[B]Czyszczenie zaworu EGR 1.9 CDTi - komentarze

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
aszifo

#301 Post autor: aszifo »

A co Ty tam chcesz sklejać? Tą dziurkę którą wywiercisz możesz zaślepić np. silikonem na temperaturę, możesz wstawić zatyczkę do mocowania plastików, lub tp. Ja użyłem silikonu i króciutkiego wkrętu. Działa i trzyma ponad rok. Resztę składasz i skręcasz z metalową częścią EGR. To wszystko.

Łysy

#302 Post autor: Łysy »

A czy ta dziurka musi być zaślepiona?Ja jak pierwszy raz rozbierałem EGR, to dziurka już była(ktoś tam grzebał)-więc jeździ bez zaślepiania jej....

Anony Mous

#303 Post autor: Anony Mous »

Łysy pisze:A czy ta dziurka musi być zaślepiona?Ja jak pierwszy raz rozbierałem EGR, to dziurka już była(ktoś tam grzebał)-więc jeździ bez zaślepiania jej....
na forum vectry mówili, że nie....jak kto woli

Łysy

#304 Post autor: Łysy »

kaliope pisze:
norbert_p pisze:Nie twierdzę, że benzyna jest zła, ale skoro ten środek do usuwania sadzy zrobił to co być może zrobiłaby benzyna to ekekt po zastosowaniu był zerowy.
co to za środek, jaka nazwa?
Powiem wam Tak:Ja przez 24 godziny moczyłem graty w benzynie i...nic, drugiego dnia użyłem pianki do czyszczenia kominków...czyszczenie zajęło mi 10 minut, a zawór wygląda jak nowy.Ja tylko pryskałem,a ze środka wypływał cały syf, później płukanie wodą i po problemie....
Pianka firmy STARWAX kupiona w Praktikerze za 30 zł.
Przy okazji wyczyściłem tym sposobem też boost sensora-też wygląda jak nowy...Polecam.

Piotr
Bywalec
Posty: 163
Rejestracja: 05 gru 2009, 22:54
Imię: Piotr
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Opel Zafira B 1,9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#305 Post autor: Piotr »

zbigor pisze:Byłem świadkiem walki ASO z roczną Zafirą Z19DT i jej szarpaniem.
Dopiero po sugestii wsparcia serwisu z centrali GM założyli blaszkę i problem zniknął.
Jeśli masz nowy EGR to go zablaszkuj i daj mu z 200-300 km niech sie ułoży bo szarpanie może od razu nie zniknąć
zbigor ja mam silnik 1,9 CDTI 100 konny. Pewnie piszesz o innym silniku i nie wiem czy ta blaszka może mi pomóc. Byłem dzisiaj w salonie Fiata pytać o tą blaszkę. Powiedzieli mi, że te kryzy to zakładają tylko w Oplach ( i nie wiedzą dlaczego tylko w Oplach) do silników 150 konnych. Trochę się zdziwiłem bo mieli w sprzedaży takie blaszki jaką ja potrzebuję, bo czytając nasze forum to wiem, że do 150 konnego silnika są one trochę inne. Dopytywałem wszystkich "fachowców" gdzie tą blaszkę założyć tzn. przed czy za EGR. Dla mnie jest oczywiście wygodniej między EGR a przepustnicą, którą mam zamiar rozkręcić, sprawdzić i ewentualnie wyczyścić. Przypomnę, że po wymianie EGR na nowy, pojawiło się u mnie szarpanie silnikiem w przedziale obrotów 2000-2500. Powiedzieli mi, że blaszkę powinienem założyć od dołu, czyli w tym mniej dostępnym miejscu. Sam już nie wiem gdzie mam to założyć, bo wydaje mi się, że to raczej przepustnica dostała mocno po d...e od tej dużej ilości sadzy, które były w EGR i czujniku doładowania. Kolektor pewnie też się zasyfił, choć nie dopuszczam takiej myśli, bo raczej sam nie potrafię tego zdiagnozować. DPFa już nie mam, żadne błędy nie wyskakują, kluczyki i silniczki nie palą a jak szarpało tak szarpie. Może ktoś miał podobne objawy i zna sposób na usunięcie tej usterki. Na forum są różne opinie co do miejsca założenia blaszki i do końca nie wiem gdzie to włożyć. Może jakaś konstruktywna podpowiedź? Wyobraźcie sobie koledzy, że za blaszkę w serwisie Fiata chcieli 50 zł. Gdy ich wyśmiałem to zeszli do ceny 40 zł niby bez marży. Mówili, że te co są za 10 - 15 zł (np. na allegro) to jakieś zamienniki, które nie wytrzymują temperatury i powodują po czasie rozszczelnienie układu. Oni niby mają oryginalne fiatowskie. Te czarne metalowe uszczelki do EGR mieli po 3.60 zł.

zbigor

#306 Post autor: zbigor »

Masz silnik Z19DTL czyli taki jak ja 8 zaworowy Z19DT ja ale z obciętą mocą. Wiec można założyć że mamy takie same silniki.
To Fiat wymyślił i sprzedaje te blaszki wiec nie wiem skąd fiaciarze twierdzą że zakłada sie je tylko w Oplach. Fiat wymyślił je po to by walczyć z szarpaniem w przedziale 2-2,5 tyś obr. Opel podszedł inną drogą. Próbowano załatwić to softwarowo. Mam nawet zaktualizowany soft w silniku. :lol: Nadaje sie psu na bude bo nic nie pomógł. Blaszkę zakłada sie miedzy EGR a przepustnicą. Założyłem ją daaaawno temu. Jakoś na początku 2010 roku. Kupiona za 13 zł na allegro. Z ceny w ASO Fiata sie obśmiałem i tyle. :mrgreen: Jak na mój gust to prędzej silnik sie spali niż coś sie stanie tej blaszce. Oglądałem ją niedawno przy okazji wymiany termostatu i śmiem twierdzić że sprzedałbym ją Tobie jako nówkę i nie zauważył byś że była używana.
Najważniejsze jest to że od czasu jej założenia nie wiem co to szarpanie. I to jest dla mnie jedynym wyznacznikiem skuteczności tego rozwiązania.

Jacek_Do

#307 Post autor: Jacek_Do »

Witam
Właśnie jestem po czyszczeniu EGR + przepustnica + boost sensor + wymiana termostatu.
Najwięcej zabawy było z wymianą termostatu - nikomu nie życzę.
Samo odkręcenie EGR i przepustnicy to jakieś 30min łącznie z demontażem podszybia.

EGR i przepustnicę potraktowałem mieszanką Dimera i płynu do czyszczeniz grilli.
Efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania, zawór i przepustnica wyglądają po czyszczeniu jak z fabryki.
Po włożeniu części mechanicznej do tego roztworu zaczoł się on pienić i po 30minutach wystarczyło całość poprwaić pęczelkiem a następnie porządnie wypłukac.
Przepustnicę czyściem tylko pędzelkiem i choć był na niej gruby osad to czyszczenie też nie zajęło więcej jak 30 minut.

Część elektryczna zaworu była w dobrym stanie bolec wychodził na 6,5mm i nie zacinał się ale jak miałem zawór wyciągnięty to profilaktycznie również to rozebrałem i wyczyściełm dodatkowo przesmarowałem całość militekiem.

U mnie wyskoczył błąd ECN04005A i z tego co stwierdziłem na swoim zaworze to nie jest to bład części elektrycznej bo ta chodziła prawidłowo.
Natomiast część mechaniczna choś nie była bardzo zabrudzona to się zacinała w różnych położeniach a czasem to nawet czężko było ją otworzyć.
Wnoszę z tego ze nawet jak cewka jest sprawna to błąd 04005A równiez może sie pojawić.

Dodatkowo założyłem blaszkę fiatowską przed EGR- zobaczyby ja się w tym miejscu będzie spisywała.

norbert_p

#308 Post autor: norbert_p »

Jacek_Do, czy po w/w czynnościach czujesz poprawę jazdy? Chodzi mi głównie o przeczyszczenie przepustnicy oraz boost sensora...

Piotr
Bywalec
Posty: 163
Rejestracja: 05 gru 2009, 22:54
Imię: Piotr
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Opel Zafira B 1,9 CDTI
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH

#309 Post autor: Piotr »

zbigor pisze:. Blaszkę zakłada sie miedzy EGR a przepustnicą. Założyłem ją daaaawno temu.
Najważniejsze jest to że od czasu jej założenia nie wiem co to szarpanie. I to jest dla mnie jedynym wyznacznikiem skuteczności tego rozwiązania.
zbigor dzięki za podpowiedź. Zrobię tak jak mówisz. Nie ma to jak doświadczenia kolegów z forum.

Łysy

#310 Post autor: Łysy »

Witam.Możecie mi powiedzieć taką ciekawostkę:Mianowicie na iglicy jest malutka sprężynka, a czy pod magnesem też powinna być sprężyna?Na forum Vectry widziałem że jest, ale jak rozbierałem pierwszy raz swój egr, to jej tam nie było?
Bo generalnie jak wrzucam całą iglicę z tulejką i tą małą sprężynką, to iglica nawet nie wystaje te 6 mm

norbert_p

#311 Post autor: norbert_p »

Łysy pisze:Mianowicie na iglicy jest malutka sprężynka
Wydaje mi się, że jest, bo jak wkładałem iglicę do tej tulejki to delikatnie sprężynowała. Oczywiście nie chodzi mi o tą długą sprężynkę o średnicy zwoju ok 6-7mm. Ta jest chyba średnicy iglicy czyli pewnie ze 2-3mm (jeśli to wogóle sprężynka)...

Łysy

#312 Post autor: Łysy »

Czyli są dwie sprężynki:jedna na iglicy, a druga pod elektromagnesem-wrzucana jako pierwsza przy składaniu?

przemag

#313 Post autor: przemag »

Ja też jestem już po czyszczeniu EGR i Boost sensor, czeka mnie jeszcze przepustnica.
Nie wywalało mi żadnych błędów, zrobiłem to profilaktycznie,stosując się do pomysłów sugerowanych na naszym ZACNYM forum bez którego nie odważyłbym się rozkręcania czegokolwiek w silniku CDTI
SPOSTRZEŻENIA: Egr średnio zakopcony,nie rozkręcałem go nawet,wymyłem część mechaniczną ściereczkami do czyszczenia sadzy w kominkach ,rewelacyjne, polecam(8,50 zł w Castoramie) i trochę w benzynie ekstrakcyjnej.
Odkręcanie zaworu EGR: dość proste od góry, nieciekawie od dołu,nie mogłem odkręcić tych 2 śrub łączących EGR z dolną rurką z plecionką(były tak zapieczone) no i ciężki dostęp.
Odkręciłem więc całą rurkę luzując opaskę na torxa,która ją trzyma i wyjąłem EGR z TĄ WŁAŚNIE oplocionkowaną rurką.Polecam ten sposób bo tak najłatwiej.
Odkręcanie BoostSensor: Najlepiej zrobić to po poluzowaniu lub wyjęciu EGR ponieważ jeżeli zabierzemy się za BoostSensor najpierw ,ciężko będzie zmieścić klucz torx do odkręcenia go bo strasznie ciasno jest między nim a EGR. Mój BoostSensor był czarny od mazi którą oczyściłem tym co EGR.
Przy czyszczeniu wszystkiego odłączyłem akumulator.
Po robocie jazda próbna.Dużej różnicy nie poczułem bo jak już wcześniej wspomniałem
nie miałem zamulania ,błędów czy szarpania. Zafi chodziła i chodzi jak przecinak.Aha no i najważniejsze,zaślepka oryginał fiatowska poszła przed EGR
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2011, 11:00 przez przemag, łącznie zmieniany 1 raz.

Jacek_Do

#314 Post autor: Jacek_Do »

Ja po czyszczeniu i założeniu blaszki fatowskiej widzę różnicę głównie przy przyspieszaniu, przedtem pomiędzy 1600 a 2200obr/min czuć było szarpania,drgania silnik,głównie na wyższych biegach przy przyspieszaniu, teraz tego nie mam.
Ale myslę ze to zasługa blaszki.
Efekt jest taki sam jak po zdjęciu wtyczki w EGR, jeśli ktoś ma op-com'a to przed załozeniem blaszki proponuję sciagnać wtyczkę z EGR i przejechać się kawałek jeśli będzie poprawa to z blaszką również.
U mnie po zdjęciu wtyczki z EGR nie zapaliło się nawet zółte autko, choć b łąd w ECU oczywiście się pojawił i trzeba go było skasować.
Blaszkę zalożyłem przed EGR - dam znać za jakis czas jak się auto spisuje.

norbert_p

#315 Post autor: norbert_p »

Łysy pisze:Czyli są dwie sprężynki:jedna na iglicy, a druga pod elektromagnesem-wrzucana jako pierwsza przy składaniu?
Ta druga maleńka jest w tej tulejce. Jest nie do wyciągnięcia:

Obrazek Obrazek

Przy włożeniu iglicy do tej tulejki przy samym końcu czuć delikatne sprężynowanie. Iglica chowa się na mniej niż 1mm:

Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”