w swoim miałem wszystkie. Od full grupy ,pół sekwencja i sekwencja a nawet od c20xe do c20ne . Spalania się różniły :)

Zawsze można bawić się dalej i wymienic czapę od c20ne na 18E lub c20xe. Skłaniałbym się bardziej do ostatniego bo 18E i C20Ne przerobiłem i ciężko pokonać 130-140 koni.
Ostatnio zmieniony 07 mar 2019, 14:30 przez michanio91, łącznie zmieniany 1 raz.
"Nikt Ci nie zrobi tak,
jak sam sobie zrobisz."

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#51 Post autor: Janus »

michanio91 pisze: 07 mar 2019, 14:29 Do strojenia wolnossącego silnika bardziej szybciej i praktyczniej przyda się op-com niż afr. Wszystko widać w stft i ltft plus lambda :) mniej roboty...Pomijając trochę dokładność a oszczędzając czas :)
To tak nie działa w tych sterownikach. Może w Motronicach M1.52 jest opcja podpiąć Op-coma i są rzeczywiście korekty short i long term. W sterowniku M1.5 łączności na 95% nie będzie. Tam było złącze ALDL i zapewne inny protokół. Próbowałem kiedyś podpiąć Op-coma do LET-a (motronic M2.7) i du**... Także nie mówię na 100% NIE - ale moje doświadczenia z Motronic z auta bez złącza ALDL2 (Astra F, G i późniejsze) wskazują na brak możliwości komunikacji z czymś innym niż Tech1.

Co do strojenia na lambdę. Tak sobię stroję na lambdę wg woltomierza. Problem polega tylko na tym, że lambda 0-1V w zakresie 0,2-0,8V to są bardzo delikatne wahnięcia nadmiaru powietrza - tak naprawdę wokół mieszanki stechiometrycznej. Bo zwykła lambda jest sondą korekcyjną i co więcej - korekta odbywa się przy średnich obciążeniach. Przy maks butowaniu sterownik podlewa paliwa wg mapy, a tego lambda już nie obejmuje - powinna pokazać 0,9-1V i zwykła lambda się kończy. Także chcąc sprawdzić mapę w całym zakresie żądania mocy (wciśnięcia pedału), to jednak warto jechać z AFR żeby ustawić tą bogatą część mapy.

Póki co zastanawiam się, czy Techem w ASO ustawią mi większe jałowe??
Janusz

Awatar użytkownika
michanio91
Mieszkaniec
Posty: 209
Rejestracja: 26 sie 2017, 13:45
Imię: Michał
Lokalizacja: Osiek
Auto: Opel Zafira A OPC
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET

#52 Post autor: michanio91 »

Z tego co ja kojarzę to w wolnossaku 0,9v w OL to maks. W turbo ponad 0,9v... Ale mogę się mylić.
"Nikt Ci nie zrobi tak,
jak sam sobie zrobisz."

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#53 Post autor: Janus »

michanio91 pisze: 21 mar 2019, 20:31 Z tego co ja kojarzę to w wolnossaku 0,9v w OL to maks. W turbo ponad 0,9v... Ale mogę się mylić.
Nie mylisz się. Jeżdżąc na kompie C20NE z sondą to ja nie widziałem nigdy więcej niż 0,9V. Ale jeździłem też na regulatorze 2,5 bara z C20NE z F-ki (cały czas 0,9V i ponad) oraz na wtryskach z C20XE na regulatorze 2,2 bara (minimum 0,8V). Oczywiście w opcji drugiej - większa dynamika, czuć chwilami paliwem z wydechu. Opcja trzecia (C20XE) - po prostu ogień od najmniejszych obrotów - ale z wydechu już dobrze czuć paliwem... Tyle że opcja trzecia to spalanie około 14,5l /100km (!) - w C20NE jakieś 10-11l/100km.

Ale dalej uważam, że przy częściowych obciążeniach to wskazanie lambdy musi być rozsądne tzn 0,5-0,8V (ekonomika i ekologia), ale przy pełnym bucie, zwłaszcza powyżej 3,5tys/min to pod 1V - generalnie tak, aby uzyskać możliwie największą moc. Mapy benzynowej bez DET-a tak nie ogarnę. Tylko mapę LPG mogę tak podstroić aby przy krótkich czasach wtrysku było ubogo 0,4-0,5V a przy maks bucie po 0,9V a może i więcej - tak naprawdę decyduje tutaj dupohamowania w teście drogowym
Janusz

Awatar użytkownika
michanio91
Mieszkaniec
Posty: 209
Rejestracja: 26 sie 2017, 13:45
Imię: Michał
Lokalizacja: Osiek
Auto: Opel Zafira A OPC
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET

#54 Post autor: michanio91 »

Niestety trochę się mylisz z tym podlewaniem paliwa ...Jest moment w którym podlanie już nic nie daje a szkodzi.
Tutaj masz zdjęcie od kolegów z lpg-forum. I bardzo pomocny temat jeśli chodzi o LPG.

https://lpg-forum.pl//topic32594.html
Załączniki
2921c69705263a3f.png
"Nikt Ci nie zrobi tak,
jak sam sobie zrobisz."

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#55 Post autor: Janus »

Dzięki za tabelkę, przyda się.

Natomiast weż pod uwagę że lambda w tabelce - to jest stosunek nadmiaru powietrza do paliwa (czyli masa powietrza podzielić przez paliwo - i optymalny wynik to jest około 14,7kg powietrza/1kg paliwa) - i właśnie to jest mieszanka stechiometryczna na którą sonda lambda powinna odpowiadać napięciem około 0,45V. Mowa o sondzie 0-1V. I odejście od lambda = 1 oznacza spadek napięcia lub wzrost, ale lawinowy. To znaczy, że delikatne nawet odychylenie od tej mieszanki stechiometrycznej powoduje skoki 0,2-0,8V. Dlatego zwykła sonda lambda nie nadaje się do zrobienia naprawdę dobrej mapy. Ona nie pokazuje mieszanki skrajnie ubogiej i bogatej - reaguje już na trochę uboga i trochę bogata.

Gdybym tylko miał zrobiony otwór pod drugą sondę, mógłbym zrobić porównanie AFR i napięć z lambdy 0-1V. Póki co zostaje mi tabelka od Ciebie oraz idealna charakterystyka zwykłej sondy 0-1V którą mam na obrazku w mądrej książece :P

aha - AFR dla benzyny i dla LPG to dwie różne rzeczy...
Ostatnio zmieniony 25 mar 2019, 23:34 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8170
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#56 Post autor: Sebu$ »

Za chwilę będzie blokada kolejnego IP i możliwości pisania bez logowania
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „CHIPTUNING i TUNING”