[FAQ]wypalanie DPF-u

Tematy dotyczące DPF.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
kicaj

#436 Post autor: kicaj »

tycik pisze:Ja mówię.
Zresztą wielokrotnie przy opisie faktu wypalania DPF forumowicze odnosili się to temp. płynu chłodzącego (silnika) widoczną w test mode. Sam autor powyższego:
a ja sie z toba zgadzam. chcialem jedynie uscislic, bo zdarzaja sie przypadki ze ludzie raportuja wypalanie przy "zimnym" jeszcze silniku...
tycik pisze:Konia z rzędem temu, kto zmierzy temperaturę wydechu...a dokładnie filtra DPF...w czasie wypalania.
to chyba nie bedzie az tak trudne ;)
a tak powaznie ponoc jest czujnik temp w wydechu wiec powinno sie jakos dac odczytac. po drugie wiadomo jaka jest temp spalania sadzy w takich warunkach wiec nie trzeba nawet zgadywac. wybaczcie ale nie pamietam teraz, a nie chce podawac falszywych wartosci.
Także TIS posługuje się temperaturę płynu chłodzącego, jest gdzieś na forum przytoczone przez Marki.
oczywiscie, i jest to sluszne przyblizenie, acz tylko przyblizenie. przede wszystkim dlatego ze kazdy operuje pojeciem temp. silnika i ze latwo ja odczytac.
stapaw pisze:Witam.Mi też się wydaje że temperatura nie ma większego wpływu na włączenie się wypalania.U mnie podczas letniego,porannego wyjazdu na ryby,komputer zainicjował wypalanie po przejechaniu dosłownie 300 m.Tak więc coś w tym chyba jest.Pozdrawiam
i ja mialem podobnie, acz wiedzialem ze sie wypalanie niedlugo zacznie (krotkie odcinki, zimny silnik). wyjechalem na autostrade (oczywiscie po nocy, do autostrady mam doslownie pare km), depnalem zeby sie wlaczyc a tu uberaschung ;)

Anony Mous

#437 Post autor: Anony Mous »

tycik pisze: Temperatura rozgrzania układu kiedy wystartować może proces wypalania jest zmienna. Mam subiektywne wrażenie oparte na autopsji, że zimą, gdy auta pokonujące krótkie trasy nie osiągają temperatury +- 80 st., wypalanie startuje przy niższych temperaturach.
Podczas jednego z ostatnich przypadków, gdy wypalał się DPF mojej Zośki temperatura silnika miała w test mode jedyne 64 st.

stąd napisałem nigdy nie wiadomo kiedy :)

wierzę wam że proces wam ruszył nawet przy 64 stopniach...bo taki już jest kapryśny sterownik ...niemniej jednak przyznacie, że w większości sytuacji dochodzi do wypalania w dobrze rozgrzanym i silniku i układzie wydechowym, czego najlepszym przykładem jest wiele tutaj osób (ja też) którym wypalanie pięknie rusza w korku...przy bardzo małej lub zerowej prędkości. Być może właśnie wypalanie rusza też przy mniej rozgrzanym silniku ale wtedy musi być spełniony ten drugi warunek...tzn prędkość. Nie wydaję mi sie proces ruszy jeśli nie ma ani prędkości ani rozgrzanego silnika, albo będą to ekstremalne przypadki z uwagi na widzimisię sterownika. Ale ok....dopisałem tę sytuacje do 'poradnika' :)
kicaj pisze: ad 1. jesli mowimy o wypalaniu zainicjowanym automatycznie przez ECU pojazdu, przeciez jest jeszcze wypalanie inicjowane przez interfejs ;)
tak, cały wywód oprócz jednego punkty, tzn 7, tyczy się automatycznego wypalania
kicaj pisze: ad.2 odnosnie predkosci - ona jest przydatna do chlodzenia zawnetrznej powloki filtra, natomiast dla wypalania bardziej przydatne sa wyzsze obroty silnika, ;)
ważna uwaga, dopisałem ją :)
kicaj pisze: ad.3 w niektorych autach wypalanie moze byc sygnalizowane migajaca spirala swiec zarowych (kontrolka) - jest mozliwosc te opcje wlaczyc w ASO (wedlug slow ASO)
to jest jednak chyba mit, dzwoniłem i interesowałem się tą sprawą i nikt o tym nic nie wie. U nas nie ma żadnej osoby która by miała tę funkcje aktywowaną. Również na forum astry H lub vectraklub nie znalazłem takiego przypadku. Czy znasz taki choć jeden przypadek?

kicaj pisze: ad.4 przy sprawnym silniku nie przesadzajmy i nie bojmy sie powiedziec - raz, dwa razy wylaczenie w trakcie wypalania nie spowoduje zadnych problemow, zwyczajnie filtr nie wypali sie do konca i kolejny raz zacznie wypalac sie szybciej. Problemem jest ciagly brak wypalania i calkowicie zapchany filtr DPF.
to prawda….miałem o tym napisać, ale pomyślałem, że to porady dla laików, nie dla doświadczonych userów i wydaję mi się, że lepiej by takie osoby (np. moja żona, która nigdy tego nie zrozumie :) ) , zawsze doprowadzały wypalanie do końca. Ale...ok...dopisałem Twoją uwagę.


Nie mówię, że to jest wzorowy poradnik....pewnie kilka innych ważnych rzeczy można by dopisać ....lub coś jeszcze uściślić. Chciałem tylko pomóc. Czekam na propozycję....pewne rzeczy już zmieniłem....a potem można by to podkleić i każdego nowego usera do do tego odsyłać zanim zada pytanie 'co się dzieje panowie i panie?'. :) pozdrawaim

dneo

#438 Post autor: dneo »

tycik napisał/a:
Konia z rzędem temu, kto zmierzy temperaturę wydechu...a dokładnie filtra DPF...w czasie wypalania. Zakładam, że temperatury nie są tożsame, ale że rosną w miarę proporcjonalnie, choć temperatura wydechu sięgać może setek stopni.
To może ja poproszę tego konia :lol:
W czasie wakacji akurat miałem podpiętego op-coma, gdy uruchomił mi się proces wypalania. W logu zapisało się, że temperatura wydechu wzrosła maksymalnie do 680 stopni.
Po wypaleniu spadła do około 200-300 stopni.

kicaj

#439 Post autor: kicaj »

kaliope pisze:Nie mówię, że to jest wzorowy poradnik....pewnie kilka innych ważnych rzeczy można by dopisać ....lub coś jeszcze uściślić. Chciałem tylko pomóc.
chlopie, nie przesadzaj. zrobiles kawal dobrej roboty. i chwala ci za to, a do admina prosba. zrobic oddzielny tutorial przypiety od gory = tak zeby kazdy od razu to znalazl.
pozdrawiam

ps. sorki ze sie czepiam, ale lepiej teraz to uscislic niz potem po 100kroc powtarzac i tlumaczyc ;)

Anony Mous

#440 Post autor: Anony Mous »

Odnośnie wypalania filtra wkleję raz jeszcze info z TIS-a.

Pytanie 1: Symbol świecy żarowej miga. Dlaczego? Co należy zrobić?

Odpowiedź: Regeneracja filtra DPF nie została ukończona podczas zwykłej jazdy; obecnie filtr DPF osiągnął maksymalne nasycenie, przy którym jest jeszcze możliwa jego regeneracja. Limit tego nasycenia zależy od wariantu i roku modelowego, lecz mieści się w zakresie od 105% do 125%.
Możliwe przyczyny takiego stanu rzeczy:
a.) Częste podróże na krótkich odcinkach, tj. wysokie obciążenie sadzą, przy jednoczesnym niespełnieniu warunków koniecznych do przeprowadzenia regeneracji filtra DPF.
b.) Często przerywane procesy regeneracji, tj. wyłączanie silnika w trakcie jej trwania. Sytuacja częsta w przypadku kierowców pokonujących krótkie trasy przy jednoczesnym spełnieniu warunków pozwalających na aktywację procesu regeneracji. Jeśli kontrolka świecy żarowej miga, należy kontynuować jazdę aż do jej wyłączenia.
Ważne: Regenerację przeprowadza się znacznie częściej (około 2-3 razy) w trakcie pierwszego 1000 km, co ma na celu uzyskanie określonego statusu ładowania filtra DPF. Jest to konieczne w celu wyeliminowania wpływu poszczególnych składników i systemu na wydajność filtra, a ponadto pozwala precyzyjnie wyznaczyć potencjalne obciążenie filtra sadzą.



Pytanie 2: Jakie warunki muszą być spełnione, aby rozpoczęła się regeneracja filtra DPF?

Odpowiedź: Aby możliwa była regeneracja, muszą zostać spełnione następujące warunki.
a.) Silnik pracuje już (od chwili uruchomienia) > 2 minuty.
b.) Obliczone nasycenie > 80%.
c.) Temperatura chłodziwa > 70°C przez co najmniej 2 minuty.
d.) W systemie nie zapisano żadnych usterek dot. filtra DPF.
e.) Przekroczono zdefiniowany próg prędkości pojazdu (np. dla >80% obciążenia: 100 km/h).



Pytanie 3: Po regeneracji w serwisie system TECH2 pokazuje bieżący status naładowania na poziomie 70% lub 78%. Dlaczego?

Odpowiedź: Regeneracja statyczna nie jest niestety tak skuteczna, jak dynamiczna. Stąd ustawiana jest wartość 70% - 78%, tak by możliwa była aktywacja regeneracji dynamicznej przez moduł ECU gdy będą spełnione odpowiednie warunki (patrz pytanie 2).



Pytanie 4: W jakich warunkach następuje przerwanie/zakończenie trwającego procesu regeneracji?

Odpowiedź: Normalnie po jej pomyślnym ukończeniu, ale także:
a.) Po przekroczeniu maksymalnego czasu regeneracji (20?25 min.).
b.) Jeśli silnik jest wyłączony lub zgasł.
c.) Jeśli silnik pozostaje na biegu jałowym przez dłuższy czas (5?10 min.).
d.) Jeśli czujnik temperatury spalin wykryje temperaturę na poziomie 1000°C.
e.) Jeśli podczas regeneracji zostanie wykryta usterka podzespołów odpowiedzialnych za procesy spalania (układu wtryskowy/dolotowy).
Jeśli regenerację przerwano po jej rozpoczęciu lecz przed osiągnięciem poziomu 50% ukończenia, kontrolka świecy żarowej miga przy kolejnym uruchomieniu silnika (na zimno lub na gorąco), a regeneracja rozpoczyna się ponownie po spełnieniu odpowiednich warunków (patrz punkt 2).



Pytanie 5: Obciążenie filtra DPF jest (dużo) niższe niż wartość progowa zapalenia się kontrolki świecy żarowej, lecz klient zgłasza
się z zapaloną w pojeździe kontrolką SVS i zablokowanym filtrem DPF. Dlaczego?

Odpowiedź: Taka sytuacja wskazuje najprawdopodobniej na usterkę mechaniczną lub efekt tuningu. Często zdarza się ona w przypadku nieszczelności kanałów powietrznych ? np. w efekcie rozszczepienia jednego z przewodów dolotowych doładowania lub chłodnicy powietrza doładowanego. Z uwagi na niewykrywanie nieszczelności przez moduł ECU oraz model ładujący silnik emituje znacznie więcej spalin, gdy różnica ciśnień pozostaje poniżej zdefiniowanego progu. Efektem jest zablokowanie filtra DPF spalinami. Ponadto za nieproporcjonalnie duże obciążenie filtra DPF może odpowiadać również częściowo otwarty zawór EGR.
Silnik po tuningu emituje więcej spalin niż obliczono w modelu obciążenia sadzą. Efektem może być zablokowanie filtra DPF bez powiadomienia klienta.
Ogólna wskazówka brzmi: należy sprawdzać bazę danych środków zaradczych pod kątem rysunków poznanych usterek oraz instrukcji diagnostycznych.



Pytanie 6: Jak długo trwa regeneracja?
a.) W najlepszym przypadku?
b.) W najgorszym przypadku?

Odpowiedź:
a.) W stałych warunkach, tj. jeśli temperatura spalin konieczna do regeneracji stale utrzymuje się powyżej wymaganej wartości, na
przykład podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu/autostradzie, średni czas regeneracji wynosi 10 minut.
b.) Warunki jazdy, takie jak długie zjazdy ze zboczy, częsta jazda na niskich biegach (jazda po mieście, na biegu jałowym) pozwalają na
obniżenie temperatury. Jeśli spełnione zostały warunki konieczne do regeneracji, aktywny czas regeneracji może ulec wydłużeniu do nawet 25 minut (w zależności do typu silnika). Jeśli nie będzie możliwa pełna regeneracja w tym czasie, zostanie ona przerwana.



Pytanie 7: W jaki sposób regeneracja wpływa na żywotność oleju?

Odpowiedź: W przypadku każdej regeneracji lub próby regeneracji pewna ilość oleju napędowego jest wtryskiwana do oleju silnikowego, co powoduje obniżenie żywotności tego drugiego. Zapalenie się kontrolki ?INSP? na panelu przyrządów oznacza, że olej silnikowy jest zużyty i należy go wymienić. Nieprzeprowadzenie wymiany oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika.

Anony Mous

#441 Post autor: Anony Mous »

dzięki Marki, dołożyłem parę rzeczy z tego do poradnika :)

Jarek Janeczek

#442 Post autor: Jarek Janeczek »

Widzę że temat ciągle żywy. dziekuję za wszystkie opinie, sugestie. Nie bedę pisał że wszystko zrozumiałem ale myślę e następnym razem gdy cos takiego będzie miało miejsce to będę wiedział więcej co sie pojawiło.
Tak więc serdeczne dzięki Wam koledzy za garść informacji.
Pozdrawiam serdecznie

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#443 Post autor: Lorry »

Zrobię oddzielnego tutka do tego ;) tylko poproszę kolegów o współpracę:

Proszę kaliope (utwórz nowy temat tu w silniku) i wklej tam swojego posta z poradnikiem, a potem Marki skopiuj proszę swojego z dzisiaj o 8:11 ;)

Ja to potem nazwę jakoś o podkleje, oflaguje, podlinkuje itp ;)

Generalnie dla wszystkich co tu się konstruktywnie wypowiedzieli :piwo:

Awatar użytkownika
szmurlo
Bywalec
Posty: 111
Rejestracja: 06 gru 2010, 08:42
Imię: Waldemar
Lokalizacja: Kaszuby
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#444 Post autor: szmurlo »

25 km od ostatniego wypalania i 22% nasycenia filtra. Zgroza!!
Przerzucam się na rower.

Anony Mous

#445 Post autor: Anony Mous »

szmurlo pisze:25 km od ostatniego wypalania i 22% nasycenia filtra. Zgroza!!
Przerzucam się na rower.
ECU wypala filtr do wartości nasycenia ok 18% więc nie jest tak źle Szmurlo :)

Awatar użytkownika
szmurlo
Bywalec
Posty: 111
Rejestracja: 06 gru 2010, 08:42
Imię: Waldemar
Lokalizacja: Kaszuby
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#446 Post autor: szmurlo »

Miałem opisane powyżej nasycenie 22%.
Dwa dni później (prawie nie jeździłem autem, więc niewiele się zmieniło) sprawdziłem op-comem stopień nasycenia, który wyniósł coś około 105%.
Uruchomiłem op-comem proces wypalania, trwał on około 10 minut (3500 obr/min, 7-8 l/h spalanie, a więc normalnie).
Wykonało się to z powodzeniem, widać było stopniowo wzrastające procenty regeneracji począwszy od zera a na 100 skończywszy.
Jednak została wyświetlona wartość stopnia nasycenia po zakończeniu równa około 70%.
Czy to jest normalne?

Lorry
Zafiromaniak
Posty: 2370
Rejestracja: 04 lut 2009, 11:41
Imię: Grisza
Lokalizacja: KR/WF
Auto: Direct, OPC i BiałaStrzała
Model: ZBZAAF
Oznaczenie silnika: Z22yh20LET

#447 Post autor: Lorry »

Tak, już koledzy pisali że stacjonarnym wypalaniem uzyskasz max 70% i nie nalezy tego robić bez mega potrzeby.

W Twojej sytuacji lepiej byłoby ją wziąć na przejażdżkę dłuższą i by się wypaliła do około 12%

Anony Mous

#448 Post autor: Anony Mous »

Wypalanie DPFa fejsem powinno robić się(najlepiej jak najrzadziej) tylko w sytuacjach kiedy komputer auta nie daje rady.

Szmurlo odpowiedź na Twoje pytanie jest kilka postów wyżej a chodzi mi konkretnie o ten cytat:

Pytanie 3: Po regeneracji w serwisie system TECH2 pokazuje bieżący status naładowania na poziomie 70% lub 78%. Dlaczego?

Odpowiedź: Regeneracja statyczna nie jest niestety tak skuteczna, jak dynamiczna. Stąd ustawiana jest wartość 70% - 78%, tak by możliwa była aktywacja regeneracji dynamicznej przez moduł ECU gdy będą spełnione odpowiednie warunki (patrz pytanie 2).

Awatar użytkownika
szmurlo
Bywalec
Posty: 111
Rejestracja: 06 gru 2010, 08:42
Imię: Waldemar
Lokalizacja: Kaszuby
Auto: Zafira
Model: B
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#449 Post autor: szmurlo »

Ale dlaczego z 20% robi się nagle 105%, bez jeżdżenia?

Anony Mous

#450 Post autor: Anony Mous »

szmurlo pisze:Ale dlaczego z 20% robi się nagle 105%, bez jeżdżenia?
A nie sprawdzałeś wcześniej na "podwójnym gazie" ;).To jest niemożliwe aby nasycenie wzrosło bez jeżdżenia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „DPF”