Znikający Płyn Chłodniczy - stwierdzony brak wycieków

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

Znikający Płyn Chłodniczy - stwierdzony brak wycieków

#1 Post autor: Diesner89 »

Dzień dobry wszystkim jestem Artur mam 34 lata Opla Zafira 1.8 z LPG posiadam od 7 lat przebieg 162 Tyś KM.

Mam taki problem otóż ubywa ze zbiorniczka wyrównawczego płyn chłodzący.
Auto było u mechanika u którego jestem klientem od jakiegoś już dłuższego czasu.
Po obejżeniu i porządnym nagrzaniu auta wszystko zostało sprawdzone, nie stwierdzono wycieków.
Postawiono diagnozę że możliwe jest uszkodzenie uszczelki głowicy i płyn gdzieś się dostaje i zostaje przepalony i ulatnia się wraz ze spalinami( tak to zrozumiałem).
Stwierdzono że skoro jest LPG w samochodzie to w instalacji LPG krąży ten sam płyn co w chłodnicy( pierwsze słyszę). Może jakiś problem z LPG ale normalnie tankuje i normalnie auto jeździ.

I teraz tak czy to w ogóle jest możliwe?? Żeby usunąć tę usterkę za szlif głowicy i robociznę mechanika policzono Mnie jakieś 5000 zł bez części potrzebnych do wymiany.
Zasugerowano wymianę rozrządu mimo że rozrząd wraz z pompą wody i elektrozaworami oraz kołami zmiennych faz rozrządu był wymieniany dokładnie w zeszłym roku.

Czy ktoś miał taki sam problem, czy jest jakieś inne rozwiązanie, bo ten koszt to tak trochę jak wyrok na to Auto i nie wiem czy inwestować czy je sprzedać czy kupić coś innego nowszego ?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#2 Post autor: Pszczyna »

5 tyś za sam szlif z robocizną :shock: :facepalm: :facepalm: zmień mechanika jak najszybciej skoro wróży z fusów a nie potrafi postawić diagnozy !
A dla jego wiedzy to płyn chłodniczy dociera do parownika LPG służy do zmiany cieplnej by LPG zmienić ze stanu ciekłego w lotny.

LPG może być przyczyną do uszkodzenia uszczelki z uwagi na wyższą temperaturę spalania.
Diagnozę sam możesz postawić ,a mianowicie robiąc próbę spalin , tester kupisz powiedzmy za 30 zł https://youtu.be/8RR-4c0Oghs

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#3 Post autor: Diesner89 »

Pszczyna / Dariuszu dziękuję za odpowiedz, w dalszym ciągu zastanawiam się gdzie ten płyn ucieka, bo nie zauważyłem aby auto straciło na mocy czy aby bardziej dymiło czy kopciło.

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#4 Post autor: Pszczyna »

Przejrzyj dobrze pompę wody z uwagi iż była wymieniana.
Można do płynu dodać kontrast by prześwietlić węże .

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#5 Post autor: Diesner89 »

Witam serdecznie wracając do tematu, po wizycie u drugiego mechanika przy okazji serwisu instalacji LPG w przeciągu kilku minut na podnośniku stwierdzono wyciek z obudowy termostatu i jednego wężyka. Gdzie w innym warsztacie wskazywali na prawdopodobieństwo uszkodzonej uszczelki głowicy. Koszt tego to zakup nowej obudowy termostatu , wymiana węża, wymiana płynu chłodzącego oraz robocizna na poziomie 350 zł.

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#6 Post autor: Pszczyna »

Tylko się cieszyć ,,powiedzmy" iż zakończyło się tylko na takich kosztach.
A pierwszego mechanika chyba trzeba teraz szerokim łukiem omijać :lis: :lis:

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#7 Post autor: Diesner89 »

Pszczyna jest jeszcze jedna rzecz za wymianę tej obudowy i jakiegoś węża warsztat zaproponował mi 350 zł za robotę do tego będzie potrzebne płynu chłodniczego za jakąś 100 zł oczywiście obudowa termostatu i to z nowym termostatem i tutaj warsztat wycenił Mi tę część na kwotę 970 zł oraz wąż za 45 zł . Zorientowałem się w temacie i okazuje się że są dwa rodzaje obudowy termostatu, plastikowa i metalowa. I ceny w internecie też są różne bo od niecałych 300 zł do około 900 zł . Coś ktoś doradzi czy podpowie w tym temacie, macie jakieś doświadczenie. Zastanawiam się jak bardzo jest to skomplikowane i czy sam dał bym radę to wymienić sądząc po filmikach na Youtube.

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#8 Post autor: Pszczyna »

Podaj VIN zobaczymy jaki powinien być termostat.

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#9 Post autor: Diesner89 »

Podaje Numer VIN Mojego auta W0L0AHM759G002462

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#10 Post autor: Pszczyna »

Zauważ iż termostat jet z odlewu lecz reszta z plastiku (kucce) to na rysunku przy nr.35 ( ABAKUS 037-025-0030 )

26-----OBUDOWA, ZESP., TERMOSTAT (JNS - STOSOWAĆ 55577073 13 38 177)
Kod OEM: 6338044

27-----OBUDOWA TERMOSTATU (JNS - STOSOWAĆ 55577072 13 38 178)
Kod OEM: 6338018

28-----USZCZELKA, OBUDOWA TERMOSTATU (JNS - STOSOWAĆ 55578957 13 38 260)
Kod OEM: 6338480

29-----USZCZELKA, WYLOT WODY Kod OEM: 1338351

30-----ŚRUBA, TORX, M6 X 20, OBUDOWA TERMOSTATU Kod OEM: 2018065
---------------------------
Plastik
Korpus termostatu ABAKUS 037-025-0030 ABAKUS 73,00 zł
----------

Termostat metalowy kompletny
Termostat układu chłodzenia 6983.105/J 185,00 zł
BEHR TM 41 105/BET 219,00 zł
Termostat układu chłodzenia WAHLER 4431.105D/WAH 190,00 zł
Termostat układu chłodzenia 67-0021 MAXGEAR 113,00zł
Termostat układu chłodzenia PIERBURG 7.04879.00.0 193,00 zł
Korpus termostatu VEMO 40-99-0031/VEM 154,00 zł
Termostat układu chłodzenia NRF 725033/NRF 160,00 zł
Termostat układu chłodzenia ERA 350397 144,00 zł
Termostat układu chłodzenia ASHIKA 38-0W-W11/ASH 123,00 zł
Załączniki
Termostat.jpg

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#11 Post autor: Diesner89 »

Mam już podstawę obudowę termostatu SKV Germany metalową. I uszczelki .

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#12 Post autor: Diesner89 »

Hej jestem po wymianie podstawy wraz z obudową termostatu, wymieniona została jeszcze dodatkowo jedna z rurek która była uszkodzona.
Minoł tydzień a płyn dalej ucieka, po położeniu kartonu na noc pod auto, jest ślad mokry że na kapało ewidentnie z kolanka lub łączenia kolektora z kolankiem do którego idzie łącznik elastyczny.
Czy ktoś miał podobnie, wiecie o co chodzi i skąd może lecieć ten płyn?

Awatar użytkownika
Pszczyna
Zafiromaniak
Posty: 2280
Rejestracja: 22 maja 2010, 17:57
Imię: Dariusz
Lokalizacja: Oberschlesien
Auto: Zafira B 1,9
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#13 Post autor: Pszczyna »

Do płynu można dodać kontrast lub wysmarować przewody kredą by zobaczyć wycieki.

Diesner89
Świeżak
Posty: 13
Rejestracja: 27 gru 2023, 11:34
Imię: Artur
Lokalizacja: Łódź
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER

#14 Post autor: Diesner89 »

Podejrzewam chłodniczkę oleju, mimo że wymieniałem na nową jakieś dwa lata temu. Jak wejdę pod auto to nie za wiele widać skrapla się tak jak by z tyłu obudowy filtra oleju, możliwe że tam gdzie jest kanał wodny w chłodniczce oleju. Wszystko zasłania katalizator który jest zaraz za kolektorem. Skrapla się na ucho trzymające katalizator do bloku silnika i z tamtą dalej na kolanko katalizatora które idzie do łącznika elastycznego.

Masakra z tymi mechanikami , jak człowiek sam nie zrobi albo paluchem nie pokaże gdzie i skąd kapie i nie powie co trzeba wymienić to sami nie zrobią nic żeby poszukać przyczyn wycieku i trochę przeanalizować sytuację. Jak już byłem na wymienianie tego wężyka i obudowy termostatu to najwidoczniej ciężko było człowiekowi spojrzeć pod auto skąd to leci i gdzie się skrapla. Teraz muszę pojechać drugi raz .
Ostatnio zmieniony 03 mar 2024, 17:59 przez Pszczyna, łącznie zmieniany 1 raz.

Grześ77
Świeżak
Posty: 17
Rejestracja: 22 kwie 2017, 20:18
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Tczew
Auto: Opel Zafira B - 1.8 PB
Model: ZB
Oznaczenie silnika: A18XER
Gender:

#15 Post autor: Grześ77 »

Dzień dobry.
Chciałbym się zapytać czy to normalna sytuacja w ZB którą poznaje i rozgryzam :lol: Płyn chłodzeniowy w zbiorniczku na zimnym poziom do kreski. Podczas jazdy ubywa płynu ze 2,3 cm. Czasami wyświetli komunikat o niskim stanie płynu. Po ostygnięciu auta poziom wraca do normy (kreski).
Nie chciałem zakładać nowego tematu, dlatego pytam tutaj.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”