[TUT/A] Montaż relingów

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
norris_85
Zafiromaniak
Posty: 1211
Rejestracja: 16 maja 2014, 21:07
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Lublin, LU
Auto: ZA OPC 290KM/428Nm
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Kontakt:

[TUT/A] Montaż relingów

#1 Post autor: norris_85 »

ZA bez relingów wydaje mi się "łysa", więc postanowiłem to zmienić, a ponieważ nigdzie nie ma tego procesu opisanego postanowiłem stworzyć mały tutek dla potomnych :)

Kupujemy więc co niezbędne czyli listwy dachowe wraz z relingami. Tu mała uwaga - auto które z fabryki wyjechało bez relingów mimo to posiada do nich mocowania, jednakże nie koniecznie pod wersje ze środkowym wspornikiem tak więc bezpieczniej zakupić relingi bez wspornika (u mnie jak się później okazało właśnie taka sytuacja miała miejsce, na szczęście kupiłem właściwy zestaw).

Używki w zasadzie nigdy nie są w stanie idealnym, a skoro już mamy wszystko osobno to poddajemy te elementy renowacji - oklejamy, malujemy jak kto woli. Ja listwy okleiłem czarnym karbonem a same relingi pomalowałem w kolor nadwozia.

listwy przed i po oklejeniu
Obrazek Obrazek

relingi przed i po malowaniu
Obrazek Obrazek

kolejności działań przy oklejaniu i malowaniu chyba nie muszę opisywać? :D

Jak już mamy wszystko przygotowane udajemy się do naszego auta. Listwy podobno można wysunąć w całości do tyłu. Mnie się ta sztuka nie udała więc wybrałem inna drogę. Oznaczamy taśmą papierową miejsca występowania klipsów, na których montowana jest listwa.

Obrazek

Skąd to wiedzieć? Po wspięciu się nad dach można zerknąć pod listwę od strony połaci dachowej gdzie będziemy wszystko widzieli.

Obrazek

Płaskim śrubokrętem podważamy delikatnie, uważając by nie połamać klipsów (jeden klips to tak jakby trzy spinki połączone w jedno więc jeśli przypadkiem wyłamiemy jedną spinkę nic się nie stanie, lepiej jednak uważać byśmy nie połamali ich zbyt wiele), w zaznaczonych miejscach. Taśma ochroni nasz lakier przed ewentualnymi zarysowaniami przy tej czynności więc proponuje nie żałować jej zwłaszcza na załomie rynny. Część przy szybie czołowej można podważyć palcami więc nie potrzeba tutaj żadnych narzędzi ani taśmy. Naszym oczom ukazuje się rynienka (którą możemy przy okazji odkurzyć z wszelkich liści etc :P)

Obrazek Obrazek

Przechodzimy do wnętrza i demontujemy wszelkie uchwyty wzdłuż bocznej linii nadwozia. Do demontażu potrzebny będą torxy T20, T25, T30 i T50.

Obrazek Obrazek

Jeśli tak jak ja posiadasz kurtyny w swoim aucie rozkręcania czeka Cię niestety znacznie więcej, gdyż trzeba zdemontować całą podsufitkę i słupki przednie! :/

Słupki zamocowane są na zatrzaski i JEDNĄ śrubkę. Wyjmujemy zaślepkę z napisem AIRBAG i delikatnie odchylając wyciskamy śrubokrętem zaślepkę zasłaniającą śrubę.

Obrazek Obrazek

Przy odkręcaniu najlepiej użyć końcówki magnetycznej bo śruba jest pod dziwnym kątem i ciężko ją wykręcić przez dziurkę po zaślepce, a jeśli spadnie to trzeba będzie rozkręcać pół tapicerki wewnątrz auta :P

Demontujemy wszystkie lampki i daszki przeciwsłoneczne (jak? opisane tutaj ). Dobrze jest też zdemontować tylny słupek, żeby nie porwać podsufitki w tym miejscu. U mnie podsufitka zamontowana jest na czymś co przypomina rzepy, wystarczy wsunąć tam płaski śrubokręt i sama się rozszczepia.

Obrazek

Odpinanie najlepiej rozpocząć od tyłu i kierować się ku przodowi uważając na koniec by podsufitka nam nagle nie spadła gdyż jest po niej poprowadzoną taśma do podświetlenia środkowej lampki.

Obrazek

Wreszcie mamy pełny dostęp do kurtyn. Odkręcamy wszystkie 8 śrub: 2x 2 śruby na mocowaniach, 2 śruby trzymające silniczek i po jednej na obu końcach przytrzymujące same kurtyny.

Obrazek Obrazek

W tym momencie przyda się druga para rąk celem przytrzymania końca kurtyny. Środkowy wspornik cofamy w kierunku tyłu auta i wyciągamy do wnętrza. Przedni wspornik zamocowany jest podobnie tyle że ciaśniej. Ciągniemy mocniej ku tyłowi. Dzięki temu mamy zdjętą kurtynę, którą spokojnie można położyć na zagłówkach i w ten oto sposób mamy dostęp do interesujących nas otworów :D

Obrazek Obrazek Obrazek

Zabieramy się wreszcie do najprzyjemniejszej części czyli zakładamy nową listwę i przykręcamy same relingi :D

Obrazek

Na koniec składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

UWAGI:
  • - w zasadzie można by obyć się bez kompletnego zdejmowania podsufitki ale posiadacze kurtyn nie obejdą się bez ich demontażu - niby dziury montażowe widać przez przedni wspornik ale nie wejdzie tam palec ani żaden klucz

    - ponieważ robiłem to pierwszy raz i bez niczyjej pomocy zeszło mi łącznie ok 9-10h przy czym uważam, że z obecną wiedzą spokojnie zmieściłbym się w połowie tego czasu jeśli nie szybciej

    - szczególnej uwagi należy dochować przy demontażu daszków (moje mocowania się już nie nadają :( ale nić straconego bo i tak miały być modyfikowane, więc tylko termin tej wymiany się przybliży), przy zdejmowaniu przodu podsufitki (wspomniana taśma) oraz przy zdejmowaniu tylnej części kurtyny (widoczny na zdjęciach pomarańczowy kabel)

    - jeśli tak jak ja masz jakiś kabel który chcesz pociągnąć przez całe auto jest to idealny moment gdyż możesz schować go niezauważonego pod podsufitką (dzięki temu zasilanie mojego rejestratora to niecałe 10cm kabelka wystającego z pod podsufitki tuż przy lusterku)
Finalnie jeszcze album ze zdjęciami z montażu

Awatar użytkownika
Sebu$
-#Administrator
Posty: 8166
Rejestracja: 23 wrz 2012, 20:43
Imię: Sebastian
Lokalizacja: Śląsk / Niemcy
Auto: Yaponiec
Model: Inne
Oznaczenie silnika: Pb1.5
Gender:
Kontakt:

#2 Post autor: Sebu$ »

Wielki Szacun :uklon:

:ok:

:brawo: :brawo: :brawo: :brawo: :brawo:


:piwo: :piwo: :piwo:
Nie jestem gruby i nie mam nadwagi. Wyniki są poprawne ! Ale kurde wyszło mi, że mam znaczny niedobór wzrostu :evil:
Obrazek
i już wiem, że nie jestem stary - jestem po prostu RETRO ....
:lol:

Awatar użytkownika
gRZENIU
Zafiromaniak
Posty: 2136
Rejestracja: 17 maja 2015, 03:30
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Błonie
Auto: Signum
Model: Polift
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#3 Post autor: gRZENIU »

Ogrom pracy , efekt :ok: Należą się wielkie :brawo: :brawo: :brawo: :brawo:

Panowie - proszę o pytania merytoryczne

Tutek jest OK - wszyscy wiemy ;) - Bodek
Ostatnio zmieniony 03 sie 2015, 17:57 przez gRZENIU, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
luken66
Debiutant
Posty: 42
Rejestracja: 16 sty 2015, 15:37
Lokalizacja: Kętrzyn
Model:

#4 Post autor: luken66 »

Ja przyznam, że chciałem zrobić operację odwrotną, czyli zdemontować relingi. Ale jak zobaczyłem ile to pracy to chyba zostanę przy wersji z relingami :)

Awatar użytkownika
norris_85
Zafiromaniak
Posty: 1211
Rejestracja: 16 maja 2014, 21:07
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Lublin, LU
Auto: ZA OPC 290KM/428Nm
Model: ZA
Oznaczenie silnika: Z20LET
Kontakt:

#5 Post autor: norris_85 »

Pracy jest sporo, ale tylko jeśli masz kurtyny. Bez nich to jakieś 75% mniej roboty ;)

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#6 Post autor: Flora »

Kawał dobrej roboty. Przy okazji można okleić cały dach wygłuszającą pianką.

patryk_b82

#7 Post autor: patryk_b82 »

Cześć
Podpinam się pod ten post, bo wujek google traci rozum, na pytanie takie: Ile kg można wrzucić na relingi u Zośki a? Dzięki za odpowiedź

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”