[TUT/A] Demontaż rozrządu Z20LET
[TUT/A] Demontaż rozrządu Z20LET
Cześć,
To mój pierwszy tutorial więc proszę nie bić
Zaczynamy:
Zaszła u mnie konieczność wymiany śruby napinacza paska rozrządu.
Napinacz miałem przykręcony zwykłą śrubą o twardości 5.8 - nie chciałem
ryzykować. Zakupiłem więc oryginał w ASO (o twardości 8. za bagatela
30 zł (za śrubkę).
Ok - oto co należy zrobić. Właściwie to opis ten może także dotyczyć
wymiany całego rozrządu.
A więc:
1. Ściągamy koło.
2. Demontujemy rurę od filtra powietrza, obudowę filtra powietrza, odłączamy
wtyczkę od przepływomierza.
3. Podnosimy delikatnie na lewarku silnik (Unosimy przez miskę olejową. Na lewarku
kładziemy jakiś drewniany klocek).
4. Zdejmujemy poduszkę boczną silnika:
5. Ściągamy pasek wielorowkowy. Odciągamy napinacz kluczem
oczkowym 15 w kierunku 'do siebie'
6. Ściągamy górną pokrywę rozrządu (2 śrubki).
7. Ściągamy koło pasowe wału (4 śrubki, u mnie widoczna jedna 'zastępcza')
W razie gdyby koło się kręciło podczas wykręcania śrub - można przytrzymać
je nasadką 17 z przedłużką (przyda się później)
8. Obracamy 'silnik' w/w przedłużką na 'znaki' (np. w celu wymiany paska
rozrządu).
Obracamy zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara !
9. Tu ustawił się znak 'na dole'
10. A tutaj znaki 'na górze'
11. Blokujemy wałki. Jeśli nie mamy dedykowanej blokady to
improwizujemy
12. I mamy gotowość do wymiany paska, rolek, pompy wody.
Wszystko widać jak 'na dłoni'.
Ja wymieniałem u siebie tylko szpilkę od rolki napinacza paska rozrządu,
więc na tym zakończyłem zdjęcia (pasek rozrządu i inne elementy wymieniałem wcześniej).
Moment dokręcenia rolki napinacza paska rozrządu - 20Nm
Moment dokręcenia rolek prowadzących - 25Nm
Moment dokręcenia śrub od poduszki bocznej silnika:
- śruby przy silniku 55Nm
- śruby na 'karoserii' 45Nm
Dopiszę co należy zrobić, aby ukończyć wymianę rozrządu:
- odkręcamy napinacz i go luzujemy, zdejmujemy
- ściągamy pasek
- odkręcamy rolki prowadzące, ściągamy
- odkręcamy pompę wody (3 śrubki torx) i wyjmujemy - oczywiście podstawiamy
jakieś naczynie bo wyleci trochę płynu chłodzącego
Montaż:
- zakładamy pompę wody (dokręcamy 'palcami' - lekko aby się obracała w gnieździe)
- przykręcamy prawą rolkę (jak założymy od razu lewą to może być problem z
włożeniem paska - przynajmniej tak było u mnie)
- zakładamy DOKŁADNIE pasek
- przykręcamy ('palcami' - lekko) napinacz - pamiętamy, aby prawidłowo umieścić
napinacz na bloku silnika
- przykręcamy lewą rolkę
Teraz:
Obracamy pompą wody w taki sposób, aby jej 'wypustka' znalazła się w wycięciu
na obudowie rozrządu.
Na zdjęciu pompy widać tą 'wypustkę'. Oczywiście w komplecie jest o-ring.
Widziałem, że niektórzy 'smarują' pompę jakimś uszczelniaczem przed założeniem.
Ja tego nie robiłem - wykorzystałem sam oring - nic nie cieknie.
W/w zabieg 'napnie' nam lekko pasek.
Następnie wkładamy imbus w napinacz i napinamy 'dalej' pasek.
Kiedy znacznik napinacza znajdzie się w pozycji 'new belt' - dokręcamy go (20Nm).
Dokręcamy też pompę wody.
Nalewamy płyn chłodzący, czekamy 5-10 min. i sprawdzamy czy są ewentualne wycieki.
Jeśli wygląda na ok, to:
Zdejmujemy 'blokadę' kół rozrządu, bierzemy przedłużkę i kręcimy 'silnikiem' kilka razy
(zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara!). Sprawdzamy czy znaki dobrze się
ustawiają oraz czy znacznik napinacza jest na dobrej pozycji ('new belt').
Jeśli nie jest - luzujemy napinacz i ustawiamy go 'do skutku'.
Pasek nie może być za luźny ani oczywiście napięty zbyt mocno.
Sprawdzamy wszystko po 10 razy i skręcamy.
Można posiłkować się filmem:
Film 1
i druga część:
Film 2
Pamiętaj - pracujesz i robisz to na własną odpowiedzialność
Powodzenia
Zapraszam do komentowania.
To mój pierwszy tutorial więc proszę nie bić
Zaczynamy:
Zaszła u mnie konieczność wymiany śruby napinacza paska rozrządu.
Napinacz miałem przykręcony zwykłą śrubą o twardości 5.8 - nie chciałem
ryzykować. Zakupiłem więc oryginał w ASO (o twardości 8. za bagatela
30 zł (za śrubkę).
Ok - oto co należy zrobić. Właściwie to opis ten może także dotyczyć
wymiany całego rozrządu.
A więc:
1. Ściągamy koło.
2. Demontujemy rurę od filtra powietrza, obudowę filtra powietrza, odłączamy
wtyczkę od przepływomierza.
3. Podnosimy delikatnie na lewarku silnik (Unosimy przez miskę olejową. Na lewarku
kładziemy jakiś drewniany klocek).
4. Zdejmujemy poduszkę boczną silnika:
5. Ściągamy pasek wielorowkowy. Odciągamy napinacz kluczem
oczkowym 15 w kierunku 'do siebie'
6. Ściągamy górną pokrywę rozrządu (2 śrubki).
7. Ściągamy koło pasowe wału (4 śrubki, u mnie widoczna jedna 'zastępcza')
W razie gdyby koło się kręciło podczas wykręcania śrub - można przytrzymać
je nasadką 17 z przedłużką (przyda się później)
8. Obracamy 'silnik' w/w przedłużką na 'znaki' (np. w celu wymiany paska
rozrządu).
Obracamy zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara !
9. Tu ustawił się znak 'na dole'
10. A tutaj znaki 'na górze'
11. Blokujemy wałki. Jeśli nie mamy dedykowanej blokady to
improwizujemy
12. I mamy gotowość do wymiany paska, rolek, pompy wody.
Wszystko widać jak 'na dłoni'.
Ja wymieniałem u siebie tylko szpilkę od rolki napinacza paska rozrządu,
więc na tym zakończyłem zdjęcia (pasek rozrządu i inne elementy wymieniałem wcześniej).
Moment dokręcenia rolki napinacza paska rozrządu - 20Nm
Moment dokręcenia rolek prowadzących - 25Nm
Moment dokręcenia śrub od poduszki bocznej silnika:
- śruby przy silniku 55Nm
- śruby na 'karoserii' 45Nm
Dopiszę co należy zrobić, aby ukończyć wymianę rozrządu:
- odkręcamy napinacz i go luzujemy, zdejmujemy
- ściągamy pasek
- odkręcamy rolki prowadzące, ściągamy
- odkręcamy pompę wody (3 śrubki torx) i wyjmujemy - oczywiście podstawiamy
jakieś naczynie bo wyleci trochę płynu chłodzącego
Montaż:
- zakładamy pompę wody (dokręcamy 'palcami' - lekko aby się obracała w gnieździe)
- przykręcamy prawą rolkę (jak założymy od razu lewą to może być problem z
włożeniem paska - przynajmniej tak było u mnie)
- zakładamy DOKŁADNIE pasek
- przykręcamy ('palcami' - lekko) napinacz - pamiętamy, aby prawidłowo umieścić
napinacz na bloku silnika
- przykręcamy lewą rolkę
Teraz:
Obracamy pompą wody w taki sposób, aby jej 'wypustka' znalazła się w wycięciu
na obudowie rozrządu.
Na zdjęciu pompy widać tą 'wypustkę'. Oczywiście w komplecie jest o-ring.
Widziałem, że niektórzy 'smarują' pompę jakimś uszczelniaczem przed założeniem.
Ja tego nie robiłem - wykorzystałem sam oring - nic nie cieknie.
W/w zabieg 'napnie' nam lekko pasek.
Następnie wkładamy imbus w napinacz i napinamy 'dalej' pasek.
Kiedy znacznik napinacza znajdzie się w pozycji 'new belt' - dokręcamy go (20Nm).
Dokręcamy też pompę wody.
Nalewamy płyn chłodzący, czekamy 5-10 min. i sprawdzamy czy są ewentualne wycieki.
Jeśli wygląda na ok, to:
Zdejmujemy 'blokadę' kół rozrządu, bierzemy przedłużkę i kręcimy 'silnikiem' kilka razy
(zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara!). Sprawdzamy czy znaki dobrze się
ustawiają oraz czy znacznik napinacza jest na dobrej pozycji ('new belt').
Jeśli nie jest - luzujemy napinacz i ustawiamy go 'do skutku'.
Pasek nie może być za luźny ani oczywiście napięty zbyt mocno.
Sprawdzamy wszystko po 10 razy i skręcamy.
Można posiłkować się filmem:
Film 1
i druga część:
Film 2
Pamiętaj - pracujesz i robisz to na własną odpowiedzialność
Powodzenia
Zapraszam do komentowania.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2017, 06:22 przez Skasowany użytkownik 23188, łącznie zmieniany 1 raz.
Przesyłam garść innych uwag. Nie chciało mi się już wczoraj więcej pisać :> :
Wyprzedam komentarze: oczywiście, że można było zrobić coś inaczej czy lepiej.
A może w ogóle zrobiłem coś źle ... ale poradziłem sobie akurat w taki sposób jak powyżej.
Nie wykonywałem takich czynności NIGDY ano - nigdy.
Oczywiście nie zachęcam nikogo żeby zepsuł sobie auto i z drugiej strony także nie
zniechęcam
Pamiętajcie, że zawsze mogą się pojawić 'nieprzewidziane' (np. dla takiej osoby jak ja)
problemy ...
Jakie ? O tym poniżej.
Znaki na kołach muszą być ustawione DOKŁADNIE. Podkreślam DOKŁADNIE.
Trzeba tego pilnować na każdym kroku. Więc jak pisałem - sprawdzać wszystko po 10 razy.
Może być tak ,że pomimo blokady kół rozrządu (taka blokada ...) mogą
nam trochę uciec (w lewo czy prawo) ...
Co wtedy ?
Wtedy czeka nas trochę więcej demontażu elementów silnika
Tzn. koniecznie trzeba będzie zdjąć dekiel (pokrywę) - nie jest to skomplikowane, ale
trochę czasu zajmuje.
Więc demontujemy:
- resztę rur powietrza
- odpinamy wtyczkę od kasety zapłonowej
- zdejmujemy napis OPC (przesuwamy w prawo)
- zdejmujemy wtyczkę koło wałków rozrządu
- odłączamy/zdejmujemy inne węże (odma, filtr odmy - u mnie jest)
- odkręcamy kasetę zapłonową (2 śrubki) i wyjmujemy
- odkręcamy śrubki od dekla i ściągamy go
Teraz zabawa.
Bierzemy do ręki klucz płaski 22 (albo 24 już nie pamiętam dokładnie).
Wkładamy klucz na wałek (zależy, który się przestawił) i ustawiamy
wg znaków - później blokujemy ponownie - oczywiście za każdym razem
sprawdzając ustawienia kół (rozrządu).
Oczywiście na wałku jest miejsce, na w/w klucz - żeby komuś nie przyszło
do głowy przestawiać go 'w dowolnym miejscu'.
Jak już mamy wszystko ładnie ustawione - skręcamy wszystko
Uff to byłoby chyba na tyle
- Sumik
- Zafiromaniak
- Posty: 2407
- Rejestracja: 01 lis 2015, 18:09
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Zafira B OPC 300+
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
To ja tez się dopiszę bo czasami ludziska zapominają lub po prostu nie zwracają na to uwagi.
Pamiętajcie żeby przy każdej wymianie rozrządu wymienić uszczelniacze na wałkach rozrządu i na wale od strony rozrządu. W przypadku 20LEx kosztują one jakieś 40 zł za komplet a przynajmniej później nie będziecie pluli sobie w twarz, że trzeba było wymienić, a teraz cieknie i znowu trzeba rozbierać rozrząd.
Do demontażu takiego uszczelniacza wprawionej osobie wystarczy płaski śrubokręt. Jednak jak nie chcecie się denerwować to wyposażcie się w coś takiego:
http://allegro.pl/dzwignia-do-demontazu ... 57375.html
Tanie i przydatne
Pamiętajcie żeby przy każdej wymianie rozrządu wymienić uszczelniacze na wałkach rozrządu i na wale od strony rozrządu. W przypadku 20LEx kosztują one jakieś 40 zł za komplet a przynajmniej później nie będziecie pluli sobie w twarz, że trzeba było wymienić, a teraz cieknie i znowu trzeba rozbierać rozrząd.
Do demontażu takiego uszczelniacza wprawionej osobie wystarczy płaski śrubokręt. Jednak jak nie chcecie się denerwować to wyposażcie się w coś takiego:
http://allegro.pl/dzwignia-do-demontazu ... 57375.html
Tanie i przydatne
- ryba1
- Zafiromaniak
- Posty: 1981
- Rejestracja: 09 lip 2017, 12:27
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: CGD/SB
- Auto: Zafira B 381KM/507NM
- Model: OPC
- Oznaczenie silnika: Z20LEH
- Gender:
- Kontakt:
tu male sprostowanie bo oryginalnie jest 8.8pawelekm pisze:Napinacz miałem przykręcony zwykłą śrubą o twardości 5.8
cena kosmos.ta sama śruba w sklepie ze śrubami za 50gr jestpawelekm pisze: Zakupiłem więc oryginał w ASO (o twardości 8. za bagatela
30 zł (za śrubkę).
Tak - wiem, że w oryginale jest 8.8 (dlatego taką kupiłem). Po prostu jak wymieniałemryba1 pisze:tu male sprostowanie bo oryginalnie jest 8.8pawelekm pisze:Napinacz miałem przykręcony zwykłą śrubą o twardości 5.8cena kosmos.ta sama śruba w sklepie ze śrubami za 50gr jestpawelekm pisze: Zakupiłem więc oryginał w ASO (o twardości 8. za bagatela
30 zł (za śrubkę).
rozrząd to pierwotna śruba napinacza (na torx) była w tak złym stanie, że nie mogłem
jej ponownie użyć. Musiałem się czymś ratować (bo auto potrzebne) i wkręciłem
zwykłą 5.8, którą właśnie tutaj wymieniłem na oryginał za 30 zł
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2017, 14:22 przez Skasowany użytkownik 23188, łącznie zmieniany 1 raz.