Walec z czarnym zakończeniem? To wygląda jak obudowa filtra oleju. Może nie masz założonej uszczelki na nakrętce filtra. Ten element jest częścią chłodniczki i jest pod kolektorem wydechowym.mopsiak pisze: ↑04 wrz 2019, 13:09 Mówiłem ze wrócił mi dym, tali biały i śmierdzi spalenizna. Wydobywa się on z prawej części silnika z dołu. Jest to pod taka częścią co wyglada jak walec z czarnym zakończeniem. Włożyłem tam rękę i zauważyłem ze jest tam olej. Czy to nie są okolice chłodniczki oleju?
Olej w zbiorniku z płynem chłodniczym - Zafira B X18XER
- Mariusz
- Zafiromaniak
- Posty: 2473
- Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: ZB OPC Line
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
- romek22794
- Mieszkaniec
- Posty: 243
- Rejestracja: 01 lut 2017, 21:19
- Imię: roman
- Lokalizacja: BS
- Auto: NJOY przycisk SPORT
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER,LpG
Kapie, sączy się spod chłodniczki najprędzej. Kapie na kolektor/katalizator i śmierdzi spalonym olejem. Najbardziej czuć na postoju lub czekając na światłach.
Weź jakiś płyn do mycia silnika w atomizerze, spryskaj dokładnie tamte okolice, spłukaj. Wtedy lepiej zobaczysz skąd polatuje.
Zapewne sprężarkę klimy też osmarowało...
Weź jakiś płyn do mycia silnika w atomizerze, spryskaj dokładnie tamte okolice, spłukaj. Wtedy lepiej zobaczysz skąd polatuje.
Zapewne sprężarkę klimy też osmarowało...
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 02 wrz 2019, 23:00
- Imię: Rafał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Enjoy
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Byłem dziś u mechanika (2 tygodnie czekałem
na termin, bo jakiś polecany mechanik). Po. Krótkiej rozmowie stwierdził ze chlodniczka, auto podniósł i stwierdził ze zdecydowanie chlodniczka (Olek z chlpdnoczki kapał na rozgrzana czesc silnika i stad smród i dym). Natomiast olej na lewej stronie bloku, to stwierdził ze złe uszczelniony wał korbowy (uszczelniał mi go ten sam mechanik, co robił chlodniczka...). Wstępny koszt około 2tysiace złoty. Dużo, ale mam za swoje już więcej nie oddaje auta do mechanika wioskowego i ogólnego. Tylko do serwisów zajmujących się głównie dana marka. Jak od razu bym tal zrobił, to w ogólnym rozrachunku byłbym na plus. Jak będzie po naprawie to napisze więcej.
na termin, bo jakiś polecany mechanik). Po. Krótkiej rozmowie stwierdził ze chlodniczka, auto podniósł i stwierdził ze zdecydowanie chlodniczka (Olek z chlpdnoczki kapał na rozgrzana czesc silnika i stad smród i dym). Natomiast olej na lewej stronie bloku, to stwierdził ze złe uszczelniony wał korbowy (uszczelniał mi go ten sam mechanik, co robił chlodniczka...). Wstępny koszt około 2tysiace złoty. Dużo, ale mam za swoje już więcej nie oddaje auta do mechanika wioskowego i ogólnego. Tylko do serwisów zajmujących się głównie dana marka. Jak od razu bym tal zrobił, to w ogólnym rozrachunku byłbym na plus. Jak będzie po naprawie to napisze więcej.
-
- Świeżak
- Posty: 6
- Rejestracja: 02 wrz 2019, 23:00
- Imię: Rafał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Enjoy
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Auto odebrane. Olej w płynie chłodniczym i dymienie to przez słabo uszczelniona chlodniczka oleju. Robiłem to w styczniu u mechanika wioskowego, tylko ze tem mechanik wioskowy 1) dał tania uszczelke 2) mocował ja na silikon. 1)może nie jest złą opcją ale 2) jest fatalna. No i teraz trZeba było ten silikon zdrapać.
Ponadto wyciek z prawej strony to złe uszczelniony wał korbowy i coś tam przy rozrządzie (tez robił to mechanik z wioski...). Jeszcze jakieś zawory przy KZFR miałem zrąbane, bo ten mechanik wioskowy nie mogl ich odkręcić i walił w nie dłutem czy czymś takim... Ponadto została uszczelniona pompa oleju (to chyba jakoś skorelowane z tym ze miałem bardzo duże wycieki od dołu) i wymieniona pompa wody (nie wiem czy po prostu się rozwaliła czy pomógł jej olej w płynie chlodniczym). Oczywiście wymieniony olej (5w30 od GM), wymyty zbiornik wyrównawczy od płynu chłodniczego. Za calosc zapłaciłem 1980 zł. Gdybym od razu oddał do dobrego mechanika to w ogólnym rozrachunku byłbym 1.5k zł do przodu...
A i dla innych czytających. Miałem źle uszczelniona chlodniczka, ale mimo to nie miałem płynu chłodniczego w oleju. Wiec to wcale to wcale nie wyklucza awarii chłodniczki.
Ponadto wyciek z prawej strony to złe uszczelniony wał korbowy i coś tam przy rozrządzie (tez robił to mechanik z wioski...). Jeszcze jakieś zawory przy KZFR miałem zrąbane, bo ten mechanik wioskowy nie mogl ich odkręcić i walił w nie dłutem czy czymś takim... Ponadto została uszczelniona pompa oleju (to chyba jakoś skorelowane z tym ze miałem bardzo duże wycieki od dołu) i wymieniona pompa wody (nie wiem czy po prostu się rozwaliła czy pomógł jej olej w płynie chlodniczym). Oczywiście wymieniony olej (5w30 od GM), wymyty zbiornik wyrównawczy od płynu chłodniczego. Za calosc zapłaciłem 1980 zł. Gdybym od razu oddał do dobrego mechanika to w ogólnym rozrachunku byłbym 1.5k zł do przodu...
A i dla innych czytających. Miałem źle uszczelniona chlodniczka, ale mimo to nie miałem płynu chłodniczego w oleju. Wiec to wcale to wcale nie wyklucza awarii chłodniczki.
Ostatnio zmieniony 21 wrz 2019, 10:48 przez mopsiak, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Debiutant
- Posty: 39
- Rejestracja: 03 paź 2017, 12:03
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Dębica
- Auto: Opel Zafira B 1.8 16V
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Jakiś czas temu miałem problem z olejem w płynie chłodniczym. Wymieniłem uszczelki, wypłukałem układ, nie dawno poszedł mi jeden z węży od płynu chłodniczego więc dodatkowo przepłukany układ i teraz moje pytanie bo mam taką przypadłość że po uruchomieniu silnika (czasem od razu na zimnym, czasem na ciepłym) pojawia się komunikat "poziom płynu chłodniczego". Komunikat pojawia się na chwilę tak ok 1 minuty, rzadko dłużej i później znika i się już nie pojawia. Dopiero po ponownym uruchomieniu silnika ?
W płynie nie ma oleju. Płynu wydaje mi się że jest odpowiednio dużo.
Co to może być ?
W płynie nie ma oleju. Płynu wydaje mi się że jest odpowiednio dużo.
Co to może być ?
-
- Debiutant
- Posty: 39
- Rejestracja: 03 paź 2017, 12:03
- Imię: Piotr
- Lokalizacja: Dębica
- Auto: Opel Zafira B 1.8 16V
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Dzięki. Już się martwiłem.
Da się wymienić sam czujnik czy trzeba razem ze zbiornikiem wymieniać ?
Da się wymienić sam czujnik czy trzeba razem ze zbiornikiem wymieniać ?
- Mariusz
- Zafiromaniak
- Posty: 2473
- Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: ZB OPC Line
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
Wymiana czujnika nic nie pomoże bo nie ma on fizycznie kontaktu z płynem. W zbiorniku jest coś w rodzaju pływaka i po awarii chłodniczki oleju, kiedy olej dostaje się do zbiornika pływak ten się zakleja, nie pracuje tak jak powinien. Pomoże tylko wymiana zbiornika na nowy. Mycie przynosi marny efekt. Swój zbiornik demontowałem i płukałem kilka razy i nadal po uruchomieniu silnika wyskakuje komunikat o niskim stanie płynu. Był taki czas zaraz po awarii że pokazywał komunikat co chwilę.
-
- Świeżak
- Posty: 12
- Rejestracja: 22 kwie 2021, 09:44
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Opel Zafira 1.8 benzyna
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: A18XER
Czy ktoś z was wymieniał uszczelki chłodniczki oleju? Jaki koszt?
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2279
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Wymiana uszczelek chłodniczki/ obudowy filtra oleju- Silnik Z18XER Vectra c
Cel: wymiana uszczelek chłodniczki oleju/ obudowy filtra oleju.
Objaw: smród palonego oleju w kabinie, ubywający olej, po otwarciu maski po pałowaniu dym z kolektora wydechowego, plamy oleju.
Stopień trudności: 4/10, stopień zręczności 5/10
Przybliżony czas: 4-6h, Przybliżony czas z urwaniem szpilki kolektora, lub katalizatora: 6-8h
Potrzebne narzędzia:
Torx T30- rurka od pompy wody do chłodniczki, rurka od termostatu do chłodniczki, chłodniczka oleju
Torx T25- wentylator chłodnicy
Torx nasadka E12- sprężarka klimatyzacji, osłona i wspornik kolektora wydechowego, chłodniczka oleju
Torx nasadka E10- dolne mocowanie osłony kolektora wydechowego
Nasadka 13- rura wydechowa, obudowa akumulatora
Nasadka "długał 10- kolektor wydechowy, klemy akumulatora
Nasadka "gwiazdka"/ nasadka 21- mechanizm napinacza
Potrzebne części:
Komplet uszczelek chłodniczki oleju (5, 4, 8, 7- zwykłe oringi olejoodporne- niestety wymiarów nie mam, reszta to uszczelki "specjalne" tylko GM) - 211zł
Uszczelka kolektora wydechowego - 30zł
Uszczelka rury wydechowej- 10zł
Nowe nakrętki kolektora wydechowego- komplet 9szt.- 40zł
Nowe nakrętki rury wydechowej- ja kupiłem miedziowane 3sz.- 3zł
Cel: wymiana uszczelek chłodniczki oleju/ obudowy filtra oleju.
Objaw: smród palonego oleju w kabinie, ubywający olej, po otwarciu maski po pałowaniu dym z kolektora wydechowego, plamy oleju.
Stopień trudności: 4/10, stopień zręczności 5/10
Przybliżony czas: 4-6h, Przybliżony czas z urwaniem szpilki kolektora, lub katalizatora: 6-8h
Potrzebne narzędzia:
Torx T30- rurka od pompy wody do chłodniczki, rurka od termostatu do chłodniczki, chłodniczka oleju
Torx T25- wentylator chłodnicy
Torx nasadka E12- sprężarka klimatyzacji, osłona i wspornik kolektora wydechowego, chłodniczka oleju
Torx nasadka E10- dolne mocowanie osłony kolektora wydechowego
Nasadka 13- rura wydechowa, obudowa akumulatora
Nasadka "długał 10- kolektor wydechowy, klemy akumulatora
Nasadka "gwiazdka"/ nasadka 21- mechanizm napinacza
Potrzebne części:
Komplet uszczelek chłodniczki oleju (5, 4, 8, 7- zwykłe oringi olejoodporne- niestety wymiarów nie mam, reszta to uszczelki "specjalne" tylko GM) - 211zł
Uszczelka kolektora wydechowego - 30zł
Uszczelka rury wydechowej- 10zł
Nowe nakrętki kolektora wydechowego- komplet 9szt.- 40zł
Nowe nakrętki rury wydechowej- ja kupiłem miedziowane 3sz.- 3zł
Ostatnio zmieniony 22 kwie 2021, 16:04 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2279
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Słowo wprowadzenia:
Jak już ktoś się interesował wymianą tych uszczelek to na pewno wie że ludzie sprzeczają się co trzeba zdjąć żeby było łatwiej i lepiej. Jedni mówią tylko odkręcamy sprężarkę kolektor i już mamy dobry dostęp, inni że dolot powietrza, wentylator chłodnicy, kolektor i już mamy dobry dostęp.
Ja na sam początek posłuchałem tych 2 żeby nie mordować się z paskiem i sprężarką, i tutaj był mój błąd ponieważ osłona kolektora nie chciała mi zejść z kolektora przez przewody wysokiego i niskiego ciśnienia które było trzeba odchylić więc, i musiałem zrzucić pasek, i odkręcić sprężarkę klimy co zresztą nie było trudne. Więc tutaj znajdziemy opis jak wykonać tę wymianę z full opcją słuchając tych pierwszych jak i tych drugich.
Pamiętajcie że ten opis to jedynie wskazówki, i zawsze trzeba ruszyć głową. Róbcie opcje które chcecie byle wszystko było jak należy. Ja wymieniałem przy okazji olej i płyn chłodzący więc nie wiem ile zleci z chłodniczki i rurek. Najlepiej zrzucić płyn chłodzący.
Pamiętajmy że przed wymianą uszczelek każdą powierzchnię trzeba pod nią przygotować!, czyli usunąć w pełni stare uszczelki, rdzę(kolektor wystarczy trochę przeszlifować papierkiem ściernym i usunąć nagar z głowicy) itp. Elementy gdzie mamy kilka śrub dokręcajmy kiedy już mamy wszystkie śruby wkręcone na tyle ile pozwoliły się wkręcić bez żadnej siły czyli prawie że do końca. A jako że to robimy swoje własne autko to okażmy mu trochę serca:)
Zaczynamy!
1. Odkręcamy śrubę(E12) rurki bagnetu która trzyma również osłonę kolektora wydechowego(zdj. 1), następnie śrubę(E12) od łapki przewodu sondy przed katalizatorem(zdj.2), rozpinamy wtyczkę od sondy. Wyciągamy rurkę bagnetu z miski olejowej, nie jest ona niczym mocowana tylko wciśnięta w miskę na oringu(zdj. 3), przed tym trzeba popsikać trochę zmywaczem do hamulców w okolice wejścia rurki do miski w celu wywalenia nadmiaru syfu który mógłby wpaść do środka. Po wyjęciu rurki bagnetu trzeba dziurę w misce olejowej zatkać szmatką, oraz porządnie zlać śruby(nasadka13) rury wydechowej WD-40(zdj. 5)
Dodano po 3 minutach 58 sekundach:
fot1
Dodano po 1 minucie 16 sekundach:
fot
Dodano po 1 minucie 22 sekundach:
fot
Dodano po 1 minucie 2 sekundach:
2. Zdejmujemy pasek klinowy używając specjalnej gwiazdki lub nasadki 21(Uwaga: nasadka łatwo się wywija uszkadzając zęby gwiazdki, najlepiej kombinować pod kątem) którą zakładamy na uchwyt w mechanizmie napinacza(zdj. 4), pasek zsuwamy z koła pompy wody, zakładamy na rolkę.
Jak już ktoś się interesował wymianą tych uszczelek to na pewno wie że ludzie sprzeczają się co trzeba zdjąć żeby było łatwiej i lepiej. Jedni mówią tylko odkręcamy sprężarkę kolektor i już mamy dobry dostęp, inni że dolot powietrza, wentylator chłodnicy, kolektor i już mamy dobry dostęp.
Ja na sam początek posłuchałem tych 2 żeby nie mordować się z paskiem i sprężarką, i tutaj był mój błąd ponieważ osłona kolektora nie chciała mi zejść z kolektora przez przewody wysokiego i niskiego ciśnienia które było trzeba odchylić więc, i musiałem zrzucić pasek, i odkręcić sprężarkę klimy co zresztą nie było trudne. Więc tutaj znajdziemy opis jak wykonać tę wymianę z full opcją słuchając tych pierwszych jak i tych drugich.
Pamiętajcie że ten opis to jedynie wskazówki, i zawsze trzeba ruszyć głową. Róbcie opcje które chcecie byle wszystko było jak należy. Ja wymieniałem przy okazji olej i płyn chłodzący więc nie wiem ile zleci z chłodniczki i rurek. Najlepiej zrzucić płyn chłodzący.
Pamiętajmy że przed wymianą uszczelek każdą powierzchnię trzeba pod nią przygotować!, czyli usunąć w pełni stare uszczelki, rdzę(kolektor wystarczy trochę przeszlifować papierkiem ściernym i usunąć nagar z głowicy) itp. Elementy gdzie mamy kilka śrub dokręcajmy kiedy już mamy wszystkie śruby wkręcone na tyle ile pozwoliły się wkręcić bez żadnej siły czyli prawie że do końca. A jako że to robimy swoje własne autko to okażmy mu trochę serca:)
Zaczynamy!
1. Odkręcamy śrubę(E12) rurki bagnetu która trzyma również osłonę kolektora wydechowego(zdj. 1), następnie śrubę(E12) od łapki przewodu sondy przed katalizatorem(zdj.2), rozpinamy wtyczkę od sondy. Wyciągamy rurkę bagnetu z miski olejowej, nie jest ona niczym mocowana tylko wciśnięta w miskę na oringu(zdj. 3), przed tym trzeba popsikać trochę zmywaczem do hamulców w okolice wejścia rurki do miski w celu wywalenia nadmiaru syfu który mógłby wpaść do środka. Po wyjęciu rurki bagnetu trzeba dziurę w misce olejowej zatkać szmatką, oraz porządnie zlać śruby(nasadka13) rury wydechowej WD-40(zdj. 5)
Dodano po 3 minutach 58 sekundach:
fot1
Dodano po 1 minucie 16 sekundach:
fot
Dodano po 1 minucie 22 sekundach:
fot
Dodano po 1 minucie 2 sekundach:
2. Zdejmujemy pasek klinowy używając specjalnej gwiazdki lub nasadki 21(Uwaga: nasadka łatwo się wywija uszkadzając zęby gwiazdki, najlepiej kombinować pod kątem) którą zakładamy na uchwyt w mechanizmie napinacza(zdj. 4), pasek zsuwamy z koła pompy wody, zakładamy na rolkę.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2279
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
3. Demontujemy wlot powietrza znad wentylatora chłodnicy, jest on dzielony, o czym jak nie wiedziałem i troszkę mi się ułamał. Przypięty na 3x zaczep u mnie śrubek już nie było u was pewno będą, zaczynamy od prawej strony stojąc przed autem, wciskamy i pchamy w stronę silnika, 2 i 3 jest już trudniejszy ponieważ ma jeszcze dzyndzel wystający w stronę silnika i trzeba go jednocześnie wcisnąć i wysunąć do przodu, a gdy wyskoczy spinka jeszcze z nim się pomęczyć żeby wyszedł. Gdy mamy odpięte zaczepy odczepiamy kolanko od obudowy filtra powietrza, a następnie kolanko od dolotu powietrza. Ja demontowałem go kiedy jeszcze sprężarka klimy była na miejscu więc sztywne przewody wys. i nis. Ciśnienia utrudniały mi wyjęcie kolanka. Polecam demontaż już po odkręceniu sprężarki(Zdj. 18)
Dodano po 1 minucie 49 sekundach: 4. Demontujemy wentylator chłodnicy jest on przykręcony od góry 2x śruba(T25), a na dole jest tylko wciśnięty. Odpinamy wtyczkę od modułu wentylatora, odpinamy spinki od przewodu wodnego(już po odkręceniu wentylatora, jest do nich dostęp). Do prawej śrubki jest dostęp po zdjęciu małej osłonki obudowy akumulatora(Zdj. 19)f
Dodano po 1 minucie 24 sekundach: 5. Dostajemy się pod samochód(kanał lub kładziemy się pod autem robiąc sobie jakiś najazd typu płyta chodnikowa lub lewarujemy i podpieramy z prawej strony).
Kolejno odkręcamy śruby(E10) dolnego mocowania osłony kolektora.
3x śruby(E12) mocowania sprężarki klimatyzacji przed czym odpinamy wtyczkę sterowania sprężarką(zdj. 6 i 9)- sprężarki nie trzeba niczym podpierać, sama trzyma się na przewodach wysokiego i niskiego ciśnienia.O
Dodano po 1 minucie 54 sekundach: Odkręcamy śruby(E12) od wspornika kolektora wydechowego do bloku silnika(zdj. 7 i .T
Dodano po 2 minutach 45 sekundach:
3x śruby(Nasadka 13) które wcześniej maltretowaliśmy WD-40(zdj. 5) i ściągamy rurę wydechową z śrub kolektora wydechowego, również nie trzeba niczym podpierać rury.
6. Udajemy się ku górze auta, wyjmujemy osłonę kolektora wydechowego(uważając na przewód sondy) odchylając sprężarkę. Bez odkręcenia sprężarki nie ma możliwości zdjąć osłony z kolektora wydechowego!, a przynajmniej mi nie szło.
Ukazuje nam się taki widok(zdj. 10), ja podmieniałem sondę więc u was będzie z sondą lambda.
Od razu traktujemy śruby(nasadka długa 10) WD-40 i dajemy im odpocząć na 5-10 minut. Po tym czasie odkręcamy śruby idąc od zewnątrz do środka, prawo, lewo,prawo itp.(przykręcamy odwrotnie) i wyjmujemy kolektor wydechowy z samochodu u mnie wyglądał on tak(zdj. 11 i 12). Odwracamy go do góry nogami niż na zdjęciu 12, a żeby wyleciał syf który wleciał podczas demontażu.
Dodano po 2 minutach 47 sekundach:
7. Ukazuje nam się piękny syf i malaria czyli nasza obudowa filtra oleju(zdj. 13- po czyszczeniu), przed przystąpieniem do odkręcania 5x śrub(E12) obudowy oraz rurek wodnych należy dokonać wstępnego czyszczenia, zwłaszcza wejścia w blok silnika rurki olejowej. Kiedy mamy wszystko względnie czyste odkręcamy do połowy 5x śrubę(E12) od obudowy filtra oleju(zdj. 14) i czymś odchylamy obudowę od bloku silnika żeby wszystkie płyny ustrojowe nam wyciekły do wanienki.
Po tym odkręcamy 4x śrubę(T30) od rurek wodnych- termostat(zdj. 15) pompa wody(zdj. 16), rurkę od termostatu wyciągamy z obudowy filtra oleju. Odkręcamy całkowicie 5x śruby(E12) od obudowy i wyjmujemy ją.
Dodano po 1 minucie 49 sekundach: 4. Demontujemy wentylator chłodnicy jest on przykręcony od góry 2x śruba(T25), a na dole jest tylko wciśnięty. Odpinamy wtyczkę od modułu wentylatora, odpinamy spinki od przewodu wodnego(już po odkręceniu wentylatora, jest do nich dostęp). Do prawej śrubki jest dostęp po zdjęciu małej osłonki obudowy akumulatora(Zdj. 19)f
Dodano po 1 minucie 24 sekundach: 5. Dostajemy się pod samochód(kanał lub kładziemy się pod autem robiąc sobie jakiś najazd typu płyta chodnikowa lub lewarujemy i podpieramy z prawej strony).
Kolejno odkręcamy śruby(E10) dolnego mocowania osłony kolektora.
3x śruby(E12) mocowania sprężarki klimatyzacji przed czym odpinamy wtyczkę sterowania sprężarką(zdj. 6 i 9)- sprężarki nie trzeba niczym podpierać, sama trzyma się na przewodach wysokiego i niskiego ciśnienia.O
Dodano po 1 minucie 54 sekundach: Odkręcamy śruby(E12) od wspornika kolektora wydechowego do bloku silnika(zdj. 7 i .T
Dodano po 2 minutach 45 sekundach:
3x śruby(Nasadka 13) które wcześniej maltretowaliśmy WD-40(zdj. 5) i ściągamy rurę wydechową z śrub kolektora wydechowego, również nie trzeba niczym podpierać rury.
6. Udajemy się ku górze auta, wyjmujemy osłonę kolektora wydechowego(uważając na przewód sondy) odchylając sprężarkę. Bez odkręcenia sprężarki nie ma możliwości zdjąć osłony z kolektora wydechowego!, a przynajmniej mi nie szło.
Ukazuje nam się taki widok(zdj. 10), ja podmieniałem sondę więc u was będzie z sondą lambda.
Od razu traktujemy śruby(nasadka długa 10) WD-40 i dajemy im odpocząć na 5-10 minut. Po tym czasie odkręcamy śruby idąc od zewnątrz do środka, prawo, lewo,prawo itp.(przykręcamy odwrotnie) i wyjmujemy kolektor wydechowy z samochodu u mnie wyglądał on tak(zdj. 11 i 12). Odwracamy go do góry nogami niż na zdjęciu 12, a żeby wyleciał syf który wleciał podczas demontażu.
Dodano po 2 minutach 47 sekundach:
7. Ukazuje nam się piękny syf i malaria czyli nasza obudowa filtra oleju(zdj. 13- po czyszczeniu), przed przystąpieniem do odkręcania 5x śrub(E12) obudowy oraz rurek wodnych należy dokonać wstępnego czyszczenia, zwłaszcza wejścia w blok silnika rurki olejowej. Kiedy mamy wszystko względnie czyste odkręcamy do połowy 5x śrubę(E12) od obudowy filtra oleju(zdj. 14) i czymś odchylamy obudowę od bloku silnika żeby wszystkie płyny ustrojowe nam wyciekły do wanienki.
Po tym odkręcamy 4x śrubę(T30) od rurek wodnych- termostat(zdj. 15) pompa wody(zdj. 16), rurkę od termostatu wyciągamy z obudowy filtra oleju. Odkręcamy całkowicie 5x śruby(E12) od obudowy i wyjmujemy ją.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2279
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
W końcu dokopaliśmy się do chłodniczki oleju!!!(zdj. 17), rozkręcamy ją (T30) czyścimy i wymieniamy uszczelkę w środku(zdj. 17). Ja jako że wymieniałem olej to też zbędny mi był filtr oleju co bardzo uprościło czyszczenie obudowy filtra oleju.
Na marginesie dodam że ja czyściłem również chłodniczkę oleju od środka zmywaczem hamulcowym, lecz trzeba się dobrze nadmuchać(lub mieć sprężone powietrze) bo to że przestało lecieć nie oznacza że już nic nie nie ma w środku.
Dodano po 1 minucie 30 sekundach:
Wymieniamy 9 uszczelek: 2 na rurkę od termostatu, 2 na rurkę od pompy wody, 2 na rurkę oleju, 1 na filtr i wejście oleju, 1 na wejście w blok wody, 1 na chłodniczkę oleju
6 Składanie należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności. Jedyny haczyk przy składaniu to jest rurka olejowa, ma ona specjalny uchwyt który pozwala na jej przesunięcie(zdj.14) należy o tym pamiętać i umieścić ją jak najgłębiej na ile pozwala uchwyt w blok silnika, ukazane na zdjęciu. Uszczelka kolektora wydechowego ma iść tak samo jak stara, zwrócić uwagę ponieważ można ją umieścić odwrotnie jak być powinno.
Po wymianie uzupełniamy wszelkie płyny ustrojowe i odpalamy silnik, musi się wszystko powypalać czym żeśmy traktowali blok i całą resztę. Wygląda to tak jak by spaliny wyciekały z uszczelki pod kolektorem wydechowym, bez paniki.
Na marginesie dodam że ja czyściłem również chłodniczkę oleju od środka zmywaczem hamulcowym, lecz trzeba się dobrze nadmuchać(lub mieć sprężone powietrze) bo to że przestało lecieć nie oznacza że już nic nie nie ma w środku.
Dodano po 1 minucie 30 sekundach:
Wymieniamy 9 uszczelek: 2 na rurkę od termostatu, 2 na rurkę od pompy wody, 2 na rurkę oleju, 1 na filtr i wejście oleju, 1 na wejście w blok wody, 1 na chłodniczkę oleju
6 Składanie należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności. Jedyny haczyk przy składaniu to jest rurka olejowa, ma ona specjalny uchwyt który pozwala na jej przesunięcie(zdj.14) należy o tym pamiętać i umieścić ją jak najgłębiej na ile pozwala uchwyt w blok silnika, ukazane na zdjęciu. Uszczelka kolektora wydechowego ma iść tak samo jak stara, zwrócić uwagę ponieważ można ją umieścić odwrotnie jak być powinno.
Po wymianie uzupełniamy wszelkie płyny ustrojowe i odpalamy silnik, musi się wszystko powypalać czym żeśmy traktowali blok i całą resztę. Wygląda to tak jak by spaliny wyciekały z uszczelki pod kolektorem wydechowym, bez paniki.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2279
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
To czy tędy dostawał się olej możesz zweryfikować następująco:
Po wyjęciu chłodniczki kładziesz ją poziomo śrubami którymi ona jest skręcona do góry i powoli rozkręcasz ją nie zmieniając poziomej pozycji. (rysunek 17). Po odkręceniu wszystkich śrub powoli rozkładasz ją pilnując żeby leżała całkowicie poziomo. Po rozkręceniu jeśli olej jest w środkowym zagłębieniu (tym bez otworów - rysunek 17 zdjęcie prawy górny róg to jest duże prawdopodobieństwo że właśnie tędy olej dostawał się to płynu. Zagłębienie to powinno być suche jeśli uszczelki trzymały.
Po wyjęciu chłodniczki kładziesz ją poziomo śrubami którymi ona jest skręcona do góry i powoli rozkręcasz ją nie zmieniając poziomej pozycji. (rysunek 17). Po odkręceniu wszystkich śrub powoli rozkładasz ją pilnując żeby leżała całkowicie poziomo. Po rozkręceniu jeśli olej jest w środkowym zagłębieniu (tym bez otworów - rysunek 17 zdjęcie prawy górny róg to jest duże prawdopodobieństwo że właśnie tędy olej dostawał się to płynu. Zagłębienie to powinno być suche jeśli uszczelki trzymały.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253