Odłącz skrzynię (raptem 1 albo 2 bezpieczniki) i pojeździj autem. Auto będzie normalnie zmieniało biegi, tylko mniej płynnie. Jeżeli nie będzie gasło, to będziesz miał odpowiedź
adask04 pisze:
A Wy co sądzicie ? Czy może faktycznie być uszkodzony ten sterownik skrzyni ? Czy to może powodować że auto gaśnie i nie chce odpalać ? I że np na "D" jest walnięty i fiksuje a na "3" jest ok ? Czy faktycznie to zbieg okoliczności?
Nie, to tak nie działa jak piszesz.
"3" oznacza że skrzynia ma pozwolenie na zapięcie maks 3 biegu, "2" maks 2 biegu. "D" czyli "Drive" oznacza jazdę do przodu z pełną paletą 4 biegów.
Ale przy skrzyni jest coś takiego jak selektor. Przestawiając drążek biegów poza tym, że zmieniasz mechanicznie tryb pracy skrzyni, to jeszcze specjalny przełącznik obrotowy (zwany potocznie selektorem) zadaje do sterownika skrzyni informacje o położeniu dźwigni i żądanym biegu. Te informacje wykorzystuje do sterowania elektrozaworami modulacji ciśnienia oleju, które pozwalają na praktycznie niewyczuwalne zmiany biegów.
Poza tym masz jeszcze funkcję "śniezynki" (ruszanie zimą z 3-biegu) oraz program sport - kiedy to skrzynia opóźnia moment zmiany biegów. Te funkcje działają tylko w oparciu o sterownik elektroniczny skrzyni.
Jeżeli styki w selektorze są brudne, zaśniedziałe - może to powodować stany nieustalone w sterowniku i różne dziwne błędy (ale to sterownik skrzyni powinien je zgłaszać!). Selektory się regeneruje (rozbiera, czyści, konserwuje specjalnym smarem). Duże tematów n/t znajdziesz na Vectraklub w dziale Vectra A i B - bo to są praktycznie takie same skrzynie (japoński Aisin)
Poza tym selektor zawiera 2 oddzielne, niezależne od sterownika skrzyni obwody:
1. Po wrzuceniu "R" (Rear) - jazda do tyłu - załącza światła cofania
2. Ma styk kontrolny który pozwala na włączenie rozrusznika tylko kiedy skrzynia jest w pozycji "N" (Neutral) lub "P" (Parking)
Po odłączeniu sterownika skrzyni bezpiecznikami skrzynia zachowuje się jak mechaniczno-hydrauliczne urządzenie. Zmienia biegi mocniej szarpiąc przy zmianie. Światła cofania oraz zabezpieczenie rozruchu przy N lub P działają normalnie.