ECN 59761 --- Termostat

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
neciape
Świeżak
Posty: 5
Rejestracja: 07 cze 2018, 23:56
Imię: marcin
Auto: opel zafira b 1.8
Model: zb
Oznaczenie silnika: z18xer

#106 Post autor: neciape »

a jakie wartości powinny mieć dwie pozycje pod temperaturą silnika w testmode, chodzi mi o sensor i displey, u mnie na zimnym silniku ok. 22, a podczas jazdy, zwłaszcza w takie upały jak teraz ok.29

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3066
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#107 Post autor: Tazz »

To są temperatury od czujnika zewn.
Sensor- temp na czujniku pod zderzakiem
Display - temperatura wyświetlana na wyświetlaczu w samochodzie, tu są małe korekty między tymi dwoma temp ze względu na umiejscowienie..
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#108 Post autor: lukasznapior »

Proszę o nie przenoszenie tematu do kosza, z treści wynika, że nie tylko to dotyczy rozszyfrowania błędu :) Pozdrawiam Adminów.


Cześć! :witam:

Mam małą zagwostkę z moją Zośką, mianowicie wypedałowałem dzisiaj taki błąd - ECN 059761, ECN 000000.

Dotarłem, że może być to związane z wadliwą pracą termostatu, więc się przejechałem gdzieś do 89 st. C płynu chłodzącego i sprawdziłem czy rura za termostatem będzie gorąca ( czy termostat się otworzy) i była gorąca.

Druga sprawa, która zmotywowała mnie właśnie do odczytu błędów to zapach palonego plastiku z pod maski (nie zaciąga smrodu do kabiny, przy włączonym wentylatorze), od jakichś 2 dni tak mam ( nie wiem czy wiązać to z niskimi temperaturami powietrza?)

Ogólnie Zośką jeździ się tak, że ma fajną dynamikę (jak na 1.6 i 1.5 tony buda), silnik nie chodzi zbyt głośno, ale po rozgrzaniu staję się mułowaty, głośny (można zapomnieć o jeździe powyżej 3 tys obrotów), czuć jak traci gdzieś z 1/3 mocy.

Wiadomy jest mi wyciek z okolic rozrządu. W serwisie mechanik sprawdzał czy prawdą jest, że rozrząd był wymieniony przy 148 tys km ( teraz mam 152 tys km) i faktycznie był wymieniany i polecił mi, żebym wyciekiem zajął się przy następnej wymianie rozrządu (nie zostawia plam pod samochodem).

Jak myślicie, czego może dotyczyć błąd w tej sytuacji? Dlaczego śmierdzi plastikiem i co dzieje się z mocą Zośki po rozgrzaniu?

Pozdrawiam :uklon:

Awatar użytkownika
Tazz
Zafiromaniak
Posty: 3066
Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
Imię: Marcin
Lokalizacja: SOsnowiec
Auto: Mercedes Benz E klasa
Model: S211
Oznaczenie silnika: M112
Gender:

#109 Post autor: Tazz »

Jak dla mnie to są 3 różne sprawy i aby nie robić bałaganu proszę o znalezienie odpowiednich tematów i zadania pytan w nich, być może odpowiedź już istnieje
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#110 Post autor: lukasznapior »

No właśnie szukam od rana i konkretów nie znalazłem. Znam zasady działania forum i staram się nie zaśmiecać, ale sprawa jest że tak powiem gardłowa i liczę na wyrozumiałość :D Opis jest tak złożony, bo może ktoś znajdzie się i poskłada klocki w całość i wyjdzie rozwiązanie z tej sytuacji :)
Ostatnio zmieniony 22 wrz 2019, 16:20 przez lukasznapior, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2473
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#111 Post autor: Mariusz »

Termostat może zepsuć się na dwa sposoby. Pierwszy to nie zamykanie obwodu czyli uszkodzone gumowe uszczelki. W tej sytuacji nie wywala błędu. Drugi rodzaj uszkodzenia to awaria grzałki w termostacie i wtedy właśnie wywala błąd.
Zapach palonego plastiku? A może oleju. Podejrzewał bym chłodniczkę oleju. Sprawdź czy nie ma wycieku z przodu silnika i czy jest czysty płyn w zbiorniczku.

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#112 Post autor: lukasznapior »

mariusz131 pisze: 23 wrz 2019, 05:58 Termostat może zepsuć się na dwa sposoby. Pierwszy to nie zamykanie obwodu czyli uszkodzone gumowe uszczelki. W tej sytuacji nie wywala błędu. Drugi rodzaj uszkodzenia to awaria grzałki w termostacie i wtedy właśnie wywala błąd.
Zapach palonego plastiku? A może oleju. Podejrzewał bym chłodniczkę oleju. Sprawdź czy nie ma wycieku z przodu silnika i czy jest czysty płyn w zbiorniczku.
Wyciek sprawdzę jutro na kanale. Przejechałem się dzisiaj tak do 70 st. C. płynu chłodzącego i wąż za termostatem już był ciepły i miękki. Wydaje mi się, że powinien być jeszcze zimny i przy gdzieś ponad 80 powinien się dopiero otworzyć. Jak będę wracał z pracy to sprawdzę jeszcze gdzieś przy 50 st. C czy będzie ciepły. Na ścianach zbiorniczka jest szlam/błoto i na zimnym było między max/min płynu.

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2473
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#113 Post autor: Mariusz »

lukasznapior pisze: 23 wrz 2019, 08:43 Na ścianach zbiorniczka jest szlam/błoto i na zimnym było między max/min płynu.
To świadczy o uszkodzonych uszczelkach w chłodniczce oleju.

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#114 Post autor: lukasznapior »

mariusz131 pisze: 23 wrz 2019, 19:24
lukasznapior pisze: 23 wrz 2019, 08:43 Na ścianach zbiorniczka jest szlam/błoto i na zimnym było między max/min płynu.
To świadczy o uszkodzonych uszczelkach w chłodniczce oleju.
Aha, czyli rozumiem, że cała chłodniczka z uszczelkami do wymiany w takim razie?

Wczoraj po pracy sprawdzałem jeszcze raz termostat. Przy 50 st C. waz zimny, 79-80 już ciepły, więc za szybko się otwiera, dzisiaj zamówię nowy. Do tego będę musiał wypłukać cały układ z tego syfu. Czego najlepiej użyć do wypłukania i wyczyszczenia zbiorniczka?

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#115 Post autor: lukasznapior »

Jeszcze raz dla pewności sprawdziłem przy 60 st. C i już był ciepły.

Awatar użytkownika
lukasznapior
Świeżak
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwie 2019, 09:35
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Olsztyn
Auto: Opel Zafira B 1.6 Twinport ecoFLEX
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z16XER

#116 Post autor: lukasznapior »

A więc tak - termostat wymieniony i temp płynu chłodzącego na dystansie 10 km osiąga 104 st. C, przed wymianą było to 85-90 st. C.

Jeśli chodzi o chłodniczkę oleju to mechanik stwierdził, że w zbiorniczku nie ma oleju, a te błoto to pewnie ktoś coś uszczelniał kiedyś i dobrze nie wypłukał. W każdym bądź razie płyn wymieniony, zbiorniczek wymyty i będę obserwował układ.

opel87
Posty: 2
Rejestracja: 07 gru 2019, 18:55
Imię: piotr
Lokalizacja: warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.8 140KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#117 Post autor: opel87 »

Witam, wymieniłem termostat w mojej Zafirze, musiałem też wymienić obudowę ponieważ poprzednia mi pękła przy odkręcaniu termostatu. Po włączeniu auta po kilku minutach jazdy płyn w chłodnicy zaczyna się gotować. Czego to może być wina?

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4085
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#118 Post autor: janekW67 »

Mimo, że termostat jest nowy, być może jest wadliwy.
Oczywiście!

Awatar użytkownika
Mariusz
Zafiromaniak
Posty: 2473
Rejestracja: 11 maja 2017, 07:01
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Warszawa
Auto: ZB OPC Line
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#119 Post autor: Mariusz »

Trochę nie jasno to opisałeś. Gotuje Ci się "woda" w chłodnicy, ale przecież nie wiesz czy w chłodnicy czy w zbiorniczku. Dopóki termostat się nie otworzy to jest krótki obieg płynu. Moim zdaniem jest zapowietrzony układ i stąd te gotowanie.
Ostatnio zmieniony 07 gru 2019, 19:46 przez Mariusz, łącznie zmieniany 1 raz.

opel87
Posty: 2
Rejestracja: 07 gru 2019, 18:55
Imię: piotr
Lokalizacja: warszawa
Auto: Opel Zafira B 1.8 140KM
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:

#120 Post autor: opel87 »

A czy nie trzeba podłączyć do komputera żeby zresetować ustawienia i wykasować błąd? Czy to kompletnie nie ma znaczenia?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”