Zafek80 pisze:1) jak rozpoznać że silnik (np konkretnie taki jak mój 1.8XER) wymaga kontroli luzów. Pomijam fakt kupna wielkiej niewiadomej z ogłoszenia ale nawet ja który sprowadziłem swojego sam, potwierdziłem w ASO przebieg nie uzyskałem informacji czy kiedykolwiek była przeprowadzana kontrola luzów
Jak już rozpoznasz to jest zwykle za późno. Pół biedy jak luzy są za duże bo poza hałasem większej szkody nie ma. Ale jak luzy są za małe to objawem będzie brak kompresji, ale to dopiero w chwili gdy już głowica będzie do wyrzucenia. Luz warto pomierzyć raz przed założeniem gazu żeby mieć jakikolwiek punkt odniesienia. Następnie po tych 30 tys. znowu zmierzyć i będzie wiadomo czy się kasuje i jak bardzo. Wtedy można podjąć decyzję o wydłużeniu okresów między pomiarami.
Zafek80 pisze:2) jak przebiega proces takiej kontroli regulacji luzów. Coś słyszałem że jedni szlifują część szklanek, inni zalecają wymianę na nowe całego zestawu
Mierzy się luz i sprawdza czy wartość mieści się w normach. Jeśli się nie mieści to wymienia się konkretne szklanki (nie całe zestawy), a niektóre zamienia się miejscami żeby nie było potrzeby ponoszenia zwiększonych kosztów.
Zafek80 pisze:3) poszperałem trochę i to tez nie takie oczywiste bo wymiarów szklanek tylko do mojego silnika jest chyba 15 typów...
Od 3,03 do 3,58 co 0,04 jeśli dobrze pamiętam. Wymiar jest grawerowany. Szklanka jest utwardzana powierzchniowo więc szlifuje się ją od spodu. Np. Jak masz szklankę 3,46 a zmierzony luz 0,17 to musisz ją albo zamienić na 3,42 lub 3,38 (wzięte z innego zaworu gdzie luz był zły) albo zeszlifować o 0,08-0,12 mm.
Zafek80 pisze:4) i na koniec pytanie do tych którzy to robili: gdzie robili, czy polecają i ile ich kosztowała impreza
Pomiar luzów można zrobić gdziekolwiek. Najważniejsze żeby mechanik zrobił to dokładnie (bo w to że nie potrafi to nie uwierzę) i żeby szczelinomierz nie był z alldrogo tylko posiadał jakąś akredytację (chociaż i najtańszym też dasz radę tylko trzeba przyjąć pewną niedokładność pomiaru) i był czysty. Koszt to tyle co za zdjęcie pokrywy zaworów i jej założenie. Uszczelka jeśli nie jest uszkodzona ani stara to można używać jej wielokrotnie.