[B] Olej do silników Diesla bez/z DPFem

Silnik (ON, PB, LPG, CNG), układ przeniesienia napędu, układ wydechowy itp.

Moderatorzy: Mariusz, Tazz

Wiadomość
Autor
corsar

#196 Post autor: corsar »

Olej GM Dexos2 SAE 5W30:
data na butelce 31.05.2010
nr serii 1082425151
Wartości parametrów:
lepkość kinematyczna w 100st.C 11,7 cSt
temp. zapłonu w tyglu otwartym 231st.C
całkowita liczba zasadowa (TBN) 11,4 mgKOH/g
gęstość w 15st.C 855 kg/m3
temp. płynięcia -39st.C
pozostałość po spopieleniu 0,6%

Zawartość pierwiastków (ppm) o gradacji poniżej 10ym (mikrometrów):
Al 0
B 52
Ca 6032
Cr 0
Cu 0
Fe 0
Mg 457
Mo 0
Na 29
Ni 0
Pb 0
Si 0
Sn 0
Zn 1297

Ten sam olej po przejechaniu 32kkm (silnik Z17DTH) bez dpf
Wartości parametrów:
lepkość kinematyczna w 100st.C 10,1 cSt
temp. zapłonu w tyglu otwartym 219 st.C
całkowita liczba zasadowa (TBN) 9,9 mgKOH/g

Zawartość pierwiastków (ppm) o gradacji poniżej 10ym:
Al 3,8
B 50,9
Ca 5950
Cr 4,2
Cu 17,4
Fe 62,3
Mg 121,8
Mo 2,9
Na 36,9
Ni 6,1
Pb 3,8
Si 8,7
Sn 3
Zn 1312

Czas pokaże co się dzieje z olejem w silniku 1.9 z dpf - muszę trochę pojeździć, na razie nie zdążyłem nawet zrobić wymiany :lol: od kupna.
Zalewam oczywiście dżiemowskim olejem Dexos2. :lol:

kicaj

#197 Post autor: kicaj »

corsar, mam 2 prosby:
czy moglbys pare slow komentarza do wynikow oleju i jego zmian - bo nie kazdy zrozumie cyferki co podales,
a druga sprawa - czy moge cie zacytowac na drugim forum (chyba ze wolisz samemu tam prowadzic podobny dziennik)?

i jeszcze jedno ;) siarki nie mierzysz czy jest niemierzalna ilosc?

Przemcio

#198 Post autor: Przemcio »

Dzięki że dałeś się namówić :> corsar jak by udało się jeszcze pokazać wartości tych wspaniałych "drogich" olejów i czy jest sens płacenia 2 a nawet 3 razy więcej ;) Zniszczysz błogi spokój kolegów którzy wierzą ślepo w "drogą Markę" :piwo:

Orbit

#199 Post autor: Orbit »

corsar pisze:Olej GM Dexos2 SAE 5W30:
data na butelce 31.05.2010
nr serii 1082425151
Wartości parametrów:

całkowita liczba zasadowa (TBN) 11,4 mgKOH/g
gęstość w 15st.C 855 kg/m3
temp. płynięcia -39st.C

Corsar a skąd ty te dane wytrzasnąłeś...
dla twojej wiadomości żaden olej do Z normą C3 niema TBN wyższego niż 10 :) a przeważnie ta wartość opiewa miedzy 7 - 9 mgKOH/g .
Oleje do silników z DPF maja obniżony TBn z uwagi na niską zawartość popiołów,

zerknij na Karty dostępnych olejów...
Najwyższy TBN mają MOTUL .. a tu nagle taki wynik :lol:

ZERKNIJ SOBIE NA WARTOŚĆI OLEJU DEXOS2

corsar

#200 Post autor: corsar »

kicaj pisze:corsar, mam 2 prosby:
czy moglbys pare slow komentarza do wynikow oleju i jego zmian - bo nie kazdy zrozumie cyferki co podales,
a druga sprawa - czy moge cie zacytowac na drugim forum (chyba ze wolisz samemu tam prowadzic podobny dziennik)?

i jeszcze jedno ;) siarki nie mierzysz czy jest niemierzalna ilosc?
Zacznę od końca - siarka w oleju jeśli występuje związana jest w związki dyspergująco-myjące odpowiedzialne za czystość silnika i związki polepszające smarność i może gdzieś jeszcze. Wystrzegać się należy siarki w oleju napędowym - ta w trakcie spalania paliwa przechodzi w tlenki a następnie w obecności wody zawartej w oleju w kwasy: siarkowy i siarkawy.
Na szczęście w oleju jest inhibitor korozji, rezerwa alkaliczna określana całkowitą liczbą zasadową (TBN - Total Base Number) która to neutralizuje powstałe kwasy. Im wyższy TBN tym lepiej - jest w stanie szybciej wyeliminować kwaśne związki "nadgryzające" nasz silnik od środka.
W trakcie eksploatacji TBN spada aż osiąga wartości na tyle małe że nie jest w stanie skutecznie neutralizować kwaśne związki.
Lepkość kinematyczna - wiadomo - jest miarą tarcia wewnętrznego, określa "konsystencję" oleju w danej temperaturze.
Gdy zbadamy lepkości w dwóch temperaturach (40 i 100st.C) jesteśmy w stanie określić wskaźnik lepkości - im wyższa liczba wskaźnika lepkości tym lepkość oleju jest mniej wrażliwa na zmiany temperatury - pożądana jest w miarę wysoka wartość.
Lepkość kin. w oleju w trakcie eksploatacji ulega zmianom - w pierwszej kolejności spada - ścinane są długołańcuchowe polimery odpowiedzialne za podwyższanie lepkości, bywa jednak że zaczyna rosnąć z uwagi na odparowanie lżejszych frakcji bazy olejowej (odparowalność wg Noacka), syntezę PAO (pplialfaolefiny), kontaminacje (zanieczyszczenia z zewnątrz czy związki powstające w silniku lub cząstki zużycia par ciernych) czy dostanie się glikolu do oleju (- bywa że olej zamienia się w żel).
Spadek lepkości może być też powiązany z dostawaniem się paliwa do oleju, aby to potwierdzić bada się temperaturę zapłonu.
Najprościej jest to zrobić w tyglu otwartym Clevlanda - gdy w oleju jest paliwo temp. zapłonu mocno spada.
A teraz pierwiastki:
Al korpus, tłoki, kurz, smary
B dodatki, ale też płyn chłodniczy
Ca dodatki, smary
Cr pierścienie, płyn chłodniczy
Cu panewki, płyn chłodniczy
Fe cylindry, wały, popychacze
Mg dodatki
Mo pierścienie
Na dodatki
Ni wał, pierścienie
Pb panewki
Si kurz, pył
Sn panewki
Zn dodatki

Jak widać po przejechaniu tych paru kilometrów pojawiło się w oleju trochę pierwastków metalicznych - zużycie silnika, krzem - dostał się przez nieszczelności filtra powietrza ale wszystko w normie ;)

Na podstawie ilości tych pierwiastków, odpowiednio interpretując otrzymane wyniki, można wykrywać stany przedawaryjne prognozować trwałość silnika czy przedłużać resurs oleju.

Na spektrometrze emisyjnym najłatwiej wyłuskać pierwiastki metaliczne i półmetale, siarka się w tą systematykę nie załapuje.

Kolego kicaj można mnie cytować o ile ktoś będzie chciał czytać takie przynudne elaboraty :lol:
Orbit pisze:
corsar pisze:Olej GM Dexos2 SAE 5W30:
data na butelce 31.05.2010
nr serii 1082425151
Wartości parametrów:

całkowita liczba zasadowa (TBN) 11,4 mgKOH/g
gęstość w 15st.C 855 kg/m3
temp. płynięcia -39st.C

Corsar a skąd ty te dane wytrzasnąłeś...
dla twojej wiadomości żaden olej do Z normą C3 niema TBN wyższego niż 10 :) a przeważnie ta wartość opiewa miedzy 7 - 9 mgKOH/g .
Oleje do silników z DPF maja obniżony TBn z uwagi na niską zawartość popiołów,

zerknij na Karty dostępnych olejów...
Najwyższy TBN mają MOTUL .. a tu nagle taki wynik :lol:

ZERKNIJ SOBIE NA WARTOŚĆI OLEJU DEXOS2
Kolego Orbit - jak wcześniej wspominałem opieram się na badaniach - własnych i zleconych. W żadnych wynikach badań w oleju nie wykryłem obecności popiołów - o czym pisałem już wcześniej.
Nie zauważyłem też dodatniej korelacji pomiędzy TBN a pozostałością po spopieleniu w innych olejach, np Rimula Ultra 5w30 ma TBN 17 (rzeczywisty 15,4) a p.p.s. 1,9% a Veco Challenger SHPD TBN 10,4 a p.p.s. 2,2%.

Ponadto widzę, że kolega ma czarny pas w olejach oraz ugruntowaną opinię o producentach i forumowiczach użytkujących "niewłaściwe" oleje.
Aby móc poplotkować o olejach proponuję zabrać próbkę oleju i zawieźć do ITWL-u (Laboratorium Cieczy Roboczych) na Ks. Bolesława 6 - jeśli kolega z Warszawy.
Powielanie zasłyszanych w necie opinii i ocena oleju na wygląd to jedno, a babranie się w brudnym oleju w realu to drugie.
Ja zajmuję się tym drugim a na wyniki badań - nie ma się co obrażać.
Nie posiadam automatycznego tritratora więc TBN określam metodą miareczkowania –co może być obarczone pewnym błędem.

kicaj

#201 Post autor: kicaj »

dla mnie nie sa nudne ;) rzeklbym chleb powszedni ;)
czyli robiles pomiar na spektrometrze ;) to wyjasnia brak siarki ;)
dodam ze Mo jest tez popularny jako dodatek smarny (tak mi sie obilo o uszy) stad pytanie o siarke ;)

i pytanie za 100 punktow olej magnatec, gdzie on ma te "magnetyczne" czastki ;) :lol:

Orbit

#202 Post autor: Orbit »

corsar pisze:
kicaj pisze:corsar

Ponadto widzę, że kolega ma czarny pas w olejach oraz ugruntowaną opinię o producentach i forumowiczach użytkujących "niewłaściwe" oleje.
Aby móc poplotkować o olejach proponuję zabrać próbkę oleju i zawieźć do ITWL-u (Laboratorium Cieczy Roboczych) na Ks. Bolesława 6 - jeśli kolega z Warszawy.
Powielanie zasłyszanych w necie opinii i ocena oleju na wygląd to jedno, a babranie się w brudnym oleju w realu to drugie.
Ja zajmuję się tym drugim a na wyniki badań - nie ma się co obrażać.
Nie posiadam automatycznego tritratora więc TBN określam metodą miareczkowania –co może być obarczone pewnym błędem.
Czarny Pas ... No ... Jak nie jak tak :) :mrgreen:
z testem Oleju , TO JEST BARDZO DOBRA KONCEPCJA ! BARDZO ! ale widzę ze to jest wojskowy Instytut ...
a teraz poważnie czy istnieje możliwość przebadania tam Oleju , tak się składa ze mam kilka baniek starego oleju ze swoich samochodów , i mógłbym takie badanie zrobić ..

kicaj

#203 Post autor: kicaj »

Orbit, ja tego nie napisalem!!

corsar

#204 Post autor: corsar »

Naturalnie jest możliwość przebadania olejów silnikowych - instytut świadczy takie usługi - szczegóły na pw.

[ Dodano: Czw Lut 10, 2011 13:58 ]
kicaj pisze:dla mnie nie sa nudne ;) rzeklbym chleb powszedni ;)
czyli robiles pomiar na spektrometrze ;) to wyjasnia brak siarki ;)
dodam ze Mo jest tez popularny jako dodatek smarny (tak mi sie obilo o uszy) stad pytanie o siarke ;)

i pytanie za 100 punktow olej magnatec, gdzie on ma te "magnetyczne" czastki ;) :lol:
Jako środek smarny stosowany jest MoS2 - dwusiarczek molibdenu - jesto to proszek barwiący wszystko na kolor szaro-czarny. Nie jest obecnie stosowany do olejów silnikowych.

A co do magnetycznych cząstek to są to sulfoniany wapnia (tak, tak też siarka) łaczące sie na poziomie molekularnym z powierzchnią metalu - przylegają jak magnes stąd marketingowe porównanie.
Sulfoniany wapnia występują również w preparcie Militec, Metalon - doskonale ich obecność można odczytać na aparacie Timkena.

Zdenek2007
Zafiromaniak
Posty: 853
Rejestracja: 08 lip 2010, 08:51
Lokalizacja: śląskie[SGL]
Model:

#205 Post autor: Zdenek2007 »

No kolego corsar bardzo dobra robota, wielki szacunek :piwo:
Jako laik olejowy czekam na dalsze rozmowy na tan temat.

Orbit

#206 Post autor: Orbit »

Jako środek smarny stosowany jest MoS2 - dwusiarczek molibdenu - jesto to proszek barwiący wszystko na kolor szaro-czarny. Nie jest obecnie stosowany do olejów silnikowych.

A co do magnetycznych cząstek to są to sulfoniany wapnia (tak, tak też siarka) łaczące sie na poziomie molekularnym z powierzchnią metalu - przylegają jak magnes stąd marketingowe porównanie.
Sulfoniany wapnia występują również w preparcie Militec, Metalon - doskonale ich obecność można odczytać na aparacie Timkena.
Oczywiście ze jest , MOS2 stosuje w niektórych swoich produktach
LLiqui Moly -- TUTAJ chociaż czytałem ze ten dodatek potrafi pozatykać kanały olejowe , Co się tyczy Militec-1 , stosowałem z bardzo dobrym skutkiem , Ojciec co 2 wymiane Oleju dodaje ten preparat . absolutnie żadnych skutków ubocznych , Zaczął to używać od czasu gdy w sąsiada samochodzie wymieniali , rozrząd i z ciekawości otworzyli pokrywę zaworów w 6 letnim Peugocie 307 który był zalewany Militec-1 prawie od nowości ....
Ojciec mówił ze mu prawie szczeka opadła gdy sie okazało że silnik wygląda jak by miał przejechane 20Kkm

firek
Zafiromaniak
Posty: 1143
Rejestracja: 01 maja 2009, 12:23
Imię: Mirek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira A 1,8 Elegance
Model: ZA
Oznaczenie silnika: X18XE1
Gender:

#207 Post autor: firek »

corsar pisze:Naturalnie jest możliwość przebadania olejów silnikowych - instytut świadczy takie usługi - szczegóły na pw.

[ Dodano: Czw Lut 10, 2011 13:58 ]
kicaj pisze:dla mnie nie sa nudne ;) rzeklbym chleb powszedni ;)
czyli robiles pomiar na spektrometrze ;) to wyjasnia brak siarki ;)
dodam ze Mo jest tez popularny jako dodatek smarny (tak mi sie obilo o uszy) stad pytanie o siarke ;)

i pytanie za 100 punktow olej magnatec, gdzie on ma te "magnetyczne" czastki ;) :lol:
Jako środek smarny stosowany jest MoS2 - dwusiarczek molibdenu - jesto to proszek barwiący wszystko na kolor szaro-czarny. Nie jest obecnie stosowany do olejów silnikowych.

A co do magnetycznych cząstek to są to sulfoniany wapnia (tak, tak też siarka) łaczące sie na poziomie molekularnym z powierzchnią metalu - przylegają jak magnes stąd marketingowe porównanie.
Sulfoniany wapnia występują również w preparcie Militec, Metalon - doskonale ich obecność można odczytać na aparacie Timkena.
Kolego corsar chciałem się tylko nie nie zgodzić z jedną kwestią, a mianowicie z tym że nie produkuje się olejów z dodatkiem tego dwusiarczku molibdenu.
Firma LIQUI MOLY ma takie cacko w ofercie, na potwierdzenie link z aledrogo:
http://moto.allegro.pl/liqui-moly-olej- ... 45151.html

Poza tym wielki dzięki za poszerzanie naszej wiedzy i prosimy o więcej wiedzy i testów. Pozdro :piwo:

corsar

#208 Post autor: corsar »

No proszę to i ja się czegoś nowego dowiedziałem ;)
Dotychczas spotykałem tylko oleje przekładniowe i maszynowe z MoS2 - np. Fuchs - użytkowany powszechnie swego czasu w przekładniach tramwajowych 105N w Poznaniu.
Zdarza się jednak że dwusiarczek stosowany jest do zamaskowana koloru bazy z odzysku - z olejów przepracowanych można wyodrębnić bazę i oczyścić ją do stanu pierwotnego - poza kolorem - z takiej bazy (wielokrotnie tańszej) bywa że robi sie oleje przekładniowe z dwusiarczkiem.
Nie sądziłem, że także silnikowe.
Dzisiaj MoS2 nie jest już rarytasem jeśli chodzi o inhibitory tarcia jak w latach 60-tych, jest dużo innych środków podobnie lub lepiej działających.
Ponadto trudno go oczyścić (zresztą tak ja grafit) by nie zawierał związków obcych - głównie krzemu - samo ścierniwo!
Stąd pewnie wysoka cena Liqui M. - w oleju silnikowym potrzeba wysokiej czystości dwusiarczku.
Dodam tylko, że w pompach centralnego smarowania (precyzyjne pary cierne) wiodących producentów (Lincoln, Woerner, Delimon, Balmo) smar z MoS2 (i z grafitem też) wyklucza gwarancję na pompę. Czarny smar w kiblu pompy znaczy ścierniwo na tłoczkach - żegnaj gwarancjo.
Co do preparatu Militec (zlepek słów Military Technology) legenda mówi, że pochodzi z USA z zastosowań wojskowych. Z moich dochodzeń wynika, że związki zawarte w Militec-u pochodzą obecnie z Canady z Ontario - www.metalonproducts.com - ale mogę, jak zawsze, się mylić :lol: .

Orbit

#209 Post autor: Orbit »

Corsar ... to jest strona Militec-1 jak wcześniej wspomniałem ojciec leje do swojego samochodu , a jakie jest twoje zdanie na temat tego produktu ?. W USA używają tego do smarowania broni ,jak również przez Armie USA , A czy słyszałeś o dyfuzji ciągłej ? wynalazek Johna Bishopa .... Zobacz Tutaj co prawda trochę zjechaliśmy z tematu ... no ale ..

lgum
Przeglądacz
Posty: 75
Rejestracja: 23 sty 2011, 18:23
Imię: Leszek
Lokalizacja: Lublin
Auto: Opel Zafira B 1.9 CDTI Cosmo Panorama
Model: ZB
Oznaczenie silnika: Z19DTH
Gender:

#210 Post autor: lgum »

Witam
Ja z kolei chciałem spytać o TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30 w porównaniu do DEXOSa 2 jest nieznacznie droższy, czy ktoś może coś powiedzieć o jego współpracy z silnikami 1,9 CDTi z DPF-em.
Pozdrawiam-
LGUM z Lublina

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik”