[TUT/B] Modyfikacja tylnych lamp

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

[TUT/B] Modyfikacja tylnych lamp

#1 Post autor: Flora »

Modyfikacja poniższa zwiększa znacznie powierzchnię świateł pozycyjnych/stopu oraz przeciwmgielnych. Przydatna jest dla osób z przyciemnionymi lampami oraz każdego, kto lubi być widoczny.

Potrzebne będą:
-lutownica + lutowie
-2-4 diod Shottky'ego 5A/40V
-1.5 metra przewodu
-cążki

Zaczynamy od demontażu lamp. Operacja bardzo prosta i każdy kto kiedykolwiek zmieniał żarówkę wie jak to zrobić. Należy otworzyć osłony schowków w bagażniu, co pozwoli na dostęp do białych plastikowych nakrętek trzymających lampy.

Obrazek

Po ich odkręceniu wypychamy lampę w stronę tyłu i odpinamy złącze.
Z lampy należy wyjąć wkład i wszystkie żarówki aby ich nie uszkodzić w czasie prac.

Obrazek

W każdej lampie znajdują się cztery żarówki, do których poprowadzone są ścieżki:
-wspólna masa (niebieski)
-kierunkowskaz (żółty)
-pozycja/stop (fioletowy)
-światło wsteczne (biały)
-światło przeciwmgielne (czerwony)

W przypadku prawej lampy obwód światła przeciwmgielnego nie jest wykorzystany i jeżeli ktoś nie chce robić dwustronnego światła przeciwmgielnego wystarczy zewrzeć ścieżkę czerwoną i fioletową.
W przypadku lampy lewej konieczne jest wprowadzenie kilku zmian aby poprawnie wykrywane były żarówki oraz by rozdzielić poszczególne funkcje między światła. Potrzebne będą do tego diody. Dwie jeżeli światło przeciwmgielne ma być tylko z jednej strony, albo cztery do modyfikacji obu lamp.
W związku z tym, że światła stopu nie są realizowane przez żarówki dwuwłóknowe, a przez modulację szerokości impulsów zasilania, najlepiej użyć diod Shottky'ego, które lepiej radzą sobie z takimi impulsami. W moim ulubionym sklepie elektronicznym kupiłem diody SB560 (1.50zł/szt.), ale każda dioda wytrzymująca prąd co najmniej 3A i napięcie powyżej 15V będzie dobra. Zadaniem diod jest takie pokierowanie prądu, aby sterownik nie zauważył, że połączone zostały dwa obwody.

Obrazek
Obrazek

W tym celu należy przerwać ścieżkę światła przeciwmgielnego i połączyć ją lutując diodę. Druga dioda łączy żarówkę światła przeciwmgielnego ze ścieżką światła pozycyjnego. Bardzo ważny jest tu kierunek w jakim montujemy diody, dlatego na zdjęciu zostały zaznaczone kreski, które znajdują się również na obudowach elementów.
Po wlutowaniu diod światła są gotowe do zamontowania. Jeżeli ktoś chce mieć dodatkowo obustronne światła przeciwmgielne należy z wtyczki lewej lampy poprowadzić przewód do wtyczki lampy prawej (dolne styki).

Jak działają zmienione światła można zobaczyć na filmie.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2015, 01:47 przez Flora, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
fredas
Zafiromaniak
Posty: 5221
Rejestracja: 30 lis 2014, 12:46
Imię: Ryszard
Lokalizacja: Sypniewo [cse]
Auto: Opel Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#2 Post autor: fredas »

Maggajwer z Ciebie Marcin :piwo: ja tylko zrobię drugie mgielne
to mi wystarczy
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Wojti
Zafiromaniak
Posty: 6240
Rejestracja: 15 kwie 2013, 19:02
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: ZB 400ps/502nm
Model: OPC
Oznaczenie silnika: z20leh
Gender:
Kontakt:

#3 Post autor: Wojti »

Marcin jeśli to zgodne z przepisami to chyba po prosze Cie o montaż co bym dobrze widoczny przy hamowaniu :lol: :piwo:
Życie jest Piękne a z Zafirką jeszcze piękniejsze he he

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#4 Post autor: Flora »

Znalazłem:
Montuje się jedno lub dwa tylne światła przeciwmgielne. Jeżeli jedno, to na środku lub po lewej stronie pojazdu, jeżeli dwa, to po obu jego stronach.
Światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu (warunku symetrii nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgielnych przednich). Światła nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu (nie stosuje się do świateł drogowych).
Wydaje się, że wszystko jest zgodne z przepisami. Nie mogę jedynie znaleźć informacji o powielaniu świateł, ale w samochodach ciężarowych i autobusach często te same światła znajdują się w dolnej i gornej części pojazdu. Modyfikacja nie ingeruje w klosze ani nawet źródło światła, więc nie trzeba się martwić o homologację.

----------------------------

A jednak coś znalazłem:
Zespół dwóch niezależnych lub zgrupowanych świateł, takich samych lub różnych, lecz o jednakowym przeznaczeniu i jednakowej barwy, uważa się za jedno światło
Ostatnio zmieniony 15 lis 2015, 22:59 przez Flora, łącznie zmieniany 1 raz.

Bacha

#5 Post autor: Bacha »

A czy z kierunkami można tak samo ? :>

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#6 Post autor: Flora »

Znaczy jak?

Bacha

#7 Post autor: Bacha »

Żeby też świeciły tak mocno :)

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#8 Post autor: Flora »

Hmm, ta modyfikacja nie powoduje, że lampy świecą mocniej, a jedynie zwiększa powierzchnię świecenia poprzez podłączenie dodatkowych lamp.
Istnieje możliwość ustawienia opcji "przyciemnione lampy" w RECu, która delikatnie zwiększy jasność tylnych świateł.

Bacha

#9 Post autor: Bacha »

Kurcze bo mam tak czarne że już raz mi dowód zabrali i musiałem kupić drugi komplet i przekładam na przegląd. I zastanawiam się jak sobie z tym poradzić :lol:

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#10 Post autor: Flora »

Tak to jest jak się przedobrzy z przyciemnianiem lamp.
Jeżeli są oklejane to można wymienić folię na jaśniejszą.
Jeżeli są lakierowane to można spolerować.

Awatar użytkownika
rafant4011
Zafiromaniak
Posty: 6706
Rejestracja: 29 wrz 2014, 15:53
Imię: Rafał
Lokalizacja: Warszawa Włochy[ESK]
Auto: Zafira B
Model: Cosmo
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#11 Post autor: rafant4011 »

Marcin, Dzięki Twojemu Tutkowi przerobiłem i swoje. Jest zaje... :ok: :piwo: :piwo:

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 946
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Peugeot 308SW
Model: P308
Oznaczenie silnika: A20DTH

#12 Post autor: paweldm »

Ja również właśnie przerobiłem światła według powyższej instrukcji. Miałem mały problem. Na zdjęciu jest płytka od prawej lampy, a zacząłem operację od lewej i wykonałem odwrotne podłączenie. Podłączyłem również halogen w prawej lampie.
Tak wyglądają moje luty.
Załączniki
lampa.jpg
Ostatnio zmieniony 08 kwie 2016, 20:28 przez paweldm, łącznie zmieniany 1 raz.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 946
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Peugeot 308SW
Model: P308
Oznaczenie silnika: A20DTH

#13 Post autor: paweldm »

Po tych modyfikacjach czasem wyskakuje mi informacja o przepalonych żarówkach. Też tak macie??
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308

Awatar użytkownika
Flora
Zafiromaniak
Posty: 3178
Rejestracja: 14 paź 2013, 11:46
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#14 Post autor: Flora »

Nie, ani razu. Pobór prądu jest zwiększony, więc nie powinno być takiej sytuacji. Zauważyłem, że po grzebaniu przy lampach pojawia się problem ze stykami jeżeli była tam wcześniej wilgoć - sprawdź jak wyglądają blaszki wtyczki.

Awatar użytkownika
paweldm
Zafiromaniak
Posty: 946
Rejestracja: 13 gru 2011, 00:03
Imię: Paweł
Lokalizacja: GST (pomorskie)
Auto: Peugeot 308SW
Model: P308
Oznaczenie silnika: A20DTH

#15 Post autor: paweldm »

Tak myślałem, że muszę zacząć od sprawdzenia styków, bo o dziwo żarówki świecą, a komunikat o przepaleniu wyrzuca.
Jest Peugeot 308SW 2.0Bluehdi i Meriva B 1.7cdti
Była Zafira A 1.8 16v lpg i B 2.0 Turbo +lpg oraz zastawa, polonez, tempra, espace II i IV omega B, tigra, C3, C4 Grand Picasso, Outlander II, Berlingo III, Astra J 2.0cdti, Peugeot 308

ODPOWIEDZ

Wróć do „TUTORIALE”