[FAQ]wypalanie DPF-u

Tematy dotyczące DPF.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
DD

#421 Post autor: DD »

Powtórzę się, ale pisałem wcześniej:
Przy licytowaniu się czy DPF nas wykańcza psychicznie czy też nie stwarza nam problemów nie uwzględniamy jednej podstawowej informacji: ile km zostało naprawdę przejechane z tym filtrem i jaki był styl tej jazdy. Dla mnie miarodajną informacją nt. filtra może być wypowiedź tylko tych, którzy eksploatują samochód z DPF od nowości bądź znają (ale w 100%) jego prawdziwy przebieg i styl jazdy.
A więc:
Koledze który jeździ od nowości saabem 9-3 z 2007r. z silnikiem Z19DT zapchał się całkowicie (bez szans wypalenia - próbowaliśmy) DPF po 108 kkm. A styl jazdy w 2/3 poza miastem :!: Wymienił na regenerowany.

Awatar użytkownika
heko
Mieszkaniec
Posty: 201
Rejestracja: 25 wrz 2010, 21:50
Lokalizacja: Kraków
Model:

#422 Post autor: heko »

DD pisze:Koledze który jeździ od nowości saabem 9-3 z 2007r. z silnikiem Z19DT zapchał się całkowicie (bez szans wypalenia - próbowaliśmy) DPF po 108 kkm. A styl jazdy w 2/3 poza miastem :!: Wymienił na regenerowany.
..ciekawe ile pociągnie ? :D

DD

#423 Post autor: DD »

Rozważaliśmy opcję usunięcia filtra (już prawie miał dzwonić do Ciebie Grześku), ale kolega zbyt często wyjeżdża do dużych miast w Niemczech. Koszt wymiany porównywalny z usunięciem (może zmieni samochód jeszcze na tym filtrze :P ).

Jarek Janeczek

#424 Post autor: Jarek Janeczek »

Mimo że przeczytałem wszystko na forum odnośnie DPF, to proszę was koledzy o jakies jeszcze informacje. Po raz pierwszy od czasu kupna Zafi, czyli po przejechaniu 8tys km zaczęła migać mi lampka, po przeczytaniu instrukcji dowiedzialem sie co to jest. Więc: wybrałem się na obwodnice Trójmiasta aby trochę nim pocisnąć i okazało się że stojąc na światłach, kontrolka po prostu mi sama zgasła, silnik się uspokoił, nigdy nie czułem żadnego zapachu spalenizny itp. Jednak zdecydowałem sie pojechac i go wypalić (i pocisnąłem nawet chyba za ostro bo na 3 biegu dawałem 120 przy obrotach dochodzących do 5tys). Pytanie moje dotyczy tego dlaczego nagle kontrolka mi zgasła i jest teraz OK, dlaczego to pojawiło się dopiero po 8tys przejechanych km (przy 3tys byłem w Niemczech) i nie zapaliła mi sie ta kontrolka ani razu wcześniej, jak mam rozpoznac kiedy zaczęło sie wypalanie. Prosze o informacje jak dla laika zafirowego bo nim jestem. Chciałbym na przyszłość już coś więcej wiedzieć. Dziękuję za każdą odpowiedź i radę.

k3ri0

#425 Post autor: k3ri0 »

Witam,
Mam pytanko, jakie warunki muszą być spełnione, aby dobrze wypalić DPF?
Z Góry Dzięki
Pozdrawiam

stapaw
Mieszkaniec
Posty: 236
Rejestracja: 06 kwie 2010, 18:57
Imię: Paweł
Lokalizacja: podbeskidzie
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#426 Post autor: stapaw »

Kolego,masz już taki temat przyklejony powyżej.

Anony Mous

#427 Post autor: Anony Mous »

Przemcio pisze:Z odrobiną nieśmiałości zaproponuje podanie dla nowych forumowiczów , w paru punktach ,najistotniejszych informacji dotyczących wypalania :P ....
Prosze bardzo....mam nadzieję, że wszystko opisałem:

1. Filtr się wypala samoczynnie, przez tzw. proces wypalania, który sterownik włącza w dogodnych warunkach przy nasyceniu zbliżonemu do +/-100%. Uwaga nasycenie może dojść do nawet 110- 125% i to jest normalne.

2. Poprzez dogodne warunki mamy na myśli przede wszystkim dobrze rozgrzany silnik (+/-80) i co za tym idzie układ wydechowy . Dobrymi warunkami jest też prędkość ponad 100km/h ale jeśli układ jest wystarczająco rozgrzany a filtr już nasycony w okolicach 100%, sterownik odpali wypalanie nawet przy zerowej prędkości, np. stojąc w korku. Odnośnie prędkości - ona jest przydatna do chłodzenia zewnętrznej powłoki filtra, natomiast dla wypalania bardziej przydatne są wyższe obroty silnika. Zdarzają sie przypadki, że proces rusza już przy ledwie np 64 stopniach..są to jednak sytuacje sporadyczne..i wtedy prawdopodobnie musi być spełniony ten drugi warunek, tj. prędkość. A oto warunki zdefiniowane przez producenta:
a.) Silnik pracuje już (od chwili uruchomienia) > 2 minuty.
b.) Obliczone nasycenie > 80%.
c.) Temperatura chłodziwa > 70°C przez co najmniej 2 minuty.
d.) W systemie nie zapisano żadnych usterek dot. filtra DPF.
e.) Przekroczono zdefiniowany próg prędkości pojazdu (np. dla >80% obciążenia: 100 km/h).

3. Proces wypalanie nie jest sygnalizowany żadną kontrolką (czasami migająca świeca żarowa, patrz punkt 8 ). Doświadczony użytkownik wyczuje specyficzną pracę silnika (choć nie w czasie jazdy np. na autostradzie gdzie jedziemy dłuższy czas na podwyższonych obrotach) ale dla laika najlepszym sposobem jest zerkanie na chwilowe zużycie paliwa na komputerze, które powoli wzrasta z około 0.8 litra na około 5 litrów. Natomiast jeśli jedziemy komputer pokazuje że np. w danym momencie auto pali 20-30 litrów. Dodatkowo można poznać wypalanie po specyficznym smrodzie rozgrzanego na maxa układu wydechowego, jeśli oczywiście wyjdziemy z auta.

4. Taki proces trwa do 15 min, nie wolno go przerwać. Jeżeli proces jednak przerwiemy, sterownik odłoży wypalanie na przyszłość i nigdy nie wiadomo na kiedy, nie koniecznie przy następnej jeździe, taki już ma kaprys. UWAGA! Oczywiście jak raz czy dwa przerwiemy mniej lub bardziej świadomie wypalanie, nic się nie stanie ale wtedy należy bezwzględnie doprowadzić do końca następne wypalanie. A jeśli znów przerwiemy? ??? patrz punkt 8. A jeśli zignorujemy info w pkt 8? Patrz punkt 7. :)

5. Proces wypalanie zwykle rusza co 400-1000 km, w zależności od jazdy, tzn miejskiej vs trasy. Jeżeli komuś proces rusza co 150 km jak ktoś pisał, to znaczy że jeździ za krótkie dystanse, na nierozgrzanym silniku, co jest bardzo złe dla filtra. Zdecydowanej większości zadowolonych i świadomych użytkowników ZB, filtr się wypala co około min 600km. Takie automatyczne wypalanie (zwane też dynamicznym) regeneruje filtr do około 15-20% nasycenia.

6. Każde wypalanie powinno odbywać się w trasie, z prędkością obrotową ponad 2tyś.

7. Wypalanie serwisowe, tzn odpalone na postoju za pomocą interfesja, jest ostatecznością, gdyż bardzo negatywnie wpływa na silnik. To nie jest forma zabawy lub testowania op-coma !!!!!!. Olej jest tak bardzo rozrzedzony po takim wypalaniu, że producent bezwzględnie nakazuje wymianę oleju, czyli dodatkowe koszta. Silnik wchodzi na ponad 3.5 tys obrotów i wyję tak jak opętany przez ponad 15 minut. Ponadto wypalanie fejsem, tzw statyczne (normalne producent nazywa dynamicznym) jest o wiele mniej skuteczne i może się okazać, że filtr się wypalił tylko do 70%.

8.Producent przewidział, że laicy mogą mieć problem z wypalaniem, i wprowadził swego rodzaju ostrzeżenie w postaci mrugającej kontrolki świec żarowych. Jednak ta kontrolka może się włączyć w dwóch zupełnie innych sytuacjach, opisanych poniżej:

Pierwsza sytuacja:
Kontrolka świec żarowych miga, jeśli proces wypalania został przerwany kilkukrotnie, ale każda z tych prób dotarła do co najmniej 50% regeneracji. To miganie jest równoznaczne z rozpoczęciem kolejnego wypalania, także należy bezwzględnie kontynuować jazdę do zakończenia procesu i zgaśnięcia kontrolki. W tej sytuacji kontrolka zapali się tylko w dogodnych do wypalania warunkach, czyli nagle w czasie jazdy, kiedy temp. układu wydechowego będzie odpowiednia, stąd często się włącza tez w korku kiedy silnik jest mocno rozgrzany. Tutaj jest już sytuacja podbramkowa...nasycenie filtra ponad 105% i jest to ostatnia szansa wypalania filtra, bez jego uszkodzenia lub bez konieczności wypalania serwisowego interfejsem.

Druga sytuacja:
Kontrolka świec żarowych może migać już po pierwszej nieudanej próbie wypalania, jeśli ta próba została przerwana przed dotarciem procesu wypalania do 50% regeneracji. Można wyłączyć silnik gdyż proces wypalania i tak teraz nie ruszy. Proces został odłożony na później. W tej sytuacji kontrolka może już migać ( i pewnie będzie) zaraz po zapaleniu silnika, czyli nawet przy nierozgrzanym silniku. Tutaj sytuacja nie jest podbramkowa, nasycenie może być np 80% i może być jeszcze kilka prób, które (najprawdopodobniej) nie będą już sygnalizowane migającą kontrolką...... choć wiadomo najlepiej zakończyć wypalanie przy kolejnej próbie.

9. Dla świętego spokoju, każdy użytkownik cdti powinien zaopatrzyć się w interfejs diagnostyczny co by samemu kontrolować nasycenie. Prędzej czy późnej będzie jakiś problem, a jedna diagnoza w ASO to 100 zł wydane w błoto.

10. Każde wypalanie filtra to bardzo bogata mieszanka paliwa, którą silnik nie jest w stanie spalić. Stąd część tego paliwa przedostaje się do oleju, co rzecz jasna skraca jego żywotność. Należy bezwzględnie monitorować poziom oleju, oraz proponuje zmieniać olej co 10 tys km. Uwaga nawet jak poziomu oleju na bagnecie nie przybywa, olej i tak się przedostaje. Tzn. każde cdti bierze olej i po prostu ten ubytek oleju jest niwelowany przedostającym się paliwem i stąd na pozór nam się wydaje, że oleju nie przybywa. Dlatego też proponuje się częstszą wymianę oleju. Niestety są osoby którym poziom oleju wyraźnie wzrasta...i pozostaje chyba już tylko wycinka. Oprócz tego komputer nas może sam poinformować o konieczności wymiany oleju przez ukazanie się INSP na wyświetlaczu.

11. Uwaga na awarię czujników ciśnień lub przewodów ciśnień lecących do puszki z dpf. Kilka osób już miało awarię tych podzespołów, co powstrzyma proces wypalania. Zatkany filtr to wracające się spaliny, które mogą uszkodzić np. turbinę. Auto zwykle wchodzi w tryb serwisowy lub nie jesteśmy w stanie go uruchomić. Wtedy właśnie robi się wypalanie serwisowe i naprawia się to co trzeba.

12. Dobra rada: zawsze przed wyłączeniem silnika rzuć okiem na chwilowe spalanie, co by się upewnić czy aby czasem proces nie ruszył. Spalanie chwilowe rośnie powoli, także nie oczekuj od razu 5 litrów na wyświetlaczu. Tak więc obserwuj przez min 30 sekund. Ten czas i tak jest wskazany dla chłodzenia turbiny. Przypominam, że normalne spalanie chwilowe to około 0.8 litra/ 1.2 z klimą.

Przedstawione powyższe podsumowanie, to zebranie wiedzy i doświadczenia wielu naszych kolegów. Na wiele pytań, które zadają nowi użytkownicy nie są w stanie odpowiedzieć nawet magicy w ASO. Wiem bo sam miałem np. migającą kontrolkę i dzwoniłem do klika ASO i każdy mówił co innego lub gadali po prostu bzdury. Mam nadzieję, że to podsumowanie pomoże nowym użytkownikom cdti, do których też kiedyś należałem i nurtowały mnie podobne problemy.
Ostatnio zmieniony 10 sty 2011, 10:04 przez Anony Mous, łącznie zmieniany 12 razy.

Awatar użytkownika
Bodek
Zafiromaniak
Posty: 16394
Rejestracja: 17 paź 2010, 12:28
Imię: Bodek
Lokalizacja: Polska B
Auto: Zafira_B_Cosmo
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#428 Post autor: Bodek »

kaliope pisze:Przemcio napisał/a:
Z odrobiną nieśmiałości zaproponuje podanie dla nowych forumowiczów , w paru punktach ,najistotniejszych informacji dotyczących wypalania ....



Prosze bardzo....mam nadzieję, że wszystko opisałem:
Proponuję, aby moderator zrobił z tego oddzielny post jako kompendium wiedzy - bez możliwości zadawania pytań.

UKŁONY DLA KALIOPE - jak zakupiłem Zośkę podał mi wyczerpujące info na temat wypalania DPF :piwo:

Pozdrawiam
:lis:

"NADZIEJE LUDZI MĄDRYCH SĄ PEWNIEJSZE NIŻ BOGACTWO NIEUKÓW" - DEMOKRYT

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bogusław Kuduk, ps. Bodek + 30.11.2020. R.I.P.

Anony Mous

#429 Post autor: Anony Mous »

Aleś popłynął... :piwo:
kaliope pisze:jeśli układ jest wystarczająco rozgrzany
Temperatura rozgrzania układu kiedy wystartować może proces wypalania jest zmienna. Mam subiektywne wrażenie oparte na autopsji, że zimą, gdy auta pokonujące krótkie trasy nie osiągają temperatury +- 80 st., wypalanie startuje przy niższych temperaturach.
Podczas jednego z ostatnich przypadków, gdy wypalał się DPF mojej Zośki temperatura silnika miała w test mode jedyne 64 st.


kicaj

#431 Post autor: kicaj »

tycik pisze:Podczas jednego z ostatnich przypadków, gdy wypalał się DPF mojej Zośki temperatura silnika miała w test mode jedyne 64 st.
nie mowimy o temp silnika, czy tez plynu chlodzacego a temp wydechu... a dokladnie filtra DPF... bo to jest krytycznym warunkiem zainicjowania wypalania sadzy itp.

[ Dodano: Nie Sty 09, 2011 15:17 ]
kaliope, wiec tak: (nie zebym sie czepial, ale zeby uscislic)
ad 1. jesli mowimy o wypalaniu zainicjowanym automatycznie przez ECU pojazdu, przeciez jest jeszcze wypalanie inicjowane przez interfejs
ad.2 odnosnie predkosci - ona jest przydatna do chlodzenia zawnetrznej powloki filtra, natomiast dla wypalania bardziej przydatne sa wyzsze obroty silnika,
ad.3 w niektorych autach wypalanie moze byc sygnalizowane migajaca spirala swiec zarowych (kontrolka) - jest mozliwosc te opcje wlaczyc w ASO (wedlug slow ASO)
ad.4 przy sprawnym silniku nie orzesadzajmy i nie bojmy sie powiedziec - raz, dwa razy wylaczenie w trakcie wypalania nie spowoduje zadnych problemow, zwyczajnie filtr nie wypali sie do konca i kolejny raz zacznie wypalac sie szybciej. Problemem jest ciagly brak wypalania i calkowicie zapchany filtr DPF.
ad.7 niektorzy nawet twierdza (zapewne uslyszane opinie od mechanikow) ze po wypaleniu fejsem nalezy bezwzglednie wymienic olej. osobiscie uwazam ze im czestse wypalanie dpf'a tym bardziej nalezy skrocic interwal wymiany oleju, ze wzgledu na jego rozrzedzenie.

to tyle ode mnie ;)

kubik_CDTi

#432 Post autor: kubik_CDTi »

Ostatnio trochę polatałem ostrzej po mieście,potem wyskok na obwodnice złapałem 120km/h i od razu słyszę i widzę po chwilowym wypala się,no to 3ka-tempomat-60km/h,zrobiłem tak żeby nie skłamać 8km i po wszystkim.
Nie wyobrażam sobie zmieniać oleju raz w roku czyli co 30tys.km wg.mnie te 15tys.km jest optymalne,choć wiem,że robię prezent przyszłemu właścicielowi,bo jak zamierza się zrobić te 150tys.km to i w takim trybie bez problemu wytrzyma.
Pozdr.

Anony Mous

#433 Post autor: Anony Mous »

kicaj pisze: nie mowimy o temp silnika, czy tez plynu chlodzacego a temp wydechu... a dokladnie filtra DPF... bo to jest krytycznym warunkiem zainicjowania wypalania sadzy itp.
Ja mówię.
Zresztą wielokrotnie przy opisie faktu wypalania DPF forumowicze odnosili się to temp. płynu chłodzącego (silnika) widoczną w test mode. Sam autor powyższego:
kaliope pisze:ależ ten dpf uparty :( od 3 dni jeżdże mocniej aby dać mu warunki do wypalania a on nic. Rozgrzewam auto do 90-95 stopni a proces wypalania nie startuje. Wczoraj nasycenie 98%, dziś 100% a on ma mnie gdzieś :( .
kaliope pisze:ja mialem dwa wypalania przy dojezdzie pod dom czyli przy zerowej predkosci..tylko oczywiscie przy mocno zagrzanym silniku. Filtr sie wypalił do 20% takze predkość uwazam nie jest potrzebna...tylko temperatura.
więc myślę, że kaliope w powyższym opierał się jednak na temperaturze silnika, co nie oznacza absolutnie błędu w tym, co piszesz. Po prostu łatwiej ustalić i odnieśz się do temperatury widocznej w test mode.

Konia z rzędem temu, kto zmierzy temperaturę wydechu...a dokładnie filtra DPF...w czasie wypalania. Zakładam, że temperatury nie są tożsame, ale że rosną w miarę proporcjonalnie, choć temperatura wydechu sięgać może setek stopni.
Także TIS posługuje się temperaturę płynu chłodzącego, jest gdzieś na forum przytoczone przez Marki.

stapaw
Mieszkaniec
Posty: 236
Rejestracja: 06 kwie 2010, 18:57
Imię: Paweł
Lokalizacja: podbeskidzie
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:
Kontakt:

#434 Post autor: stapaw »

tycik pisze:Aleś popłynął... :piwo:
kaliope pisze:jeśli układ jest wystarczająco rozgrzany
Temperatura rozgrzania układu kiedy wystartować może proces wypalania jest zmienna. Mam subiektywne wrażenie oparte na autopsji, że zimą, gdy auta pokonujące krótkie trasy nie osiągają temperatury +- 80 st., wypalanie startuje przy niższych temperaturach.
Podczas jednego z ostatnich przypadków, gdy wypalał się DPF mojej Zośki temperatura silnika miała w test mode jedyne 64 st.
Witam.Mi też się wydaje że temperatura nie ma większego wpływu na włączenie się wypalania.U mnie podczas letniego,porannego wyjazdu na ryby,komputer zainicjował wypalanie po przejechaniu dosłownie 300 m.Tak więc coś w tym chyba jest.Pozdrawiam

p.s. kaliope piękny wykład :piwo:

Awatar użytkownika
MieHor
Zafiromaniak
Posty: 2915
Rejestracja: 26 kwie 2009, 16:07
Imię: Mieczysław
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DT
Gender:

#435 Post autor: MieHor »

W uzupełnieniu wypowiedzi kolegi kaliope, polecam zapoznać się jeszcze z tym artykułami:
http://www.auto-swiat.pl/1-filtr-czatek ... niego-dbac
http://www.auto-swiat.pl/1-bez-filtra-b ... ek-stalych

może nie ma w nich nic nadzwyczajnego, czego już z różnych źródeł nie wiedzielibyśmy, m.in. i z naszego forum, ale parę przydatnych wskazówek można znaleźć

ODPOWIEDZ

Wróć do „DPF”