Wspomaganie układu kierowniczego

Zawieszenie, koła, podwozie, układ kierowniczy, hamulce, opony itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
krzysiukoza

#46 Post autor: krzysiukoza »

Witam !
Wlasnie mam zamiar zabrac sie za wymiane pompy wspomagania w mojej zafirce. Mam pytanie z tym zwiazane, czy przedstawiony powyzej sposob jej wymontowania jest jedyny?? Dodam ze mam zafire 2.0 DTi.
Dzieki za sugestie i podpowiedzi !!
Pozdrawiam !! :)

darek_s
Mieszkaniec
Posty: 238
Rejestracja: 20 gru 2009, 09:05
Lokalizacja: Mońki
Model:

#47 Post autor: darek_s »

Panowie jesli ktos wymienial plyn wspomagania prosze o wskazowki ktora rurke odkrecic aby zszedl caly czy trzeba na krotko uruchomic silnik aby pompa wygnala plyn z maglownicy,tak aby nic nie uwalic.Zgory dzieki za rady.pzdr.

Harry200
Zafiromaniak
Posty: 2531
Rejestracja: 15 sty 2009, 19:27
Imię: Henryk
Lokalizacja: Raszyn
Auto: Zafira
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Y22DTR
Gender:

#48 Post autor: Harry200 »

W instrukcjach serwisowych piszą żeby wymienić pompe to demontuje ją sie razem z ramą zawieszenia ale to w domowych warunkach jest mało realne do wykonania,ale od góry nie jest trudno.nie wiem jakie masz wspomaganie ,jeżeli TRW 1 to pompa jest cieńsza i może da ją rade wyjąć w kierunku koła lewego ale nie praktykowalem tego...

krzysiukoza

#49 Post autor: krzysiukoza »

niestety to TRW2 i chyba nie pozostaje nic innego jak wstrzymac sie do powrotu do domu i oddac samochod do zaprzyjaznionego mechanika :/ ...

Jacko

#50 Post autor: Jacko »

Tak z ciekawości chciałem sprawdzić poziom płynu ale nie mogę znaleźć zbiornika. Czy możecie powiedzieć gdzie go szukać?

Anony Mous

#51 Post autor: Anony Mous »

Biały zbiorniczek za silnikiem. Łatwiej go zobaczysz zaglądając pod maskę od strony pasażera. W ZB trzeba podszybie zdemontować aby się dokładnie do niego dostać, w ZA nie wiem jak jest.

David

#52 Post autor: David »

Jacko pisze:Tak z ciekawości chciałem sprawdzić poziom płynu ale nie mogę znaleźć zbiornika. Czy możecie powiedzieć gdzie go szukać?
jak staniesz prtzd maską to po lewej masz alternator na górze przy podszybiu, za nim niżej na ścianie grodziowej jest ten zbiorniczek przynajmniej u mnie z ZA 1,8

Jacko

#53 Post autor: Jacko »

Znalazłem :lol: Zbiornik koloru czarnego na grodzi czołowej za przewodem z filtra powietrza do kolektora ssącego. Bez demontażu ciężko go dojrzeć zwłaszcza kiedy jest zakurzony.

Paweł_Morąg

#54 Post autor: Paweł_Morąg »

Bardzo proszę kolegów zorientowanych w temacie o informację, czy wśród aktualnych ofert na allegro jest płyn wspomagania pasujący do Zafiry. Samochód z 1999, pompa TRW1.
Pozdrawiam
Paweł

Anony Mous

#55 Post autor: Anony Mous »

Dedykowany płyn przez opla to może jest, ale pytanie czy ty masz taki zalany .. ??

Masz zielony czy czerwony ??

PS. Piszesz że masz płynu po sam korek, może masz za dużo ??

Czarny1010

#56 Post autor: Czarny1010 »

Witam podepne sie pod temat ja dolałem malinowego mobila atf nie wiem jaki miałem wczesniej był suchy bagnet. terez wiem ze był zielony bo teraz jest zgniło brązowy. płyny nie są mieszalne ??

Anony Mous

#57 Post autor: Anony Mous »

Z tego co wiem to właśnie nie są mieszalne (chyba że w swojej kolorystyce)

trabbit

#58 Post autor: trabbit »

U mnie też zaczęła buczeć pompa wspomagania TRW 2. Korzystając z opisu który zamieścił "H,Łajszczak" postanowiłem wymienić łożyska. Rzeczywiście z wyjęciem pompy jest dużo zabawy. Ja ją wyciągnąłem od dołu pomiędzy rurą wydechową a półośką ponieważ nie wyglądało na to aby pompa zmieściła się do góry bez całkowitego demontażu alternatora.
Dużo zabawy jest z odpięciem przewodów elektrycznych pompy więc może opiszę gdzie one dochodzą:
- przewód masy jest przykręcony bezpośrednio do klemy akumulatora
- przewód zasilania jest podpięty do gniazda bezpieczników w komorze silnika (bezpiecznik 80A, u mnie drugi od dołu)
- wtyczka trzyżyłowa wpięta do gniazda tuż pod gniazdem bezpieczników
Po wyjęciu pompy trzeba ją rozbierać tak jak to opisał "H,Łajszczak", ale jeśli nie chcemy rozkręcać samej mechanicznej części pompy, to proponowałbym nie odkręcać śrub imbusowych. Wystarczy odkręcić śruby Torx T40 aby oddzielić pompę od korpusu. Po zdjęciu pompy trzeba zdjąć zawleczkę z ośki silnika i można wysunąć wirnik silnika (o ile wcześniej zdjęliśmy przyklejoną obudowę silnika). Przy wybijaniu łożysk uważajcie bo pod górnym łożyskiem jest simmering (ja wymieniłem na nowy). Chociaż oryginalnie tylko jedno łożysko jest szczelne, ja wymieniłem na dwa szczelne (2RS). Po złożeniu uruchamiałem tak jak opisał to "H,Łajszczak". Koszt naprawy to niecałe 100zł (dwa łożyska, simmering, 1L płynu - weszło około 0,7). Też uważam, że lepiej naprawiać niż wymieniać na używkę niewiadomego pochodzenia. Poza łożyskami moja pompa wyglądała idealnie - nie wytarta, elektronika czysta a co bym kupił: nie wiadomo.

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#59 Post autor: firek »

Jako, że nikt nie odezwał się w sprawie rozbiórki pompy TRW 1 to postanowiłem byc tym pierwszym bo juz nie mogłem wytrzymac jej niezbyt cichej pracy(jak się póxniej okazało czas był najwyższy).
Oczywiscie najpierw demontazyk, ja wyjmowałem pompe do góry a więc demontaz podszybia, całego filtra powietrza i dolotu i caluski alternator z rolka napinacza i juz mamy dostęp dp pompy jak ta lala jeszcze trzy sruby mocujace pompę, dwa przewody dostrczajace płyn i wiązka elektryczna i pompa na stole ;)
Teraz rozbiórka pompy: zacząłem od góry, a więc opaska mocująca zbiorniczek i zdejmujemy zbiorniczek z korpusu, teraz 4 śruby typy torx i cała pompa zostaje oddzielona od silnika elektrycznego,
Zbieramy się za rozbiórkę dołu korpusu, odkręcamy zaślepkę(dwie sruby torx 15) aby odłączyc wiązkę od pompy pod zaślepka są jeszcze dwie małe srubki torx chyba 7 trzymające kalble, po odkręceniu których możemy wiązkę odłozyc na bok ;)
Teraz 6 srub Torx 15 trzymajace dolna aluminiową osłone, po zdjeciu której ukazuje się cały układ sterujacy-uważac aby nic nie uszkodzic :P
Z wrażenia nie napisałem jaki rozmiar łożysk, bo nie pamietam a stare w warsztacie- po niedzieli postaram naprawic swój błąd :mrgreen:

Niestey nie napisałem narazie jaki rozmiar łozysk bo z wrazenia zapomniałem jaki szły, a stare zostały w warsztacie ale po niedzieli postaram się naprawic swój błąd
Pomiędzy płytką steryjaca a uzwojeniami jest zagłegienie w którym widac końcówkę wałka z zabezpieczeniem, które musimy zdjąc aby wybobyc wirnik z magnesami-wychodzi dosyc cieżko bo ma mocne magnesy.
po wyjeciu wirnika po stronie przeciwnej do układu sterującego znajdziemy łozysko zabezpieczone pierscieniem segera, wyjmujemy pierścien i zabieramy sie za wybicie łozysk- wybijamy od strony układu sterowania, łozyska są dwa oddzielone od siebie tyleja dystansową- moje juz nie nadawały sie do jakiejkolwiek pracy :/ .
Wbijamy nowe łozyska, zakładamy pierscien, wirnikik, zabezpieczenie, pokrywę, wiązkę i góre pompy i ponowny montaz.
Ja odpowietrzałem wg. wskazan książki "sam naprawiam"
Pompa chodzi cichutko i wg.jest super. Pózniej wynikły małe komplikacje z jednym z metalowych przewodów przy maglownicy ale dzieki pomocy kumpla udało się wrócic Zosieńką do domu :)

Paweł_Morąg

#60 Post autor: Paweł_Morąg »

Szczęśliwi, którzy potrafią zrobic to sami...Firek, a może teraz zajmiesz się tym komercyjnie, bo moja pompa też powoli pada :/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Podwozie”