[A] termostat - problemy z nagrzewaniem silnika i wnętrza

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
el_guapo

#166 Post autor: el_guapo »

maniekb pisze: Może macie jakąś odpowiedź na to?
Kolego maniekb,
Odpowiedź na to jest tylko jedna: TTTM ;)

Przeprowadziłem dokładne tę samą procedurę co Ty, czyli wymiana wkładu na tego Sth.....* i:
1) rura za termostatem pozostaje zimna (czyli termos zamknięty, ergo działa :D )
2) wskazówka rusza i zmierza do miejsca pomiędzy 80 a pionową kreską (wnioskuję że to 85*C) dopiero "w trasie"; na wolnych obrotach nie ma szans żeby wskazówka osiągnęła 85*C
3) po nagrzaniu i kilkuminutowej pracy na wolnych obrotach wskazówka spada
4) ratunkiem na to jest wyłączenie ogrzewania i nawiewu

Tak więc wydaje mi się, że w Zafirze jest tak wydajna nagrzewnica iż w takich temperaturach za oknem pełni rolę chłodnicy :lol:

konsul

#167 Post autor: konsul »

Kurczę, jeśli takie są objawy po wymianie wkładu termostatu, to może jednak to jest TTTM i nie muszę wymieniać mojego?

Objawy mam prawie takie same jak el_guapo, z tą różnicą, że mimo tektury przed chłodnicą moja Zafira nie nagrzewa się do 80 czy 85 stopni nigdy, nieważne jak długo jeździłbym po mieście. Najwięcej ile pokazała wskazówka, to może 70 stopni, a 80 osiągnąłem tylko w trasie, i tylko powyżej 130 km/h. Jadąc przez godzinę 80-100 km/h wskazówka pokazywała ZERO (to było jeszcze przed tekturą, którą testuję od niedawna). Nie wiem czy rura za termostatem jest ciepła czy zimna (szczerze mówiąc, nie jestem pewien, czy wiedziałbym która to rura), ale to wszystko razem wygląda mi na przypadłość termostatu. W aucie jest względnie ciepło, z nawiewów dmucha ciepłe (nigdy gorące) powietrze, a wskazówka temperatury silnika ani drgnie.

Powinienem w takim razie zamówić nowy termostat, czy nie?

Pozdrawiam,
k.

marianek

#168 Post autor: marianek »

Jestem przekonany, ze to termostat. Parę dni temu odebrałem pocztą Stahltera. Koszt 25 zł + 9 zł przesyłka. Myślę, ze warto, nawet gdyby to coś jeszcze, to pewność że się ma dobry termostat, bezcenna :D

konsul

#169 Post autor: konsul »

No więc tak właśnie zrobię, tyle że zainwestuję w nowego Wahlera (tak jak pisałem wcześniej, mechanik odradził mi wymianę samego wkładu). Dam znać co i jak po wymianie.

Pozdrawiam,
k.

szuwarek071

#170 Post autor: szuwarek071 »

Cześć mam pytanie. jak jadę z obr. 1000-1500 wskaźnik temp nie drgnie. Obr 2000-2500 temp nawet ładnie rośnie, a jak włącze dmuchawę na 2 3 bieg momentalnie spada wskaźnik do zera. Czy tzn termostat do wymiany czy może jakiś czujnik. pozdrawiam.

szuwarek071

#171 Post autor: szuwarek071 »

i jeszcze jedna prośba proszę o jakiś link do wymiany termostatu, wkładu lub instrukcja obsługi z góry DZIĘKI

Anony Mous

#172 Post autor: Anony Mous »

Wszystko jest na forum tylko trzeba "szukajki" używać ;) :arrow: http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=1297

ZAKROPIOLO

#173 Post autor: ZAKROPIOLO »

Panowie, jakiśczas temu zastanawiałem się, czy warto (jest potrzeba) wymienić w mojej Zosi termostat. Doszedłem do wniosku, że nie , posłuchajcie...
-przy pogodzie tak do 0 st. na zewnąrz nie ma kłopotu z temperaturą.
-w momencie kiedy jest jakieś -10 lub jeszcze mniej to zaczyna się kłopot
-dziś jechałem do pracy na 14 -ą i miałem chwilę aby Zośkę pooglądać za widoku,przy słoneczku. Tu przycupnąłem , tam przykucnąłem i wywnioskowałem, że czoćby był nie wiem jak szczelny termostat to przy takim skierowaniu strumienia zimnego (lodowatego )powietrza praktycznie bezpośrednio na silnik przez gril to dziwne, że Zośka nie kicha. :mrgreen: Tam musi wiać jak na Grenlandii albo jeszcze gorzej, pewnie z -100 st.
-dziś postanowiłem wypróbować patent z kartonem - zajefajna sprawa, nie zasłaniając wogóle chłodnicy, tylko sam wlot przez grila bardzo fajnie w autku robi się już po 5-8 km. po 10-12 jest 90st i trzyma. Nawet zbyt się nie wychładza na wolnych obrotach czyli przy wolnej jeździe min. 85 st. Panowie zasłońcie tylko wlot przez gril a w Zosi będzie jak w uchu.......pozdro
no i Zosia się spalaniem odwdzięczy..... :lol:

Awatar użytkownika
timi68
Zafiromaniak
Posty: 794
Rejestracja: 08 lip 2009, 16:50
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Rzeszów
Auto: Volvo S60 D5 AWD 215/440
Model: II
Oznaczenie silnika: D5-2.4
Gender:

#174 Post autor: timi68 »

ZAKROPIOLO pisze:-dziś postanowiłem wypróbować patent z kartonem
Żebyś sobie nie zapomniał wyjąć kartonu jak się gwałtownie ociepli, ja zawsze będę powtarzał wymień termostat i pomyśl o swoim autku bo dla niego jest różnica pracy przy 40 st. a 90 st. diesel nie lubi zimna a turbo szczególnie.

ZAKROPIOLO

#175 Post autor: ZAKROPIOLO »

Timi68 przecież napisałem , że chłodniaca jest odkryta cała, zasłoniłem tylko wlot przez atrapę....więc nie rozumiem Twoich obaw.

szuwarek071

#176 Post autor: szuwarek071 »

ok dzięki koleżko troszkę zielony jestem :lol:

boogoo

#177 Post autor: boogoo »

U mnie dziś rano było -15 i po wymianie termostatu mam ciepło 70stp.już po 4 km.Przed wymianą termostatu musiałem zrobic serio 15km,żeby ruszyła wskazówka.
APELUJĘ-Nie oszczędzajcie na termastacie!!!!!! 8) 8) 8) 8) :mrgreen: :mrgreen:

progan

#178 Post autor: progan »

Ciężki temat, bo każdy po trochu ma rację. Ale ja mam znów inną myśl. Naszła mnie, gdy tak siedziałem w samochodzie na parkingu przy -12°C i czekałem... 25 min. Dodam, że przed wyjazdem zgarniając śnieg, autko chodziło też z 15 min. A więc siedzę i czekam, aż wskazówka ruszy się choćby odrobinkę - bo cały czas 0. Przez kratki leci w miarę ciepłe powietrze, ale tylko na 1-szym biegu nawiewu, po zwiększeniu na 2-gi, po chwili leci już tylko letnie. Pierwsze drgnięcie wskazówki zauważyłem dopiero w drodze powrotnej z parkingu. Podnosiła się, a powietrze z kratek wentylacyjnych także było coraz bardziej nagrzane. Myślę sobie - nareszcie! Stąd moja myśl; czy w naszych cudeńkach, nie ma czasem jakiegoś wynalazku w stylu:
1) gdy samochód stoi, to obieg cieczy jest sterowny w inny sposób, tzn. taki aby płyn był skutecznie schładzany (i to nie tylko przez chłodnicę) - bo to zabezpieczenie przed przegrzaniem silnika np. stojąc w korkach. Inną sprawą jest obieg oleju. Pamiętajmy, że jest on także odpowiedzialny za odprowadzanie ciepła.
2) gdy samochód jedzie, obieg jest powiedzmy "krótki", bo przecież jak by co, to termostat się otworzy i chłodnica bardzo szybko i skutecznie schłodzi płyn. Przypominam gdy samochód jest w ruchu.
Skąd moje wymyślenia? Wszyscy chyba się zgodzimy, że gdy stoimy, wskazówka temp. opada. Na logikę, to powinna wzrastać, bo powietrze nie przelatuje przez chłodnicę tak jak podczas jazdy, a i silnik nie jest tak dobrze schładzany jak podczas ruchu. We wszystkich wcześniejszych autach tak było, czyli w korku wskazówka się podnosiła do momentu, zadziałania wentylatora. Potem opadała, aby po chwili znów delikatnie (podkreślam - delikatnie!) wzrosnąć. Zafira najwidoczniej rządzi się innymi prawami, hi, hi.
Zauważyłem, że dużo różnych rzeczy robi sterowanie silnika, gdy tylko czujniki wykryją, że samochód zaczął się poruszać. Przykład? Proszę bardzo: obroty silnika na biegu jałowym (na luzie), ale wystarczy puścić hamulec, aby samochód zaczął się toczyć i już - obroty delikatnie wzrastają.
Hmm, no to czekam na dyskusję :-)
Pozdrawiam.

komura85

#179 Post autor: komura85 »

Ja mam tak ze jak samochod pracuje na niskich obrotach leci zimne powietrze z kratek przgazuje do 2tys i bede tak trzymal zaczyna leciec cieple ale nie gorace.Jaka jest przyczyna??

emjot

#180 Post autor: emjot »

Mam w sumie podobnie. Myślałem, że to może od LPG, ale myślę że przy obrotach jałowych jest zbyt mały przepływ cieczy chłodzącej przez nagrzewnicę. Co prawda to tylko moje gdybanie i nie wiem jak to rozwiązać... zauważyłem u mnie, że jak mam dmuchawę na "3", to się powietrze wychładza (i spada temp na wskaźniku do ok 80 st), a jak na "2" to jest ok, normalnie rośnie (sprawdzane dzisiaj wieczorem przy -17). Chyba po prostu silnik na jałowych nie produkuje wystarczająco ciepła.

Mam nowy termostat, pompę wody i płyn w układzie. Wszystko robione na samym początku roku.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”