[TUT/A] Modyfikacja tylnych lamp

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Aliass
Zafiromaniak
Posty: 1061
Rejestracja: 28 lip 2015, 23:55
Lokalizacja: Siemianowice Slaskie
Model:
Kontakt:

[TUT/A] Modyfikacja tylnych lamp

#1 Post autor: Aliass »

Modyfikacja na podstawie schematu zrobionego przez kolege Flora z małymi podyfikacjami ;)
Modyfikacja poniższa zwiększa znacznie powierzchnię świateł pozycyjnych/stopu oraz przeciwmgielnych. Przydatna jest dla osób z przyciemnionymi lampami oraz każdego, kto lubi być widoczny.

Potrzebne będą:
-lutownica + lutowie
-4 lub 6 diod Shottky'ego 5A/40V
-cążki

Zaczynamy od demontażu lamp. Operacja bardzo prosta i każdy kto kiedykolwiek zmieniał żarówkę wie jak to zrobić. Należy otworzyć osłony schowków w bagażniu, co pozwoli na dostęp do białych plastikowych nakrętek trzymających lampy.

Po ich odkręceniu wypychamy lampę w stronę tyłu i odpinamy złącze.
Z lampy należy wyjąć wkład i wszystkie żarówki aby ich nie uszkodzić w czasie prac.

W każdej lampie znajdują się cztery żarówki, do których poprowadzone jest 6 ścieżek:
-wspólna masa
-światło przeciwmgielne
-światło wsteczne
-kierunkowskaz
-światło przeciwmgielne
-pozycja
-stop

W związku z tym, że zmostkowanie światła stopu lub pozycji ze swiatłem przeciwmgielnym jest wykrywane przez komputer jako wlaczenie swiateł przeciwmgielnych nalezy użyć diód. Zadaniem diod jest takie pokierowanie prądu, aby sterownik nie zauważył, że połączone zostały dwa obwody. Każda dioda wytrzymująca prąd co najmniej 3A i napięcie powyżej 15V będzie dobra.
Obrazek
Uwaga
Lampa lewa i prawa roznia się kolejnoscią sciezek stop/pozycja.

W tym celu należy przerwać ścieżkę światła przeciwmgielnego i połączyć ją lutując diodę. Druga dioda łączy żarówkę światła przeciwmgielnego ze ścieżką światła stop. Bardzo ważny jest tu kierunek w jakim montujemy diody, dlatego na zdjęciu zostały zaznaczone kreski, które znajdują się również na obudowach elementów.

Aby otrzymac ze światła przeciwmgielnego światło pozycyjne trzeba połączyć przez rezystor, który ograniczy jasność żarówki.

Rezystancja żarówki 21W to ~7Ω, a prąd ~1,7A. Dla żarówki 5W to odpowiednio ~29Ω i 0,4A. Aby na żarówce światła przeciwmgielnego wydzielić 5W trzeba przez nią puścić prąd o natężeniu ~0,85A. W tym celu należy użyć rezystora o rezystancji ~7Ω, na którym w tej sytuacji wydzieli się kolejne 5W.

Teoretycznie, przy założeniu, że 21W żarówka światła przeciwmgielnego pobierająca 5W będzie świeciła tak samo jak 5W włókno górnej żarówki, rezystor R1 powinien mieć rezystancję zbliżoną do 7Ω i moc co najmniej 5W.

Po wlutowaniu diod światła są gotowe do zamontowania.

Dzięki Marcin za schemat oraz pomoc....

Modyfikując lampy Twoim sposobem testowałem różne oporniki, ponieważ przy obliczonej wyzej
rezystancji 7Ω swiatło świeciło za słabo. Podejrzewam ze wystąpil spadek napięcia na diodzie.

Najbardziej optymalnym opornikiem, ktory mialem pod ręką okazał się rezystor 3Ω3/10W.


Obrazek

Obrazek



W celu testowania użyłem zapasowego akumulatora, zeby nie chodzic co chwilę do auta.

Oto krótki filmik z testów -> LINK


Działanie lamp po zamontowaniu -> LINK
Ostatnio zmieniony 29 lis 2015, 19:40 przez Aliass, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#2 Post autor: Flora »

Było pod górkę, ale dzięki cierpliwości efekt końcowy całkiem fajny.
Aliass pisze:Modyfikując lampy Twoim sposobem testowałem różne oporniki, ponieważ przy obliczonej wyzej
rezystancji 7Ω swiatło świeciło za słabo. Podejrzewam ze wystąpil spadek napięcia na diodzie.
Spadek napięcia na tych diodach to około 300 mV. Moje wyliczenia były czysto teoretyczne i zakładały liniową zależność natężenia światła od dostarczonej mocy - stąd taka rozbieżność.

Awatar użytkownika
Aliass
Zafiromaniak
Posty: 1061
Rejestracja: 28 lip 2015, 23:55
Lokalizacja: Siemianowice Slaskie
Model:
Kontakt:

#3 Post autor: Aliass »

Wzorowałem się świeceniem żarówki w domu bez klosza... metodą "na oko". Po zamontowaniu calej lampy i dokladniejszym przyjrzeniu się troszke mocniej swiecą od zwyklych postojowek...
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”