Kompendium wiedzy o felgach i oponach

Posty na tematy techniczne, które nie pasują do żadnego innego działu technicznego, np. HowTo, porady wykonane przez użytkowników.

Moderator: Mariusz

Wiadomość
Autor
zibi1974

#316 Post autor: zibi1974 »

Witam.
Przyglądam się Waszej "rozmowie" o oponach i pozwolę sobie na wtrącenie się.
Działam w branży oponiarskiej już kilka lat i zastanawia mnie podejście niektórych do tematu.
Poruszyliście sprawę indeksów. Są to indeks prędkości i nośności (nie wytrzymałości).
W internecie bez problemu można znaleźć opisy za co odpowiadają poszczególne indeksy.
Moim skromnym zdaniem przy ZB nie ma najmniejszego sensu podnoszenie indeksu nośności z 91 do 94.
Patrząc w tabelę 91 to 615 kg. a 94 to 670 kg. Czyli różnica w obciążeniu na oponę to 55 kg.
Przecież nikt nie chce robić z Zafiry ciężarówki.
Według producenta (ja mam w VIN-ie) opona powinna mieć indeks 91.
Należy pamiętać również, ze cena opony jest bardzo uzależniona od indeksów. Ta sama opona w indeksie prędkości V będzie dużo droższa od opony w indeksie T.
Jeżeli dyskutujemy o oponach zimowych wydaje mi się że nie ma sensu przepłacać za indeks jeżeli i tak w trudnych warunkach nie planujemy jeździć z prędkością do 240 km/h. (pomijając fakt, że nasze Zosie się tyle nie bujną).
Na pewno nie mamy takiego wyboru kupując opony używane (tu po prostu bierze się co jest) ale przy zakupie nowych ja zawsze tłumacze klientom że opony powinny być takie jakie przewidział producent (oczywiście są wyjątki, np. zamienniki rozmiarów).
Uważam osobiście, że na zimę do Zosi spokojnie wystarczą opony z indeksem 91T.
Inną sprawą jest fakt, że kupując auto używane często stoi ono na "bardzo dziwnych oponach". Nie chodzi tu nawet o indeksy ale o rozmiar.
Widziałem już na samochodach różne wynalazki ale wydaje mi się że jest to często związane z niewiedzą właściciela i niekompetencją serwisanta.
Dlatego jeżeli piszecie, że na takich oponach kupiliście samochód nie znaczy że dalej musicie na takich jeździć.
A co do marki - z opinii moich klientów bardzo dobrze spisują się: Kleber Krisalp HP2, Sava Eskimo S3, Good Year UG7(7+), jak również są tacy co chwalą sobie Dębicę Frigo 2.
Także - ilu ludzi tyle opinii.
Osobiście na moim poprzednim aucie (VB 99') miałem założone Klebery HP2 (oczywiście nowe). I powiem wam szczerze byłem bardzo zadowolony.
Planowałem kupić do Zosi również Klebera ale trafiły mi się Micheliny Alpin A3 (91T) w super stanie no i zobaczymy jak będzie zimą.
To tyle mojej opinii. I jeszcze raz powiem, że według mnie nie ma sensu szaleć z tymi indeksami.
Pozdrawiam
Zbyszek

PS. Co do opon chińskich, to pozwólcie, że nie będę się wypowiadał.

Anony Mous

#317 Post autor: Anony Mous »

zibi1974, a co jeśli na tę oryginalną felgę założyłby zimowe gumy o szerokości 195?

zibi1974

#318 Post autor: zibi1974 »

Na 16" czy na 15"?

Anony Mous

#319 Post autor: Anony Mous »

na 16

zibi1974

#320 Post autor: zibi1974 »

Żeby założyć oponę 195 trzeba zwiększyć jej profil do 60. Czyli 195/60R16.
I teraz trochę nie ma to sensu, ponieważ:
1. Cena opony 195/60R16 jest porównywalna lub większa od 205/55R16 (205 jest oponą, nazwijmy to "standardową" - dlatego są korzystne ceny)
2. W rozmiarze 195 jest bardzo mały wybór bieżników ponieważ są to opony nietypowe.
W cennikach, którymi dysponujemy przy oponie 195 do wyboru jest tylko kilka pozycji, natomiast przy 205 - kilkadziesiąt.
3. Oryginalna felga ZB ma 6,5 cala szerokości i opona 205 lepiej na tą felgę pasuje (zabezpiecza rant felgi)

Osobiście uważam, że nie ma co kombinować. Zakładaj 205/55R16 i będziesz zadowolony.

Anony Mous

#321 Post autor: Anony Mous »

Zibi a jaki rozmiar byś polecił dla alu 17" lato ??

zibi1974

#322 Post autor: zibi1974 »

Słuchajcie. Ja zawsze powtarzam, żeby zakładać to co przewiduje producent (pomijając maniaków tuningu).
Na 17" powinny być 225/45R17.
I znowu tutaj podpowiem, że tak jak w przypadku 16" (205/55R16) są to opony "standardowe" czyli rozmiar jest proponowany przez wielu producentów i w wielu bieżnikach.
Można zastosować zamiennik - 205/50R17 ale ta opona będzie trochę za wąska na oryginalnego alusa

baczek007

#323 Post autor: baczek007 »

MieHor pisze:wg wiedzy zaczerpniętej z opel-infos.de w ZA były zakładane felgi:
[...]
P24 - 7Jx17'' - 5 szprych - Alu
QJ0 - 7Jx17'' - 7 szprych - Alu
Jaki rozmiar opon jest odpowiedni do felg 17"?

baczek007

#324 Post autor: baczek007 »

To jeszcze jedno pytanie, jakie ET powinny mieć felgi 17" ?

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#325 Post autor: MieHor »

wojtek_z pisze:
baczek007 pisze:Jaki rozmiar opon jest odpowiedni do felg 17"?
225x40

zgodnie z EPC

do felg 17'' przypisane są opony 225/45/R/17 - 91V, natomiast opony 225/40/R18 - 92W zakłada się na felgi 18"

M@rio

#326 Post autor: M@rio »

baczek007 pisze:To jeszcze jedno pytanie, jakie ET powinny mieć felgi 17" ?
jak na moje odpowiedź jest wyżej
MieHor pisze:cyt. za Dejną:prawidłowy zakres ET dla ZA wynosi od 35 do 45

mzabierek

#327 Post autor: mzabierek »

Po zamontowaniu gazu dotknął mnie problem koła zapasowego. Okazuje się, że w bagażniku robi się dość ciasno, a trzeciego rzędu już nie da się rozstawić. Byłem u znajomego gumiarza i powiedział mi, że będzie spory problem z dostaniem dojazdówki, w rozsądnej cenie. Może by koledzy "pod gazem" ;) podzielili się informacją jak u siebie rozwiązali ten temat?

Pozdrawiam

darkp1

#328 Post autor: darkp1 »

Podobno dojazdówka mieści się z tyłu przy rozłożonym 3 rzędzie siedzeń. A spray nie pomoże przy rozciętej oponie.

Anony Mous

#329 Post autor: Anony Mous »

Pamiętaj, że jak złapiesz kapcia i zakleisz spary-em to wulkanizator pewnie będzie miał głęboko w poważaniu naprawę takiej opony. Ja mam pełnowymiarowe koło pod autem i kompresor. Jak lekki kapciuch dopompuje kompresorem.

mzabierek

#330 Post autor: mzabierek »

tEREk pisze:Ja mam pełnowymiarowe koło pod autem
No właśnie, a u mnie pod autem jest butla... , czyli jednak dojazdówka...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólna technika”