Błędy układu chłodzenia, kontrolka, problemy - porady

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
proarti

#211 Post autor: proarti »

Witam!
Nie wiem czy pisze w dobrym temacie, ale chcialbym spytac, czy istnieje mozliwosc naprawy modulu wentylatorow, czy jest to czesc tylko do wymiany.
U mnie nie zalacza sie wentylator glowny (ten od strony silnika). Podczas testu gdy wypinam przewod od czujnika temperatury uruchamia sie tylko wentylator klimy.
Po podlaczeniu na krotko z akumulatora pracuje bez problemu
Modul jest czysty i suchy, bez widocznych uszkodzen w srodku(przepalenia, przegrzania). Styki w kostkach rowniez czyste.
Gdy zmierzylem napiecie na przewodach to na zasilaniu wentylatora klimy bylo 13.8V, a na drugim wentylatorze 9.5V, tak wiec chyba modul jest uszkodzony.
Czy uda sie go naprawic?

Skasowany użytkownik 6483

#212 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Myślę ,że jest to realne aczkolwiek lepiej podskocz do elektryka , niech Ci to dokładnie zdiagnozuje bo może sie okazac ,że przyczyną problemu może być cos zupełnie innego . Jesli masz kogos kto ma podobne auto, podskocz z piwkiem i poproś o pozyczenie tego modułu i wtedy sobie na bank sprawdzisz , czy to ten moduł zawinił czy też nie :)

proarti

#213 Post autor: proarti »

Niestety nie mam aż tak dobrego kolegi, który chciałby wymontowac swój moduł.
Byłem u elektryka. Pomierzył, posprawdzał i stwierdził że moduł do wymiany...
Powiedział, że moduły w wersji z klimatyzacją są nienaprawialne.
Odniosłem wrażenie, że nie miał ochoty się bawic w lutowanie.
Wymontowałem i dałem moduł elektronikowi. W przyszłym tygodniu może będzie coś wiadomo.

Martini12

#214 Post autor: Martini12 »

Witam,

Ostatnio przerabiałem usterki modułu sterowania wiatrakami i klimatyzacją.
Błędy 21 i 22 dotyczą wentylatora na chłodnicy silnika, ja najpierw był sprawdził wentylator oraz oporniki - wentylator ma trzy biegi. Czasami się zdarza, że zostały wytarte szczotki na wentylatorze i za późno się załącza lub należy sprawdzić oporniki - jeden jest na chłodnicy od strony silnika, natomiast drugi przy wtyczce od wentylatora.
Natomiast błąd 164 - dotyczy czujnika temperatury wody, który również jest podpięty do
tego modułu elektronicznego. Układ jest bardzo czuły na nie prawidłowe działanie czujników pomiaru temperatury lub oleju. W razie wymiany tylko oryginalny czujnik.
Co do zamiany modułów, to musisz zamienić na taki sam typ - odczytasz to za pomocą programu diagnostycznego lub jest od podany na obudowie, np CJ, WJ, itp.
Na taki należy tylko wymienić. :)

szeryf-81

#215 Post autor: szeryf-81 »

witam,mam problem przy jezdzie nagle zapalily mi sie kontrolki samochod z kluczykiem i ten z gwiazddą obroty spadly do zera i zero mocy zgasl silnik po chwili odpalilem tez slabo jechal ale tak jakby cos sie odepchalo i zgasly kontrolki i normalnie zaczol jezdzic,sorki ze w tym temacie ale jakos nie moge zalozyc swojego ,sorki jestem nowy na forum

maxiok

#216 Post autor: maxiok »

Ten z gwiazdką to błąd "elektronicznie sterowany układ chłodzenia silnika lub układu klimatyzacji" sprawdź stan płynu chłodzącego.

Tu masz temat
http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php?t=375&highlight=kontrolka++kluczykiem

Awatar użytkownika
Rybka
Zafiromaniak
Posty: 2733
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:53
Imię: ROBERT
Lokalizacja: Wólka Ogryzkowa[RPZ]
Auto: ZAFIRA B
Model: CDTI
Oznaczenie silnika: Z19DTL
Gender:

#217 Post autor: Rybka »

witam,mam problem przy jezdzie nagle zapalily mi sie kontrolki samochod z kluczykiem i ten z gwiazddą obroty spadly do zera i zero mocy zgasl silnik po chwili odpalilem tez slabo jechal ale tak jakby cos sie odepchalo i zgasly kontrolki i normalnie zaczol jezdzic,
Zmień czujnik położenia wału i będzie wszystko ok. ;)
Poczytaj http://www.zafiraklub.pl/viewtopic.php? ... sc&start=0

szeryf-81

#218 Post autor: szeryf-81 »

dzieki

Awatar użytkownika
Przemass
Zafiromaniak
Posty: 886
Rejestracja: 03 lut 2013, 11:49
Imię: Przemek
Lokalizacja: Pyrlandia
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Z20LET
Gender:
Kontakt:

#219 Post autor: Przemass »

Jak w temacie,zapala mi się taka kontrolka,ale w dość nietypowej sytuacji,a mianowicie po wyłączeniu klimatyzacji...
Obrazek
Żeby było ciekawiej,to zrobiłem dziś trochę km,przy okazji zapalił się check niskiego poziomu płynu chłodniczego,więc uzupełniłem i.....mówię sprawdzę teraz czy zapali się ta kontrolka i jakie było moje zdziwienie :mysli:
Nie zapaliła się :P
Czy ona ma coś lub może mieć wspólnego z poziomem płynu chłodniczego ?
Z tego co się orientuję to generalnie ma z układem chłodzenia,ale może miał ktoś podobny przypadek ?
_________________
Zafira OPC Arden Blue by Przemass:

https://youtu.be/ZTRk3ILxeOk

kurczatow

#220 Post autor: kurczatow »

jak u większości pali mi się kontrolka od układu chłodzenia, podpięcie pod komputer nie pokazuje żadnych błędów, wiatraki sie załączają a klima działa. Co robić?

bolid

#221 Post autor: bolid »

kurczatow pisze:jak u większości pali mi się kontrolka od układu chłodzenia, podpięcie pod komputer nie pokazuje żadnych błędów, wiatraki sie załączają a klima działa. Co robić?
proponuję sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić ewentualne braki
Przemass pisze:Żeby było ciekawiej,to zrobiłem dziś trochę km,przy okazji zapalił się check niskiego poziomu płynu chłodniczego,więc uzupełniłem i.....mówię sprawdzę teraz czy zapali się ta kontrolka i jakie było moje zdziwienie :mysli:
Nie zapaliła się :P
Czy ona ma coś lub może mieć wspólnego z poziomem płynu chłodniczego ?
kontrolka jest wspólna dla układu chłodzenia silnika i układu chłodzenia klimatyzacji - pierwsze zalecenie po jej zapaleniu to sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego

Arczi

#222 Post autor: Arczi »

kurczatow pisze:jak u większości pali mi się kontrolka od układu chłodzenia, podpięcie pod komputer nie pokazuje żadnych błędów, wiatraki sie załączają a klima działa. Co robić?
Wiatrak chlodnicy ma wiecej jeden "bieg". Wlanczajac klime wlaczy sie wiatrak na chlodnicy klimy i powinien sie tez wlaczyc wiatrak ukl chlodzenia i krecic na wolnych obrotach. Jesli jest uszkodzony i nie dzialaja w nim wolne obtory to wlaczy sie na wyzszych ale zaswieci sie wlasnie kontrolka od klimy.
Takie info dostalem od mojego mechanika od Opla.

Awatar użytkownika
wamka18
Zafiromaniak
Posty: 923
Rejestracja: 23 wrz 2013, 21:44
Imię: Piotr
Lokalizacja: koronowo
Auto: Zafira 2.0T ST2 Astra G Bertone 1.8 16v
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Kontakt:

#223 Post autor: wamka18 »

Joachim pisze:Witam serdecznie,

Miałem ostatnio niemiłą sytuację, postaram się pokrótce wyjaśnić w czym rzecz.

Serwis zmieniał mi rozrząd w aucie w październiku 2015r. Przy okazji zmienili pompę wody, filtry, napinacze itp. Niedawno okazało się że silnik natychmiastowo zaczynał się nagrzewać (przegrzewać), pojechałem więc czym prędzej do serwisu (kontrolka silnika również zaczęła świecić złotym blaskiem). Mechanik zwyzywał tego który zakładał rozrząd (stwierdził że... do wymiany - sic!) i stwierdził że pompa wody do wymiany (totalnie zniszczona). Oczywiście to był ten sam serwis w którym zmieniałem rozrząd i pompę- nabrali nieco pokory gdy pokazałem ich fakturę. W tej chwili do wymiany jest uszczelka głowicy silnika, a prawdopodobnie również i głowica. I teraz pytanie - czy źle zainstalowana (jak sądzę, przejechałem w ciągu tych kilku miesięcy może 2 tyś km) pompa wody ma/może mieć bezpośredni wpływ na usterkę która powstała w trakcie eksploatowania auta ? Czy mogę mieć wszelkie podstawy wymagać naprawy głowicy / uszczelki na koszt serwisu na podstawie całej zebranej wiedzy i dowodów (faktury) ?

Gdyby nie padnięcie pompy wody, głowica byłaby sprawna - więc uszkodzenia się korelują. Nie wiem jednak jak podejść do sprawy i czy mam jakiekolwiek szanse gdyby okazało się że zażądają kilku tyś zł (ostrzegali że może być taka kwota naprawy - co się mi.. przestaje opłacać zupełnie).

Będę wdzięczny za rady

Na czym polegała nieszczelność pompy :?: Jeśli zaczęła ciec dziurkami to mogła być wada producenta (reklamuj) i kwestia jakiej firmy bo w tanich to się często zdarza (może ten co zakładał chciał zaoszczędzić) i to nawet po przejechaniu paru kilometrów. Druga opcja mniej prawdopodobna bo jednak trochę zrobiłeś kilometrów zły montaż może za słabo dokręcona albo uszkodzony o ring podczas montażu w tedy ich wina. Trzecia opcja najmniej prawdopodobna jak ukręcił się wirnik wtedy silnik się przegrzał u posypała się uszczelka -wina producenta przy tych kilometrach.

Co do uszczelki to kwestia czy pilnowałeś stanu płynu bo jak wyciekał a nie dolałeś to silnik został przegrzany i mogła posypać się uszczelka w tedy twoja wina. No chyba że jesteś pewien że płyn był cały czas to po prostu zbieg okoliczności i może nawet byś jeszcze nie wiedział że pompa cieknie(znikomy wyciek) żeby nie to że zaczęła się przegrzewać i w tym układzie trzeba zagryźć zęby i zrobić Zosie.

Co do kosztów to planowanie 40-60zł no chyba że każesz zrobić remont głowicy sprawdzić szczelność, gumki na zaworach i ich docieranie zaworów to wyjdzie nawet z 500zł uszczelka 50-80zł rorząd 300-400zł robocizna 300-600zł kwestia kto robi bo jak to jakiś warsztat co używa złotych kluczy to może być więcej :lol:. Podsumowując minimum to około 700zł w górę.
Ostatnio zmieniony 19 lut 2016, 17:40 przez wamka18, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2136
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#224 Post autor: gRZENIU »

Kilkukrotnie robiłem sam uszczelkę pod głowicą i remontując głowicę , zakładając nowy rozrząd oraz wymieniając uszczelki i płyny nigdy mnie nie wyszło mniej niż 1200 zł. ( części na zniżkach z intercars-u) ...


Joachim, możesz postarać się wykłócić o remont silnika , ale małe prawdopodobieństwo ,że ASO tak zrobi. Jedynie co uznają to ,że pompa miała wadę fabryczną , ale nie mogła ona spowodować uszkodzenia głowicy... Na pocieszenie ewentualnie wymienią nowy komplet rozrządu ...

A Zośką przyjechałeś osobiście , czy na lawecie ? Bo to również może mieć znaczenie. Jak na lawecie to Twój plus , bo możesz powiedzieć ,że jak zauważyłeś niepokojące objawy temp. cieczy to zgasiłeś auto i po lawetę zadzwoniłeś. Jeżeli jednak przyjechałeś sam to mogą stwierdzić ,że sam się przyczyniłeś do uszkodzenia głowicy i jej uszczelki , bo wiedziałeś o usterce a mimo to uruchomiłeś samochód ...


Trzymam kciuki za pozytywne dla Ciebie rozwiązanie problemu... ;)

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#225 Post autor: Janus »

Nie wiem jakie obrażenia odniósł twój rozrząd, ale mi kiedyś przydarzyło się coś takiego:

kupiłem swoje poprzednie auto (VA C20NE z 93r) ze spiłowanym paskiem rozrządu (1/4 szerokości). Po założeniu nowego rozrządu jeździłem może 800km i zauważyłem że puchnie osłona paska. Auto wróciło do mechanika. Diagnoza: Pasek spiłowany do 1/2, ułamany rant prowadzący na kole pompy wody. No i co? Nowy rozrząd. Na nowym rozrządzie pasek po kilku sekundach ssunął się z koła wałka rozrządu w stronę głowicy. Dobrze że mechanik to zauważył
Rozwiązanie? Prawdopodobnie brakowało jakiejś podkładki na kole na wale - koła nie były w jednej osi. Mechanik się nie przyznał. Podobny przypadek znalazłem opisany w necie...
Janusz

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”