[A] [B] [C] Jaki olej do diesla/benzyny ?
Moderator: Mariusz
- cns80
- Zafiromaniak
- Posty: 1226
- Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
- Imię: Patryk
- Lokalizacja: Warszawa [WT]
- Auto: Renault
- Model: Espace4
- Oznaczenie silnika: J4BR
Nie wiem dlaczego upierasz się przy 5W30. Ten olej nie radzi sobie w upały.
Po doświadczeniach z Zafirą i Vivaro wiem że W40 to absolutne minimum dla olejów 0W, 5W.
To że Opel sobie coś uwidział to jedno, a to że uwidział to żeby produkt nie dożył późnej starości to drugie. Najpierw wymyślają sitka na solenoidach (Zafira, Astra), a później je usuwają (Insignia). Smok pompy olejowej z sitkiem w Insigniach to też robota fabryki. A później się okazuje że przy 140 tys km silnik traci ciśnienie oleju. No i trzeba wydać 700-1000 zł (poza ASO) na przeróbkę smoka, wyjęcie sitka i uszczelnienie miski olejowej.
To teraz zadaj sobie pytanie dlaczego wymyślili 5W30
Po doświadczeniach z Zafirą i Vivaro wiem że W40 to absolutne minimum dla olejów 0W, 5W.
To że Opel sobie coś uwidział to jedno, a to że uwidział to żeby produkt nie dożył późnej starości to drugie. Najpierw wymyślają sitka na solenoidach (Zafira, Astra), a później je usuwają (Insignia). Smok pompy olejowej z sitkiem w Insigniach to też robota fabryki. A później się okazuje że przy 140 tys km silnik traci ciśnienie oleju. No i trzeba wydać 700-1000 zł (poza ASO) na przeróbkę smoka, wyjęcie sitka i uszczelnienie miski olejowej.
To teraz zadaj sobie pytanie dlaczego wymyślili 5W30
- SD72
- Zafiromaniak
- Posty: 5940
- Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
- Imię: Sylwek
- Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
- Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
- Kontakt:
Patryk ja zawsze zalewalem olej 5W30 i jak czytam co piszesz jestem w
Teraz jest to Liqui Moly special tec LL 5w-30
Parametry techniczne
Gęstość 15°C 0.855 g/cm³
Lepkość kinematyczna 40°C 66,4 mm²/s
Lepkość kinematyczna 100°C 11.5 mm²/s
Wskaźnik lepkości 169
Temperatura płynięcia -39°C
Temperatura zapłonu 230°C
TBN 10,5 mg KOH/g
HTHS > 3,5 mPas
Czego mu brakuje
Uwazasz ze kazdy powinien zrezygnowac z uzywania oleju 5W30
Teraz jest to Liqui Moly special tec LL 5w-30
Parametry techniczne
Gęstość 15°C 0.855 g/cm³
Lepkość kinematyczna 40°C 66,4 mm²/s
Lepkość kinematyczna 100°C 11.5 mm²/s
Wskaźnik lepkości 169
Temperatura płynięcia -39°C
Temperatura zapłonu 230°C
TBN 10,5 mg KOH/g
HTHS > 3,5 mPas
Czego mu brakuje
Uwazasz ze kazdy powinien zrezygnowac z uzywania oleju 5W30
Ostatnio zmieniony 04 lis 2016, 11:16 przez SD72, łącznie zmieniany 4 razy.
bazyliszek72
- cns80
- Zafiromaniak
- Posty: 1226
- Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
- Imię: Patryk
- Lokalizacja: Warszawa [WT]
- Auto: Renault
- Model: Espace4
- Oznaczenie silnika: J4BR
Sprawdziłem na własnej skórze. Po szybkiej jeździe autostradą i wjechaniu w korek przy upałach 30 stopni ten olej zmienia się w wodę. Silnik pracuje głośniej. Nawet po schłodzeniu ten olej już nie ma właściwej lepkości dzięki czemu miałem nadprogramową wymianę oleju w środku lata
A jakie mogą być efekty:
Zniszczone gładzie cylindrów
Zacieranie panewek i korbo wału i wałków.
Niszczenie popychaczy zaworów
Punktowe przegrzanie głowicy
itp.
W Z18XER dochodzi jeszcze niewłaściwe działanie solenoidów i uszkadzanie KZFR.
Podobny problem miałem w Kawasaki gdzie temperatura w silniku jest wyższa z uwagi na małą chłodnicę i kręcenie do 11 tys obr/min
Tam 0W40 i 5W40 też nie dawały rady dopiero 10W60 sobie poradził ale był zbyt gęsty jesienią więc przeszedłem na 5W50 i jest OK.
Teraz jeżdżę na tym:
A jakie mogą być efekty:
Zniszczone gładzie cylindrów
Zacieranie panewek i korbo wału i wałków.
Niszczenie popychaczy zaworów
Punktowe przegrzanie głowicy
itp.
W Z18XER dochodzi jeszcze niewłaściwe działanie solenoidów i uszkadzanie KZFR.
Podobny problem miałem w Kawasaki gdzie temperatura w silniku jest wyższa z uwagi na małą chłodnicę i kręcenie do 11 tys obr/min
Tam 0W40 i 5W40 też nie dawały rady dopiero 10W60 sobie poradził ale był zbyt gęsty jesienią więc przeszedłem na 5W50 i jest OK.
Teraz jeżdżę na tym:
Mobil 1 Peak Life 5W-50
Lepkość kin., ASTM D 445
cSt w temp. 40C 108
cSt w temp. 100C 17,5
Wskaźnik lepkości 180
Popiół siarczanowy, [w%] (ASTM D874) 1,3
Fosfor [w%] (ASTM D4951) 0,1
Temp. zapłonu, [°C] (ASTM D92) 231
Gęstość w 15,6 °C, [g/ml] (ASTM D4052) 0,85
Całkowita Liczba Zasadowa (TBN) (TBN)ASTM D2896) 11,8
MRV w temp -35C cP (ASTM D4684) 29,244
HTHS Viscosity, mPas w temp. 150C (ASTM D4683) 4,4
Ostatnio zmieniony 04 lis 2016, 11:50 przez cns80, łącznie zmieniany 1 raz.
- SD72
- Zafiromaniak
- Posty: 5940
- Rejestracja: 18 lip 2017, 18:21
- Imię: Sylwek
- Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
- Auto: Zafira A 1.8 Elegance automatic
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
- Kontakt:
A ja zostene przy swoim oleju
Dodam cos co uslyszalem u siebie we Francji
Olej 5W30 jest wystarczajacy na nasz klimat
Inna sprawa gdy samochod jest eksploatowany w rejonach poludnia Europy (Hiszpania ,poludnie Fr Wloch itp)
Tam mozna mowic o upalach (nie 30 stopniowych) i nawet wybierajac sie na wakacje w te rejony zaleca sie oleje powyzej ....W30
Dodam cos co uslyszalem u siebie we Francji
Olej 5W30 jest wystarczajacy na nasz klimat
Inna sprawa gdy samochod jest eksploatowany w rejonach poludnia Europy (Hiszpania ,poludnie Fr Wloch itp)
Tam mozna mowic o upalach (nie 30 stopniowych) i nawet wybierajac sie na wakacje w te rejony zaleca sie oleje powyzej ....W30
Ostatnio zmieniony 04 lis 2016, 12:38 przez SD72, łącznie zmieniany 6 razy.
bazyliszek72
- cns80
- Zafiromaniak
- Posty: 1226
- Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
- Imię: Patryk
- Lokalizacja: Warszawa [WT]
- Auto: Renault
- Model: Espace4
- Oznaczenie silnika: J4BR
Tak naprawdę warto się zastanowić co oznacza sama specyfikacja dexos lub dexos 2.
Jeśli porównamy parametry olejów spełniających wymogi tych specyfikacji to okaże się ze nie różnią się one niczym szczególnym jeśli chodzi o parametry techniczne. Dexos 2 odpowiada mniej więcej klasie API SL więc stosując np. każdy inny olej w wyższej klasie API SN najprawdopodobniej będę spełniał parametry z nawiązką
Kolejne cechy specyfikacji Dexos 2 to chęć znormalizowania i standaryzowania dostępności olejów do pojazdów GM na całym świecie (i tym samym przywiązanie klienta do serwisu) i zredukowanie liczby różnych specyfikacji olejów do pojazdów GM (w skrócie: jeden olej do wszystkiego - a jak coś jest do wszystkiego to wiemy jak to się kończy) czyli coś na czym mi zupełnie nie zależy.
Następne cechy to dbałość o środowisko i o oszczędność paliwa czyli coś w co chcielibyśmy wierzyć, ale GM nigdy nie przedstawił żadnych wyników i płynących z tego korzyści czyli może być pic na wodę. Po zmianie na Mobila 5W50 nie stwierdziłem zwiększonego zużycia paliwa
To czy faktycznie powinno nam, czyli użytkownikom zależeć na stosowaniu Dexos 2 ?
A tu lista olejów spełniających tą specyfikację (Penrite i Meguin są, a Millers'a nie widzę - może występuje pod inną marką): http://www.centerforqa.com/dexos-brand2/
Jeśli porównamy parametry olejów spełniających wymogi tych specyfikacji to okaże się ze nie różnią się one niczym szczególnym jeśli chodzi o parametry techniczne. Dexos 2 odpowiada mniej więcej klasie API SL więc stosując np. każdy inny olej w wyższej klasie API SN najprawdopodobniej będę spełniał parametry z nawiązką
Kolejne cechy specyfikacji Dexos 2 to chęć znormalizowania i standaryzowania dostępności olejów do pojazdów GM na całym świecie (i tym samym przywiązanie klienta do serwisu) i zredukowanie liczby różnych specyfikacji olejów do pojazdów GM (w skrócie: jeden olej do wszystkiego - a jak coś jest do wszystkiego to wiemy jak to się kończy) czyli coś na czym mi zupełnie nie zależy.
Następne cechy to dbałość o środowisko i o oszczędność paliwa czyli coś w co chcielibyśmy wierzyć, ale GM nigdy nie przedstawił żadnych wyników i płynących z tego korzyści czyli może być pic na wodę. Po zmianie na Mobila 5W50 nie stwierdziłem zwiększonego zużycia paliwa
To czy faktycznie powinno nam, czyli użytkownikom zależeć na stosowaniu Dexos 2 ?
A tu lista olejów spełniających tą specyfikację (Penrite i Meguin są, a Millers'a nie widzę - może występuje pod inną marką): http://www.centerforqa.com/dexos-brand2/
-
- Mieszkaniec
- Posty: 229
- Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: inąd
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Model: TDI
- Oznaczenie silnika: CFGB
- Gender:
- Kontakt:
Dexos 2 to norma, którą muszą spełniać wszystkie nowe silniki Opla a więc zarówno te z filtrem cząstek stałych jak i bez. To wymusza stosowanie olejów niskopopiołowych z normą C3 (ewentualnie C2). Oznacza to, że siłą rzeczy większość takich olejów jest delikatnie mówiąc uboga w dodatki ochronne. Wg. mnie lepkość 5w30 nie jest wcale problemem bo można zrobić odpowiedni olej o niskiej lepkości letniej. Bolidy F1 jeżdżą na 0w10 Są dostępne w normalnej sprzedaży oleje sportowe o lepkości 0w20. Jednak słaby olej 5w30 rzeczywiście w warunkach "ekstremalnych" może mieć niedostateczna lepkość. Wiele zależy od tego czy olej jest świeży czy jest już mocno przepracowany. Dobry olej 5w30 taki jak Penrite, Meguin czy Millers w seryjnym aucie spokojnie da sobie radę w warunkach jazdy cywilnej (nawet ostrej). Jednak aby poprawić smarowanie polecane jest zastosowanie DOBREGO modyfikatora tarcia np. Archoil AR9100, który obniży tarcie i temperature na węzłach tarcia zapewniając lepsza ochronę silnika przed zużyciem. Stosowanie oleju 10w60 do cywilnej jazdy jest w większości przypadków zupełnie nieuzasadnione. Nawet lepkość 5w50 jest nieco na wyrost ale to już zależy od konkretnego silnika i jego zastosowania. Meguin Super Leichtlauf 5w40 lub Meguin Super Leichtlauf Driver 0w40 dadzą sobie radę na pewno nie gorzej niż Mobil 1 5w50, którego niestety Mobil popsuł zmieniając jego skład. Obecnie stosowana jest tam baza HC (hydrockakowana) w odróżnieniu od ww. Meguinów na bazie PAO. To nadal dobry olej ale już nie to co kiedyś 5w50 Rally Formula.
Tych Meguinów niestety nie zastosujemy do auta z dpf-em ale do większości benzynowych Opli oraz diesli bez dpf-a można je lać śmiało nie zawracając sobie głowy normą Dexos2.
Z Mobilem (podobnie jak z castrolem, Elfem czy Totalem) jest ten problem, że przytoczone parametry wcale nie muszą odnosić się do oleju, który można kupić w sklepie czy w necie ponieważ :
"Typowe Właściwości są to właściwości typowo otrzymywane w granicach tolerancji normalnego procesu produkcyjnego danego produktu i nie stanowią jego specyfikacji. Różnice w stosunku do wartości typowych, które mogą pojawić się przy normalnej produkcji i w różnych blendowniach nie mają wpływu na jakość produktu. Informacje przedstawione w niniejszej karcie mogą ulec zmianie bez uprzedzenia. Produkty mogą być niedostępne lokalnie" - wyciąg z karty charakterystyki.
Wynika z tego, że w zależności od zakładu produkcyjnego te wartości mogą się różnić a w ogóle te parametry mogą być już zupełnie inne.
W przypadku takich marek jak Penrite, Meguin/Liqui Moly czy Millers nie mamy takiego problemu bo produkowane są w 1 zakładzie produkcyjnym i producenci nie zmieniają kart co chwilę. Wiadomo co się dostaje w butelce. W przypadku Mobila czy Castrola już nie więc porównania na podstawie kart technicznych są nie do końca trafne.
Tych Meguinów niestety nie zastosujemy do auta z dpf-em ale do większości benzynowych Opli oraz diesli bez dpf-a można je lać śmiało nie zawracając sobie głowy normą Dexos2.
Z Mobilem (podobnie jak z castrolem, Elfem czy Totalem) jest ten problem, że przytoczone parametry wcale nie muszą odnosić się do oleju, który można kupić w sklepie czy w necie ponieważ :
"Typowe Właściwości są to właściwości typowo otrzymywane w granicach tolerancji normalnego procesu produkcyjnego danego produktu i nie stanowią jego specyfikacji. Różnice w stosunku do wartości typowych, które mogą pojawić się przy normalnej produkcji i w różnych blendowniach nie mają wpływu na jakość produktu. Informacje przedstawione w niniejszej karcie mogą ulec zmianie bez uprzedzenia. Produkty mogą być niedostępne lokalnie" - wyciąg z karty charakterystyki.
Wynika z tego, że w zależności od zakładu produkcyjnego te wartości mogą się różnić a w ogóle te parametry mogą być już zupełnie inne.
W przypadku takich marek jak Penrite, Meguin/Liqui Moly czy Millers nie mamy takiego problemu bo produkowane są w 1 zakładzie produkcyjnym i producenci nie zmieniają kart co chwilę. Wiadomo co się dostaje w butelce. W przypadku Mobila czy Castrola już nie więc porównania na podstawie kart technicznych są nie do końca trafne.
- cns80
- Zafiromaniak
- Posty: 1226
- Rejestracja: 02 lis 2011, 11:15
- Imię: Patryk
- Lokalizacja: Warszawa [WT]
- Auto: Renault
- Model: Espace4
- Oznaczenie silnika: J4BR
Oleje na bazie hydrocrackowane są najczęściej oznaczone jako "Techno Synthese", "Synthese Technology", "Synthetic Technology", "HC Synthetic", "HC Technology" itp.
Oleje na bazie polimerów węglowo wodorowych (PAO) posiadają oznaczenie "Fully Synthetic" lub "100% Synthetic"
I tu warto nie wrzucać wszystkich do jednego kotła, bo:
Mobil 1 0W40 New Life ma bazę hydrocrackowaną i oznaczenie "SHC Synthese Technology" (opatentowali sobie swoją technologię hydrocrackingu)
Mobil 1 5W50 Peak Life ma bazę PAO i oznaczenie "Fully Synthetic"
Do pojazdów z DPF-em raczej wystarczy stosowanie olejów o oznaczeniu LE (low emision) lub ESP (emision system protection).
Oleje na bazie polimerów węglowo wodorowych (PAO) posiadają oznaczenie "Fully Synthetic" lub "100% Synthetic"
I tu warto nie wrzucać wszystkich do jednego kotła, bo:
Mobil 1 0W40 New Life ma bazę hydrocrackowaną i oznaczenie "SHC Synthese Technology" (opatentowali sobie swoją technologię hydrocrackingu)
Mobil 1 5W50 Peak Life ma bazę PAO i oznaczenie "Fully Synthetic"
Do pojazdów z DPF-em raczej wystarczy stosowanie olejów o oznaczeniu LE (low emision) lub ESP (emision system protection).
-
- Mieszkaniec
- Posty: 229
- Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: inąd
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Model: TDI
- Oznaczenie silnika: CFGB
- Gender:
- Kontakt:
Te oznaczenia, o których piszesz dotyczą rynku Niemieckiego. Na naszym rynku olej w technologi syntetycznej (najczęściej będzie to HC) można legalnie nazwać właśnie 100% synthetic lub full synthectic.
Co do bazy PAO w przypadku Mobil 1 5w50 to spójrz na to :
mobil 1 5w50
Na rynku niemieckim ten oleje jest SHC Synthese Technology. Oleje w pełni syntetyczne na PAO np. Meguin Super Leichtlauf lub Meguin Super Leichtlauf Driver czy Meguin Racer są vollsynthetishes. Mobil 1 5w50 był na PAO jak był jeszcze Rally Formula 5w50. Z tego co wiem to jest tam baza HC z domieszką PAO ale nie na tyle aby ten olej był wg. prawodastwa Niemieckiego olejem w pełni syntetycznym.
Co do bazy PAO w przypadku Mobil 1 5w50 to spójrz na to :
mobil 1 5w50
Na rynku niemieckim ten oleje jest SHC Synthese Technology. Oleje w pełni syntetyczne na PAO np. Meguin Super Leichtlauf lub Meguin Super Leichtlauf Driver czy Meguin Racer są vollsynthetishes. Mobil 1 5w50 był na PAO jak był jeszcze Rally Formula 5w50. Z tego co wiem to jest tam baza HC z domieszką PAO ale nie na tyle aby ten olej był wg. prawodastwa Niemieckiego olejem w pełni syntetycznym.
-
- Mieszkaniec
- Posty: 229
- Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: inąd
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Model: TDI
- Oznaczenie silnika: CFGB
- Gender:
- Kontakt:
W przypadku Mobila czy Castola jest tak, że ten sam olej na różnych rynkach może mieć inne oznaczenie na butelce. To, że u nas w PL na butelce pisze full synthetic albo 100% synthetic to o niczym nie świadczy i w 99% taki olej to olej na bazie hydrocracowanej. Z tego co wiem to Mobil nie ma na rynek Polski oleju w pełni syntetycznego w rozumieniu bazy olejowej opartej na grupie IV. A takim olejem jest np. Specol Gold za 57 zł/4l
- wampir11111
- Zafiromaniak
- Posty: 3561
- Rejestracja: 09 sty 2016, 12:19
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Domasławice [DOL]
- Auto: Zafira B 340KM/480Nm
- Model: B
- Oznaczenie silnika: Z20LER
- Gender:
To pytanko takie
Co do mojej Zoski
Byl lany GM longlife 5w30
Po wymianie turbo zalalem Valvoline 5w30 Syn Power Extrime
Po 10 tys wymienilem na Valvoline 5w50 VR1 Racing
Szykuje sie nowe turbo z LEHa i podniesienie mocy okolo 45%
Jaki olej polecacie pod taki silnik i jakies dodatki stosowac np. Archoil AR 9100
Co do mojej Zoski
Byl lany GM longlife 5w30
Po wymianie turbo zalalem Valvoline 5w30 Syn Power Extrime
Po 10 tys wymienilem na Valvoline 5w50 VR1 Racing
Szykuje sie nowe turbo z LEHa i podniesienie mocy okolo 45%
Jaki olej polecacie pod taki silnik i jakies dodatki stosowac np. Archoil AR 9100
-
- Mieszkaniec
- Posty: 229
- Rejestracja: 10 sie 2013, 22:25
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: inąd
- Auto: Skoda Superb Kombi
- Model: TDI
- Oznaczenie silnika: CFGB
- Gender:
- Kontakt:
Potrzebujesz jakiś dobry olej full saps o lepkości 5w40/5w50 ewentualnie na zimę 0w40 a na lato 10w50. Przy takich inwestycjach nie warto oszczędzać na oleju tym bardziej, że chyba auto nie będzie jeździć tempem spacerowym i przynajmniej od czasu do czasu będziesz korzystał z dostępnej mocy. Polecam Penrite 10tenth premium 5w50 w pełni PAO-estrowy olej. Do tego najlepiej mix Archoil 9100 z 9200 jeśli masz zamiar często "dawać w palnik". Sam olej tez powinien dać radę. Trochę kosztuje ale warto (u mnie masz zniżkę). Tańsza opcja to zastosowanie oleju Meguin Super Leichtlauf 5w40 (baza PAO) z mixem AR910/9200. Wyjdzie taniej a stopień ochrony silnika będzie bardzo wysoki - nawet zaryzykuje stwierdzenie, że wyższy niż po samym zalaniu Penrite czy jakiegokolwiek oleju normalnie dostępnego na rynku (może za wyjątkiem Rock Oil z serii Carbon ale ten olej poza mną ma chyba tylko 1 firma w PL).
Dobór oleju zależy też od sposobu eksploatacji. Jak będzie ostro to olej powinien być konkret bo podniesienie mocy o blisko 50% powoduje podwyższone wymagania względem środka smarnego.
Dobór oleju zależy też od sposobu eksploatacji. Jak będzie ostro to olej powinien być konkret bo podniesienie mocy o blisko 50% powoduje podwyższone wymagania względem środka smarnego.