Z18XER klekot po uruchomieniu zimnego silnika - poradniczek
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
Wczoraj byłem u kumpla-mechanika. Akurat robił 1.8XER (Astra H kombi, 138tyś km ORI przebiegu) na klekot. Podręcznikowy przykład rumotu po rozgrzaniu, ale to aż strach było stać przy tym pracującym silniku żeby jaką korba w łeb nie dostać takie wrażenia słuchowe.
Poleciało KZFR wałka ssącego. Po wymontowaniu faktycznie złom, oberwał się ten kołnierz nawet. Dzisiaj przyszły 2 KZFR ssące bo się walnęli na hurtowni: org. GM i Ruville. Oglądałem je dokładnie:
- oba to produkt firmowany przez INA.
Dokładnie te same koła. GM miało dodatkowo naniesiony nr kat. GM.
Ruville był 20zł droższy ale miał w zestawie nową szpilkę mocującą koło. GM już jej nie dokłada. Trzeba dokupić osobno.
Poleciało KZFR wałka ssącego. Po wymontowaniu faktycznie złom, oberwał się ten kołnierz nawet. Dzisiaj przyszły 2 KZFR ssące bo się walnęli na hurtowni: org. GM i Ruville. Oglądałem je dokładnie:
- oba to produkt firmowany przez INA.
Dokładnie te same koła. GM miało dodatkowo naniesiony nr kat. GM.
Ruville był 20zł droższy ale miał w zestawie nową szpilkę mocującą koło. GM już jej nie dokłada. Trzeba dokupić osobno.
Witam,
Pacjent to Zafira B, 1.8, 140 KM, 2009r. (COSMO - ) - 135500 przebiegu.
Świeżo sprowadziłem.
Według książki jeszcze przed wymianą rozrządu.
I teraz mam pytanie: czy profilaktycznie wymienić te KZRy wraz z regulacją luzów zaworowych (Sam naprawiam - opisuje, że przy 150tyś. jest to wymagane) - czy ograniczyć się tylko do wymiany kompletu rozrządu z pompą wody?
Różnica w cenie pomiędzy powyższymi opcjami niemała.
Nic złego nie słychać - dlatego pytam..
Pacjent to Zafira B, 1.8, 140 KM, 2009r. (COSMO - ) - 135500 przebiegu.
Świeżo sprowadziłem.
Według książki jeszcze przed wymianą rozrządu.
I teraz mam pytanie: czy profilaktycznie wymienić te KZRy wraz z regulacją luzów zaworowych (Sam naprawiam - opisuje, że przy 150tyś. jest to wymagane) - czy ograniczyć się tylko do wymiany kompletu rozrządu z pompą wody?
Różnica w cenie pomiędzy powyższymi opcjami niemała.
Nic złego nie słychać - dlatego pytam..
Ostatnio zmieniony 15 mar 2015, 10:36 przez lukask, łącznie zmieniany 1 raz.
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
KZFR jeżeli nie rumocą na ciepłym, po rozgrzaniu - nie dotykasz. One mogą zacząć dawać znać o sobie za 30-50-70 tyś km a mogą i jeszcze drugie tyle przelecieć. To nie kosztuje 100zł żeby "profilaktycznie" wymieniać.
Na KZFR najlepsze lekarstwo to częsty interwał wymian oleju silnikowego - max 15tyś km.
Nawet jak po długim postoju (np po nocy) słychać je przez ułamek sekundy to nie znaczy że są uszkodzone czy zużyte. To może oznaczać tylko tyle że:
- olej silnikowy jest już mocno zużyty
- olej silnikowy jest niewłaściwy (mało prawdopodobne bo te silniki praktycznie na wszystkim poprawnie pracują)
- olej silnikowy najzwyczajniej zszedł do misy - nieszczelny zawór w puszcze wkłądu filtra oleju
Wszystkie te trzy zdarzenia dają objawy zużytych KZFR a te wcale nie muszą być zużyte.
Na KZFR najlepsze lekarstwo to częsty interwał wymian oleju silnikowego - max 15tyś km.
Nawet jak po długim postoju (np po nocy) słychać je przez ułamek sekundy to nie znaczy że są uszkodzone czy zużyte. To może oznaczać tylko tyle że:
- olej silnikowy jest już mocno zużyty
- olej silnikowy jest niewłaściwy (mało prawdopodobne bo te silniki praktycznie na wszystkim poprawnie pracują)
- olej silnikowy najzwyczajniej zszedł do misy - nieszczelny zawór w puszcze wkłądu filtra oleju
Wszystkie te trzy zdarzenia dają objawy zużytych KZFR a te wcale nie muszą być zużyte.
- prymus2103
- Bywalec
- Posty: 159
- Rejestracja: 05 mar 2014, 23:04
- Imię: Robert
- Lokalizacja: Zamość
- Auto: Opel Astra
- Model: J
- Oznaczenie silnika: A14NEL
- Kontakt:
Jak kupiłeś to zacznij od wymiany oleju , i wtedy słuchaj , Zafek80 dobrze napisał .
https://www.facebook.com/autoserwisplos ... e=bookmark
Montaż Instalacji Gazowych LPG - http://www.lpgtech.pl/
Sprawy niemożliwe załatwiam od ręki , na cuda trzeba chwilę poczekać :-)
Montaż Instalacji Gazowych LPG - http://www.lpgtech.pl/
Sprawy niemożliwe załatwiam od ręki , na cuda trzeba chwilę poczekać :-)
Witam,
Mam pytanie odnośnie filtrów oleju które są polecane aby KZFR cieszyć się dłużej.
Kupiłem Manna HU 612/2 X ale coś mnie tknęło aby porównać długości.
Porównałem Knecht OX401D, PURFLUX L387, MANN+HUMMEL HU 612/2 X.
Mann ma całkowitą długość wg katalogu 103mm, Knecht 105,1 a Purflux 105.
Mierzyłem suwmiarką wymiary i wychodzi 104 na długości i 53,8 na średnicy.
Topic autor w pierwszym poście podaje żeby się trzymać 105,1 - czyli wypada na Knechta.
To jak to jest? Można wstawić Manna czy lepiej Knechta?
Dzięki wielkie za odp.
Mam pytanie odnośnie filtrów oleju które są polecane aby KZFR cieszyć się dłużej.
Kupiłem Manna HU 612/2 X ale coś mnie tknęło aby porównać długości.
Porównałem Knecht OX401D, PURFLUX L387, MANN+HUMMEL HU 612/2 X.
Mann ma całkowitą długość wg katalogu 103mm, Knecht 105,1 a Purflux 105.
Mierzyłem suwmiarką wymiary i wychodzi 104 na długości i 53,8 na średnicy.
Topic autor w pierwszym poście podaje żeby się trzymać 105,1 - czyli wypada na Knechta.
To jak to jest? Można wstawić Manna czy lepiej Knechta?
Dzięki wielkie za odp.
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
Jeżeli zmieniałeś oliwę, ta w silniku jest prawidłowa (oraz max stan - to ważne aby przy zmiennych fazach utrzymywać max stan oleju) i nadal to samo, no to już nie ma innego wyjścia - koła do wymiany. To może być tylko jedno bo jedno (nie pamiętam które) wcześniej pada ale nie ulegaj namowom mechaniora (jeżeli się tak okaże w Twoim przypadku) aby wymienić tylko jedno - drugie jeszcze pochodzi - bo najdalej za 5 tys km masz 2gi raz tą samą robotę do zapłacenia.
Ostatnio zmieniony 12 maja 2015, 08:56 przez Piasek, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam,
Mam problem z kołami zmiennych faz rozrządu jak i inni.
Moja zafira rocznik 2006 ma aktualnie przebieg 138 tys. km.
Problem pojawił się po wymianie rozrządu (a może tylko został dostrzeżony).
Odgłos sucho pracujących kół przez 1-3 s. w zależności jak długo stał na parkingu samochód (min. 8h).
Czy ktoś próbował we wczesnej fazie tej dolegliwości zmieszać olej ze stabilizatorem lub innym ulepszaczem ?
np. LUCAS OIL Stabilizator - dodatek do oleju
http://allegro.pl/lucas-oil-stabilizato ... 52325.html
Czy może to być tymczasowe rozwiązanie problemu ?
i druga kwestia, wymontowałem oba elektrozawory i wizualnie są ok. Nie były zanieczyszczone. Czy ich wymiana na nowe (najtaniej ok 230 zł za jeden) może też być tymczasowym rozwiązaniem problemu ?
Mam problem z kołami zmiennych faz rozrządu jak i inni.
Moja zafira rocznik 2006 ma aktualnie przebieg 138 tys. km.
Problem pojawił się po wymianie rozrządu (a może tylko został dostrzeżony).
Odgłos sucho pracujących kół przez 1-3 s. w zależności jak długo stał na parkingu samochód (min. 8h).
Czy ktoś próbował we wczesnej fazie tej dolegliwości zmieszać olej ze stabilizatorem lub innym ulepszaczem ?
np. LUCAS OIL Stabilizator - dodatek do oleju
http://allegro.pl/lucas-oil-stabilizato ... 52325.html
Czy może to być tymczasowe rozwiązanie problemu ?
i druga kwestia, wymontowałem oba elektrozawory i wizualnie są ok. Nie były zanieczyszczone. Czy ich wymiana na nowe (najtaniej ok 230 zł za jeden) może też być tymczasowym rozwiązaniem problemu ?
Nash77
Zafira B 1.8
Pannacotta
Zafira B 1.8
Pannacotta
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
Stukot kół może sugerować:
- kiepski, niewłaściwy, zły olej silnikowy. Kiedy zmieniany i na jaki ?
- korektę licznika (w rzeczywistości może mieć 100tyś km więcej i wówczas klekot kół byłby w pełni uzasadniony)
- nieprawidłowy (choć katalogowo dobry) wkład filtra oleju. Z tego co tutaj zalecają a o czym i sam się przekonałem Knecht jest tym co tam powinno siedzieć.
- kiepski, niewłaściwy, zły olej silnikowy. Kiedy zmieniany i na jaki ?
- korektę licznika (w rzeczywistości może mieć 100tyś km więcej i wówczas klekot kół byłby w pełni uzasadniony)
- nieprawidłowy (choć katalogowo dobry) wkład filtra oleju. Z tego co tutaj zalecają a o czym i sam się przekonałem Knecht jest tym co tam powinno siedzieć.
Olej wymieniony miesiąc temu (przy 137,5 tys. km) na MOBIL SUPER 3000 XE 5W30 + filtr oleju KNECHT OX401D.
Aktualny przebieg rzeczywisty (sprawdzony) 138 tys. km.
A pytanie zasadnicze, skoro z kół ZFR odpływa olej to czy jest to wina np. nie domykających się zaworów elektromagnetycznych (nie wykazujących błędu w komputerze), albo innego zaworu zwrotnego w układzie olejowym silnika ?
A może poprzez zastosowanie Stabilizatora oleju np. a firmy LUCAS zwiększyła by się lepkość oleju co spowodowałoby zanik charakterystycznego 1-3 s. dźwięku przy rozruchu silnika.
Aktualny przebieg rzeczywisty (sprawdzony) 138 tys. km.
A pytanie zasadnicze, skoro z kół ZFR odpływa olej to czy jest to wina np. nie domykających się zaworów elektromagnetycznych (nie wykazujących błędu w komputerze), albo innego zaworu zwrotnego w układzie olejowym silnika ?
A może poprzez zastosowanie Stabilizatora oleju np. a firmy LUCAS zwiększyła by się lepkość oleju co spowodowałoby zanik charakterystycznego 1-3 s. dźwięku przy rozruchu silnika.
Nash77
Zafira B 1.8
Pannacotta
Zafira B 1.8
Pannacotta
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
Ty tak na prawdę z tym stabilizatorem czy po prostu robisz reklamę. To wlej mu zwykłego Motodoktora - będzie to samo co "stabilizator" a pewnie ze 3x taniej. CO Ty tam chcesz stabilizować ? Olej sam w sobie jest stabilny a jeżeli nie - to jest gówno warty i bardziej ku temu bym się skłaniał. Nie chcę tutaj znowu robić kolejnego tematu o olejach ale moim zdaniem (czego obecnie doświadcza mój silnik) olej 5W-30 jest jednym z tych które kpl się nei sprawdzają w silniku XER.
Kolejna sprawa - ale to już słyszałem od mojego mechanika - że gdzieś tam w puszce filtra olejowego jest zawór (w postaci kulki ze sprężynką) który odpowiada za trzymanie oleju w magistrali sterującej pracą KZFR i ten to zaworek w miarę postępującego zabrudzenia oleju potrafi się zawiesić i nie domykać po zaniku ciśnienia z pompy lub nawet wyskoczyć całkowicie i to powoduje spływ oleju z kanałów sterujących pracą KZFR przy każdym, nawet kilkunastominutowym postoju, co potem skutkuje zagraniem kół nim układ hydrauliki zostanie ponownie napompowany.
to bardzo płynny olej - ma prawo uciekać z układu KZFR po dłuższym postoju. Ja u siebie wcześniej miałem zalany GM 5W-30 i rano potrafiły zagrać koła, ale to było chwila, może sekunda. Po zmianie lepkości oleju na 5W-50 (i nie Mobil) o KZFR nie wiem że istnieją a wczoraj stuknęło 1,5 tyś km od wymiany oleju.nash77 pisze:MOBIL SUPER 3000 XE 5W30
Kolejna sprawa - ale to już słyszałem od mojego mechanika - że gdzieś tam w puszce filtra olejowego jest zawór (w postaci kulki ze sprężynką) który odpowiada za trzymanie oleju w magistrali sterującej pracą KZFR i ten to zaworek w miarę postępującego zabrudzenia oleju potrafi się zawiesić i nie domykać po zaniku ciśnienia z pompy lub nawet wyskoczyć całkowicie i to powoduje spływ oleju z kanałów sterujących pracą KZFR przy każdym, nawet kilkunastominutowym postoju, co potem skutkuje zagraniem kół nim układ hydrauliki zostanie ponownie napompowany.
Dzięki za odpowiedź.
Nie chodzi mi o ten konkretny "stablizator", może być też inny "motodoktor" ważne aby zwiększyć lepkość oleju, a przy następnej wymianie oleju pomyśle o przejściu na 5W-50.
Co do zaworu zwrotnego w puszcze olejowej warto by sprawdzić jego działanie, tylko czy jest to możliwe bez demontażu owej puszki?
Nie chodzi mi o ten konkretny "stablizator", może być też inny "motodoktor" ważne aby zwiększyć lepkość oleju, a przy następnej wymianie oleju pomyśle o przejściu na 5W-50.
Co do zaworu zwrotnego w puszcze olejowej warto by sprawdzić jego działanie, tylko czy jest to możliwe bez demontażu owej puszki?
Nash77
Zafira B 1.8
Pannacotta
Zafira B 1.8
Pannacotta
- Piasek
- Zafiromaniak
- Posty: 1133
- Rejestracja: 12 cze 2014, 15:03
- Lokalizacja: Piotrków Kujawski
- Model:
to nie trzeba motodoktorów lać - wystarczy zmienić na 10W lub 15W ale nie tędy droga w tych silnikach bo KZFR wymagają wysokiej płynności i lekkiej pompowalności (na zimno) aby jak najszybciej podejmowały prawidłową pracę. Obstawiam że jakiekolwiek zagęszczenie oleju (parametru zimnego) jeszcze bardziej spotęguje zjawisko klekotania KZFR przy porannym rozruchu.nash77 pisze:ważne aby zwiększyć lepkość oleju,
Znalazłem w końcu tą przystawkę ale nie bardzo widać tam ten jakiś "zaworek" o którym wspominał mechanik. Chyba że to ten osobno pokazany el. 36
Ostatnio zmieniony 18 cze 2015, 11:12 przez Piasek, łącznie zmieniany 2 razy.