Lewarek zmiany biegów ZAFIRA A
Moderator: Sebu$
Ja sie dzisiaj po roku zmagań uporałem z problemem i pierwszy bieg wchodzi " jak w masło " :-). Jezdzilem po mechanikach ( w sumie trzech ) i zaden nie potrafil tego poprawic, gdybym ich posluchal to bym kupil lewarek. Dzisiaj sie zawziąlem i postanowilem, ze sam zrobie tą regulacje. To jest naprawdę prosta sprawa i od tego powinno sie raczej zaczynac, podejrzewam, ze ta tulejke/koszyczek kupilem niepotrzebnie bo nie mialem raczej nadmiernych luzów.
Wystarczylo pod maską wyjać akumulator i podstawę a następnie odpiąc dwa cięgna od lewarka juz w kabinie. Nastepnie poruszalem biegam na wybieraku i ustawilem na luz ( sprawdzilem popychając samochód , jak pojechal tzn, ze jest luz ), dalej przytrzymalem jedna reka lewarek aby stal centralnie i zapiąlem linki. To wszystko wystarczylo, zeby zalatwic temat, okolo 20 minut roboty. Jesli ktos ma problem tak jak ja czyli tylko z wrzucaniem pierwszego biegu ( musialem cisnać bardzo mocno do lewej lewarkiem lub z dwojki )to mozna najpierw odpiać tylko cięgno lewe/od kierowcy, przesunac lewarek do pozycji centralnej lub delikatnie do prawej i zapiąc linke.
Wszystko obylo sie bez rozbierania tunelu, bez wyjmowania kasety, lewarka itd. Potrzeby tylko srobokrecik i jak cos latarka zeby poswiecic.
Tych mechanikow to juz bede omijal z daleka bo roboty na 20 minut a tamci godzinami dumali i wciskali na koniec glupoty.
Polecam najpierw robic regulacje a pozniej szukać dopiero tulejek i lewarkow. Nigdy nie mialem zdolnosci do majsterkowania wiec jesli ja to zrobilem to juz chyba kazdy inny Zafirowicz sobie poradzi z rekami w kieszeniach.
Wystarczylo pod maską wyjać akumulator i podstawę a następnie odpiąc dwa cięgna od lewarka juz w kabinie. Nastepnie poruszalem biegam na wybieraku i ustawilem na luz ( sprawdzilem popychając samochód , jak pojechal tzn, ze jest luz ), dalej przytrzymalem jedna reka lewarek aby stal centralnie i zapiąlem linki. To wszystko wystarczylo, zeby zalatwic temat, okolo 20 minut roboty. Jesli ktos ma problem tak jak ja czyli tylko z wrzucaniem pierwszego biegu ( musialem cisnać bardzo mocno do lewej lewarkiem lub z dwojki )to mozna najpierw odpiać tylko cięgno lewe/od kierowcy, przesunac lewarek do pozycji centralnej lub delikatnie do prawej i zapiąc linke.
Wszystko obylo sie bez rozbierania tunelu, bez wyjmowania kasety, lewarka itd. Potrzeby tylko srobokrecik i jak cos latarka zeby poswiecic.
Tych mechanikow to juz bede omijal z daleka bo roboty na 20 minut a tamci godzinami dumali i wciskali na koniec glupoty.
Polecam najpierw robic regulacje a pozniej szukać dopiero tulejek i lewarkow. Nigdy nie mialem zdolnosci do majsterkowania wiec jesli ja to zrobilem to juz chyba kazdy inny Zafirowicz sobie poradzi z rekami w kieszeniach.
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model:
W jakim stanie jest ten biały kołnierzyk u podstawy drążka zmiany biegów? Da radę zrobić foto? U mnie dla przykładu widać, że jest luz - fotki wcześniej.MZafira pisze:Ja sie dzisiaj po roku zmagań uporałem z problemem i pierwszy bieg wchodzi " jak w masło " :-). Jezdzilem po mechanikach ( w sumie trzech ) i zaden nie potrafil tego poprawic, gdybym ich posluchal to bym kupil lewarek. Dzisiaj sie zawziąlem i postanowilem, ze sam zrobie tą regulacje. To jest naprawdę prosta sprawa i od tego powinno sie raczej zaczynac, podejrzewam, ze ta tulejke/koszyczek kupilem niepotrzebnie bo nie mialem raczej nadmiernych luzów.
Wystarczylo pod maską wyjać akumulator i podstawę a następnie odpiąc dwa cięgna od lewarka juz w kabinie. Nastepnie poruszalem biegam na wybieraku i ustawilem na luz ( sprawdzilem popychając samochód , jak pojechal tzn, ze jest luz ), dalej przytrzymalem jedna reka lewarek aby stal centralnie i zapiąlem linki. To wszystko wystarczylo, zeby zalatwic temat, okolo 20 minut roboty. Jesli ktos ma problem tak jak ja czyli tylko z wrzucaniem pierwszego biegu ( musialem cisnać bardzo mocno do lewej lewarkiem lub z dwojki )to mozna najpierw odpiać tylko cięgno lewe/od kierowcy, przesunac lewarek do pozycji centralnej lub delikatnie do prawej i zapiąc linke.
Wszystko obylo sie bez rozbierania tunelu, bez wyjmowania kasety, lewarka itd. Potrzeby tylko srobokrecik i jak cos latarka zeby poswiecic.
Tych mechanikow to juz bede omijal z daleka bo roboty na 20 minut a tamci godzinami dumali i wciskali na koniec glupoty.
Polecam najpierw robic regulacje a pozniej szukać dopiero tulejek i lewarkow. Nigdy nie mialem zdolnosci do majsterkowania wiec jesli ja to zrobilem to juz chyba kazdy inny Zafirowicz sobie poradzi z rekami w kieszeniach.
Opel Zafira A (po lifcie) - jedyne słuszne auto
Jesli chodzi o kolnierzyk to jest sztywno bo go wymienialem. Podejrzewam jednak, ze zrobilem to niepotrzebnie bo najpierw moglem sprobowac odpiac plastykowe spinki na cieglach i pewnie by wystarczylo ustawic. Sprobuj odpiac cienkim, plaskim wkrętakiem szarą i białą, nawet nic ci nie powinno spasc. Ustaw lewarek centralnie lub jak masz problem z jedynką to sprobuj przesunać z 5 milimetrów w prawo, nastepnie zablokuj spinka lub przytrzymaj reka zeby nie latał a drugą reką zapnij spinki na cieglach sciskajac palcami. Niewiele sily trzeba użyc i się zatrzasną. Ze zdjęc to raczej nie odczytasz luzów na lewarku ale myśle, że nawet jesli jest niewielki to i tak wyregulujesz bez problemu, na oko. Gorzej jesli lata w lewo i w prawo z 10 cm i wogole nie sprężynuje. Chociaz co do spreżynowania to zauwazylem, że po rozpieciu i zapieciu linki lewej drazek lepiej wraca w ustawione polazenie, moze wiec nie przejmuj sie kolnierzykiem narazie. Cala operacja zajmie ci 15 minut. Podczas odpinania prawej linki ( od pasazera ) uwazaj zeby nie nacisnac jej zbyt namiętnie. Ja tak zrobilem i koncowka linki odpiela mi sie od dolnego trzpienia lewarka i ledwo to nasadzilem spowrotem, ledwo wepchnalem tam palce.
Pamiętaj,żeby wrzucic luz przed rozpięciem linek. Jak niechcacy przestawisz bieg to pozniej pod podstawa akumulatora masz dostep do wybieraka i mozesz z jego poziomu wrzucic bieg jałowy. Czy wszedl luz mozna sie przekonać np. popychając auto :-)
Pamiętaj,żeby wrzucic luz przed rozpięciem linek. Jak niechcacy przestawisz bieg to pozniej pod podstawa akumulatora masz dostep do wybieraka i mozesz z jego poziomu wrzucic bieg jałowy. Czy wszedl luz mozna sie przekonać np. popychając auto :-)
[quote="guma75"]Witam. Czytam i widze że więncej osób ma problemy z tą gałką biegów. Pisałem już kiedys w temacie że słychac bzyczenie z drazka biegów. Wiec zapytam jeszce raz : Nadmieniam ze u mnie wsteczny jest do przodu i niema tego plastiku pod kulką. Bzyczenie jest przez luz między kulką a wsadem. Wcześniej nie było nic słychać gdyż na kulce musiał byc jakiś smar . Nadmieniam że biegi wchodzą bez problemu , tylko te bzyczenie . Bzyczenie słychać dosyć często i jest to bardzo denerwujące a przestaje gdy tylko dotkne drążka biegów. Może wystarczy to tylko nasmarować , tylko czym czy idzie taki smar kupić ?
Przesyłam zdjęcie co widać biało różowy smar.Dziekuję z góry za pomoc
[url=http://img854.imageshack.us/img854/9792/njnn.th.jpg]Obrazek[/URL]
Uploaded with ImageShack.us
mam dokladnie ten sam mechanizm co kolega na zdjeciu powyzej,z tym ze ja mam wsteczny do tylu.I tym wlasnie zasugerowalem sie kupujac tulejke na allegro jak sie teraz okazalo zakupilem niepotrzebnie bo u mnie jest jakies jabluszko Czy sa jakies "tanie" sposoby na usprawnienie lewarka zmiany biegow w modelu jaki posiadam ?
to moj pierwszy post,krytyka wskazana
Przesyłam zdjęcie co widać biało różowy smar.Dziekuję z góry za pomoc
[url=http://img854.imageshack.us/img854/9792/njnn.th.jpg]Obrazek[/URL]
Uploaded with ImageShack.us
mam dokladnie ten sam mechanizm co kolega na zdjeciu powyzej,z tym ze ja mam wsteczny do tylu.I tym wlasnie zasugerowalem sie kupujac tulejke na allegro jak sie teraz okazalo zakupilem niepotrzebnie bo u mnie jest jakies jabluszko Czy sa jakies "tanie" sposoby na usprawnienie lewarka zmiany biegow w modelu jaki posiadam ?
to moj pierwszy post,krytyka wskazana
Znając życie to pewnie będziesz miał do wymiany to http://moto.allegro.pl/tulejka-zestaw-n ... 85222.html poszukaj w starszych postach problem powinien być opisany włącznie z opisem wymiany.buli pisze:Witam! Mam pytanko odnosnie lewarka zmiany biegów zauwazyłem ze od niedawna nie wraca sam z połozenia lewo prawo na srodek przy tym ciezko wchodzi 1 bieg. Czy jest tam jakas sprezyna czy cos i jak mozna to naprawic? Prosze o jakas rade. Pozdrawiam!!!
Ostatnio zmieniony 23 sty 2015, 14:52 przez podbiel, łącznie zmieniany 1 raz.
mam u siebie ten sam problem, dźwignia nie wraca samoczynnie na swoje miejsce, kupiłem i wymieniłem ( http://moto.allegro.pl/zestaw-naprawczy ... 42831.html ), ponieważ był problem z włączeniem I biegu. Po wymianie bieg wchodzi idealnie, natomiast dźwignie nie wraca, wrażenie jakby jakaś sprężyna była uszkodzona przy skrzyni, a jak u Ciebie sytuacja???
qbik18 pisze:Tomas_LBN czy miałeś taki sam problem jak u mnie? bo nie jestem pewien czy odpowiedziales na moje pytanie. U mnie biegi wchodzą teraz bardzo dobrze, tyle że z lekkim oporem chodzi dźwignia i nie wraca do położenia centralnego.
Jeżeli to co zrobiłeś jest lekarstwem na brak sprężystości lewarka to bardzo prosze o dokładniejszy opis czynności.
Witam.
Mam ten sam kłopot, problem jest tego typu, że dźwignia zmiany biegów ciężko chodzi, tj. jeżeli przesunę w lewo lub w prawo lewarek nie odbija ), biegi wchodzą idealnie ( jest po wymianie "koszyczka" na lewarku ), lecz trzeba je nakierowywać. Co było u Ciebie przyczyną?
[ Dodano: Wto Sie 07, 2012 21:43 ]
Tomas_LBN pisze:qbik18
1. wyciągasz akumulator, potem jego podstawę (3 śruby) i widzisz skrzynię, cięgna i zmieniacz
2. dla wstępnego spokoju możesz wziąć wd40 i spryskać mechanizm zmieniacza a w szczególności elementy przesuwające/obracające się (dla ułatwienia niech ci ktoś te biegi zmienia a ty się przyglądaj) - spryskanie pomaga na chwilkę
jak będziesz bardziej zawzięty:
3. odkręcasz jedną śrubę od uchwytu cięgien i zdejmujesz je ze zmieniacza przy pomocy dużego, płaskiego wkrętaka (pomiędzy uchwytem cięgien a blokiem silnika jest gumowa tulejka - nie zgub jej!!!)
Witam.
Mam ten sam kłopot, problem jest tego typu, że dźwignia zmiany biegów ciężko chodzi, tj. jeżeli przesunę w lewo lub w prawo lewarek nie odbija ), biegi wchodzą idealnie ( jest po wymianie "koszyczka" na lewarku ), lecz trzeba je nakierowywać. Możesz podać całą instrukcję?
4. teraz przy pomocy torxa T40 odkręcasz zmieniacz od skrzyni - jak dobrze pamiętam 6 śrub (to najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne)
5. torxem (nie pamiętam rozmiaru) odkręcasz śrubę blokującą zmieniacz - umiejscowioną po prawej stronie skrzyni - najłatwiej dostać się do niej od strony lewego koła - śruba najbliżej zmieniacza
6. a teraz ekwilibrystyka z wyjęciem zmieniacza na zewnątrz - podnosisz do góry ile się da, odchylasz w kierunku tyłu pojazdu i wychodzi (w skrócie)
dalej masz pdf'a i zaznaczone co i jak (jak mi się uda wysłać)
Całość za drugim razem trwała 2 godziny (montaż i demontaż).
[ Dodano: Nie Sty 23, 2011 12:21 ]
qbik18
Daj no maila bo nie wiem jak ci plika wysłać
[ Dodano: Wto Sie 07, 2012 21:46 ]
Tomas_LBN pisze:qbik18
1. wyciągasz akumulator, potem jego podstawę (3 śruby) i widzisz skrzynię, cięgna i zmieniacz
2. dla wstępnego spokoju możesz wziąć wd40 i spryskać mechanizm zmieniacza a w szczególności elementy przesuwające/obracające się (dla ułatwienia niech ci ktoś te biegi zmienia a ty się przyglądaj) - spryskanie pomaga na chwilkę
jak będziesz bardziej zawzięty:
3. odkręcasz jedną śrubę od uchwytu cięgien i zdejmujesz je ze zmieniacza przy pomocy dużego, płaskiego wkrętaka (pomiędzy uchwytem cięgien a blokiem silnika jest gumowa tulejka - nie zgub jej!!!)
Witam.
Mam ten sam kłopot, problem jest tego typu, że dźwignia zmiany biegów ciężko chodzi, tj. jeżeli przesunę w lewo lub w prawo lewarek nie odbija ), biegi wchodzą idealnie ( jest po wymianie "koszyczka" na lewarku ), lecz trzeba je nakierowywać. Możesz podać całą instrukcję?
4. teraz przy pomocy torxa T40 odkręcasz zmieniacz od skrzyni - jak dobrze pamiętam 6 śrub (to najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne)
5. torxem (nie pamiętam rozmiaru) odkręcasz śrubę blokującą zmieniacz - umiejscowioną po prawej stronie skrzyni - najłatwiej dostać się do niej od strony lewego koła - śruba najbliżej zmieniacza
6. a teraz ekwilibrystyka z wyjęciem zmieniacza na zewnątrz - podnosisz do góry ile się da, odchylasz w kierunku tyłu pojazdu i wychodzi (w skrócie)
dalej masz pdf'a i zaznaczone co i jak (jak mi się uda wysłać)
Całość za drugim razem trwała 2 godziny (montaż i demontaż).
[ Dodano: Nie Sty 23, 2011 12:21 ]
qbik18
Daj no maila bo nie wiem jak ci plika wysłać
[ Dodano: Wto Sie 07, 2012 21:50 ]
MZafira pisze:Ja sie dzisiaj po roku zmagań uporałem z problemem i pierwszy bieg wchodzi " jak w masło " :-). Jezdzilem po mechanikach ( w sumie trzech ) i zaden nie potrafil tego poprawic, gdybym ich posluchal to bym kupil lewarek. Dzisiaj sie zawziąlem i postanowilem, ze sam zrobie tą regulacje. To jest naprawdę prosta sprawa i od tego powinno sie raczej zaczynac, podejrzewam, ze ta tulejke/koszyczek kupilem niepotrzebnie bo nie mialem raczej nadmiernych luzów.
Wystarczylo pod maską wyjać akumulator i podstawę a następnie odpiąc dwa cięgna od lewarka juz w kabinie. Nastepnie poruszalem biegam na wybieraku i ustawilem na luz ( sprawdzilem popychając samochód , jak pojechal tzn, ze jest luz ), dalej przytrzymalem jedna reka lewarek aby stal centralnie i zapiąlem linki. To wszystko wystarczylo, zeby zalatwic temat, okolo 20 minut roboty. Jesli ktos ma problem tak jak ja czyli tylko z wrzucaniem pierwszego biegu ( musialem cisnać bardzo mocno do lewej lewarkiem lub z dwojki )to mozna najpierw odpiać tylko cięgno lewe/od kierowcy, przesunac lewarek do pozycji centralnej lub delikatnie do prawej i zapiąc linke.
Wszystko obylo sie bez rozbierania tunelu, bez wyjmowania kasety, lewarka itd. Potrzeby tylko srobokrecik i jak cos latarka zeby poswiecic.
Tych mechanikow to juz bede omijal z daleka bo roboty na 20 minut a tamci godzinami dumali i wciskali na koniec glupoty.
Polecam najpierw robic regulacje a pozniej szukać dopiero tulejek i lewarkow. Nigdy nie mialem zdolnosci do majsterkowania wiec jesli ja to zrobilem to juz chyba kazdy inny Zafirowicz sobie poradzi z rekami w kieszeniach.
Witam.
Mam ten sam kłopot, problem jest tego typu, że dźwignia zmiany biegów ciężko chodzi, tj. jeżeli przesunę w lewo lub w prawo lewarek nie odbija ), biegi wchodzą idealnie ( jest po wymianie "koszyczka" na lewarku ), lecz trzeba je nakierowywać. I jak u Ciebie, zdało egzamin, minęło trochę czasu?
-
- Mieszkaniec
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:43
- Lokalizacja: Kraków
- Model:
W mojej Zafirze zaczęły się problemy z przełączaniem biegów. Ciężko wchodzi w szczególności 1 i 2.
Z wpisów kolegów wynika, że przyczyną takiego stanu mogą być:
- rozregulowany mechanizm zmiany biegów,
- jakość/niedomiar oleju w skrzyni biegów,
- zacieranie się mechanizmu zmieniacza na skrzyni biegów
/zabrudzone/zapieczone ruchome elementy wybieraka na skrzyni biegów (np. sworzeń)/,
- zużycie plastykowego gniazda, w którym porusza się kula dźwigni zmiany biegów.
Przyczyną może być również pęknięta śruba w kole zamachowym lub zatarte linki.
W jaki sposób możemy stwierdzić jaka jest przyczyna nieprawidłowego wrzucania biegów w aucie?
Która z tych przyczyn jest najbardziej prawdopodobna?
[ Dodano: Czw Wrz 13, 2012 22:08 ]
Dodatkowo zaobserwowałem, że lewarek na luzie (w prawo i w lewo) bardzo cięzko się przesuwa.
Z wpisów kolegów wynika, że przyczyną takiego stanu mogą być:
- rozregulowany mechanizm zmiany biegów,
- jakość/niedomiar oleju w skrzyni biegów,
- zacieranie się mechanizmu zmieniacza na skrzyni biegów
/zabrudzone/zapieczone ruchome elementy wybieraka na skrzyni biegów (np. sworzeń)/,
- zużycie plastykowego gniazda, w którym porusza się kula dźwigni zmiany biegów.
Przyczyną może być również pęknięta śruba w kole zamachowym lub zatarte linki.
W jaki sposób możemy stwierdzić jaka jest przyczyna nieprawidłowego wrzucania biegów w aucie?
Która z tych przyczyn jest najbardziej prawdopodobna?
[ Dodano: Czw Wrz 13, 2012 22:08 ]
Dodatkowo zaobserwowałem, że lewarek na luzie (w prawo i w lewo) bardzo cięzko się przesuwa.
- Tunio999
- Zafiromaniak
- Posty: 5256
- Rejestracja: 15 gru 2011, 21:09
- Imię: Wojtek
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
- Auto: ex ZB 1.8 SPORT
- Model: 2008
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
- Kontakt:
Ja bym obstawiał:ekmir pisze:W mojej Zafirze zaczęły się problemy z przełączaniem biegów. Ciężko wchodzi w szczególności 1 i 2.
Z wpisów kolegów wynika, że przyczyną takiego stanu mogą być:
- rozregulowany mechanizm zmiany biegów,
- jakość/niedomiar oleju w skrzyni biegów,
- zacieranie się mechanizmu zmieniacza na skrzyni biegów
/zabrudzone/zapieczone ruchome elementy wybieraka na skrzyni biegów (np. sworzeń)/,
- zużycie plastykowego gniazda, w którym porusza się kula dźwigni zmiany biegów.
Przyczyną może być również pęknięta śruba w kole zamachowym lub zatarte linki.
W jaki sposób możemy stwierdzić jaka jest przyczyna nieprawidłowego wrzucania biegów w aucie?
Która z tych przyczyn jest najbardziej prawdopodobna?
[ Dodano: Czw Wrz 13, 2012 22:08 ]
Dodatkowo zaobserwowałem, że lewarek na luzie (w prawo i w lewo) bardzo cięzko się przesuwa.
"/zabrudzone/zapieczone ruchome elementy wybieraka na skrzyni biegów (np. sworzeń)/,
- zużycie plastykowego gniazda, w którym porusza się kula dźwigni zmiany biegów. "
- Albert Einstein