Problem z wentylatorem układu chłodzenia/klimatyzacji
Moderator: Sebu$
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 07 gru 2016, 18:26
- Imię: Jakub
- Lokalizacja: Kętrzyn
- Auto: Opel Zafira A 1.8
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Witam wszystkich.
Pacjent Zafira A 1,8 z jednym wentylatorem, i bez modułu sterowania w nadkolu. Problem jest taki,że wentylator nie startuje na żadnym biegu z włączoną klimą także.Temperatura płynu podczas testu dochodziła do 120 stopni . Bezpieczniki sprawdzone , przekaźniki sprawdzone po zwarciu paluchem wentylator załącza się na każdym z nich.Wszystkie kable mają ciągłość .Komputer nie wywala żadnych błędów. Sterownik ECU był w serwisie ale bez efektów . Może macie jakieś pomysły gdzie jeszcze szukać przyczyny ? Pozdrawiam
Pacjent Zafira A 1,8 z jednym wentylatorem, i bez modułu sterowania w nadkolu. Problem jest taki,że wentylator nie startuje na żadnym biegu z włączoną klimą także.Temperatura płynu podczas testu dochodziła do 120 stopni . Bezpieczniki sprawdzone , przekaźniki sprawdzone po zwarciu paluchem wentylator załącza się na każdym z nich.Wszystkie kable mają ciągłość .Komputer nie wywala żadnych błędów. Sterownik ECU był w serwisie ale bez efektów . Może macie jakieś pomysły gdzie jeszcze szukać przyczyny ? Pozdrawiam
-
- Świeżak
- Posty: 9
- Rejestracja: 12 sty 2020, 15:41
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lubin
- Auto: Opel Zafira A 2.0T OPC
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z20LET
- Gender:
Witam, pacjent ZA OPC 2.0T 192km z20let, borykam się z problemem wentylatorów od chłodzenia silnika i klimatyzacji. Wymieniłem wentylator chłodzenia silnika i sterownik, a chłodzenie silnika dalej nie działa. Sprawdzałem ten opornik co jest w obudowie wentylatora (taka spirala) i przepływ prądu jest, chociaż nie wiem czy ma to coś wspólnego z wentylatorem. Ogólnie podczas jazdy temperatura utrzymuje się na zegarze w granicach 85-90stopni ale stojąc w korku mam wrażenie jakby nie działał wentylator. Jeszcze nie skoczyła temperatura ani razu powyżej 90 ale mam obawy przed cieplejszymi dniami. Znacie może jeszcze jakieś powody dlaczego nie chcą zaskoczyć wentylatory? Prąd we wtyczkach wentylatorów jest na poziomie 10-11v.
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Sorry myślałem o dieslu. Ale ty masz dwa czujniki temp jeden po lewej stronie głowicy a drugi w obudowie termostatu a chłodnicy nie masz o ile pamiętam, musze poszperać w archiwach.Koło rozrządu masz taki kątowy i prosty na odbudowie termostatu.
Edit coś takiego wyszperałem.
Edit coś takiego wyszperałem.
Ostatnio zmieniony 18 lut 2020, 17:06 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Świeżak
- Posty: 9
- Rejestracja: 12 sty 2020, 15:41
- Imię: Daniel
- Lokalizacja: Lubin
- Auto: Opel Zafira A 2.0T OPC
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z20LET
- Gender:
Super i dzięki za takie cenne info. Ale teraz po której stronie jest termostat. Podejrzewam że jeden czujnik jest na wejście do silnika a drugi może na wyjście. Nie mam pewności, czy któryś podaje info do ECU, bo to on steruje wentylatorem chłodzenia... Też dalej będę szukał
- Onemanband
- Debiutant
- Posty: 33
- Rejestracja: 29 paź 2016, 16:48
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
- Kontakt:
Cześć. Czytam, szukam ale zapytam. Zafira A 2.0 diesel z najsłabszym motorem czekała na mnie 5 dni. Po odpaleniu zaświeciła się żółta kontrolka chłodnicy. Przejechałem tak z Gdyni do Warszawy. Płyn, temperatura, ogrzewanie - wszystko normalnie. Dodam, że nawet zimą jeżdżę z klimą (szyby lepiej odparują). Kilka razy postój i kontrolka czasem gasła, a już w Warszawie, po 1-2 h parkowania, pojechałem do jakiejś galerii, wracałem do domu bez kontrolki. Na drugi dzień odpaliłem auto i kontrolka wróciła i już nie chciała zgasnąć. I zauważyłem - wcześniej nie, bo słucham w aucie dość głośno muzyki - że wentylator chłodnicy cały czas pracuje. Włącza się od razu przy odpaleniu zimnego silnika. Tak po prawdzie nie sprawdziłem czy to wiatrak chłodnicy silnika czy klimy i nie potrafię teraz na to odpowiedzieć, bo znów mnie nie ma i auto czeka w Gdyni do piątku. W drodze Warszawa - Gdynia kontrolka cały czas świeciła (i pewnie wiatrak chodził, choć znów nie sprawdziłem który), ale innych niepokojących objawów nie było. Proszę o poradę od czego zacząć i gdzie to coś (od czego zacząć) się znajduje? Osobiście podejrzewam czujnik temperatury, który włącza wentylator chłodnicy, gdy silnik zbyt ciepły. To że jeszcze czasem kontrolka gasła może świadczyć o np przecieraniu się kabla, złączki lub narastającym zabrudzeniu (auto jest z 1999). I chyba od tego czujnika zacznę. Proszę o wskazówkę czy dobrze kombinuję i gdzie ten czujnik się znajduje.
Dodano po 3 minutach 58 sekundach:
Z góry dziękuję za wszystko porady. Dodaję ten wpis, bo poprzednio nie zaznaczyłem powiadomień o odpowiedzi.
Dodano po 3 minutach 58 sekundach:
Z góry dziękuję za wszystko porady. Dodaję ten wpis, bo poprzednio nie zaznaczyłem powiadomień o odpowiedzi.
Bez muzyki życie byłoby pomyłką
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Ta kontrolka?.
Czujnik temp na silniku dobry?, kabelki nie urwane.Chodził by wentylator od strony silnika.
Czujnik ciśnienia klimy sprawny. Chodził by wentylator od strony przodu chłodnicy klimy.
Wentylator ten z przodu jest od klimy ten od strony silnika jest do chłodzenia cieczy silnika.
To który ci chodzi?.
Poczytaj tu viewtopic.php?t=4201
Może przyciera się któryś z wentylatorów i przypuszczam że to ten od klimy.
Czujnik temp na silniku dobry?, kabelki nie urwane.Chodził by wentylator od strony silnika.
Czujnik ciśnienia klimy sprawny. Chodził by wentylator od strony przodu chłodnicy klimy.
Wentylator ten z przodu jest od klimy ten od strony silnika jest do chłodzenia cieczy silnika.
To który ci chodzi?.
Poczytaj tu viewtopic.php?t=4201
Może przyciera się któryś z wentylatorów i przypuszczam że to ten od klimy.
- Onemanband
- Debiutant
- Posty: 33
- Rejestracja: 29 paź 2016, 16:48
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
- Kontakt:
Dokładnie ta kontrolka. Jestem obecnie na Bałtyku. W piątek zsiadam ze statku i wracam do Warszawy. Przed ruszeniem sprawdzę po odpaleniu, który wiatrak startuje z zapłonem i dam znać.
Dzięki.
Dzięki.
Bez muzyki życie byłoby pomyłką
- Onemanband
- Debiutant
- Posty: 33
- Rejestracja: 29 paź 2016, 16:48
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
- Kontakt:
Odpaliłem bez problemu. Kontrolka chłodnicy świeci, płynu nie brak, pracuje wentylator przedni - od chłodnicy silnika (nie klimy). Podczas jazdy temperatura w normie, ogrzewanie ok, klima włączona ale nie wiem czy działa, bo silnik dopiero uruchomiony. Czy za małe ciśnienie w klimie może uruchamiać wiatrak chłodnicy silnika? Trochę by to było dla mnie nielogiczne, ale nie ja projektowałem to auto. Nie potrafię w telefonie dodawać fotek do posta. Jak klikam ikonę zdjęcia wstawia się img i /img w kwadratowych nawiasach. Pewnie trzeba pomiędzy wpisać adres fotki, ale nie mam bladego pojęcia jakie adresy mają fotki w telefonie.
Bez muzyki życie byłoby pomyłką
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Tam możesz pobrać link na forum już ze zdjęciem.
np.
Czyli czujnik temp cieczy na silniku po lewej stronie zaraz nad termostatem,lub urwany kabelek od czujnika
Dodano po 30 minutach 21 sekundach:
A tu masz moduł wentylatorów.
np.
Czyli czujnik temp cieczy na silniku po lewej stronie zaraz nad termostatem,lub urwany kabelek od czujnika
Dodano po 30 minutach 21 sekundach:
Nie wiem czy wiesz ale podczas uruchamiania klimatyzacji uruchamiają się dwa wiatraki.Nie piszemy o małym ciśnieniu bo wtedy nie uruchomi się wiatrak klimy ale jak jest problem z czujnikiem ciśnienia czynnika klimy to jest taka możliwość.spróbuj odłączyć wtyczkę z czujnika ciśnienia klimy jast po lewej stronie chłodnicy na dole,foto chłodnicy z 1.7 ale w twoim masz w tym samym miejscu.Onemanband pisze: ↑28 lut 2020, 11:14 Czy za małe ciśnienie w klimie może uruchamiać wiatrak chłodnicy silnika? Trochę by to było dla mnie nielogiczne, ale nie ja projektowałem to auto.
A tu masz moduł wentylatorów.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2020, 12:55 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 2 razy.
- Onemanband
- Debiutant
- Posty: 33
- Rejestracja: 29 paź 2016, 16:48
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
- Kontakt:
Po odpaleniu auta chodził tylko wiatrak silnika. Wentylator klimy nie drgnął, choć klima włączona. Z tego co piszesz, to ciśnienie w klimie spadło, bo inaczej oba wiatraki by ruszyły: silnika, bo czujnik (chyba) walnięty i klimy, bo małe ciśnienie. W drodze gdy silnik już nabrał temperatury pracy, skręciłem ogrzewanie na zero (brak ogrzewania) i włączyłem klimę. Po kilkunastu minutach (studzenie po włączonym ogrzewaniu) z nawiewów leciało zimne powietrze, ale wg mnie było to powietrze z zewnątrz nie schłodzone przez klimę. Pamiętam, że zaraz po nabiciu nawet w duże upały w drodze Warszawa - Gdynia powietrze z nawiewów było mroźne, a nie lekko zimne. Klima ostatnio serwisowana i napełniana na wiosnę (maj) 2018. Serwisant zarzekał, że spoko dwa lata. Pomijając "spoko" miał rację, bo mijają prawie dwa lata i zdaje się muszę go znów odwiedzić, o ile chcę mieć chłodek w aucie w upały, które raczej latem nastąpią. Ale powyższe raczej nie powinno włączać kontrolki na tablicy. A gdzie jest czujnik od załączania wentylatora chłodnicy? Czy to wspomniany przez Ciebie moduł pod błotnikiem czy jest jakiś inny? Aby się dostać do tego modułu czy muszę rozbrajać błotnik (nadkole)?
Bez muzyki życie byłoby pomyłką
- Dziadek13
- Zafiromaniak
- Posty: 2004
- Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
- Imię: Jorg
- Lokalizacja: Mysłowice
- Auto: VW Turan była zafira DTL
- Model: Turan
- Oznaczenie silnika: AVQ
- Gender:
Ściągasz zderzak,masz wtedy dobry dostęp do czujnika klimy i modułu wentylatorów.czujnik temp silnika możesz sprawdzić wkładając we wtycze tego czujnika opornik np 2 kohm wtedy komputer widzi że jest mróz i nie załączy wentylatora zakładając że kabloteka od czujnika do ecu jest cała nie urwana.
Co do klimatyzacji należy sprawdzić czy gdzieś ci się nie tłuści na łączach klimy bo tam ucieka ci czynnik.
viewtopic.php?t=28040
viewtopic.php?t=7191&start=150
viewtopic.php?t=25256&start=30
viewtopic.php?t=12317&start=120
Co do klimatyzacji należy sprawdzić czy gdzieś ci się nie tłuści na łączach klimy bo tam ucieka ci czynnik.
viewtopic.php?t=28040
viewtopic.php?t=7191&start=150
viewtopic.php?t=25256&start=30
viewtopic.php?t=12317&start=120
- Onemanband
- Debiutant
- Posty: 33
- Rejestracja: 29 paź 2016, 16:48
- Imię: Adam
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Opel Zafira A 2.0 DTI
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: X20DTL
- Gender:
- Kontakt:
Wczoraj pół dnia jeździłem po sklepach z listą zakupów. Z ostatniego sklepu wracałem i... Kontrolka chłodnicy nie paliła się. I już się do domu nie zapaliła. Po drodze wpadłem jeszcze do jednego sklepu. Po odpaleniu wszystko było ok - żadnych kontrolek na tablicy. Ale wyłączyłem tego dnia klimę. Z tego co widzę trzeba sprawdzić moduł wentylatorów i czujnik klimy oraz obwody kabelków. I pora już będzie (kwiecień, maj) na napełnienie klimy i kontrolę jej szczelności. To wszystko powinno rozwiązać problem.
Bez muzyki życie byłoby pomyłką
-
- Świeżak
- Posty: 17
- Rejestracja: 21 sie 2013, 14:56
- Lokalizacja: Konin
- Model:
Witam.
ZA 1.8 125KM - wentylator chłodnicy działa tylko na najwyższych obrotach. Nie ma wolnych (pośrednich) obrotów. Nie mam chłodnicy klimatyzacji i sterownika wentylatorów pod lewym nadkolem.
Wentylator wymieniony na inny i ten sam problem.
Zerknę jeszcze na przekaźniki pod maską. Jak je sprawdzić?
Może jest jeszcze coś do sprawdzenia?
Dzięki.
Przekaźniki niby ok. Zmieniłem miejscami te po lewej (wg opisu z wcześniejszych postów jeden to przekaźnik chłodnicy a drugi pompy paliwa) i nic się nie zmieniło.
ZA 1.8 125KM - wentylator chłodnicy działa tylko na najwyższych obrotach. Nie ma wolnych (pośrednich) obrotów. Nie mam chłodnicy klimatyzacji i sterownika wentylatorów pod lewym nadkolem.
Wentylator wymieniony na inny i ten sam problem.
Zerknę jeszcze na przekaźniki pod maską. Jak je sprawdzić?
Może jest jeszcze coś do sprawdzenia?
Dzięki.
Przekaźniki niby ok. Zmieniłem miejscami te po lewej (wg opisu z wcześniejszych postów jeden to przekaźnik chłodnicy a drugi pompy paliwa) i nic się nie zmieniło.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2020, 13:15 przez manieksurf, łącznie zmieniany 2 razy.
Życie to surfing, więc nie bój się fal.