Rezystor wentylatora chłodnicy.

Czyli: chłodzenie, grzanie, termostat, chłodnice, webasto, nagrzewnica

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
janko79

Rezystor wentylatora chłodnicy.

#1 Post autor: janko79 »

Witam.Mam pytanko do mondrych głów.Jak sprawdzić rezystor czy jest sprawny.jaką powinien mieć oporność.??Mam problem z 1 biegiem wentylatora,w korku startuje mi odrazu na drugim biegu.Więc podejrzewam rezystor jako pierwszy.

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#2 Post autor: oki »

Zmierz jego oporność czy wogóle występuje między stykami wejściowymi na gnieździe.
Jeśli nie masz miernika to weź żarówkę 21W i podłącz ją w szereg z tym rezystorem do akumulatora, powinna się świecić.

janko79

#3 Post autor: janko79 »

Jedyne co sprawdziłem to czy ma przejście.przejście jest ale to nic nie mówi bo jest tam ten termik zakichany.

Awatar użytkownika
Dziadek13
Zafiromaniak
Posty: 2004
Rejestracja: 26 wrz 2010, 21:28
Imię: Jorg
Lokalizacja: Mysłowice
Auto: VW Turan była zafira DTL
Model: Turan
Oznaczenie silnika: AVQ
Gender:

#4 Post autor: Dziadek13 »

No jak ma przejście to dobry.
Może przejrzyj to.
http://speedy.sh/ED2CK/Wedlug-serwisu-n ... ylator.pdf
Lub tu.
http://upek.sputnik-sat.info/
Według serwisu należy wymienić cały wentylator.zip

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#5 Post autor: oki »

Ten termik zabezpiecza właśnie opornik przed przegrzaniem i spaleniem.
Termik i opornik są w szeregu skoro jest przejście to znaczy ze jest sprawny.
Wentylator ma trzy przewody masa, +12V pierwszy bieg; +12V drugi bieg.
Spróbuj podać napięcie na krótko z akumulatora i sprawdź działanie wentylatora, jesli zadziałają obydwa biegi to szukaj uszkodzenia na wiązce lub na złączu modułu wentylatorów.
Nie wiem czy chcesz się zagłębiać do modułu pod zderzakiem, bo potrafi się tam zbierać woda i śniedzieć złącze.

janko79

#6 Post autor: janko79 »

oki powiedz mi czy od każdego biegu jest oddzielny bezpiecznik ??czy chodzi to na jednym??

Awatar użytkownika
oki
Mieszkaniec
Posty: 399
Rejestracja: 11 kwie 2010, 23:15
Imię: Darek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Zafira B 2.0 Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z20LER
Gender:

#7 Post autor: oki »

Chodzi na jednym tzn, każdy wentylator ma swój bezpiecznik.
Jeden wentylator działa na F4-40A a drugi na F8-20A (bezpieczniki pod maską)
Za przełączenie biegów odpowiadają przekaźniki wbudowane w moduł wentylatorów.
W zależności od modułu i jego wersji może być w środku 6 przekaźników które sterują pracą wentylatorów podając odpowiednio zasilanie.
W module w mojej wersji jest nawet przekaźnik który uruchamia obydwa wentylatory połączone w szereg (coś wolniejszego jak pierszy bieg) ale w praktyce nie zauważyłem aby ten tryb kiedyś działał, tylko jak go wywołałem ręcznie robiąc sterownik.
Jeśli nie dasz rady tego ogarnąć sam to daj znać, spróbuję znaleźć czas aby to ci posprawdzać.

kebul

#8 Post autor: kebul »

Miałem taki sam objaw tzn wentylator starował z 2 biegu, okazało się że noga rezystora była urwana i nie było styku.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Klimatyzacja, ogrzewanie, układ chłodzenia”