Wypadanie zapłonu
Moderator: Sebu$
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 26 kwie 2019, 10:22
- Imię: Jarek
- Lokalizacja: Augustów
- Auto: Opel Zafira C 1.6 Turbo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: B16SHT
- Gender:
Wypadanie zapłonu
Witam wszystkich,
Koledzy potrzebuje pomocy z moją Zosia 1.6T 170KM (benzyna), otóż 15k temu zmieniłem świece zapłonowe (NGK91970), ale od ok. miesiąca (jakieś 1k km) zauważyłem, że na zimnym silniku strasznie nią trzęsie. Po podłączeniu kompa błędów brak, ale pojeździłem trochę z odpaloną diagnostyką i wyszło, że na 1 i 4 cylindrze pojawia się wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. Zmieniłem cewkę na obydwu (na Hella 5DA 358 168-371) ale niestety problem nie ustał do końca, tzn. już tak jej nie trzęsie ale wciąż zapłon wypada (na pierwszym trochę mniej) ale na czwartym dość mocno (potrafi nawet 10-14 razy raz za razem), więc wymieniłem jeszcze raz świecę na ostatnim cylindrze ale mimo to problem nie ustał.
Czy macie jakieś pomysły co to może być? Bo przyznam szczerze, że brakuje mi już koncepcji.
Z góry dziękuję za podpowiedzi i pomoc.
Koledzy potrzebuje pomocy z moją Zosia 1.6T 170KM (benzyna), otóż 15k temu zmieniłem świece zapłonowe (NGK91970), ale od ok. miesiąca (jakieś 1k km) zauważyłem, że na zimnym silniku strasznie nią trzęsie. Po podłączeniu kompa błędów brak, ale pojeździłem trochę z odpaloną diagnostyką i wyszło, że na 1 i 4 cylindrze pojawia się wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. Zmieniłem cewkę na obydwu (na Hella 5DA 358 168-371) ale niestety problem nie ustał do końca, tzn. już tak jej nie trzęsie ale wciąż zapłon wypada (na pierwszym trochę mniej) ale na czwartym dość mocno (potrafi nawet 10-14 razy raz za razem), więc wymieniłem jeszcze raz świecę na ostatnim cylindrze ale mimo to problem nie ustał.
Czy macie jakieś pomysły co to może być? Bo przyznam szczerze, że brakuje mi już koncepcji.
Z góry dziękuję za podpowiedzi i pomoc.
Ostatnio zmieniony 02 lis 2024, 19:57 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiono literówki
Powód: Poprawiono literówki
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2288
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Wypadanie zapłonu to złożony temat i nie ma jednej recepty , więc :
Nad każdą świecą zapłonową znajduje się pojedyncza cewka zapłonowa sterowana elektronicznie przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dolna część cewki dotyka końcówki świecy zapłonowej. Stosowane są również cewki blokujące, z 3 lub 4 cewkami (w zależności od liczby cylindrów). Tworzą one tzw. podzespół blokujący. Każda cewka ma wyjście na wszystkie świece.
Czym jest wypadanie zapłonu? Zjawisko to powstaje, gdy do cylindra dociera mieszanka paliwowo-powietrzna, ale się nie zapala. Jaki jest tego powód? Świece zapłonowe nie dają iskry. Wypadanie zapłonu może występować zarówno w jednym, jak i w kilku cylindrach.
Wypadanie zapłonu może być spowodowane uszkodzeniem świec, pęknięciem cewki lub przewodu wysokiego napięcia. Za awarię może również odpowiadać nieprawidłowe ustawienie któregoś z wyżej wymienionych elementów. Wówczas powoduje to wypadnięcie z rytmu jednostki i zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon.
Kolejną przyczyną wypadania zapłonu mogą być zakłócenia w dostawie paliwa lub w procesie jego mieszania. Wypadanie zapłonu może być spowodowane zanieczyszczeniem wtryskiwaczy paliwa. Do przyczyn zaliczają się też nieprawidłowo działające zawory elektromagnetyczne, nieszczelność w układzie dolotowym czy zatkany filtr powietrza. Jeśli wszystkie te elementy pracują prawidłowo, warto również sprawdzić przepływomierz powietrza, czujnik położenia przepustnicy oraz zawór regulacji biegu jałowego.
Ostatnią możliwą przyczyną problemów z zapłonem jest nieszczelność w komorze spalania. Zazwyczaj jest to spowodowane wypaleniem zaworów, tłoków czy uszczelki głowicy cylindrów. Za nieprawidłową pracę układu może również odpowiadać źle wyregulowany zawór, uszkodzony popychacz lub nieprawidłowe ustawienie rozrządu zaworowego.
Wypadanie zapłonu na zimnym silniku
Pojawia się, gdy próbujesz odpalić samochód po dłuższym postoju np. po nocy. W pierwszych chwilach jednostka napędowa może chodzić nierówno. Problem zanika w momencie, w którym silnik się rozgrzeje. Wypadanie zapłonu na zimnym silniku może być spowodowane niską kompresją. Wówczas należy spojrzeć na pierścienie tłokowe lub zawory. Konieczne jest sprawdzenie kompresji na poszczególnych cylindrach.
Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku
Na ciepłym silniku ma zupełnie inne objawy. Zazwyczaj jest to wibracja odczuwalna zarówno podczas postoju, jak i jazdy. Wówczas można zauważyć spadek mocy lub intensywne dymienie z wydechu. Może się także zapalić kontrolka „Check engine” na desce rozdzielczej. Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku jest spowodowane nieszczelnością układu dolotowego. Przez jakąś szczelinę dostaje się tzw. lewe powietrze, które nie powinno się tam znaleźć.
Wypadanie zapłonu na wolnych obrotach
Podobne objawy ma wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. Przyczyną może być także nieszczelność w układzie dolotowym. Jeśli wszystko jest z nim w porządku, a wypadanie zapłonu na wolnych obrotach nadal występuje, wówczas należy się przyjrzeć elementom układu zapłonowego. Sprawdź cewki, przewody wysokiego napięcia czy aparat zapłonowy.
Tyle i aż tyle.
Nad każdą świecą zapłonową znajduje się pojedyncza cewka zapłonowa sterowana elektronicznie przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Dolna część cewki dotyka końcówki świecy zapłonowej. Stosowane są również cewki blokujące, z 3 lub 4 cewkami (w zależności od liczby cylindrów). Tworzą one tzw. podzespół blokujący. Każda cewka ma wyjście na wszystkie świece.
Czym jest wypadanie zapłonu? Zjawisko to powstaje, gdy do cylindra dociera mieszanka paliwowo-powietrzna, ale się nie zapala. Jaki jest tego powód? Świece zapłonowe nie dają iskry. Wypadanie zapłonu może występować zarówno w jednym, jak i w kilku cylindrach.
Wypadanie zapłonu może być spowodowane uszkodzeniem świec, pęknięciem cewki lub przewodu wysokiego napięcia. Za awarię może również odpowiadać nieprawidłowe ustawienie któregoś z wyżej wymienionych elementów. Wówczas powoduje to wypadnięcie z rytmu jednostki i zbyt wczesny lub zbyt późny zapłon.
Kolejną przyczyną wypadania zapłonu mogą być zakłócenia w dostawie paliwa lub w procesie jego mieszania. Wypadanie zapłonu może być spowodowane zanieczyszczeniem wtryskiwaczy paliwa. Do przyczyn zaliczają się też nieprawidłowo działające zawory elektromagnetyczne, nieszczelność w układzie dolotowym czy zatkany filtr powietrza. Jeśli wszystkie te elementy pracują prawidłowo, warto również sprawdzić przepływomierz powietrza, czujnik położenia przepustnicy oraz zawór regulacji biegu jałowego.
Ostatnią możliwą przyczyną problemów z zapłonem jest nieszczelność w komorze spalania. Zazwyczaj jest to spowodowane wypaleniem zaworów, tłoków czy uszczelki głowicy cylindrów. Za nieprawidłową pracę układu może również odpowiadać źle wyregulowany zawór, uszkodzony popychacz lub nieprawidłowe ustawienie rozrządu zaworowego.
Wypadanie zapłonu na zimnym silniku
Pojawia się, gdy próbujesz odpalić samochód po dłuższym postoju np. po nocy. W pierwszych chwilach jednostka napędowa może chodzić nierówno. Problem zanika w momencie, w którym silnik się rozgrzeje. Wypadanie zapłonu na zimnym silniku może być spowodowane niską kompresją. Wówczas należy spojrzeć na pierścienie tłokowe lub zawory. Konieczne jest sprawdzenie kompresji na poszczególnych cylindrach.
Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku
Na ciepłym silniku ma zupełnie inne objawy. Zazwyczaj jest to wibracja odczuwalna zarówno podczas postoju, jak i jazdy. Wówczas można zauważyć spadek mocy lub intensywne dymienie z wydechu. Może się także zapalić kontrolka „Check engine” na desce rozdzielczej. Wypadanie zapłonu na ciepłym silniku jest spowodowane nieszczelnością układu dolotowego. Przez jakąś szczelinę dostaje się tzw. lewe powietrze, które nie powinno się tam znaleźć.
Wypadanie zapłonu na wolnych obrotach
Podobne objawy ma wypadanie zapłonu na wolnych obrotach. Przyczyną może być także nieszczelność w układzie dolotowym. Jeśli wszystko jest z nim w porządku, a wypadanie zapłonu na wolnych obrotach nadal występuje, wówczas należy się przyjrzeć elementom układu zapłonowego. Sprawdź cewki, przewody wysokiego napięcia czy aparat zapłonowy.
Tyle i aż tyle.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 26 kwie 2019, 10:22
- Imię: Jarek
- Lokalizacja: Augustów
- Auto: Opel Zafira C 1.6 Turbo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: B16SHT
- Gender:
Wow
Dzięki za podpowiedź, chociaż czeka mnie sporo szukania
A co sądzicie o cewkach Helli?
Dziwne jest to że te wypadanie nie zawsze się pojawia, np. dziś po zatrzymaniu wypadał zapłon ale po przetrzymaniu jej chwilę na wyższych obrotach (800-900 zamiast standardowych 700) problem ustał i jak to rozumieć?
Czy ktoś wie jakie powinny być obroty biegu jałowego w tym silniku i czy to że są niskie może powodować problem?
Dzięki za podpowiedź, chociaż czeka mnie sporo szukania
A co sądzicie o cewkach Helli?
Dziwne jest to że te wypadanie nie zawsze się pojawia, np. dziś po zatrzymaniu wypadał zapłon ale po przetrzymaniu jej chwilę na wyższych obrotach (800-900 zamiast standardowych 700) problem ustał i jak to rozumieć?
Czy ktoś wie jakie powinny być obroty biegu jałowego w tym silniku i czy to że są niskie może powodować problem?
Ostatnio zmieniony 03 lis 2024, 09:37 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiono literówki
Powód: Poprawiono literówki
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2288
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Obroty silnika benzynowego na biegu jałowym. Wynoszą od ok. 650 do 900 obr./min, a odchyły od tej normy mogą wiele powiedzieć o silniku. Nieznaczne podwyższenie obrotów jest normalne tylko tuż po uruchomieniu silnika, gdy dopiero nabiera on temperatury.
Optymalne 750-800 , obroty 1100-1200, to już ssanie.
Hella to dobry producent .
Optymalne 750-800 , obroty 1100-1200, to już ssanie.
Hella to dobry producent .
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 26 kwie 2019, 10:22
- Imię: Jarek
- Lokalizacja: Augustów
- Auto: Opel Zafira C 1.6 Turbo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: B16SHT
- Gender:
Właśnie od początku na biegu jałowym obroty wynoszą ok.700 i stąd moje pytanie czy one nie są za niskie i stąd problem wypadania zapłonu.
Czy lepiej podnieść jej trochę te obroty np. na 750?czy nie będzie to szkodliwe na inne podzespoły?
Mogę wrzucić logi z car skanera jakby ktoś miał chęć podejrzeć i zobaczyć czy wszystko jest w normie.
Czy lepiej podnieść jej trochę te obroty np. na 750?czy nie będzie to szkodliwe na inne podzespoły?
Mogę wrzucić logi z car skanera jakby ktoś miał chęć podejrzeć i zobaczyć czy wszystko jest w normie.
Ostatnio zmieniony 03 lis 2024, 18:24 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawiono literówki
Powód: Poprawiono literówki
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2288
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Nic nie stoi na przeszkodzie by podnieść obroty.
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 26 kwie 2019, 10:22
- Imię: Jarek
- Lokalizacja: Augustów
- Auto: Opel Zafira C 1.6 Turbo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: B16SHT
- Gender:
Witam,
Kompresja zmierzona i wynosi 10 Bar na wszyskich cylindrach,nie za mało?
Dolot żadnych nieszczelności nie ma a wypadanie zapłonu jak było tak jest.
Dodam,że zauważylem ostatnio, że jak na wolnych obrotach przegazuje (np.do 2tys.obrotów) to wskazówka plynnie schodzi do 1tys obrotów a potem jakby drobnymi skokami schodziła niżej do wartości jałowych obrotów,macie jakiś pomysł?
Kompresja zmierzona i wynosi 10 Bar na wszyskich cylindrach,nie za mało?
Dolot żadnych nieszczelności nie ma a wypadanie zapłonu jak było tak jest.
Dodam,że zauważylem ostatnio, że jak na wolnych obrotach przegazuje (np.do 2tys.obrotów) to wskazówka plynnie schodzi do 1tys obrotów a potem jakby drobnymi skokami schodziła niżej do wartości jałowych obrotów,macie jakiś pomysł?
- Pszczyna
- Zafiromaniak
- Posty: 2288
- Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
- Imię: Dariusz
- Lokalizacja: Oberschlesien
- Auto: Zafira B 1,9
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
Ciśnienie według wytycznych to 10.5:1
Mój garaż ----- viewtopic.php?f=87&t=32387&p=477253#p477253
-
- Świeżak
- Posty: 10
- Rejestracja: 26 kwie 2019, 10:22
- Imię: Jarek
- Lokalizacja: Augustów
- Auto: Opel Zafira C 1.6 Turbo
- Model: ZC
- Oznaczenie silnika: B16SHT
- Gender:
Tylko nie wiem jak jakość tego nanometru,bo jeśli jest równe na wszystkich cylindrach to myślisz ze cały silnik stracił kompresję,a wypadanie zapłonu jest tylko na jednym,góra dwóch cylindrach?
Druga rzecz,że czytałem na forum astry że kompresje może pokazywać ciut inną ze względu na brak np.świec