Sprzęgło - koło dwumasowe

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Luko
Mieszkaniec
Posty: 493
Rejestracja: 09 lip 2013, 01:03
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Kraków
Auto: Opel Zafira B 1.8
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#301 Post autor: Luko »

toka pisze:
coolz86 pisze: buczy, wibruje, ale tylko w zakresie 2000-2500 obrotów
Ja przy szybkiej jeździe bardzo często używam tych obrotów, więc chyba sztywne nie jest dla mnie...
coolz86 pisze:po zmianie na jednomas jazda powyżej 100kmh jest dużo przyjemniejsza
chciałeś powiedzieć w porównaniu ze zużytą 2masą :)
Ja w poprzedniej Zafirze (co prawda wiele się nie najeździłem, ale to osbna historia) nie miałem takiego objawu przy prędkościach w tym zakresie obrotów - myślę że to nie sztywne koło jest powodem drgań u kolegi, no chyba że jest wadliwe od początku.
Ostatnio zmieniony 27 lut 2015, 00:42 przez Luko, łącznie zmieniany 1 raz.
Moja Zafira

Idiotów na świecie jest niewielu, ale są tak sprytnie porozstawiani, że spotykasz ich na każdym kroku...

coolz86

#302 Post autor: coolz86 »

No u mnie też było tak że mechanik kupił części, tylko wprowadził mnie w błąd z marką jednomasu, bo cały czas gadał że będzie sachs, a wsadzili kraftex, markę własną inter parts (bo auto robiłem w euro warsztat który też jest jakąś spółką należącą do IP) .
Gdybym o tym wiedział, gdyby się mnie zapytał czy chce tą firmę to wybrał bym valeo które było drożdze raptem 200zł.
Przy wysprzęgliku miałem do wyboru chińczyka za ok 220zł, albo luka za 470zł, wybrałem ponad dwa razy droższego LUKa bo wiedziałem że to porządna marka...
Dostaję już jebla z tym sprzęgłem, muszę wymienić te przeguby i będę chociaż trochę mądrzejszy bo wyeliminuję ew. winowajcę wibracji. Oczywiście w innym warsztacie, bo ten stracił moje zaufanie :P
Auto musi chodzić jak zegarek :)

Awatar użytkownika
toka
Mieszkaniec
Posty: 307
Rejestracja: 23 cze 2012, 23:33
Lokalizacja: Warszawa-Wesoła
Model:

#303 Post autor: toka »

długo się z tym zbierałem, ale wczoraj pedał sprzęgła wpadł mi w podłogę. Na szczęście jak wjeżdżałem do garażu. Czekam na telefon od mechanika z kosztami i się pochwalę.
Następną 2masę będę bardziej szanował. Choć w sumie na tej zrobiłem 170k

Skasowany użytkownik 6483

#304 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Przyjacielu , skoro Ci wpadł pedał w podłogę to niekoniecznie będzie to dwumasa. Równie dobrze mógł Ci paść wysprzęglik tylko, pompka wysprzęglika albo samo sprzęgło.

Awatar użytkownika
toka
Mieszkaniec
Posty: 307
Rejestracja: 23 cze 2012, 23:33
Lokalizacja: Warszawa-Wesoła
Model:

#305 Post autor: toka »

zdejmując skrzynię nie opłaca się robić czegoś w połowie. Jak za pół roku skończy się drugie, to znów trzeba będzie zapłacić za zdejmowanie
Ostatnio zmieniony 12 mar 2015, 08:45 przez toka, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Piasek
Zafiromaniak
Posty: 1133
Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
Lokalizacja: Piotrków Kujawski
Model:

#306 Post autor: Piasek »

Dobrze gada - polać mu :piwo:

coolz86

#307 Post autor: coolz86 »

U mnie od tego się zaczęło, pedał wpadał w podłogę, sprzęgła brak :)
Jak zrzucili skrzynię padnięty był wysprzęglik, ale jak skrzynia ściągnięta okazało się że i DM ma duże luzy i kwalifikuje się do wymiany.

Kontynuując moją wcześniejszą historię, dzisiaj złożyłem reklamację w warsztacie w którym zakładali mi sztywne kółko, bo do wcześniej wspomnianych wibracji doszedł kolejny zong - szarpanie przy ruszaniu...
Po za tym byłem w ubiegłym tygodniu u innego mechanika, u którego chciałem wymieniać przegub wewnętrzny lewy, który na szczęście okazał się na tyle uczciwy, że odradził wymiany bo mówi że przeguby są OK, i jego zdaniem wibracje przy przyspieszaniu powoduje prawdopodobnie niewyważone sztywne koło zamachowe. No i zobaczymy co z tego wyniknie, w poniedziałek odstawiam auto na reklamację i mam nadzieję, że ogarną to należycie :)
Mówiłem im że najchętniej bym dopłacił do innego zestawu, bo ten chiński kraftex mnie nie przekonuje, ale nie wiem czy aż tak pójdą mi na rękę.

Toka, a jakiej firmy bierzesz dwumas ?

Awatar użytkownika
toka
Mieszkaniec
Posty: 307
Rejestracja: 23 cze 2012, 23:33
Lokalizacja: Warszawa-Wesoła
Model:

#308 Post autor: toka »

luk. 3300 z robotą. właśnie odebrałem autobus i...
Działa jak nowy. Nic nie stuka, nie trzęsie i nie ociera się.
Wiem, że to nie małe pieniądze, ale sztywne koło ze sprzęgłem mogłem mieć za 1700zł, ale jak widzę kłopoty kolegi, to nie zastanawiałem się długo

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#309 Post autor: Janus »

toka pisze:luk. 3300 z robotą. właśnie odebrałem autobus i...
Działa jak nowy. Nic nie stuka, nie trzęsie i nie ociera się.
Wiem, że to nie małe pieniądze, ale sztywne koło ze sprzęgłem mogłem mieć za 1700zł, ale jak widzę kłopoty kolegi, to nie zastanawiałem się długo
Łączę się w bólu. Wczoraj odebrałem Zośkę po wymianie zestawu Luk-a (dwumas, docisk, tarcza, wysprzęglik) + uszczelniacz wału. Z robotą poszło 4200zł :(
Auto jeździ jak nówka z salonu i kosztowała naprawa jak za nowe w salonie...
W poprzednim moim żonowozie (VA C20NE z 93r) takie wydatki były nie do pomyślenia, a auto 22 lata miało... Co to się porobiło z samochodami na tym świecie... :((

Generalnie jak mi pokazywał mechanik, to dwumas zabił jakiś grafitowy pył - prawdopodobnie uszczelniacz wału się pocił, dwumas pokrywał się olejem i zbierał pył ze sprzęgła. Sprzęgło było już zużyte i w dodatku nadpalone. Objaw zużycia w przypadku dwumasy był prawie niewyczuwalny w czasie jazdy - jedynie grzechotanie w momencie puszczania/wciskania sprzęgła. Natomiast zdjęty dwumas chodził ciężko - wewnętrzna część koła chodziła ciężko w zewnętrznej, praktycznie bez łożyskowania, po ustąpieniu siły skręcającej nie chciała się cofać. Dodatkowo był luz - część wewnętrzna miała luzy w kierunku silnik-skrzynia. Wysprzęglik też był już ledwo żywy podobnie jak właściciel płacący za naprawę u mechanika :P
Janusz

Awatar użytkownika
toka
Mieszkaniec
Posty: 307
Rejestracja: 23 cze 2012, 23:33
Lokalizacja: Warszawa-Wesoła
Model:

#310 Post autor: toka »

kolejny samochód kupuję z automatem…
Jak będę miał wpakować takie pieniądze w naprawę, to przynajmniej w coś co daje komfort...

Awatar użytkownika
airbus
Debiutant
Posty: 28
Rejestracja: 13 lip 2011, 23:15
Imię: WojTEK
Lokalizacja: Brzostek
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: 20DTL

#311 Post autor: airbus »

odgrzebię trochę temat.
Mam pytanie mam Zafirę z 2001roku.
Od jakiegoś czasu zwłaszcza na zimnym silniku przy puszczonym sprzęgle słychać takie terkotanie ze skrzyni chyba.
Po wciśnieciu sprzegła problem ustaje.
Pytanie czy działać coś w tym kierunku??
I drugie pytanie może głupie ale zapytam; bo miałem przed zakupem wymieniany silnik ale skrzynia chyba pozosała ta sama?? I jak ta sama to chyba jest zwykła? nie z dwumasą?

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#312 Post autor: Janus »

Prawdopodobnie wysprzęglik. Koszt w granicach 500zł + robocizna.

Z tymi dwumasami to było różnie - zwłaszcza w Zafirach. Ale podobno silniki X20DTH w VB nie miały dwumasy (podobno...). Chyba że nie miały X20DTL (82KM) a mocniejsze już miały... Bo jeżeli sprawdzi się teoria, że VB w X20DTH nigdy nie miały dwumasy, to teoretycznie można spokojnie dwumas zastapić zwykłym zestawem koło + sprzęgło + docisk jak w VB. Ale to tylko moja teoria. Nie wiem jak to się ma do praktyki...
Janusz

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#313 Post autor: Janus »

Może się komuś przyda:

Skrzynia F23 która siedzi przy dieslu 2.0 może być w ZA spotykania w 2 wykonaniach - pod dwumasę i pod płaskie koło. Różnica jest subtelna - skrzynia pod płaskie koło ma nadlew wokół wałka sprzęgłowego na kielichu, czego nie posiada skrzynia pod dwumas.
Na brytyjskim forum znalazłem temat, gdzie ludzie sprzęgali skrzynię z diesla z dwumasą z silnikiem benzynowym ze sztywnym kołem. Cała różnica polega na tym, że po włożeniu cieńszego, sztywnego koła, pojawia się luz osiowy wysprzęglika wzdłuż wałka sprzęgłowego. W celu jego eliminacji toczy się okrągły dystans grubości 13mm mocowany na 3 śruby pomiędzy kielichem a wysprzęglikiem. Wtedy zestaw: dwumasa + tarcza sztywna + docisk zastępuje się zestawem: sztywne koło + tarcza ze sprężynami + docisk + dystans.

Myślę że idąc tym torem można by zastąpić dwumasę sztywnym kołem i sprzęgłem dedykowanym do X20DTH z Vectry B. Z tym że o ile dobrze pamiętam tarcza z VB ma 230mm średnicy (a nie 228 - dane wg katalogu IC) i niewykluczone że docisk może mieć za małą średnicę i też być do wymiany...
Zaznaczam że nie sprawdzałem tego doświadczalnie, bo sam założyłem nowy komplet sprzęgła z dwumasą. Ale jako że przymierzam się do SWAP-a Y20DTH na benzynę tematem pasowania skrzynia z diesla i 2.0 benzyna Opla oraz konwersją dwumas na sztywne koło jestem bardzo zainteresowany ;)
Ostatnio zmieniony 23 mar 2016, 16:08 przez Janus, łącznie zmieniany 1 raz.
Janusz

Janus
Zafiromaniak
Posty: 1162
Rejestracja: 31 gru 2014, 21:17
Imię: Janusz
Lokalizacja: Pruszków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#314 Post autor: Janus »

O coś takiego trzeba wytoczyć aby włożyć sztywne koło do skrzyni od dwumasy:
Załączniki
Pierścień dystansowy 13mm pod wysprzęglik aby skompensować różnice w grubości kół zamachowych
Pierścień dystansowy 13mm pod wysprzęglik aby skompensować różnice w grubości kół zamachowych
Janusz

michalp

#315 Post autor: michalp »

Witam.
Czy szarpanie na jedynce przy odpaleniu na zimnych silniku to może być objaw dmumasy ?
Praktycznie nie występuje to już na rozgrzanym samochodzie.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”