[TUT/B] Wymiana piasty (problem z ABS), wahacza i łącznika stabilizatora

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

[TUT/B] Wymiana piasty (problem z ABS), wahacza i łącznika stabilizatora

#1 Post autor: bumba »

Witam Forumowiczów

Jako, że nie raz przyszło mi korzystać z porad forum, postanowiłem też zostawić coś od siebie.

Opis problemu:
Zapaliła się kontrolka ABS i TC w mojej Zafira B, Z18XER, 213 000 km, diagnostyka komputerem wskazała błąd czujnika lewego przedniego koła.

Próby innych rozwiązań:
Sprawdzenie ciągłości przewodu do czujnika ABS, przeczyszczenie złączy - bez powodzenia.

Uwagi:
Poniżej dokumentuję zdjęciami etapy montażu z użyciem posiadanych przeze mnie narzędzi. Demontaż opisałem bez zdjęć, z krokami, które realizowałem. Przy okazji czyszczenia przewodu do czujnika zauważyłem, że łącznik stabilizatora jest mocno wygięty w "księżyc", dlatego wymieniłem oba. Dodatkowo, w związku z odpinaniem sworznia wahacza postanowiłem wymienić cały wahacz (wynika to z mojego wcześniejszego doświadczenia z Astrą G i odkształceniem wahaczy).

Zamówione części:
1 x piasta Febi
2 x łącznik stabilizatora
1 x wahacz Febi

Zasady bezpieczeństwa:
Wiadomo, bezwzględnie blokada kół (kliny) po drugiej stronie auta na tylnym kole, zaciągnięcie ręcznego. Najlepiej po uniesieniu użyć koziołków, niestety ze względu na moje okoliczności (wymiana pod domem na miękkim podłożu) musiałem użyć środka zastępczego - drewniane klocki na których zostało oparte auto (nie róbcie tego w domu :)).

Demontaż (część bez zdjęć):
1. Przed podniesieniem samochodu zdejmujemy kołpak, wyjmujemy kapsel z piasty, nasadką 32 mm i długim kluczem (nawet z przedłużeniem w postaci rurki) poluźniamy nakrętkę piasty. Dobrze mieć głęboką nasadkę (55 mm), żeby dobrze weszła na śrubę.
2. Poluźniamy śruby koła (nasadka 17mm u mnie).
3. Podnosimy auto.
4. Zdejmujemy koło.
5. Wypinamy wtyczkę przewodu ABS z zaczepu na amortyzatorze (potrzebny płaski śrubokręt, który wpychamy delikatnie w okienko uchwytu i odpychamy plastikowy zatrzask).
6. Kombinerkami wysuwamy w kierunku zderzaka metalowe zabezpieczenie przewodu hamulcowego (delikatnie, nic na siłę, jeśli zapieczone to można lekko poruszać prawo-lewo kombinerkami i wyskoczy).
7. Delikatnie pociągamy przewód hamulcowy w kierunku tarczy hamulcowej i wysuwamy z uchwytu amortyzatora.
8. Z tyłu zacisku usuwamy dwie zaślepki zamykające dostęp do śrub imbusowych, mocujących zacisk do jarzma.
9. Z przodu zdejmujemy sprężynę, która trzyma klocki względem jarzma.
10. Odkręcamy zacisk imbusem, rozmiar 7.
11. Używając siły staramy się poruszyć zaciskiem prawo, lewo - jeśli nie planujemy wymieniać tarczy i klocków nie należy podważać śrubokrętem, zacisk przy odrobinie cierpliwości i siły spokojnie zejdzie.
12. Podwieszamy drutem zacisk do amortyzatora, ważne, żeby nie zostawić go wiszącego na przewodzie elastycznym, bo można uszkodzić przewód (zacisk jest ciężki). Warto zamocować go dość wysoko, żeby mieć czyste pole przy odkręcaniu piasty.
13. Zdejmujemy klocki i odkładamy w czyste miejsce, jeśli planujemy ich użyć ponownie.
14. Szczotką drucianą oczyszczamy śruby jarzma od strony przegubu, możemy psiknąć lekko WD40 (chwilkę można poczekać). Nasadką 18mm odkręcamy śruby. Mogą być wkręcone na klej, trzeba użyć więcej siły.
15. Odkręcamy tarczę używając imbusa 5, śruba wkręcona jest z czoła w tarczę i piastę, pomiędzy otworami szpilek.
16. Odkręcamy dolną śrubę sworznia wahacza. Warto ją wcześniej oczyścić szczotką drucianą i psiknąć WD40. Używamy nasadki 18mm.
17. Używając małego przecinaka rozchylamy nieznacznie gniazdo sworznia, tak aby móc go wysunąć w dół z wahaczem.
18. Odkręcamy całkowicie nakrętkę piasty/przegubu nasadką 32 mm.
19. Łamiemy maksymalnie przegub i próbujemy wysunąć przegub z piasty. Jeśli mamy szczęście i wcześniej użyto oleju przed montażem, to przegub wyskoczy łatwo. Można sobie pomóc młotkiem, ale tylko przez drewniany klocek i uderzając delikatnie, na złamanym przegubie - nie wolno wbijać półosi w skrzynię.
20. Możemy na chwilę wsunąć sworzeń delikatnie w gniazdo zwrotnicy, to ułatwi odkręcenie śrub piasty.
21. Oczyszczamy szczotką 3 śruby piasty, pryskamy WD40 i nasadką torx E13 odkręcamy po kolei.
22. Wypinamy przewód z piasty z gniazda przewodu do komputera. Delikatnie wysuwamy w dół "język" który blokuje osłonę złącza, przesuwamy minimalnie osłonę w prawo (jakieś 0,5 cm) i uwalniamy wtyczkę od czujnika piasty.
23. Piasta siedziała na pewno długo w zwrotnicy, na pewno się z nią związała :) trwale. Używamy ostrego, mocnego śrubokręta albo przecinaka i powoli, uderzając w 3 punktach między śrubami staramy się wysunąć piastę. Trzeba to robić ostrożnie, żeby nie uszkodzić blachy pomiędzy piastą a zwrotnicą. Wyciągamy piastę. Jeśli się rozwarstwiła (czujnik hallotron został), wybijamy go. Za pomocą drutu mocujemy przegub do amortyzatora (np do gniazda przewodu hamulcowego - w ten sposób nie wysunie się nam ze skrzyni przypadkowo.
24. Odkręcamy wahacz po oczyszczeniu 2 śrub szczotką, nasadka 19mm, i usuwamy go. Przy odrobinie cierpliwości, nie trzeba łyżki montażowej.
25. W tym momencie mamy nieograniczony dostęp do łącznika stabilizatora. I tu popełniłem błąd, przy zmontowanym wahaczu nie podniosłem lewarkiem wahacza i nie odkręciłem górnej śruby łącznika, warto to zrobić wcześniej, przed odkręceniem śruby sworznia - ale dałem radę.
26. Odkręcamy łącznik, w zależności od producenta, albo 19mm, albo 18mm, do tego trzpieniowy imbus lub torx.

Oto efekt po demontażu. "Choinka" :):
Obrazek


Wymontowana piasta:
Obrazek
Obrazek

Wymontowany wahacz:
Obrazek
Obrazek

Wymontowany łącznik stabilizatora:
Obrazek

Montaż (fotorelacja):

Momenty dokręcania śrub:
Obrazek

Przede wszystkim czyścimy miejsce mocowania piasty. U mnie, piasta i zwrotnica tak skorodowały, że wsunięcie nowej nie było możliwe,k dlatego mechanicznie oczyściłem powierzchnie. Narzędzia:
Obrazek
Obrazek

Pacjent przed zabiegiem:
Obrazek

I już po. Powierzchnia zewnętrzna oczyszczona szlifierką kątową, wewnętrzna wiertarką i papierem 80:
Obrazek

Oczyszczamy blachę osłaniającą tarczę hamulcową w miejscach styku z piastą i zwrotnicą. Nie zaopatrzyłem się wcześniej w farbę, więc nie czyściłem całej.
Obrazek
Obrazek

Zabieramy się za montaż. Zaczynamy od łącznika stabilizatora, ponieważ bez wahacza jest łatwy dostęp. Montujemy na razie sam dół. Dla mojego łącznika potrzebny był klucz oczkowy 18mm oraz torx trzpieniowy T30. Dokręcamy momentem 55Nm.
Obrazek
Obrazek

Zabieramy się za montaż piasty. Febi dostarcza z piastą nowe śruby montażowe. Potrzebna nasadka torx, E13, moment śrub 75Nm. Moja piasta posiadała plastikowy, niebieski element mocujący wtyczkę czujnika na czas transportu. Po dokładnym obejrzeniu, delikatnie odciąłem go nożem.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Montujemy wahacz. Wkładamy śruby, zakładamy nakrętki, ale nie dokręcamy śrub, zostają luźne (trzeba to zrobić, gdy auto stoi na kołach, żeby nie uszkodzić tulei). Należy pamiętać, że łby śrub muszą być od strony zderzaka. Nasadka i klucz oczkowy 19mm:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Czyścimy trzpień przegubu, smarujemy olejem, może być przepalony (dzięki temu nie zapiecze się w piaście na przyszłość) i wkładamy do piasty. Chwytamy nakrętką. Nasadka 32 mm. Nie musimy dokręcać (zrobimy to na kole).
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zabieramy się za montaż sworznia wahacza. Nasadka 18mm, moment 55Nm.
Obrazek

Montujemy łącznik stabilizatora do amortyzatora. W tym celu trzeba podnośnikiem hydraulicznym podnieść wahacz tak, aby łącznik wszedł w otwór w amortyzatorze. Dokręcamy momentem 55Nm.
Obrazek

Przechodzimy do montażu tarczy. Polecam odtłuścić np. brake cleanerem przed montażem. Śrubę tarczy dokręcamy momentem 9Nm.
Obrazek

Czyścimy jarzmo i śruby. Nanosimy klej do połączeń, dokręcamy nasadką 18mm obie śruby momentem 75Nm.
Obrazek
Obrazek

Zakładamy klocki, oraz montujemy zacisk. Używamy klucza imbusowego trzpieniowego 8, dokręcamy momentem 35Nm. Zakładamy zaślepki na śruby zacisku oraz sprężynę.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Montujemy przewód czujnika i przewód elastyczny zacisku na amortyzatorze. Niestety nie zrobiłem zdjęcia z kablem. Ważne, żeby się upewnić, że kabel czujnika znajduje się w bezpiecznej odległości od przegubu i jest zamocowany do przewodu elastycznego - to istotne zwłaszcza przy skręcaniu kołami w trakcie jazdy.
Obrazek

Dalej montujemy koło, opuszczamy samochód i dokręcamy z momentem 145Nm nakrętkę piasty. Ja niestety nie miałem klucza o takiej wartości, więc dźwignia i ile fabryka w rękach dała :) (planuję brak uzupełnić).

Gdy opuścimy auto koniecznie trzeba dokręcić wahacz. W tym celu niestety potrzebny jest kanał (auto musi stać na kołach). Dokręcamy przednią śrubę z momentem 90Nm a tylnią 80Nm.

W związku z tym, że demontowaliśmy wahacz, konieczne jest sprawdzenie zbiezności.

No i piwko!

Mam nadzieję, że komuś pomogłem :). Wszelkie komentarze, uwagi, konieczność skorygowania - zawsze mile widziane.
Ostatnio zmieniony 26 sty 2021, 00:40 przez bumba, łącznie zmieniany 1 raz.
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2474
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#2 Post autor: Mariusz »

I następny elegancki TUTek. Brawo, na pewno się przyda. :ok: :ok: :ok:

Awatar użytkownika
Czesław
Zafiromaniak
Posty: 1085
Rejestracja: 30 gru 2013, 22:38
Imię: Czesław
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Auto: Meriva B 1,4 120 KM
Model: B
Oznaczenie silnika: Nel
Gender:
Kontakt:

#3 Post autor: Czesław »

Super fotorelacja a i opis niezły . Szapo ba :ok: :witam:
czesiek_ze

Awatar użytkownika
fredas
Zafiromaniak
Posty: 5222
Rejestracja: 30 lis 2014, 12:46
Imię: Ryszard
Lokalizacja: Sypniewo [cse]
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: fredas »

Kawał dobrej roboty
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
huubii
Zafiromaniak
Posty: 701
Rejestracja: 02 sty 2020, 19:31
Imię: Hubert
Lokalizacja: Paczkowo/Poznań
Auto: Opel Zafira B 1.9cdti 180KM/380Nm
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#5 Post autor: huubii »

Brawo :brawo: :ok:

bumba
Przeglądacz
Posty: 88
Rejestracja: 10 lut 2015, 14:58
Imię: Paweł
Lokalizacja: Milicz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#6 Post autor: bumba »

Dzięki Panowie. Mam nadzieję, że pomoże tutaj innym użytkownikom jak mi posty z tego forum. I może przy kolejnych naprawach również zrobię relację / instrukcję. Czas pokaże. :)
Z góry dziękuję

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8171
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#7 Post autor: Sebu$ »

Dobra robota i fotorelacja :ok:
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”