Ustawienie rozrządu Z19DTH

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Jarki
Debiutant
Posty: 37
Rejestracja: 24 lis 2018, 11:44
Imię: Jarek
Lokalizacja: małopolskie
Auto: Opel Zafira 1,9 Automat
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

Ustawienie rozrządu Z19DTH

#1 Post autor: Jarki »

Witam. Czy można ustawić rozrząd w tym silniku bez blokad wału i walka? Poprzestawialo mi się przy rozbieraniu, a na obudowach nie ma znaków. Kupiłem pasek continental ale znaki się nie zgrywaja kiedy ustawiam wal na godz. 9, a wałek tak na około 13, jak w poradach dla silnika DT.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#2 Post autor: KAMUI »

Dla silnika Z19DTH nie ma znaku na obudowie wałka rozrządu. Natomiast dla wału znak jest, w necie znajdziesz schematy.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#3 Post autor: barek16 »

Cześć, ja sam wymieniałem rozrząd i ustawiłem go bez problemu bez blokad. Wałek ustawiasz na fabryczne (wybite, głębokie znaki) na godzinie 1wszej, a wał na znaki na godzinie 6. Wtedy zgrywają się z tym idealnie znaki na nowym pasku. [Można przekręcić pompę CR aby znak na jej kole zgrał się ze znakiem na pasku, aczkolwiek to nic nie da w sensie działania silnika, gdyż koło pompy ma taką średnicę że przy każdym kolejnym obrocie będzie ono w innym miejscu względem wałka i wału].
Dla upewnienia że ustawienie jest ok, można wykręcić zaślepkę blokady wałka wydechowego i przekręcając wałem w prawo, wsunąć w miejsce blokady śrubę lub wiertło 8mm. Kiedy blokada wałka wpadnie nam głęboko w wałek, znak na wale będzie na godzinie 9 (tak ustawiła by go blokada "lizak").

https://forum.samnaprawiam.com/topic/59 ... ti-20cdti/

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#4 Post autor: KAMUI »

barek16 pisze: 09 gru 2019, 12:41 Cześć, ja sam wymieniałem rozrząd i ustawiłem go bez problemu bez blokad. Wałek ustawiasz na fabryczne (wybite, głębokie znaki) na godzinie 1wszej, a wał na znaki na godzinie 6. Wtedy zgrywają się z tym idealnie znaki na nowym pasku. [Można przekręcić pompę CR aby znak na jej kole zgrał się ze znakiem na pasku, aczkolwiek to nic nie da w sensie działania silnika, gdyż koło pompy ma taką średnicę że przy każdym kolejnym obrocie będzie ono w innym miejscu względem wałka i wału].
Dla upewnienia że ustawienie jest ok, można wykręcić zaślepkę blokady wałka wydechowego i przekręcając wałem w prawo, wsunąć w miejsce blokady śrubę lub wiertło 8mm. Kiedy blokada wałka wpadnie nam głęboko w wałek, znak na wale będzie na godzinie 9 (tak ustawiła by go blokada "lizak").

https://forum.samnaprawiam.com/topic/59 ... ti-20cdti/
No to pozazdrościć, u mnie nie ma żadnych znaków na obudowie przy wałku rozrządu, więc ciężko ustawić go na godz. 1-szej jak piszesz. Ale planując wymianę rozrządu zaopatrzyłem się w zestaw blokad wału i wałka rozrządu. Przydał się kilka razy, bo musiałem 2 razy simmering wału wymieniać a bez zrzucenia rozrządu się nie da.
Ale faktycznie można się posiłkować znakami na samym pasku rozrządu.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#5 Post autor: barek16 »

U mnie akurat były znaki wybite + kilka które sobie ktoś korektorem poznaczył. Szkoda że zdjęć nie zrobiłem.
KAMUI a jak odkrecałeś koło zębate wału? Gdzieś czytałem że jest tam lewy gwint i dokręcone bardzo dużym momentem.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#6 Post autor: KAMUI »

barek16 pisze: 11 gru 2019, 19:24 U mnie akurat były znaki wybite + kilka które sobie ktoś korektorem poznaczył. Szkoda że zdjęć nie zrobiłem.
KAMUI a jak odkrecałeś koło zębate wału? Gdzieś czytałem że jest tam lewy gwint i dokręcone bardzo dużym momentem.
Jest tam lewy gwint, a poradziłem sobie z pomocą tego "lizaka" do blokowania wału podczas wymiany rozrządu, zakręcając posmarowałem gwint klejem do gwintów.

Jarki
Debiutant
Posty: 37
Rejestracja: 24 lis 2018, 11:44
Imię: Jarek
Lokalizacja: małopolskie
Auto: Opel Zafira 1,9 Automat
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#7 Post autor: Jarki »

Poszło, rozrząd ustawiony. Nie miałem znaków na obudowie ale ustawiłem zgodnie ze znakami na pasku Continental. Tak wychodzi że koło od wałka jest na 1, a od wału 6. Dzięki za pomoc, naoglądałem się porad ale od silnika DT i zgłupiałem po rozebraniu wszystkiego bo za cholerę nic nie chciało pasować.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#8 Post autor: KAMUI »

Bo właśnie są małe różnice między tymi silnikami. Np w 1.9 DT wymieniając pompę wody musisz zdemontować koło od walka rozrządu.
Dlatego ja chcąc uniknąć niespodzianek kupiłem wczesniej zestaw blokad. Jest to zestaw domowej roboty ale dobrze się sprawdza.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#9 Post autor: barek16 »

https://imgur.com/nfr00v9
https://imgur.com/FRyQa5D

Jak widać znaki na kole wałka i obudowie są wybite + pomalowane

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#10 Post autor: KAMUI »

Ten górny znak na obudowie to chyba ktoś wcześniej sobie namalował bo u mnie takiego nie ma, tylko na wałku zębatym wałka rozrządu. A co do znaków na wale to czytałem, że te wcięcie na obudowie trzeba pomijać, ponieważ blokując wałek przeznaczoną do tego blokadą to znak wału jest około godz 9, i w tym ustawieniu zakłada się blokadę wału tzw" lizak".

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#11 Post autor: barek16 »

https://youtu.be/o9oIO5m9qQk
https://youtu.be/Rr2yr8pudMU
Tu w Cromie i VC jest tak samo oryginalny znak wybity + pomalowany. Tak jak pisałeś wcześniej nie w każdym silniku są te znaki i nie wiem od czego to zależy. W każdym razie ten silnik bez blokad bez problemu ustawisz.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#12 Post autor: KAMUI »

No jasne, że się da. Ale ja akurat większość napraw robię sam w aucie( ograniczone zaufanie do mechaników), a rozrząd robiłem pierwszy raz i wolałem się zabezpieczyć w postaci blokad.
...Kolektor ssący też sam wymieniłem.

Jarki
Debiutant
Posty: 37
Rejestracja: 24 lis 2018, 11:44
Imię: Jarek
Lokalizacja: małopolskie
Auto: Opel Zafira 1,9 Automat
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#13 Post autor: Jarki »

Ooo to witam w klubie. Ja też sam przekładałem kolektor i to w sumie 2 razy, bo po 5tys. okazało się że regenerowany klękł i trzeba go było przerobić. Potwierdzam że można ustawić rozrząd bez blokad, wystarczy pasek ze znakami. \ja jeszcze miałem o tyle utrudnione, że chyba trafiłem z wymianą w ostatniej chwili bo podczas kręcenia wałem pasek na nim przeskoczył o kilka zębów i już nie miałem jak porobić znaków.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#14 Post autor: KAMUI »

No, z tymi znakami na pasku to super ułatwienie.

Jarki
Debiutant
Posty: 37
Rejestracja: 24 lis 2018, 11:44
Imię: Jarek
Lokalizacja: małopolskie
Auto: Opel Zafira 1,9 Automat
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#15 Post autor: Jarki »

Bez tego ani rusz. Mam takie pytanie czy blokadę wałka rozrządu można zastąpić, np. jakimś gwoździem. Bo już nosiłem się z zamiarem ich kupna, pooglądałem filmy o blokadach i taka mnie myśl naszła. Chociaż przy ich niskich cenach to raczej nie ma sensu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”