Hak holowniczy - montaż, instalacja elektr. moduł, łączówka

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
marcolub

Podłączanie wiązki haka

#1 Post autor: marcolub »

Witajcie czy ktoś "przerabiał" podłączanie oryginalnego haka.
Mam sprzeczne informacje od producenta:
1.żeby podłączyć bezpośrednio do kości z lewej strony w bagażniku (nie wiem do której)
2.żeby dokupić moduł i podłączyć przez niego.
Jeśli macie jakieś doświadczenia to będę wdzięczny

Pedro
Debiutant
Posty: 46
Rejestracja: 17 gru 2009, 22:20
Lokalizacja: Tarnów
Model:

#2 Post autor: Pedro »

Wprawdzie nie mam jeszcze haka ale trochę drążyłem temat.
Najlepiej byłoby zastosować wiązkę z "modułem haka", który wpinasz w przeznaczone do tego gniazdo w bagażniku po lewej stronie w panelu, wymaga to jeszcze aktywowania za pomocą Techa ( może da się opcomem). Ponoć działa wszystko jak należy łącznie z sygnalizacja przepalonych żarówek w przyczepie i wyłączeniem tylnych czujek od parktronika.
Można próbować klasycznie tzn. wpinać się w istniejącą wiązkę w przewody od poszczególnych świateł. Ale jak się zachowa komputer, czy nie wywali błędu o przepalonej żarówce tego nie wiem. Może ktoś to fizycznie u siebie przerabiał to się wypowie.

g_kwiatek

#3 Post autor: g_kwiatek »

Ja zleciłem założenie haka firmie, która się tym zajmuje. Hak dedykowany do Zafci b w komplecie z modułem elektronicznym kosztował mnie 900 zł (z montażem).
Z tego co wiem moduł jest potrzebny, żeby komp nie "szalał". :D

Awatar użytkownika
timi68
Zafiromaniak
Posty: 794
Rejestracja: 08 lip 2009, 16:50
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Rzeszów
Auto: Volvo S60 D5 AWD 215/440
Model: II
Oznaczenie silnika: D5-2.4
Gender:

#4 Post autor: timi68 »

Ja jak zakładałem hak nie montowałem żadnego modułu, mam podpięte kable do instalecji za pomocą złączek, nic sie nie dzieje, nawet po podpięciu przyczepki.
Hak 270zł z przesyłką + 70zł montaż.

g_kwiatek

#5 Post autor: g_kwiatek »

W nowszych samochodach gdzie występuje sieć CAN wpięcie się w instalację samochodu bez odpowiedniego modułu może powodować błędy w kompie. Dodatkowe obiążenie elektryczne obwodu po podłączeniu przyczepki, komp może odebrać jako np. przepalenie żarówki (jak to określił Pedro) :)

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#6 Post autor: Lorry »

timi68, ale ty masz normalną instalację; w ZB wszystko jest na CANie ;) Tam taki modul się zapewne przydaje, bo myślę że gdyby nie był potrzebny to do seryjnego haka by go nie montowali

marcolub

#7 Post autor: marcolub »

Dziekuję za opinie , trafiłem oryginalny hak za rozsądną cenę ale bez modułu , znalazłem też na allegro dosyć fajne moduły (ecopower SSP1) które w przypadku uszkodzenia można podłączyć "na krótko" sprawdze u siebie i podzielę się wrażeniami.

Dunti

#8 Post autor: Dunti »

Kupiłem do ZB hak z modułem. Hak i moduł jest nowy. Jakiś polski producent. Z modułu wychodza kable bez końcówek. Jak to podpiać i gdzie? Podłączenie modułu do gniazda przyczepy nie stanowi problemu ale co z połączeniem moduł - samochód.

Prosze o pomoc bo nie moge znaleźć nic we wcześniejszych tematach.

pawelciech

#9 Post autor: pawelciech »

Przerabiam ten sam problem. Jeżeli jest to moduł uniwersalny to nie ma problemu. Wpinasz się bezpośrednio w wiązkę do przewodów lampy.
Ja próbówka sprawdziłem który przewód odpowiada za jakie światło. stop i pozycyjne z modułu podłączyłem raz do pozycyjnego lampy.

Mam problem z podłączeniem + do modułu. W instrukcji jest że trzeba wziąć prąd bezpośrednio z akumulatora, lecz którędy ciągnąć kabel. Przez całą długość samochodu nie chce mi się ciągnąć. Jest może prostsze rozwiązanie?

Dunti

#10 Post autor: Dunti »

Zastanawiam sie czy trzeba cos ustawiac w komputerze samochodu czy tylko podpiac i dziala???
Plusa mozna wziazc z gniazda zapalniczki w bagazniku po prawej stronie.

Awatar użytkownika
Krzysztof
Debiutant
Posty: 30
Rejestracja: 04 kwie 2009, 23:05
Imię: KRZYSZTOF
Lokalizacja: Lędziny
Auto: Zafira
Model: C
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#11 Post autor: Krzysztof »

Witam w lewym schowku w bagażniku masz skrzynkę z bezpiecznikami do niej dochodzi gróby czerwony plus można się wpiąć , ja tak mam i jest ok. A przewód swiateł i stopu(są dwa ) od modułu podłącz do przewodu który prowadzi do stopu w lampie(jest tylko jeden wspulny) .Moduł wyłapuje różne napięcie w tym przewodzie ( swiatło 6v a stop12v) ,resztę podłącz według instrukcji .Powodzenia
Kris

marcolub

#12 Post autor: marcolub »

Przerabiałem to u siebie.
Ciekawostki:
Jeśli z tyłu po lewej stronie masz takimoduł
Obrazek
to pasuje wiązka z modułem z astry H na wtyczki (taką mam u siebie)
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

a jeśli masz taki moduł z tyłu

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


to oryginalny moduł

Obrazek

Uploaded with ImageShack.us


zawsze możesz kupić dowolny uniwerslany byle obsługiwał żarówki jednowłóknowe co koledzy już opisywali. Mam schematy montażowe modułów i mogę na mail wysłac.

marcolub

#13 Post autor: marcolub »

W ramach eksperymentu zbudowałem ćwiczebny moduł na przekaźnikach (5 szt po 2,5 PLN) 12V 12A plus obudowa 7PLN plus gniazdo 14-20 PLN, sprawa banalnie prosta i tania.
Ważne nie bierzemy pozycja-stop z lampy bo tam jest sterowanie napięciowe 6/12V tylko:
stop z 3 lampy w klapie (okrągla wtyczka z lewej strony biało-brązowy)
pozycja z oświetlenia tablicy (okrągła wtyczka z lewej strony szaro-zielony)
kierunki z lamp (pierwszy od góry w lampie)
przeciwmgielne z lewej lampy (na samym dole czarno-niebieski w lampie)
kolory mogą się różnić ale dla zainteresowanych prześlę foto
i wszystko działa za 35-40 PLN
Oczywiście zachęcam do zakupu modułów oryginalnych bo są cichsze w przełączaniu (elementy elektroniczne a nie przekaźniki) ale jeśli ktoś lubi się pobawić to służę pomocą :lol:

aha zapomniałem jeszcze bezpiecznik z gniazdem 2,5PLN dla obwodu głównego

Dunti

#14 Post autor: Dunti »

Podłączyłem uniwersalny moduł. Wpinałem sie w kable. Działa to poprawnie ale jakoś nie jestem super zadowolony z takiego rozwiązania. Wygląda to jak prowizorka.
Tak na koniec biorąc wszystkie za i przeciw to radze zakładać moduł orginalny badź podobny wpinany w płyte z bezpiecznikami.
Dziękuje wszystkim za pomoc.
Pozdrawiam

el_guapo

#15 Post autor: el_guapo »

Kupiłem Astrę H wraz z oryginalnym hakiem GM.
Wtyczka jest 13pinowa i już zamowiłem przejsciowkę, ale:
- czy przejsciowka nie bedzie sie klocić z CAN
- czy trzeba "odpalać" hak w OP-COM -> w tej chwili w "tylnym module" mam w pozycji hak (albo coś w ten desen, nie pamętam teraz) "Nie występuje".

Nie mam jak przetestowac dzialania haka i instalacji, a chciablym byc pewny sprawnosci bo bede wypozyczal przyczepke ze Statoil.
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2011, 14:36 przez el_guapo, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”