Sprawdzanie szczelności silnika (zawartość CO w układzie chłodzenia)
Silnik nagrzany do temperatury roboczej (temperatura oleju >= 80 °C).
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Przy pracującym silniku osadzić próbnik na zbiorniku wyrównawczym cieczy chłodzącej.
Powietrze ze zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego zasysa się przez naciśnięcie i puszczenie gumowej gruszki. Nie wolno zassać płynu chłodzącego. Jeżeli niebieski płyn w górnej komorze przyrządu kontrolnego zabarwi się na żółto, oznacza to, że uszczelka głowicy cylindrów lub głowica cylindrów jest nieszczelna.
Sposób działania:
W przezroczystym cylindrze przyrządu kontrolnego znajduje się niebieska ciecz, która w przypadku obecności nawet małej ilości tlenku węgla w zassanym powietrzu, zabarwia się na żółto. Przez zassanie czystego powietrza ciecz kontrolna regeneruje się, tzn. zabarwia się ponownie na niebiesko. Ciecz można sprawdzić przez zassanie spalin z rury wydechowej. W czasie tej czynności ciecz kontrolna musi zabarwić się na żółto.
Napełnianie i odpowietrzanie układu chłodzenia
Uwaga
Do RM 2001 należy stosować wyłącznie środek przeciw zamarzaniu 19 40 656/90 297 545 (niebieski), od RM 2001 wyłącznie środek 19 40 650/91 944 31 (czerwony). Należy zagwarantować następujący stosunek składników: 50% wody i 50% środka przeciw zamarzaniu. Środek przeciw zamarzaniu ma za zadanie nie tylko chronić układ przed zamarzaniem, lecz także wszystkie stykające się z nim powierzchnie części przed korozją/osadami. Dlatego też nie wolno rezygnować z dodawania środka przeciw zamarzaniu także w krajach tropikalnych.
Obok stężenia w roztworze ważną rolę odgrywa jakość wody. Woda pitna spełnia zazwyczaj wymagania jakościowe. Jakość uzdatnianej wody morskiej nie jest wystarczająca!
Z powodu używania nie dopuszczonych środków przeciw zamarzaniu mogą wystąpić uszkodzenia silnika!
W razie wymiany chłodnicy, głowicy cylindrów lub uszczelki głowicy cylindrów, nie wolno stosować powtórnie używanego płynu chłodzącego!
Wmont., zamontowanie
Ciecz chłodzącą wlać do znaku "KALT" na zbiorniku cieczy chłodzącej.
Po zamknięciu układu chłodzenia włączyć silnik i odczekać aż termostat zadziała (temperatura czynnika chłodzącego ok. 92 °C).
Przeczekać na ostudzenie się silnika a następnie sprawdzić poziom cieczy chłodzącej, w razie konieczności dolać cieczy chłodzącej do oznaczenia "Kalt" na zbiorniku wyrównawczym cieczy chłodzącej.
Wskazówka: Układ chłodzenia odpowietrza się samoczynnie w czasie nagrzewania silnika.
Sprawdzanie szczelności układu chłodzenia
Silnik nagrzany do temperatury roboczej (temperatura oleju >= 80 °C). Sprawdzić poziom cieczy chłodzącej i, jeśli potrzeba, skorygować.
Wkręcić adapter KM-471 i przyrząd do kontroli płynu chłodzącego na zbiornik wyrównawczy (przestrzegać wskazówek producenta).
Wytworzyć w układzie chłodzenia ciśnienie wynoszące około 100 kPa (1 bar).
Urządzenie probiercze chłodnicy można otrzymać poprzez katalog "Wyposażenie warsztatowe Opel/Vauxhall".
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Wymontowanie i wmontowanie termostatu/obudowy termostatu (chłodnica)
Wym., zdemontowanie
Wymontować dolną osłonę komory silnika. Wykręcić korek spustowy płynu chłodzącego - płyn zebrać w naczynie zbiorcze. Wymontować osłonę silnika.
Poluzować elastyczne przewody cieczy chłodzącej (2) na obudowie termostatu (1). Wymontować obudowę termostatu z kadłuba silnika. Zdjąć elastyczne przewody cieczy chłodzącej z obudowy termostatu.
Wmont., zamontowanie
Wmontować elastyczne przewody cieczy chłodzącej do obudowy termostatu.
Wmontować obudowę termostatu z nową uszczelką do głowicy cylindrów – moment dokręcania 8 Nm.
Wmontować osłonę silnika i dolną osłonę komory silnika. Wkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej.
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Napełnić oraz odpowietrzyć układ chłodzenia – patrz przebieg czynności "Napełnienie oraz odpowietrzenie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
Wymontowanie i wmontowanie pompy cieczy chłodzącej
Wym., zdemontowanie
Wymontować osłonę silnika.
Odłączyć wtyk wiązki przewodów (1) od masowego przepływomierza powietrza o gorącej powierzchni.
Wymontować elastyczny przewód przewietrzania silnika (2) z pokrywy głowicy.
Poluzować zacisk taśmowy (3) elastycznego przewodu powietrza doładowującego.
Wykręcić śrubę mocującą (4) i wyjąć obudowę filtru powietrza (5) wraz z elastycznymi przewodami dolotowymi z uchwytów.
Wymontować pasek wieloklinowy :
Oznaczyć kierunek ruchu paska wieloklinowego.
Pokręcając sześciokątny nadlew (1) w kierunku strzałki (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), naprężyć napinacz paska i zdjąć pasek wieloklinowy.
Wymontować śruby mocujące (2) i wyjąć pasek wieloklinowy.
Wmont., zamontowanie
Założyć pasek wieloklinowy. Wmontować śrubę mocującą do uchwytu prawej poduszki zawieszenia silnika – moment dokręcania 55 Nm.
Naprężyć napinacz paska wieloklinowego i założyć pasek – zważać na kierunek ruchu i pozycję zamontowania paska klinowego:
Przebieg paska wieloklinowego bez układu klimatyzacji
Przebieg paska wieloklinowego z układem klimatyzacji
Wmont., zamontowanie
Zamontować dolną osłonę komory silnika – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie dolnej osłony komory silnika" w grupie A.
Osadzić obudowę filtra powietrza wraz z elastycznymi przewodami powietrza zasysanego w uchwyty i wmontować do nadwozia – moment dokręcania 5 Nm.
Założyć elastyczny przewód dolotowy powietrza na turbosprężarkę – moment dokręcania 3,5 Nm. Zamontować elastyczny przewód odpowietrzania silnika do pokrywy głowicy cylindrów. Nałożyć wtyk wiązki przewodów na masowy przepływomierz powietrza z filmistorem.
Odkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej – ciecz chłodzącą zebrać do
pojemnika.
Zamocować silnik na wieszaku silnika MKM-883-1 w połączeniu z MKM-883-4.
Podnieść silnik z prawej strony na ile jest to możliwe – uważać, aby nie uszkodzić żadnych części.
Wymontować wspornik poduszki tłumiącej zawieszenia silnika z obudowy zespołu rozrządu.
Wymontować koło pasowe (1) z pompy cieczy chłodzącej.
Wymontować pompę cieczy chłodzącej (2) z obudowy zespołu rozrządu oraz wyjąć ku górze – ująć czynnik chłodzący.
Czyszczenie
Oczyścić powierzchnie uszczelniające oraz usunąć resztki uszczelnienia.
Wmont., zamontowanie
Wmontować pompę cieczy chłodzącej z nową uszczelką do obudowy zespołu rozrządu – moment dokręcania 20 Nm.
Wmontować koło pasowe do pompy cieczy chłodzącej – moment dokręcania 20 Nm.
Wmontować wspornik poduszki tłumiącej zawieszenia silnika do obudowy zespołu rozrządu – moment dokręcania 50 Nm.
Spuścić silnik przy pomocy wieszaka silnika. Wymontować wieszak silnika z silnika oraz wyjąć.
Zamontować pasek wieloklinowy – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie paska wieloklinowego".
Wkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej.
Osadzić obudowę filtra powietrza wraz z elastycznymi przewodami powietrza zasysanego w uchwyty i wmontować do nadwozia – moment dokręcania 5 Nm.
Założyć elastyczny przewód dolotowy powietrza na turbosprężarkę – moment dokręcania 3,5 Nm. Zamontować elastyczny przewód odpowietrzania silnika do pokrywy głowicy cylindrów. Nałożyć wtyk wiązki przewodów na masowy przepływomierz powietrza z filmistorem.
Osłonę silnika zamontować do pokrywy głowicy.
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Napełnić oraz odpowietrzyć układ chłodzenia – patrz przebieg czynności "Napełnienie oraz odpowietrzenie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
CD.
Wymontowanie i wmontowanie przewodu czynnika chłodzącego
Wym., zdemontowanie
Wymontować chłodnicę – patrz przebieg czynności "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (z układem klimatyzacji)" wzgl. "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (bez układu klimatyzacji)".
Zdemontować wtyk wiązki przewodów z czujnika temperatury oleju oraz odpiąć wiązkę przewodów (5) z uchwytu (4).
Zdemontować giętki przewód czynnika chłodzącego (8) z obudowy termostatu.
Wymontować przewód czynnika chłodzącego (2) z rury czynnika chłodzącego.
Odpiąć przewód czynnika chłodzącego (6) z uchwytu (7).
Wymontować śruby mocujące (1) i (3) oraz wyjąć sztywny przewód czynnika chłodzącego.
Wmont., zamontowanie
Osadzić sztywny przewód czynnika chłodzącego i zamontować do kadłuba silnika i obudowy przekładni. Przykręcić sztywny przewód czynnika chłodzącego do kadłuba silnika – moment dokręcania 35 Nm. Sztywny przewód czynnika chłodzącego do mechanicznej skrzyni biegów – moment dokręcania 20 Nm.
Zapiąć przewód czynnika chłodzącego obudowy termostatu w uchwycie.
Założyć giętkie przewody czynnika chłodzącego przy zbiorniku wyrównawczym na sztywny przewód czynnika chłodzącego.
Wmontować wąż cieczy chłodzącej do obudowy termostatu.
Zamontować wtyk wiązki przewodów do czujnika temperatury oleju i przypiąć wiązkę przewodów do uchwytu.
Zamontować chłodnicę – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (z układem klimatyzacji)" lub "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (bez układu klimatyzacji)".
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Napełnić oraz odpowietrzyć układ chłodzenia – patrz przebieg czynności "Napełnienie oraz odpowietrzenie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (z układem klimatyzacji)
Wym., zdemontowanie
Odłączyć wtyk wiązki przewodów (1) od masowego przepływomierza powietrza o gorącej powierzchni.
Wymontować elastyczny przewód przewietrzania silnika (2) z pokrywy głowicy.
Poluzować zacisk taśmowy (3) elastycznego przewodu powietrza doładowującego.
Wykręcić śrubę mocującą (4) i wyjąć obudowę filtru powietrza (5) wraz z elastycznymi przewodami dolotowymi z uchwytów.
Wymontować rezonator – patrz przebieg czynności "Wymontowanie oraz wmontowanie rezonatora".
Jeśli istnieje: odczepić gardziel (3) z górnych uchwytów.
Zdemontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Zdjąć wiązkę przewodów z odbojnika zderzeniowego (4 zapinki). Wykręcić śruby mocujące (1) i (4) i zdjąć odbojnik zderzeniowy (5).
W silnikach Y 20 DTH, Y 22 DTR: Wymontować chłodnicę powietrza doładowującego - zobacz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy powietrza doładowującego".
Zabezpieczyć chłodnicę na górnych uchwytach (2).
Odłączyć lub zdemontować wtyki wiązek przewodów:
· sprężarki układu klimatyzacji (1),
· zbiornika osuszacza (5),
· wentylatora dodatkowego (4),
· modułu sterującego modułem chłodzenia (2).
Przewód masowy (3) zdemontować z nadwozia i odłożyć wiązkę przewodów.
Zdemontować dolną osłonę komory silnika – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie dolnej osłony komory silnika" w grupie A.
Odkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej – ciecz chłodzącą zebrać do pojemnika.
Zdjąć uchwyt przewodu czynnika chłodniczego (1) ze wspornika chłodnicy. Wymontować wspornik chłodnicy (2) z przedniej ramy pomocniczej – uważać na pozostałe wsporniki.
Wymontować górny elastyczny przewód cieczy chłodzącej, elastyczny przewód zbiornika wyrównawczego i dolny elastyczny przewód cieczy chłodzącej od chłodnicy.
Wykręcić śruby mocujące (3), zdjąć skraplacz z chłodnicy i podwiesić go. Wcisnąć ostrożnie do przodu skraplacz, odblokować i wyjąć ostrożnie obudowę wentylatora wraz z obudową wentylatora kierując się w dół.
W przypadku wymiany chłodnicy: Przełożyć wymagane zamontowane części.
Jeśli istnieje: zdjąć uszczelnienie pośrednie (1) pomiędzy chłodnicą a skraplaczem.
Wskazówka: Uszczelnienie pośrednie nie podlega ponownemu montażowi i w związku z tym powinno zostać usunięte.
Wmont., zamontowanie
Chłodnicę z obudową wentylatora ostrożnie włożyć od dołu do górnych uchwytów i zabezpieczyć.
Osadzić skraplacz w uchwyty dolny i przymocować do chłodnicy – moment dokręcania 5 Nm.
Założyć dolny elastyczny przewód cieczy chłodzącej, elastyczny przewód zbiornika wyrównawczego i górny elastyczny przewód cieczy chłodzącej do chłodnicy.
Uchwyty chłodnicy zamontować do przedniej ramy pomocniczej – zwrócić uwagę na różne uchwyty.
Wmontować uchwyt przewodu cieczy chłodzącej do wspornika chłodnicy.
Wkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej.
Zamontować dolną osłonę komory silnika – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie dolnej osłony komory silnika" w grupie A.
Włączyć wtyk wiązki przewodów do wentylatora dodatkowego, pojemnika-osuszacza i sprężarki układu klimatyzacji – zważać na ułożenie przewodów.
Przymocować przewód masy do nadwozia i wiązkę przewodów do uchwytu. Włączyć wtyk wiązki przewodów do sterownika modułu chłodniczego i zablokować go – zważać na ułożenie przewodów.
Odbezpieczyć chłodnicę.
W silnikach Y 20 DTH, Y 22 DTR: Wmontować chłodnicę powietrza doładowującego - zobacz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy powietrza doładowującego".
Wmontować odbojnik zderzeniowy do nadwozia – zobacz czynność robocza "Wymiana zderzaka przedniego (odbojnika zderzeniowego)" w grupie "A". Zamocować wiązkę przewodów odbojnika zderzeniowego do odbojnika zderzeniowego.
Zamontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Wmontować rezonator – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie rezonatora". Osadzić obudowę filtra powietrza wraz z przewodami powietrza zasysanego w uchwycie mocującym i wmontować do nadwozia – moment dokręcania 5 Nm.
Założyć elastyczny przewód dolotowy powietrza na turbosprężarkę – moment dokręcania 3,5 Nm. Zamontować elastyczny przewód odpowietrzania silnika do pokrywy głowicy cylindrów. Nałożyć wtyk wiązki przewodów na masowy przepływomierz powietrza z filmistorem.
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Napełnić oraz odpowietrzyć układ chłodzenia – patrz przebieg czynności "Napełnienie oraz odpowietrzenie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
Wymontowanie i wmontowanie dodatkowego silnika wentylatora (z układem klimatyzacji)
Wym., zdemontowanie
Odłączyć wtyk wiązki przewodów (1) od masowego przepływomierza powietrza o gorącej powierzchni.
Wymontować elastyczny przewód przewietrzania silnika (2) z pokrywy głowicy.
Poluzować zacisk taśmowy (3) elastycznego przewodu powietrza doładowującego.
Wykręcić śrubę (4) i wyjąć obudowę filtra powietrza (5) wraz z elastycznymi przewodami powietrza zasysanego z uchwytów.
Wymontować rezonator (1) od przodu z góry (blacha kierująca powietrze) – patrz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie rezonatora".
Zdemontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Wtyczkę wiązki przewodów (5) odłączyć od silnika dodatkowego wentylatora - wyjąć wiązkę.
Wykręcić nakrętki mocujące (2) i wyjąć obudowę wentylatora kierując się na dół.
Odpiąć zaczepy zatrzaskowe kraty osłony wentylatora (strzałki) i wyjąć ją.
Wykręcić śruby mocujące (3) i zdjąć wirnik z silnika wentylatora dodatkowego.
Wymontować śrubę mocującą (6) i wyjąć wtyczkę wiązki przewodów z rezystorem wstępnym - wyjąć wiązkę.
Wymontować śruby mocujące (4) i wyjąć silnik dodatkowego wentylatora z obudowy.
Wmont., zamontowanie
Wmontować silnik wentylatora dodatkowego do obudowy wentylatora
Założyć wtyk wiązki przewodów z rezystorem wstępnym na obudowę wentylatora – zważać na ułożenie wiązki przewodów.
Wmontować wirnik wentylatora do silnika wentylatora dodatkowego.
Wpiąć osłonę kratową wirnika wentylatora do obudowy.
Wmontować obudowę wentylatora do chłodnicy – moment dokręcania 5 Nm.
Wmontować wtyk wiązki przewodów do silnika wentylatora dodatkowego oraz wpiąć wiązkę przewodów do obudowy wentylatora.
Zamontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Wmontować rezonator do belki górnej pasa przodu (blacha kierowania powietrza) – patrz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie rezonatora".
Osadzić obudowę filtra powietrza wraz z elastycznymi przewodami powietrza zasysanego w uchwyty i wmontować do nadwozia – moment dokręcania 5 Nm.
Zamontować elastyczny przewód dolotowy powietrza do turbosprężarki. – moment dokręcania 3,5 Nm. Zamontować elastyczny przewód odpowietrzania silnika do pokrywy głowicy cylindrów. Nałożyć wtyk wiązki przewodów na masowy przepływomierz powietrza z filmistorem.
Wymontowanie i wmontowanie silnika wentylatora
Wym., zdemontowanie
Wymontować chłodnicę – patrz przebieg czynności "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (z układem klimatyzacji)" wzgl. "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (bez układu klimatyzacji)".
W pojazdach z układem klimatyzacji: Rozłączyć wtyk wiązki przewodów (1), odpiąć wiązkę przewodów z uchwytu (6) i odłożyć wiązkę.
Wykręcić śruby mocujące (2) i (5) i wyjąć obudowę wentylatora, zgodnie z kierunkiem strzałki z uchwytów (3) i (4).
Wykręcić śruby mocujące (2) i wyjąć wirnik wentylatora.
Odłączyć wtyk wiązki przewodów od silnika wentylatora (5).
Odkręcić śrubę mocującą (3).
Wyjąć wtyk wiązki przewodów (4) z rezystorem wstępnym – odłożyć wiązkę przewodów silnika wentylatora.
Wymontować śruby mocujące (1) i wyjąć silnik wentylatora z obudowy wentylatora.
Wmont., zamontowanie
Silnik wentylatora zamontować do obudowy wentylatora.
Założyć wtyk wiązki przewodów z rezystorem wstępnym na obudowę wentylatora – wczepić wiązki przewodów do obudowy wentylatora.
Podłączyć wtyk wiązki przewodów silnika wentylatora i poprowadzić wiązkę przewodów.
Wmontować koło wentylatora do silnika wentylatora.
Wmontować obudowę wentylatora do chłodnicy – moment dokręcania 5 Nm.
W pojazdach z układem klimatyzacji: Połączyć wtyk wiązki przewodów wentylatora dodatkowego i przypiąć wiązkę przewodów do uchwytu.
Zamontować chłodnicę – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (z układem klimatyzacji)" lub "Wymontowanie i wmontowanie chłodnicy (bez układu klimatyzacji)".
Wymontowanie i wmontowanie wymiennika ciepła
Wym., zdemontowanie
Wymontować obudowę filtra oleju (wymiennik ciepła) - zobacz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie obudowy filtra oleju (wymiennika ciepła)".
Wymontowanie i wmontowanie obudowy filtra oleju (wymiennika ciepła)
Wym., zdemontowanie
Wymontować górną część kolektora dolotowego - patrz czynność robocza "Wymontowanie i zamontowanie górnej części kolektora dolotowego X 20 DTL, Y 20 DTH do RM 2003" lub "Wymontowanie i zamontowanie górnej części kolektora dolotowego Y 20 DTH od RM 2003, Y 22 DTR".
Odkręcić korek spustowy cieczy chłodzącej – ciecz chłodzącą zebrać do pojemnika.
Zdemontować dolną osłonę komory silnika – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie dolnej osłony komory silnika" w grupie A.
Wymontować śruby mocujące (2) z rury cieczy chłodzącej (1) oraz położyć rurę cieczy chłodzącej do przodu.
Wymontować przewody paliwowe (3) z pompy wtryskowej oraz odczepić z zamocowania.
Wymontować elastyczne przewody cieczy chłodzącej (5) z obudowy filtra oleju.
Wymontować śruby mocujące (4) oraz wyjąć obudowę filtra oleju z kadłuba silnika – ująć wyciekający olej silnikowy.
Czyszczenie
Oczyścić powierzchnie uszczelniające, usunąć resztki uszczelnienia.
Wmont., zamontowanie
Wmontować obudowę filtra oleju z nową uszczelką (1) do kadłuba silnika – moment dokręcania 20 Nm.
Zamontować przewody płynu chłodzącego do obudowy filtra oleju – uważać na prawidłowość osadzenia. Zamontować przewody paliwowe z nowymi pierścieniami uszczelniającymi do pompy wtryskowej oraz wpiąć w mocowania. Zamontować rurę płynu chłodzącego do bloku cylindrów.
Zamontować dolną osłonę komory silnika – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie dolnej osłony komory silnika" w grupie A.
Zamontować górną część kolektora dolotowego - patrz czynność robocza "Wymontowanie i zamontowanie górnej części kolektora dolotowego X 20 DTL, Y 20 DTH do RM 2003" lub "Wymontowanie i zamontowanie górnej części kolektora dolotowego Y 20 DTH od RM 2003, Y 22 DTR".
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Sprawdzić poziom oleju w silniku i, jeśli potrzeba, skorygować.
Napełnić układ chłodzenia czynnikiem chłodzącym – patrz czynność robocza "Napełnianie i odpowietrzanie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
Wymontować śruby mocujące wymiennik ciepła (1) oraz wyjąć wymiennik ciepła z obudowy.
Wmont., zamontowanie
Włożyć nową uszczelkę (2) do wymiennika ciepła.
Wmontować wymiennik ciepła do obudowy.
Wmontować obudowę filtra oleju (wymiennik ciepła) - zobacz czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie obudowy filtra oleju (wymiennika ciepła)".
Wymontowanie i wmontowanie modułu sterującego modułem chłodzenia
Wym., zdemontowanie
Odłączyć od akumulatora przewód masowy.
Zdemontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Odblokować wtyk wiązki przewodów (2) oraz (3) w kierunku strzałek oraz ściągnąć z sterownika modułu układu chłodzenia.
Wymontować moduł sterujący modułem układu chłodzenia (1) z nadwozia.
Wmont., zamontowanie
Wmontować moduł sterujący modułem układu chłodzenia do nadwozia.
Wmontować oraz zaryglować wtyk wiązki przewodów do sterownika modułu układu chłodzenia.
Zamontować zderzak przedni – zob. czynność robocza "Wymontowanie i wmontowanie zderzaka przedniego" w grupie "A".
Podłączyć do akumulatora przewód masy.
Wymontowanie i wmontowanie czujnika temperatury cieczy chłodzącej
Wym., zdemontowanie
Wymontować osłonę silnika.
Ściągnąć wtyk wiązki przewodów (1) z czujnika temperatury cieczy chłodzącej
Wymontować czujnik temperatury płynu chłodzącego z głowicy cylindrów - podstawić naczynie zbiorcze na płyn.
Wmont., zamontowanie
Zamontować czujnik temperatury cieczy chłodzącej z nowym pierścieniem uszczelniającym do kadłuba silnika - moment dokręcania18 Nm .
Wsadzić wtyk wiązki przewodów do czujnika temperatury cieczy chłodzącej.
Osłonę silnika zamontować do pokrywy głowicy.
Sprawdzanie/sprawdzanie wzrokowe
Napełnić oraz odpowietrzyć układ chłodzenia – patrz przebieg czynności "Napełnienie oraz odpowietrzenie układu chłodzenia" oraz "Sprawdzenie szczelności układu chłodzenia".
Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Układ chłodzenia
Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.
Moderator: Mariusz
Wiadomość
Autor
Przejdź do
- Technika
- ↳ Zafira A (1999 - 2005)
- ↳ Silnik
- ↳ Elektryka i elektronika
- ↳ Podwozie
- ↳ Karoseria i wnętrze
- ↳ Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia
- ↳ Zafira B (2005 - 2014)
- ↳ Silnik
- ↳ Elektryka i elektronika
- ↳ Podwozie
- ↳ Karoseria i wnętrze
- ↳ Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia
- ↳ DPF
- ↳ Zafira C Tourer (2012 - ??)
- ↳ Silnik
- ↳ Elektryka i elektronika
- ↳ Podwozie
- ↳ Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia
- ↳ Karoseria i wnętrze
- ↳ DPF
- ↳ Ogólna technika
- ↳ Własne modyfikacje
- ↳ Zafira A
- ↳ TUTORIALE
- ↳ Zafira B
- ↳ TUTORIALE
- ↳ Zafira Tourer
- ↳ Car audio + navi + CB radio
- ↳ Zafira A
- ↳ Zafira B
- ↳ CB Radio
- ↳ CHIPTUNING i TUNING
- ↳ Sprzedam
- ↳ Kupię
- ↳ Zamienię/Oddam
- Forum Ogólne
- ↳ OPEL ZAFIRA
- ↳ Zafira A
- ↳ Zafira B
- ↳ Zafira Tourer
- ↳ Powitalnia
- ↳ Zafira A
- ↳ Zafira B
- ↳ Zafira Tourer
- ↳ Inne auta
- ↳ Zloty i spoty Zafira Klub Polska
- ↳ ZKP - Kronika zlotów ogólnopolskich
- ↳ ZKP - Kronika spotów regionalnych
- ↳ dolnośląskie
- ↳ kujawsko-pomorskie
- ↳ lubelskie
- ↳ lubuskie
- ↳ łódzkie
- ↳ małopolskie
- ↳ mazowieckie
- ↳ opolskie
- ↳ podkarpackie
- ↳ podlaskie
- ↳ pomorskie
- ↳ śląskie
- ↳ świętokrzyskie
- ↳ warmińsko-mazurskie
- ↳ wielkopolskie
- ↳ zachodniopomorskie
- ↳ Ogólnopolskie zloty OPLA
- ↳ Pytania o auta, porady przed zakupem
- ↳ Archiwum ogłoszeń - Zafira A
- ↳ Archiwum ogłoszeń - Zafira B
- ↳ Archiwum ogłoszeń - Zafira Tourer
- ↳ Archiwum ogłoszeń - pozostałe auta
- ↳ Gadżety klubowe
- ↳ MOŻEMY WSPÓLNIE POMÓC
- ↳ Archiwum