Sonda lamba

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
bolid

Sonda lamba

#1 Post autor: bolid »

Witajcie,

Sonda lambda to dla nas - użytkowników zafir z silnikami benzynowymi - częsty przedmiot działań diagnostycznych.

Natrafiłem na bardzo ciekawy i warty uwagi dokument Boscha, którym chętnie dzielę się ze społecznością ZKP.

Znajdziecie w nim następujące informacje nt. sondy lambda:
  • Konstrukcja
    Funkcje
    Lokalizacja
    Sposób działania
    Przegląd (sondy 3- i 4-przewodowe)
    Czynności obsługowe
oraz najważniejsze - co robić i czego unikać by sondy były sprawne jak najdłużej.

>>strona z dokumentem


Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2013, 11:47 przez bolid, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mariusz_technik
Mieszkaniec
Posty: 231
Rejestracja: 14 lis 2012, 14:18
Lokalizacja: Jawor koło Legnicy
Model:

#2 Post autor: mariusz_technik »

Sam nie wiem, niektóre informacje są tam ciekawe np

"koniecznie unikać" (połączenie wtykowe)

ArKos72

#3 Post autor: ArKos72 »

Nie ma wielu ważnych informacji... że są sondy napięciowe, prądowe, że nie wolno ich zamieniać, że sonda niekoniecznie musi podawać takie napięcie jak tam napisali, bo są sondy 1v i 5v... Ogólnie opisali ot tak sobie dla laika.
Myśmy chyba ciut bardziej "fachowo" podeszli do tematu bo na konkretnym przykładzie sondy 1v w Seicento. http://forum.samnaprawiam.com/oscylosko ... vt3337.htm Muszę jedynie dopowiedzieć, że można zastosować multimetr i mierzyć napięcie, albo można sobie zrobić/kupić jakiś tani AFR na diodach LED.

Awatar użytkownika
mariusz_technik
Mieszkaniec
Posty: 231
Rejestracja: 14 lis 2012, 14:18
Lokalizacja: Jawor koło Legnicy
Model:

#4 Post autor: mariusz_technik »

Chodzi mi o to, że napisali coś takiego "sonda pobiera powietrze przez złącze wtykowe"...

bolid

#5 Post autor: bolid »

Uzupełniam o link do dokumentu opisującego krok po kroku diagnostykę sondy (po angielsku)
>>dokument

oraz o link do strony Boscha nt. sondy lambda (dostępne wersje językowe: niemiecka i angielska)
>>strona

Zbysław

#6 Post autor: Zbysław »

Witajcie klubowicze zafiry jestem nowy na forum więc proszę o pomoc w interpretacji moich uwag.Posiadam zafirę 1.8 16v 2001 rok, problem dotyczy sondy lambdy II rzędu. Na komputerze wykazywało mi błąd sondy lambdy II rzędu za katalizatorem, uszkodzony czujnik. Będąc u mechanika wymieniliśmy sondę na nową, bo faktycznie została uszkodzona i po jakimś czasie wyskoczył znowu ten sam błąd, więc sprawdziliśmy sondę działa bez zarzutów tylko po odpaleniu silnika komputer załącza ją z kilkunastosekundowym opóźnieniem i wywala to jako błąd czujnika. Próbowaliśmy to wykasowywać, ale na próżno problem pojawiał się po pewnym czasie. Byłbym wdzięczny za poradę lub podpowiedź co mógłbym zrobić gdyż nie mam zamiaru wymieniać po raz enty sondy. Pozdrawiam

bolid

#7 Post autor: bolid »

Objawy zewnętrzne uszkodzonej sondy lambda tutaj

skibimac

#8 Post autor: skibimac »

Witam, jaka jest różnica pomiędzy sondami z innymi kolorami przewodów? Chodzi mi o to że wywaliło mi błąd pierwszej sondy, jest uszkodzona, elektryk zajrzał i powiedział że musi byś z żółtym przewodem a ja takiego we wiązce nie mam, może ktoś wie o co chodzi, a może to jest nieważne?
pzdr

bolid

#9 Post autor: bolid »


Scooter0812
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 10 kwie 2017, 21:59
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Zawiercie
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#10 Post autor: Scooter0812 »

Panowie, możecie doradzić? Wyskakuje mi check, po podłączeniu wskazuje na sondę, po skasowaniu błąd pojawia się ponownie za 4-6 dni, problem w tym, że jak świeci check, auto chodzi bez zarzutów. Lepiej wymienić sondę (a jak błąd powróci, mechanik mówił, że może być to coś innego). Jak bym wymieniał to którą (są dwie w ZA). Jaką najlepiej wybrać. LPG dobrze ustawione, paliwo tankowane na Orlenie lub Statoilu. (Pacjent Zafira A 1.8 125 km, 2003 r)
:zdrowko:

Oficer
Bywalec
Posty: 136
Rejestracja: 16 wrz 2016, 12:19
Imię: Dawid
Lokalizacja: Gliwice
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#11 Post autor: Oficer »

Najpierw należy ocenić czy to sonda. Zmierzyć jak działają, no chyba że kasy jak ziemi u mnie w ogródku to wymień obie :lol:

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#12 Post autor: Dziadek13 »

Scooter0812 pisze:Wyskakuje mi check, po podłączeniu wskazuje na sondę
No druga sonda jest diagnostyczna katalizatora i jest droga lepiej zastosować emulator,ale nie piszesz która to sonda Bank1 czy Bank2 i ile masz sond?? bo nie wszystkie zafiry mają dwie sondy.

Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 10 maja 2017, 16:05 przez Dziadek13, łącznie zmieniany 1 raz.

Scooter0812
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 10 kwie 2017, 21:59
Imię: Bartosz
Lokalizacja: Zawiercie
Auto: Opel Zafira A 1.8
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:

#13 Post autor: Scooter0812 »

No mam dwie w Zafirce, a podpowiecie jak sprawdzić czy sonda jest OK?

Pablo84K
Bywalec
Posty: 112
Rejestracja: 23 kwie 2015, 22:27
Imię: Paweł
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira A 1.8 16V
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE

#14 Post autor: Pablo84K »

Witam, mam pytanko odnośnie posługiwania się programami diagnostycznymi. Ponieważ wyskakuje mi błąd 0136 - bank1 sensie 2 pomimo emulatora w który mam wkręconą sondę diagnostyczną, zakupiłem sobie interfejs na bluetooth aby odczytywać i kasować błędy. W programie mam osiem pozycji podglądu sond: Banki od 1 do 4 dla każdej z sond. Po co jest ich tyle i co oznacza "bank"?

Awatar użytkownika
SD72
Zafiromaniak
Posty: 5940
Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
Imię: Sylwek
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z18XE
Gender:
Kontakt:

#15 Post autor: SD72 »

bazyliszek72

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”