Janus pisze:Po pierwsze przy silniczku nie ma zębatki (mowa o silniku wentylatora kabiny). Te wentylatory z wiekiem mogą się zatrzeć na łożyskach. Często dochodzi do częściowego zatarcia - wentylator pracuje ale ponieważ silnik ma zwiększony opór i pobiera większy prąd - przepala się bezpiecznik termiczny w rezystorze wentylatora.endrjuu pisze:czytalem te tematy, jednakze prawie w kazdym z tych przypadkow problem był na którymś z biegów/trybów, u mnie nawiew wcale nie działa
Przyjmij taką kolejność postępowania:
1. Bezpiecznik (jest chyba pod maską w skrzynce)
2. Wyjęcie schowka - po wyjęciu schowka masz dostęp i do wentylatora i do opornika (rezystora) wentylatora. Opornik mieści się nad wentylatorem, w kanale którym z wentylatora biegnie powietrze do komory zmieszania (czy tam klimatyzacji jak kto woli). Do opornika dochodzi wtyczka z co najmniej 5-przewodami o ile dobrze kojarzę a wychodzą dwa kable do silnika wentylatora. 5-kabli to zasilanie z pokrętła + masa (na każdy bieg 1 kabel + masa). Myślę że napięcia będą na każdym biegu dobre względem masy. Bo włączenie wentylatora włącznikiem na pozycję 1-2-3-4 powoduje włączanie napięcia +12V na jeden z 4 kabli dochodzących do rezystor. Prędkość wentylatora zależy przez ile zwojów oporowych w rezystorze płynie prąd do silnika. Bieg 4 to połączenie z wentylatorem z pominięciem zwojów oporowych. Teraz sam opornik/rezystor - po jego wyjęciu musisz sprawdzić miernikiem czy nie przepalił się taki element który wygląda jak mały walec osadzony na drucie. To jest bezpiecznik termiczny. Jak się przepali to dmuchawa nie działa na biegach 1,2,3 albo na żadnym - to chyba zależy od wykonania opornika dmuchawy.
3. Spróbuj dostać się do wirnika dmuchawy - jak przełączysz sobie obieg powietrza na zamknięty to nad wirnikiem dmuchawy otworzy się klapa otwierając dostęp powietrza z kabiny. Pokręć wirnik palcem - powinien się poruszać prawie bez oporu.
4. Jeśli obraca się luźno spróbuj włączyć wentylator "na krótko" - można go wpiąć w tą kostkę która dochodzi do opornika dmuchawy. Powinien pracować z maksymalną prędkością jak na 4 biegu.
5. Jeżeli tak będzie pracował to problem jest z opornikiem dmuchawy. Nie polecam bocznikować spalonych bezpieczników termicznych i narażać się na pożar, bo w tym aucie rezystory bardzo się grzeją kiedy silnik jest zużyty i ma duże opory. Bezpieczniej jest wtedy wymienić albo zregenerować silnik wentylatora.
6. W Astrach G na pewno i nie wiem czy w Zafirach występowały dwa systemy klimatyzacji: Behr i Delphi. Przed wymianą wentylatora trzeba to ustalić bo nie są zamienne
Dzieki za rozległą instrukcje
Dzisiaj sie za to zabrałem, bezpieczniki całe,
dostałem się do wiatraka który po włączeniu biegów, pracuje, ale baardzo słabo, palcem zatrzymywalem jego prace.
Do tego nie działa mi regulacja obiegu powietrza, jednak mozliwe ze juz wczesniej nie dzialala bo nie sprawdzalem tego a samochod mam od miesiaca