1.9 cdti stukanie grzechotanie pukanie

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

1.9 cdti stukanie grzechotanie pukanie

#1 Post autor: barek16 »

Od 3 tyg w moim silniku pojawił się dziwny nieregularny chrobot którego nie potrafię zlokalizować. Dźwięku nie ma zaraz po odpaleniu zimnego silnika i w miarę rozgrzewania staje się coraz częstszy, a na gorącym silniku jest już cały czas. Dźwięk jest nieregularny tzn nie pojawia się cały czas w rytm pracy silnika tylko czasem jest bardziej czasem mniej a czasem wcale. Nie słychać go w ogóle od strony paska akcesoriów i rozrządu, oraz prawie w ogóle od strony skrzyni i dołu silnika. Najbardziej słyszalny jest z góry silnika przy korku wlewu oleju. Nie ustaje ani nie zmienia się przy wciskaniu sprzęgła ani hamulca. Wymieniłem już pompę vacum, odpalałem silnik z wyjętym egrem i przepustnicą i to nic z tych rzeczy. W czasie pracy silnika odpinałem kolejno wtyczkę każdego wtrysku i to też nie wpływa na ten dźwięk. Dwumasa ma dopiero 20tys km, zresztą to moim zdaniem nie ten dźwięk. Popychacze ? Łożyska dźwigienek ?

https://youtu.be/LYUy4T2i7a0
https://youtu.be/nHn6qtla0Bk

Proszę o sugestie.

Zapomniałem dodać 0 błędów, korekty w normie auto odpala bdb i ma moc. 2tys km po wymianie oleju, olej ładny, stan prawidłowy. W wezu od IC do przepustnicy znikoma ilość oleju, bez podejrzanych opilków itp. Dźwięk znika powyżej 3 tyś obr/min.

Dodano po 3 godzinach 59 minutach 8 sekundach:
Znalazłem bardzo podobne odgłosy na forum alfy i vectry, ale nikt nie wyeliminował tego dźwięku, ludzie jeżdżą z tym latami i ciągle tak stuka :cry:
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 0xmITAlReo
Ostatnio zmieniony 12 sty 2019, 20:54 przez barek16, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#2 Post autor: KAMUI »

U mnie podobnie, mechanicy nie widzą/słyszą problemu, choć słyszę różnice porównując z innymi 1.9 cdti.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#3 Post autor: barek16 »

Właśnie mi też dwaj mechanicy powiedzieli że normalnie chodzi ale ja słyszę różnicę. Chodzi mi o ten odgłos grzechotania/ szurania w tle. Wcześniej to nie było, pojawił się przed samymi świętami.

Skasowany użytkownik 6483

#4 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Tak patrzę na te wasze silniki, koledzy i nasuwa mi sie pewien domysł. Jako , że macie silniki DTH 150KM , to może ten odgłos pochodzi z kolektora dolotowego, gdzie sa umieszczone klapy wirowe? Może tam wytworzyła sie nieszczelność i stąd to gruchotanie mechanizmy klap?

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#5 Post autor: KAMUI »

Uważam, że tu kolektor nie ma nic do rzeczy. Tak samo miałem przed wymianą kolektora, gdzie klapy stały w miejscu. Po zmianie na nowy, jest tak samo. Ten hałas to bardziej z pokrywy zaworów, coś nie działa prawidłowo w układzie regulacji luzu zaworowego.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#6 Post autor: barek16 »

Niestety z klap to raczej nie, u mnie kolektor był zmieniany przez poprzedniego właściciela na nowy z klapkami i są one w dość dobrym stanie jeszcze. Zresztą szukając źródła dźwięku wsądziłem tam łapy i docisnąłem wszystkie klapki przez listwę i nic to nie zmieniło. Tak jak KAMUI pisze dźwięk wydaje się pochodzić z pod pokrywy zaworów, szczególnie od strony wałka zaworów dolotowych. Zastanawiam się czy mogłem zepsuć popychacze hydrauliczne przez zmianę oleju. Auto od nowości 5lat jeździło na GM Dexos 2, a później 8lat na Castrolu 5W30 i silnik chodził ekstra. Ja końcem października zmieniłem na wychwalany Specol Spec Premium 5W30 + Archoil AR9100 i przed świętami, 2 tys km po wymianie zaczęły się dziwne dźwięki.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2019, 10:25 przez barek16, łącznie zmieniany 1 raz.

Skasowany użytkownik 6483

#7 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Jesli podejrzenie pada na zawory to można by sprawdzić kompresję w takim razie. Jesli którys nie domyka to wyjdzie to podczas pomiaru. U was regulacja jest automatyczna czyli poprzez cisnienie oleju. Może regulatory padaja w takim razie lub tez są zasyfione?

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#8 Post autor: KAMUI »

Nie wiem czy to zbieg okoliczności, ale u mnie to się pojawiło, gdy zrobiłem płukankę silnika i zmieniłem olej z 10W40 na 5W30.

Awatar użytkownika
janekW67
Zafiromaniak
Posty: 4083
Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
Imię: Janek
Lokalizacja: Słupca
Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z18XER
Gender:
Kontakt:

#9 Post autor: janekW67 »

barek16 pisze: 14 sty 2019, 10:24 Zastanawiam się czy mogłem zepsuć popychacze hydrauliczne przez zmianę oleju. Auto od nowości 5lat jeździło na GM Dexos 2, a później 8lat na Castrolu 5W30 i silnik chodził ekstra. Ja końcem października zmieniłem na wychwalany Specol Spec Premium 5W30 + Archoil AR9100 i przed świętami, 2 tys km po wymianie zaczęły się dziwne dźwięki.
Popychacze, to mógłbyś zepsuć, gdybyś jeździł na oleju mineralnym.
Oczywiście!

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#10 Post autor: KAMUI »

U mnie rano popychacze mocno słychać, zazwyczaj uciszają się po około 3-4 sek. po odpaleniu ale po 2 sek. dalej walą. Jak już się rozgrzeje to cykają jak w filmach o łodziach podwodnych z II WŚ stare silniki diesla. A może to wtryskiwacze tak cykają? ...Nagram filmik i wrzucę.

Skasowany użytkownik 6483

#11 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Podejrzewam ,że to wtryskiwacze. Potraktuj je płynem LM diesel spulung , bodajże tak sie to nazywa.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#12 Post autor: KAMUI »

A nie lepiej olej do 2T do ropki dolać? Może by trochę uciszył wtryski.
Wtryski mam sprawne, były wyciągane i sprawdzane na aparaturze.

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#13 Post autor: barek16 »

U mnie temat rozwiązany, choć dźwięk wydawał się wydobywać z prawej strony silnika, winny okazał się rozwalony napinacz rozrządu. Szczegóły w moim garażu.

Awatar użytkownika
KAMUI
Mieszkaniec
Posty: 422
Rejestracja: 05 paź 2017, 15:48
Imię: Marcin
Lokalizacja: GST,GSZ
Auto: Touran 1T3, Zafira B
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#14 Post autor: KAMUI »

Naprawdę aż tak hałasował?

Awatar użytkownika
barek16
Mieszkaniec
Posty: 394
Rejestracja: 17 sty 2018, 20:48
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Łańcut
Auto: Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#15 Post autor: barek16 »

Sam napinacz chodził gładko i cicho ale był tak słabo napięty, że zęby paska od strony rolki już go dotykały. Mam taki filmik zaraz po rozebraniu ale i tak nie widać na nim całego luzu bo mam tam coś wsadzone w koło wałka:
https://youtu.be/VNZ9WriuTFU
Aż cud że nie przeskoczył... a ja 2 dni wczesniej dolałem 300ml oleju 2T i pi*** na A4 do końca obrotomierza na każdym biegu żeby wtryski i pompę przesmarować :oops: :czerwona: :?

Mam taką teorie: luźny pasek powodował że wał szarpał wałkiem rozrządu zamiast kręcić nim równomiernie co przełożyło się na zwalnianie i przyspieszanie wałka. Zwalnianie i przyspieszanie sprawiało wzajemne stukanie trybów wałka wydechowego i dolotowego co objawiało się nieregularnym stukaniem z prawej strony silnika (przy wlewie oleju). Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy dlaczego ta awaria objawiała się stukaniem w zupełnie innym miejscu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”