[TUT/B] Modyfikacja tylnych lamp
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
[TUT/B] Modyfikacja tylnych lamp
Modyfikacja poniższa zwiększa znacznie powierzchnię świateł pozycyjnych/stopu oraz przeciwmgielnych. Przydatna jest dla osób z przyciemnionymi lampami oraz każdego, kto lubi być widoczny.
Potrzebne będą:
-lutownica + lutowie
-2-4 diod Shottky'ego 5A/40V
-1.5 metra przewodu
-cążki
Zaczynamy od demontażu lamp. Operacja bardzo prosta i każdy kto kiedykolwiek zmieniał żarówkę wie jak to zrobić. Należy otworzyć osłony schowków w bagażniu, co pozwoli na dostęp do białych plastikowych nakrętek trzymających lampy.
Po ich odkręceniu wypychamy lampę w stronę tyłu i odpinamy złącze.
Z lampy należy wyjąć wkład i wszystkie żarówki aby ich nie uszkodzić w czasie prac.
W każdej lampie znajdują się cztery żarówki, do których poprowadzone są ścieżki:
-wspólna masa (niebieski)
-kierunkowskaz (żółty)
-pozycja/stop (fioletowy)
-światło wsteczne (biały)
-światło przeciwmgielne (czerwony)
W przypadku prawej lampy obwód światła przeciwmgielnego nie jest wykorzystany i jeżeli ktoś nie chce robić dwustronnego światła przeciwmgielnego wystarczy zewrzeć ścieżkę czerwoną i fioletową.
W przypadku lampy lewej konieczne jest wprowadzenie kilku zmian aby poprawnie wykrywane były żarówki oraz by rozdzielić poszczególne funkcje między światła. Potrzebne będą do tego diody. Dwie jeżeli światło przeciwmgielne ma być tylko z jednej strony, albo cztery do modyfikacji obu lamp.
W związku z tym, że światła stopu nie są realizowane przez żarówki dwuwłóknowe, a przez modulację szerokości impulsów zasilania, najlepiej użyć diod Shottky'ego, które lepiej radzą sobie z takimi impulsami. W moim ulubionym sklepie elektronicznym kupiłem diody SB560 (1.50zł/szt.), ale każda dioda wytrzymująca prąd co najmniej 3A i napięcie powyżej 15V będzie dobra. Zadaniem diod jest takie pokierowanie prądu, aby sterownik nie zauważył, że połączone zostały dwa obwody.
W tym celu należy przerwać ścieżkę światła przeciwmgielnego i połączyć ją lutując diodę. Druga dioda łączy żarówkę światła przeciwmgielnego ze ścieżką światła pozycyjnego. Bardzo ważny jest tu kierunek w jakim montujemy diody, dlatego na zdjęciu zostały zaznaczone kreski, które znajdują się również na obudowach elementów.
Po wlutowaniu diod światła są gotowe do zamontowania. Jeżeli ktoś chce mieć dodatkowo obustronne światła przeciwmgielne należy z wtyczki lewej lampy poprowadzić przewód do wtyczki lampy prawej (dolne styki).
Jak działają zmienione światła można zobaczyć na filmie.
Potrzebne będą:
-lutownica + lutowie
-2-4 diod Shottky'ego 5A/40V
-1.5 metra przewodu
-cążki
Zaczynamy od demontażu lamp. Operacja bardzo prosta i każdy kto kiedykolwiek zmieniał żarówkę wie jak to zrobić. Należy otworzyć osłony schowków w bagażniu, co pozwoli na dostęp do białych plastikowych nakrętek trzymających lampy.
Po ich odkręceniu wypychamy lampę w stronę tyłu i odpinamy złącze.
Z lampy należy wyjąć wkład i wszystkie żarówki aby ich nie uszkodzić w czasie prac.
W każdej lampie znajdują się cztery żarówki, do których poprowadzone są ścieżki:
-wspólna masa (niebieski)
-kierunkowskaz (żółty)
-pozycja/stop (fioletowy)
-światło wsteczne (biały)
-światło przeciwmgielne (czerwony)
W przypadku prawej lampy obwód światła przeciwmgielnego nie jest wykorzystany i jeżeli ktoś nie chce robić dwustronnego światła przeciwmgielnego wystarczy zewrzeć ścieżkę czerwoną i fioletową.
W przypadku lampy lewej konieczne jest wprowadzenie kilku zmian aby poprawnie wykrywane były żarówki oraz by rozdzielić poszczególne funkcje między światła. Potrzebne będą do tego diody. Dwie jeżeli światło przeciwmgielne ma być tylko z jednej strony, albo cztery do modyfikacji obu lamp.
W związku z tym, że światła stopu nie są realizowane przez żarówki dwuwłóknowe, a przez modulację szerokości impulsów zasilania, najlepiej użyć diod Shottky'ego, które lepiej radzą sobie z takimi impulsami. W moim ulubionym sklepie elektronicznym kupiłem diody SB560 (1.50zł/szt.), ale każda dioda wytrzymująca prąd co najmniej 3A i napięcie powyżej 15V będzie dobra. Zadaniem diod jest takie pokierowanie prądu, aby sterownik nie zauważył, że połączone zostały dwa obwody.
W tym celu należy przerwać ścieżkę światła przeciwmgielnego i połączyć ją lutując diodę. Druga dioda łączy żarówkę światła przeciwmgielnego ze ścieżką światła pozycyjnego. Bardzo ważny jest tu kierunek w jakim montujemy diody, dlatego na zdjęciu zostały zaznaczone kreski, które znajdują się również na obudowach elementów.
Po wlutowaniu diod światła są gotowe do zamontowania. Jeżeli ktoś chce mieć dodatkowo obustronne światła przeciwmgielne należy z wtyczki lewej lampy poprowadzić przewód do wtyczki lampy prawej (dolne styki).
Jak działają zmienione światła można zobaczyć na filmie.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2015, 01:47 przez Flora, łącznie zmieniany 2 razy.
- Flora
- Zafiromaniak
- Posty: 3178
- Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Auto: Zafira
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z19DTH
- Gender:
Znalazłem:
----------------------------
A jednak coś znalazłem:
Montuje się jedno lub dwa tylne światła przeciwmgielne. Jeżeli jedno, to na środku lub po lewej stronie pojazdu, jeżeli dwa, to po obu jego stronach.
Wydaje się, że wszystko jest zgodne z przepisami. Nie mogę jedynie znaleźć informacji o powielaniu świateł, ale w samochodach ciężarowych i autobusach często te same światła znajdują się w dolnej i gornej części pojazdu. Modyfikacja nie ingeruje w klosze ani nawet źródło światła, więc nie trzeba się martwić o homologację.Światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu (warunku symetrii nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgielnych przednich). Światła nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu (nie stosuje się do świateł drogowych).
----------------------------
A jednak coś znalazłem:
Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło
Ostatnio zmieniony 15 lis 2015, 22:59 przez Flora, łącznie zmieniany 1 raz.
- rafant4011
- Zafiromaniak
- Posty: 6706
- Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
- Imię: Rafał
- Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
- Auto: Zafira B
- Model: Cosmo
- Oznaczenie silnika: Z19DT
- Gender:
- Kontakt:
- paweldm
- Zafiromaniak
- Posty: 946
- Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: GST (pomorskie)
- Auto: Peugeot 308SW
- Model: P308
- Oznaczenie silnika: A20DTH
Ja również właśnie przerobiłem światła według powyższej instrukcji. Miałem mały problem. Na zdjęciu jest płytka od prawej lampy, a zacząłem operację od lewej i wykonałem odwrotne podłączenie. Podłączyłem również halogen w prawej lampie.
Tak wyglądają moje luty.
Tak wyglądają moje luty.
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2016, 20:28 przez paweldm, łącznie zmieniany 1 raz.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308
- paweldm
- Zafiromaniak
- Posty: 946
- Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: GST (pomorskie)
- Auto: Peugeot 308SW
- Model: P308
- Oznaczenie silnika: A20DTH
Po tych modyfikacjach czasem wyskakuje mi informacja o przepalonych żarówkach. Też tak macie??
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308
- paweldm
- Zafiromaniak
- Posty: 946
- Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: GST (pomorskie)
- Auto: Peugeot 308SW
- Model: P308
- Oznaczenie silnika: A20DTH
Tak myślałem, że muszę zacząć od sprawdzenia styków, bo o dziwo żarówki świecą, a komunikat o przepaleniu wyrzuca.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308