wypadanie zapłonu -zośka benzynka
Moderator: Sebu$
- Tazz
- Zafiromaniak
- Posty: 3066
- Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: SOsnowiec
- Auto: Mercedes Benz E klasa
- Model: S211
- Oznaczenie silnika: M112
- Gender:
Jak wykrecisz świece to zobacz czy nie pływają w oleju, jeśli tak to do wymiany uszczelka pod deklem zaworów, jeśli po wymianie świec dalej będzie coś nie tak to niestety cewka też może być do wymiany, albo jakiś kabelek w wiazce do niej dochodzacej
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 20 lut 2017, 19:26
- Lokalizacja: Pszów
- Model:
Witam
Zwracam się z prośba o pomoc w zdiagnozowaniu tytułowej usterki w mojej Zafirze, ale może po kolei:
Jestem posiadaczem Zafiry A (2003/1.8/Z18XE/125KM), przebieg 226 tyś, jeździ tylko i wyłącznie na benzynie (brak LPG) tankowanej od samego początku tylko i wyłącznie na stacjach jednego dystrybutora.
Zaś co do usterki: jakiś czas temu podczas bardziej dynamicznej jazdy na autostradzie, w momencie jak tylko podkręciłem obroty powyżej 4000 poczułem lekkie szarpnięcie i od razu wyskoczył Check Engine+TC – mimo to po chwili auto dalej zaczęło jechać normalnie i bez problemu pokonałem pozostałe 50km.
Po podpięciu OP-COMA i sprawdzeniu błędów okazało się że wystąpiło wypadanie zapłonu na cylindrach 2 i 3 (P0302/P0303) w połączeniu z błędem ubogiego wydechu (P0170) - zapisy błędów z OP-COM w załączniku.
Po tym incydencie zacząłem testować auto i praktycznie za każdym razem gdy tylko podkręcałem obroty powyżej 3900 sytuacja się powtarzała z tą różnicą że po 3 albo 4 kolejnych testach pojawiają się już tylko błędy wypadania zapłonu (zawsze na tych samych cylindrach) bez błędu ubogiego wydechu. Próbując dalej ustalić co jest grane zauważyłem że w momencie jak silnik popracował dłużej na wyższych obrotach i porządnie się nagrzał (15-20 min jazdy na autostradzie) to choćbym nie wiem jak go „żyłował” to błędy się nie pojawiają (po uprzednim skasowaniu błędów).
Zwróciłem również uwagę że w momencie odpalenia samochodu po dłuższym postoju (np. rano po całej nocy) występuję bardzo krótki moment (10-20 sek.) kiedy samochód bardzo słabo reaguje na wciśnięcie pedału gazu (nie przyśpiesza tak jak powinien).
Z możliwych przyczyn w/w usterki które przychodzą mi do głowy (i które staram się po kolei weryfikować) udało mi się zrobić:
1. Listwę zapłonową którą posiadam (była w zeszłym roku wymieniania na nową Magneti Marelli - jest jeszcze na gwarancji) udało mi się u
mojego sprawdzonego mechanika podmienić na dokładnie tą samą tylko nową – usterki występują nadal.
2. W zeszłym miesiącu wymieniłem świece na oryginalne GM 95519058 – dalej to samo.
3. Przepływomierz - nie podmieniałem go ale według wartości które pokazuje OP COM wydaje mi się że jest OK – jeśli się mylę to proszę o
poprawienie.
4. ECU – w zeszłym roku wymieniłem sterownik na używany/regenerowany/wzmocniony który kupiłem w firmie ELECTRO-BIP – oczywiście biorę
pod uwagę że może być przyczyną usterki ale na razie zakładam że jest sprawny.
5. No i oczywiście sondy lambda – i tutaj mam najwięcej wątpliwości co do ich działania – w załącznikach zamieściłem zapisy Live z OP COM.
W pliku „Usterka” jest zapis w którym w/w usterka wystąpiła pomiędzy 5 a 7 sekundą (wiersze 25-29). Na wykresie sondy 1 (przed
katalizatorem) od 27 sekundy widać że jego przebieg ma się nijak do prawidłowej sinusoidy (z tego co wiem powinna oscylować miedzy 100 a
800/900 mV). Tym bardziej nieprawidłowy wydaje mi się wykres sondy 2 (za katalizatorem) który z tego wyczytałem powinien przedstawiać
uśrednioną wartość wykresu 1 – czyli oscylować gdzieś w przedziale ±450mV). Zastanawia mnie również krótkoterminowa adaptacja paliwa
która dochodzi do +5 (a z tego co wiem powinna mieć wartość 0 ewentualnie ±1).
W pliku „Autostrada” jest zapis przejazdu autostradą gdzie błąd nie pojawił się (tutaj także wg mnie sonda 2 ma niewłaściwy wykres oraz
adaptacja paliwowa jest również wysoka – pełny zapis w pliku Exel jest za duży aby go zamieścić jako załącznik więc tutaj jest link do pobrania
go w całości: https://drive.google.com/open?id=1rEB73 ... M16RgnAj-G ).
Plik „Wolne obroty” zarejestrowałem po zjechaniu z autostrady, na mocno rozgrzanym silniku – tutaj wg mnie wykres sondy 1 jest taki jaki
powinien być, ale już sondy 2 raczej jest nieprawidłowy za to adaptacja paliwowa jest wg mnie jak najbardziej prawidłowa.
6. Na weekend mam w planie sprawdzenie szczelności dolotu (czy aby nie łapie lewego powietrza i stąd ta uboga mieszanka) oraz czyszczenie
przepustnicy (z wymianą uszczelki pod nią włącznie).
7. Do głowy przyszła mi jeszcze kwestia czy winna nie jest pompa paliwa (ewentualnie filtr paliwa) ale wg mnie jeśli pompa nie miałaby właściwej
wydajności albo filtr byłby „zapchany” to usterka pojawiałaby by się po każdym mocniejszym wciśnięciu gazu (chyba że też źle kombinuję to
proszę poprawienie).
Jak już wspomniałem bardzo bym prosił bardziej doświadczonych w diagnostyce szanownych forumowiczów o „rzucenie okiem” na załączniki - może wprawne oko zauważy coś w tabelkach i wykresach co mnie amatorowi umyka, za wszelkie sugestie i podpowiedzi będę bardzo wdzięczny.
Zwracam się z prośba o pomoc w zdiagnozowaniu tytułowej usterki w mojej Zafirze, ale może po kolei:
Jestem posiadaczem Zafiry A (2003/1.8/Z18XE/125KM), przebieg 226 tyś, jeździ tylko i wyłącznie na benzynie (brak LPG) tankowanej od samego początku tylko i wyłącznie na stacjach jednego dystrybutora.
Zaś co do usterki: jakiś czas temu podczas bardziej dynamicznej jazdy na autostradzie, w momencie jak tylko podkręciłem obroty powyżej 4000 poczułem lekkie szarpnięcie i od razu wyskoczył Check Engine+TC – mimo to po chwili auto dalej zaczęło jechać normalnie i bez problemu pokonałem pozostałe 50km.
Po podpięciu OP-COMA i sprawdzeniu błędów okazało się że wystąpiło wypadanie zapłonu na cylindrach 2 i 3 (P0302/P0303) w połączeniu z błędem ubogiego wydechu (P0170) - zapisy błędów z OP-COM w załączniku.
Po tym incydencie zacząłem testować auto i praktycznie za każdym razem gdy tylko podkręcałem obroty powyżej 3900 sytuacja się powtarzała z tą różnicą że po 3 albo 4 kolejnych testach pojawiają się już tylko błędy wypadania zapłonu (zawsze na tych samych cylindrach) bez błędu ubogiego wydechu. Próbując dalej ustalić co jest grane zauważyłem że w momencie jak silnik popracował dłużej na wyższych obrotach i porządnie się nagrzał (15-20 min jazdy na autostradzie) to choćbym nie wiem jak go „żyłował” to błędy się nie pojawiają (po uprzednim skasowaniu błędów).
Zwróciłem również uwagę że w momencie odpalenia samochodu po dłuższym postoju (np. rano po całej nocy) występuję bardzo krótki moment (10-20 sek.) kiedy samochód bardzo słabo reaguje na wciśnięcie pedału gazu (nie przyśpiesza tak jak powinien).
Z możliwych przyczyn w/w usterki które przychodzą mi do głowy (i które staram się po kolei weryfikować) udało mi się zrobić:
1. Listwę zapłonową którą posiadam (była w zeszłym roku wymieniania na nową Magneti Marelli - jest jeszcze na gwarancji) udało mi się u
mojego sprawdzonego mechanika podmienić na dokładnie tą samą tylko nową – usterki występują nadal.
2. W zeszłym miesiącu wymieniłem świece na oryginalne GM 95519058 – dalej to samo.
3. Przepływomierz - nie podmieniałem go ale według wartości które pokazuje OP COM wydaje mi się że jest OK – jeśli się mylę to proszę o
poprawienie.
4. ECU – w zeszłym roku wymieniłem sterownik na używany/regenerowany/wzmocniony który kupiłem w firmie ELECTRO-BIP – oczywiście biorę
pod uwagę że może być przyczyną usterki ale na razie zakładam że jest sprawny.
5. No i oczywiście sondy lambda – i tutaj mam najwięcej wątpliwości co do ich działania – w załącznikach zamieściłem zapisy Live z OP COM.
W pliku „Usterka” jest zapis w którym w/w usterka wystąpiła pomiędzy 5 a 7 sekundą (wiersze 25-29). Na wykresie sondy 1 (przed
katalizatorem) od 27 sekundy widać że jego przebieg ma się nijak do prawidłowej sinusoidy (z tego co wiem powinna oscylować miedzy 100 a
800/900 mV). Tym bardziej nieprawidłowy wydaje mi się wykres sondy 2 (za katalizatorem) który z tego wyczytałem powinien przedstawiać
uśrednioną wartość wykresu 1 – czyli oscylować gdzieś w przedziale ±450mV). Zastanawia mnie również krótkoterminowa adaptacja paliwa
która dochodzi do +5 (a z tego co wiem powinna mieć wartość 0 ewentualnie ±1).
W pliku „Autostrada” jest zapis przejazdu autostradą gdzie błąd nie pojawił się (tutaj także wg mnie sonda 2 ma niewłaściwy wykres oraz
adaptacja paliwowa jest również wysoka – pełny zapis w pliku Exel jest za duży aby go zamieścić jako załącznik więc tutaj jest link do pobrania
go w całości: https://drive.google.com/open?id=1rEB73 ... M16RgnAj-G ).
Plik „Wolne obroty” zarejestrowałem po zjechaniu z autostrady, na mocno rozgrzanym silniku – tutaj wg mnie wykres sondy 1 jest taki jaki
powinien być, ale już sondy 2 raczej jest nieprawidłowy za to adaptacja paliwowa jest wg mnie jak najbardziej prawidłowa.
6. Na weekend mam w planie sprawdzenie szczelności dolotu (czy aby nie łapie lewego powietrza i stąd ta uboga mieszanka) oraz czyszczenie
przepustnicy (z wymianą uszczelki pod nią włącznie).
7. Do głowy przyszła mi jeszcze kwestia czy winna nie jest pompa paliwa (ewentualnie filtr paliwa) ale wg mnie jeśli pompa nie miałaby właściwej
wydajności albo filtr byłby „zapchany” to usterka pojawiałaby by się po każdym mocniejszym wciśnięciu gazu (chyba że też źle kombinuję to
proszę poprawienie).
Jak już wspomniałem bardzo bym prosił bardziej doświadczonych w diagnostyce szanownych forumowiczów o „rzucenie okiem” na załączniki - może wprawne oko zauważy coś w tabelkach i wykresach co mnie amatorowi umyka, za wszelkie sugestie i podpowiedzi będę bardzo wdzięczny.
- Załączniki
-
- Usterka.xls
- (252 KiB) Pobrany 70 razy
-
- Wolne obroty.xls
- (116.5 KiB) Pobrany 80 razy
-
- Faultcodes_2003 (3)_Zafira_Engine__Z 18 XE_201905191512.txt
- (914 Bajtów) Pobrany 79 razy
-
- Faultcodes_2003 (3)_Zafira_Engine__Z 18 XE_201905121603.txt
- (959 Bajtów) Pobrany 88 razy
Ostatnio zmieniony 28 maja 2019, 21:40 przez Robert_Mroczek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Tazz
- Zafiromaniak
- Posty: 3066
- Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: SOsnowiec
- Auto: Mercedes Benz E klasa
- Model: S211
- Oznaczenie silnika: M112
- Gender:
A może wystarczy wtyczki poczyścić, przy cewce, sondach, może regulacja przerwy na świecach. Takie najtańsze i najprostsze rzeczy mogą pomóc
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 20 lut 2017, 19:26
- Lokalizacja: Pszów
- Model:
Zgadzam się że czasem najprostsze sposoby są najskuteczniejsze, dlatego w najbliższy weekend przy okazji czyszczenia przepustnicy miałem w planach sprawdzenie przewodów i wtyczek. Zaś co do świec to miałem zamiar zamienić je miejscami - jeśli byłaby to ich wina to po zamianie wg mnie wypadanie zapłonu powinno pojawić się na innych cylindrach (teraz są to 2 i 3).
- Tazz
- Zafiromaniak
- Posty: 3066
- Rejestracja: 25 cze 2017, 11:23
- Imię: Marcin
- Lokalizacja: SOsnowiec
- Auto: Mercedes Benz E klasa
- Model: S211
- Oznaczenie silnika: M112
- Gender:
Ja w poprzednim aucie(omega 2.2) miałem wypadanie zapłonu powyżej 3000 obrotów i winna okazała się cewka, kupiłem nowego Bosch za około 300 zł
Byly:
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
Astra F 1.6 htb
Omega 2.2 sedan
Zafira (z19dth + virus)
Zafira OPC (z20leh)
Przejściowe
VW polo (1.6) htb
seat Cordoba Vario (1.6)
Ford Focus (1.6 TDCI) Htb
Żonowozy:
audi A4 1999 (1.6)
Daihatsu Materia 2008 (1.3)
Obecnie:
Mercedes W211 3.2 V6
Romet ZK 125 FX
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 20 lut 2017, 19:26
- Lokalizacja: Pszów
- Model:
Tylko że jak już pisałem wcześniej ja cewkę podmieniłem na taką samą nówkę sztukę i jeździłem z nią parę dni, a usterka dalej się pojawiała, więc w moim przypadku to raczej nie wina cewki
-
- Świeżak
- Posty: 14
- Rejestracja: 17 cze 2011, 13:04
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Warszawa
- Auto: Zafira A 1.8 125 KM
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
Dzień dobry,
mam kłopot ze swoją Zafirą A. Mianowicie silnik nie pali mi na wszystkie cylindry. Byłem już dwa razy u mechanika. Wymienione świece, cewka, przepustnica, naprawiany by też komputer. Ostatnio odebrałem samochód od mechanika i na początku było ok, ale po przejechaniu 50 km znowu zaczęły się problemy. Dodam, że jeździłem na gazie i na benzynie.
Błędy jakie wyczytał mi chiński OP-COM to:
P1612 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
P1613 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
P0036 - O2 Sensor Heater Circuit Range/Performance (Bank 1 Sensor 2)
(08) - Not present
P1326 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 1
(00) - Present
P1329 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 4
(00) - Present
P1327 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 2
(00) - Not present
P0325 - Knock Sensor 1 Circuit no Signal
(08) - Not present
P1328 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 3
(00) - Not present
P0301 - <Unknown DTC>
(04) - Not present
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Present
Po wykasowaniu błędów i odpaleniu Zosi bez jazdy wywaliło dwa błędy:
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Present
P0301 - Cylinder 1 Misfire Detected
(01) - Not present
Jeżeli chodzi o błędy sondy lambda to nie wydaje mi się, żeby miały związek, bo były już przed awarią ze względu na uszkodzony kabel od sondy.
Jakieś sugestie co powinienem sprawdzić w następnym podejściu? Czy może to być czujnik spalania stukowego?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za sugestie.
mam kłopot ze swoją Zafirą A. Mianowicie silnik nie pali mi na wszystkie cylindry. Byłem już dwa razy u mechanika. Wymienione świece, cewka, przepustnica, naprawiany by też komputer. Ostatnio odebrałem samochód od mechanika i na początku było ok, ale po przejechaniu 50 km znowu zaczęły się problemy. Dodam, że jeździłem na gazie i na benzynie.
Błędy jakie wyczytał mi chiński OP-COM to:
P1612 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
P1613 - Immobiliser No Or Wrong Signal
(00) - Not present
P0036 - O2 Sensor Heater Circuit Range/Performance (Bank 1 Sensor 2)
(08) - Not present
P1326 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 1
(00) - Present
P1329 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 4
(00) - Present
P1327 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 2
(00) - Not present
P0325 - Knock Sensor 1 Circuit no Signal
(08) - Not present
P1328 - Knock Control Maximum Spark Limit Cylinder 3
(00) - Not present
P0301 - <Unknown DTC>
(04) - Not present
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Present
Po wykasowaniu błędów i odpaleniu Zosi bez jazdy wywaliło dwa błędy:
P0141 - O2 Sensor Heater Circuit Open (Bank 1 Sensor 2)
(04) - Present
P0301 - Cylinder 1 Misfire Detected
(01) - Not present
Jeżeli chodzi o błędy sondy lambda to nie wydaje mi się, żeby miały związek, bo były już przed awarią ze względu na uszkodzony kabel od sondy.
Jakieś sugestie co powinienem sprawdzić w następnym podejściu? Czy może to być czujnik spalania stukowego?
Pozdrawiam i z góry dziękuję za sugestie.
- Spider89
- Świeżak
- Posty: 21
- Rejestracja: 01 lut 2018, 23:36
- Imię: Bartosz
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Auto: Opel Zafira Selection&Jewel
- Model: ZA
- Oznaczenie silnika: Z18XE
- Gender:
Cześć.
W mojej Zosi 1.8 16v 125KM mam problem jak w temacie. Zaraz po odpaleniu trzęsie się buda, falują obroty, po ruszeniu szarpie. Po przejechaniu ok 300m błąd na kompie się świeci, ale auto jedzie normalnie. Na kompie błędy P0304 lub P0301.
Z moim mechanikiem sprawdziliśmy świece, podmienilismy cewke i dalej to samo.
Sterownik kompa? Jak można to sprawdzić? Żeby było ciekawiej to niedawno miałem błąd P1130, ale sprawdziliśmy sondę i była ok. Błąd samoistnie zniknął i zaczęły się pojawiać te od cylindrów.
W mojej Zosi 1.8 16v 125KM mam problem jak w temacie. Zaraz po odpaleniu trzęsie się buda, falują obroty, po ruszeniu szarpie. Po przejechaniu ok 300m błąd na kompie się świeci, ale auto jedzie normalnie. Na kompie błędy P0304 lub P0301.
Z moim mechanikiem sprawdziliśmy świece, podmienilismy cewke i dalej to samo.
Sterownik kompa? Jak można to sprawdzić? Żeby było ciekawiej to niedawno miałem błąd P1130, ale sprawdziliśmy sondę i była ok. Błąd samoistnie zniknął i zaczęły się pojawiać te od cylindrów.
Ostatnio zmieniony 03 sty 2020, 16:13 przez Spider89, łącznie zmieniany 1 raz.
- janekW67
- Zafiromaniak
- Posty: 4085
- Rejestracja: 16 sty 2012, 16:59
- Imię: Janek
- Lokalizacja: Słupca
- Auto: Opel Zafira B 1.8 Njoy
- Model: ZB
- Oznaczenie silnika: Z18XER
- Gender:
- Kontakt:
Jest taka opcja!
W poprzednim aucie, miałem taki sam silnik jak Ty, i przy każdym podpięciu w niemieckim serwisie pod kompa, wywalało inne błędy. Sugerowali mi nawet usterkę sterownika, a jak się okazało, winowajcą był przepływomierz.
Oczywiście!