Czujnik temp. zewnętrznej w zderzaku i jego wpływ na silnik

Czyli problemy z prądem w Opel Zafira (osprzęt elektryczny, włączniki, przekaźniki, szyby elektryczne, oświetlenie itp.)

Moderator: Sebu$

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
fliztar
Bywalec
Posty: 139
Rejestracja: 27 paź 2011, 20:13
Lokalizacja: Kraków
Model:

#31 Post autor: fliztar »

a czujnik nie odczuwa :?:
Fliztar

DaRek7

#32 Post autor: DaRek7 »

fliztar pisze:a czujnik nie odczuwa
Kto wie, może już niedługo... :lol:

olo018

#33 Post autor: olo018 »

DaRek7 pisze:
fliztar pisze:a czujnik nie odczuwa
Kto wie, może już niedługo... :lol:
Odczuwa ,ale nie może pokazać innej temp :lol:

klosow
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: 25 paź 2011, 23:07
Lokalizacja: okolice Warszawy
Model:

#34 Post autor: klosow »

Z tym czujnikiem to jest tak, że rzeczywiście ogrzewa się od chłodnicy i silnika podczas postoju jak to zauważył kolega oki.

To komputer odpowiednio koryguje wskazania tak aby były odpowiadały rzeczywistości. Można to zaobserwować w TestMode. Tam mamy podane dwie wartości: "z czujnika" i "na wyświetlacz". Jak się zatrzymałem to ta "z czujnika" zaczęła rosnąć bez zmiany tej "na komputer". Gdy ruszyłem obie się po chwili wyrównały.

Awatar użytkownika
Jaymzarf
Mieszkaniec
Posty: 418
Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Model:
Kontakt:

#35 Post autor: Jaymzarf »

klosow, oj, nie do końca... Za wszystko odpowiadają prawa fizyki, a dokładniej mówiąc zasada przepływu powietrza. Ciepłe powietrze jeśli nie ma wymuszonego pędu, zawsze kieruje się ku górze a zimne podąża dołem, tak więc to z chłodnicy nie ma prawa dotrzeć do czujnika, bo poruszając się do góry, będzie powodowało wymuszone przepływanie zimnego powietrza od dołu, między innymi przez czujnik.

A komputer, by dokonywać aż takiej korekty o której piszesz, musiał by być wyposażony w jeszcze kilka czujników by trafnie dokonać obliczenia i rozpoznać, czy zmiana temperatury mierzonej przez czujnik jest spowodowana poprzez ogrzewanie go powietrzem z silnika czy chłodnicy, a może to jednak powietrze na dworze jest cieplejsze niż przed chwilą...

Czasami można oszukać czujnik, widać to szczególnie w zimie, gdy nagrzanym już autem (po trasie) szybciej i na dłuższym odcinku cofamy, wtedy siłą rzeczy ciepłe powietrze z układu wydechowego i silnika (ale nie chłodnicy) pędem jest wypychane do przodu i fałszuje odczyt. Mnie czasami przy powiedzmy 0C na dworze potrafi pokazać na kilkanaście sekund +10C, ale jest to anomalia fizyczna...

A jeśli ktoś mi napisze, że przecież wystarczy zbliżyć dłoń przed maskę od dołu to czuć ciepło to od razu napiszę - nasze receptory poza temperaturą, reagują jeszcze na promieniowanie podczerwone emitowane przez każdy ciepły przedmiot i my to czujemy, ale czujnik naszej Zosi mierzy tylko temperaturę nie "odczuwając" promieniowania cieplnego w podczerwieni...
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
Obrazek

klosow
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: 25 paź 2011, 23:07
Lokalizacja: okolice Warszawy
Model:

#36 Post autor: klosow »

Jaymzarf pisze:klosow, oj, nie do końca... Za wszystko odpowiadają prawa fizyki
Zgodnie z prawami fizyki ciepło jest przenoszone na 3 sposoby. Poprzez:
- konwekcję,
- przewodzenie,
- promieniowanie.

To co opisałeś to konwekcja. Pozostają nam jeszcze dwie drogi: przewodzenie i promieniowanie. Oba mają wpływ na nasz czujnik.
Promieniowanie podczerwone na wpływ na czujnik tak samo jak na nasze ciało. Ma również wpływ na ogrzewanie innych elementów samochodu (w tym np. zderzaka - jeśli założymy, że czujnik jest "nieczuły" na IR).
Poza tym powietrze jest ogrzewane poprzez przewodzenie, co powoduje, że masy powietrza pod chłodnicą mogą się również ogrzać. Dodatkowo wspomniane przez Ciebie zjawisko konwekcji powoduje, że ogrzane masy powietrza unoszą się ku masce silnika a następnie, lekko schłodzone, wracają w dół by znów się ogrzać przy chłodnicy (pamiętajmy, że pod silnikiem jest osłona).
Jaymzarf pisze:A komputer, by dokonywać aż takiej korekty o której piszesz, musiał by być wyposażony w jeszcze kilka czujników by trafnie dokonać obliczenia i rozpoznać, czy zmiana temperatury mierzonej przez czujnik jest spowodowana poprzez ogrzewanie go powietrzem z silnika czy chłodnicy, a może to jednak powietrze na dworze jest cieplejsze niż przed chwilą...
Przynajmniej jeden taki czujnik jest - czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Poza tym mamy takie informacje jak: prędkość samochodu, prędkość wentylatora chłodnicy czy klimatyzacji.
Ale do korekcji temperatury nie jest konieczny skomplikowany algorytm. Wystarczy zrobić zabezpieczenie polegające na braku podnoszenia temperatury na wyświetlaczu gdy samochód stoi.
Jaymzarf pisze:Czasami można oszukać czujnik, widać to szczególnie w zimie, gdy nagrzanym już autem (po trasie) szybciej i na dłuższym odcinku cofamy, wtedy siłą rzeczy ciepłe powietrze z układu wydechowego i silnika (ale nie chłodnicy) pędem jest wypychane do przodu i fałszuje odczyt. Mnie czasami przy powiedzmy 0C na dworze potrafi pokazać na kilkanaście sekund +10C, ale jest to anomalia fizyczna...
A to akurat żadna anomalia - rozgrzana masa powietrza pozostaje w miejscu, gdy samochód zaczyna się poruszać do tyłu. Samochód się cofa, powietrze zostaje w miejscu i czujnik "wchodzi" w to powietrze.
Jaymzarf pisze:czujnik naszej Zosi mierzy tylko temperaturę nie "odczuwając" promieniowania cieplnego w podczerwieni...
Nawet jeśli czujnik nie odczuwa podczerwieni to na pewno odczuwa powietrze, które zostało przez tą podczerwień ogrzane.

Poza tym wiem co widziałem na komputerze. To samo widać na zrzucie zrobionym przez kicaj-a tutaj. (chodzi o okno OA-Tem). Tylko u mnie różnica na postoju była większa.

Rosjanie (tutaj) również za powód podawania dwóch temperatur podali bliskość czujnika i silnika.

darkp1

#37 Post autor: darkp1 »

I coś w tym musi być bo czujnik reaguje "wolniej" jak temperatura się podnosi ;)

Awatar użytkownika
Jaymzarf
Mieszkaniec
Posty: 418
Rejestracja: 24 lis 2010, 09:10
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Model:
Kontakt:

#38 Post autor: Jaymzarf »

No ok...może i tak to będzie jak się przeanalizuje wszystko. ale mam kilka ale:

Odnośnie wyniku na wyświetlaczu, wydawało mi się, ze pozycja Display Ice-Ack to wartość przy której włącza się ostrzeżenie o możliwej gołoledzi (co prawda nie mam takiego wyświetlacza, przy którym można zrobić test mode ale interesowałem się tym tematem).

Swoje wypociny podałem na podstawie moich obserwacji i tego co wywnioskowałem z lekcji fizyki w szkole (a to dawne czasy były). Co do promieniowania IR i reakcji czujnika - nie zgodzę się, a tylko dlatego, bo jako pracę dyplomową robiliśmy wykrywacze promieniowania IR i żaden termistor nie reagował na nagrzewanie poprzez IR o małej mocy emitowane przez metalowe elementy, których temperatura przekraczała 80C (w tym przypadku miał być to czujnik przegrzewania się obudowy działający "na odległość"), warunek - czujnik był zawsze przed obudową w pędzie zimnego powietrza, gdy był nad - wiadomo...

To tyle mojego OT za co przepraszam...
Nie ma rzeczy niemożliwych, czasami tylko brakuje czasu, chęci... i funduszy...
Obrazek

klosow
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: 25 paź 2011, 23:07
Lokalizacja: okolice Warszawy
Model:

#39 Post autor: klosow »

Jaymzarf pisze:Odnośnie wyniku na wyświetlaczu, wydawało mi się, ze pozycja Display Ice-Ack to wartość przy której włącza się ostrzeżenie o możliwej gołoledzi
Display i Ice-Ack to dwie osobne pozycje.
Jaymzarf pisze:żaden termistor nie reagował na nagrzewanie poprzez IR
A o tym to nie wiedziałem - człowiek uczy się przez całe życie :)
Obudowa czujnika też nie reagowała? Nawet jeśli była czarna (w Vectrze czujnik był czarny, w Zafirze - nie wiem)?
Jaymzarf pisze:warunek - czujnik był zawsze przed obudową w pędzie zimnego powietrza
To rzeczywiście wykluczyłeś konwekcję i przewodzenie.

Awatar użytkownika
gucio1704
Debiutant
Posty: 45
Rejestracja: 24 paź 2011, 00:11
Imię: Gustaw
Lokalizacja: Kraków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#40 Post autor: gucio1704 »

Witam
pozwólcie ze dołączę się do tematu z swoim problemem.
Dziś rano wsiadam do Zośki i co widzę?
Środek upalnego lata na wyświetlaczu,
termometr zewnętrzny wskazuje mi +32,5 stopnia C
_na zewnątrz w rzeczywistości ok - 4
Wczoraj wszystko było OK.
Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy i czy czujnik temp. zew. ma wpływ na pracę silnika.
Ludzie zawsze myślą na odwrót .........

adasko

#41 Post autor: adasko »

Nie ma wpływu na pracę silnika, wyjmij czujnik i przeczysc go i styki jak nie pomoze to wymiana. Czujniczek masz w kratce w zderzaku mniej wiecej w srodku (na wysokości znaczka Hopla :D ) :piwo:

klosow
Przeglądacz
Posty: 79
Rejestracja: 25 paź 2011, 23:07
Lokalizacja: okolice Warszawy
Model:

#42 Post autor: klosow »

Koszt nowego z tego co pamiętam to ok. 15 zł.
Źle działający czujnik ma wpływ na pracę klimatronica. Mi też zepsuł się zimą i klimatronic nie chciał grzać - cały czas ustawiał się na chłodzenie.
Ople: Astra F (X16SZR) -> Vectra B (Y22DTR) -> Zafira B (Z19DTH)

Awatar użytkownika
gucio1704
Debiutant
Posty: 45
Rejestracja: 24 paź 2011, 00:11
Imię: Gustaw
Lokalizacja: Kraków
Auto: Zafira
Model: A
Oznaczenie silnika: Y20DTH
Gender:

#43 Post autor: gucio1704 »

Dzięki za szybką dopowiedz, przeczyszczę styki bo termometr całkowicie zwariował i skacze bardzo różnie. Raz mam prawidłowy odczyt za chwilę już inny a na płomień zapalniczki niestety tez nie reaguje . Pewnie będzie do wymiany.
Ludzie zawsze myślą na odwrót .........

pitl

#44 Post autor: pitl »

Ja również pozwolę sobie dołączyć do tematu pomiaru temperatury zewnętrznej -wczoraj wstawiłem auto do garażu jak zwykle a dziś rano wyjeżdżam z garażu patrzę na wyświetlacz i temperaturę a tu same kreski .?Jest możliwe aby czujnik tak z dnia na dzień padł?
Co o tym myślicie?

Skasowany użytkownik 6483

#45 Post autor: Skasowany użytkownik 6483 »

Stary, wszystko jest możliwe, poświęć kilka groszy i kup nowy czujnik albo tak jak koledzy sugerują, przeczyść styki i po kłopocie :piwo:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i elektronika”